Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wij wonen in een rijwoning met EPC 0,4. Standaard zat in deze woning een kleine Intergas CV-ketel én een Ecolution Combi. Vloerverwarming beneden en in de badkamer, en ongebruikte radiatoren boven. Ik heb zelf balansventilatie (Brink Renovent Excellent 300+) ingebouwd. De Ecolution hangt stof te vangen maar is wel netjes afgekoppeld. Voorts liggen er 60 heatpipes op het dak die twee buffervaten voeden. De gasketel heb ik weggegeven en we koken mbv inductie. De gasaansluiting? Die is er GRATIS uit (lees elders hahaha). Om de winter door te komen, heb ik destijds een pelletkachel geplaatst die ook beide buffers voedt. In de pelletkachel zit een warmtewisselaar. RVO gaf er destijds subsidie op en het leek me wel okay. Intussen twijfel ik steeds meer aan het groene karakter van houtstook. Tot slot: er ligt nog 4000Wp PV op het dak. Nog iets vergeten? Dynamisch energiecontract, Home Assistant, regenwateropslag tbv toiletten, EV met laadpaal, aanbouw om WP op te plaatsten. Thermostaat is een VAG 5000 Floor, vloerverwarming pomploze verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2pjAeitmyezZYQwBAWTzjFfGM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ry5iSO7oJ5Xhprc4gEx4HcR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgFe4Z7SpQ-_zHt4h3gITXmnBAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1HgfeDPmNIpSB3CWGZIqpNm.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik recent besloten dat ik de pelletkachel weg wil doen en vervangen door een monoblock warmtepomp. Destijds heb ik de kleinste pelletkachel mét warmtewisselaar gekocht die ik kon vinden. Het werd een Edelkamin Mitro maar die is toch 12kW (10kW hydraulisch). Eigenlijk teveel voor deze woning. Ik heb ooit een warmteverliesberekening gemaakt en die kwam uit op 4,5kW.

Mijn hydraulische installatie ziet eruit zoals onderstaand. De pelletkachel heb ik weggelaten en effe vervangen door een WP. Overigens is mijn oog gevallen op een SPRSUN CGK025V3l EVI (4,37/9,5kW).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvJunwAdjUk9QtRtECF8pQGDRbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QlJhsIJf4v5TM72JniPMQAz7.png?f=fotoalbum_large

Nu zijn er een aantal dingen waar ik over nadenk en graag jullie input wil.

- De gekozen WP kán koelen maar in mijn geval is de CV buffer in de zomer heel erg warm. 60 heatpipes geeft een puist warmte die te klein is voor alleen de SWW buffer. Alles meer dan 80 graden gaat naar de CV buffervat. Ik kan dat vat dus niet gebruiken om te koelen. Nu zou ik een derde buffervat kunnen plaatsten en koelen via een kanaalbatterij, net zoals ik die nu gebruik om in de winter de verse instroom van de balansventilatie hydraulisch voor te verwarmen. Ik zou dan een een 3wegklep direct achter de WP kunnen plaatsen en de koelte apart opslaan in een derde buffervaatje.

- Ik wil graag de buffers opstoken als de energieprijs gunstig is, en/of als ik een overschot aan PV heb. Legionella routine draaien als de prijs negatief is. Net zoals ik nu de EV laad als het gunstig is, en de vaatwasser etc etc. Daar doet Home Assistant z'n intrede. Ik wil zelfs gaan experimenteren met het beïnvloeden van de WP als er een gunstige weersverwachting is. Immers, als je weet dat de zon gaat schijnen, is een heatpipe goedkoper dan het laten draaien van een WP.

- De SPRSUN laat zich aansturen en uitlezen mbv modbus. De solarcontroler is chinese brol maar doet het prima (SR1188 v1). De Cenvax is ook weer een eigen systeempje.
Eigenlijk zoek ik een betaalbaar systeem waar alles in samen komt. Denk aan een UVR16x2, Carel oid. Andere optie is om alles samen te brengen in HomeAssistant, maar ik heb me altijd voorgenomen geen automatiseringen in HA te maken die systeem critical zijn. Maw; ook zonder HA moet de zonneboiler goed blijven draaien...

Kortom, ik wil het systeem graag integraal en slim maken (op betaalbare wijze)
én
hoe gebruik ik de mogelijkheid tot koelen (via VVW of warmtebatterij) in combinatie met een zonneboiler?

Mag ik wat reacties, en daarna discussie?

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage