SolarEdge S4000H met P300 optimizers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacoboElMono
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-06 06:57
Combinatie van P300 en S440 optimizers in dezelfde string?

Ik heb een installatie van 14 panelen met P300. Als één van deze optimizers uitvalt, is dan vervanging door één S440 mogelijk?

Ik heb een nieuwe string (2e string aan de SE4000H) laten aanleggen van 7 S440 omvormers. De SE-man zegt (correct) dat er 8 omvormers nodig zijn om de string te activeren; moet dat persé een extra s440 zijn, of kan ik een van de 14 andere panelen met een P300 in de string laten opnemen? Kom ik dus met 7 S440-ers en één P300 aan het vereiste aantal voor activatie?

Dit alles los van wat ik lees over het vereiste voltage in te totale string?

/JJ

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:51
https://knowledge-center....s-series-datasheet-nl.pdf

Onderaan de sheet staat je antwoord en dat is nee.
(5) Het is niet toegestaan om Power Optimizers uit de S-serie te combineren met de P-serie in toekomstige ofwel nieuwe installaties

[ Voor 33% gewijzigd door No Hands op 23-08-2023 12:33 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:08

Smoke

Maverick Reploid

Beter deze raadplegen:

https://knowledge-center....bility-technical-note.pdf

P en S mag samen in dezelfde string bij bestaande installaties indien ze compatibel zijn en er geen andere mogelijkheid is, zoals hier ook de situatie is.

[ Voor 4% gewijzigd door Smoke op 23-08-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacoboElMono
Technical Note – SolarEdge Residential Power Optimizer Inter-Compatibility, versie 1.3 van juli 2023 stelt

dat P300 optimizers en S440 te combineren zijn....... Daar ga ik dus vanuit.

Maar het gaat om het aantal: ik heb nu een string van 7 S440 en die werkt niet; de SE man zegt dat er persé een S440 bij moet: "er moeten 8 S440 in de string opgenomen zijn om de string te activeren", maar mijn vraag is dus of dat ook één of meer P300's mogen zijn, in dezelfde string van 7 S440, om aan het minimum aantal van 8 vereiste optimizers te komen.

/JJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
Is die ene p300 op zelfde dakvlak/oriëntatie ligt kan het dus.

Maar je hebt de 7 panelen laten leggen. Dus aan een expert over gelaten… ik ga even er van uit dat je niet een beun zelf gekochte spullen heb laten leggen.

Een expert had moeten weten dat een string van 7 met s500b aangelegd dient te worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacoboElMono
Het gaat dus toch om het totale output voltage op de string? Een S440 gaat tot max 60V, een S500B tot 80V...

/JJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Daar komt het op neer ja.

SE schrijft 6 om 8 voor.

Maar als die p300 op andere dak ligt dan gaat die bar weinig doen.

Schaduw beheer komt uit de potentieel beschikbare spanning boven de 400V

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacoboElMono
Merci

De p300 en de S440 panelen liggen in dezelfde orientatie en volgens mij vangen ze op dezelfde manier zon, dus als de p300 panelen zon hebben, dan hebben de S440 panelen die in dezelfde mate....

Verdere aanpassingen vinden a.s. maandag of dinsdag plaats als de installateur van SE de goedkeuring als installateur verwerft.... Daar gaat blijkbaar 3 dagen overheen.

/JJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zo uit het hoofd mag en kan het allemaal als 1 string. 2 biedt gewoon geen voordeel…

Optimizer efficiëntie zit zeker niet bij hoge stringzijdige spanning.

Dus mooi die van 7 door lussen met die van 14. 21V meten, Aansluiten, koppelen en gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacoboElMono
Nog een nabrander......

Er zijn nu 5 dagen verstreken en er is geen monteur bij de installatie geweest. Ik had 14 panelen met P300 optimizers; 5 ervan zijn samen met 3 nieuwe 430WP -panelen met nieuwe S440 optimizers in een tweede string van 8 panelen ondergebracht. Dit kregen de installateurs vorige week niet aan de gang.....

In de monitor software zag in mijn oude string van 14 panelen, met 5 stuks zwart, de 5 die in de nieuwe string waren ondergebracht, en 14-5 = 9 panelen die nog met p300 optimizers power produceerden.....

Nu, na het weekeind zie ik ineens een string van 22 panelen, met nog steeds 5 pikzwarte die niets doen, maar wel 17 panelen die produceren, dus 9 oude panelen met p300 optimizers en 8 panelen met S440 optimizers, gezamenlijk in één string, terwijl ze als 2 aparte strings op het dak aangesloten en met de omvormer zijn verbonden.

Er is dus geen installateur meer op mijn dak geweest. Blijkbaar zijn de panelen op afstand bekend gemaakt aan de omvormer en geactiveerd. Alleen zie ik, zoals gezegd nu één totale string van 22 panelen met 5 dode panelen in de software.

Hoe krijg ik dat op orde? Is dat iets van de installateurs of van Solar Edge?

/JJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Omvormer kan niet zien hoe het aangesloten is.
Dat is portal configuratie.

Staat er aantal panelen Volt op de strings?

Omvormer uitschakelen. Wachten op safe DC. Groep uit. Strings voorzichtig loskoppelen en spanning meten.

Daarna omgekeerde volgorde.

Is de safe DC siding spanning het aantal panelen? Dan na inschakelen omvormer de schakelaar 5 seconden op P. Dat triggered pairing. Na enkele minuten zou omvormer weer moeten starten.

Is er minder spanning dan zijn er dingen niet aangesloten of stuk.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 28-08-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacoboElMono
Ronald

De installateurs zijn er nu bij, opnieuw pairen van de twee strings geeft nog steeds 22 panelen, waarvan 5 dood, en dus 17 die power leveren (het laatste is het fysieke aantal panelen). Dit wordt nog steeds in één string weergegeven, terwijl ze in 2 strings zijn geplaatst.

Onderbrengen van de panelen in één string wil niet pairen, blijkt.
Is het totale vermogen het probleem, ofwel het maximale amperage van de SE4000h? Dit is 11.5 A, terwijl het totale vermogen van de panelen 5590WP is ( 9 x 300 + 5x320 + 3x430) ; bij een nominaal voltage van 380 V van één fase geeft dit een stroom van 14+ A..... Wil ie daarom niet pairen als één string?

/JJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nee, dat is niet het probleem. Je gaat wel over het randje heen qua specificaties.

Om de s440 te laten werken met de oude omvormer zal de software van de omvormer een update moeten krijgen.
de lay out in de app of monitoring staat los van de fysieke werkelijkheid: je moet ze immers handmatig intekenen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacoboElMono
Ik heb de omvormer zonder venster. de oude omvormer is anderhalf jaar geleden omgeruild voor het nieuwere type zonder display

En hij doet het dus wél met S440 optimizers, zelfs samen met P300 optimizers in dezelfde string. Ik heb nu 2 aparte strings werkend, de dode panelen zijn verdwenen, ik had alleen nog geen verklaring voor het feit dat de omvormer niet wil pairen met de optimizers als ze allemaal in één string zijn opgenomen

/JJ

• JacoboElMono
Ik heb nog steeds geen verklaring waarom die 17 panelen in 2 strings wél werken, maar als ze in één string doorgelusd worden, de omvormer niet wil pairen met de optimizers.....

/JJ
Pagina: 1