Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champquestion
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik kom er niet helemaal uit , maar zou iemand mij het verschil kunnen uitleggen tussen een streamer en een mediaplayer of is er ook nog zoiets als een combinatie van deze 2.

De bedoeling is om muziek door te zenden vanaf computer of mobiel naar mijn oude stereo set. ( wel optische + coaxial aansluiting daarop aanwezig) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Naar mijn mening is een mediaspeler of streamer hetzelfde product.

Je hebt dus muziek op de pc staan? Maak er een gedeelde map op, koop iets als een Sonos Connect, Buesound of maak iets op basis van een Pi. Dat sluit je aan op je audio systeem en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 12:05
S1NN3D schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:22:

Je hebt dus muziek op de pc staan? Maak er een gedeelde map op, koop iets als een Sonos Connect, Buesound of maak iets op basis van een Pi. Dat sluit je aan op je audio systeem en klaar.
Hmm... je zou het verschil kunnen maken dat een mediastreamer de content altijd van een externe bron haalt en een mediaplayer ook capaciteit heeft om het lokaal op te slaan.

Mediastreamer = Chromecast TV want te beperkte ruimte op het apparaat om je films op te slaan, haalt content dus altijd extern op. Mediaplayer = Nvidia Shield want heeft wel opslagcapaciteit welke ook is uit te breiden. Dit terwijl de software in basis hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champquestion
Dank voor je tips !

ik had nog vergeten te zeggen dat ik wel een goede dac op mijn versterker heb zitten.
Het is een marantz sr 7000. Maar geen bluetooth , usb en wifi erop.

[ Voor 24% gewijzigd door champquestion op 23-08-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Optisch aansluiten dus. Dan gebruik je gewoon de DAC van de Marantz. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
S1NN3D schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:22:
Niet helemaal mee eens.

Zo zijn er diverse Android doosjes en AppleTV's waarmee je zelf je media aanzet vanaf een server door middel van bijvoorbeeld Plex. Dat zijn mediaspelers, ze kunnen feitelijk van alles afspelen wat je wilt.

Een streamer (zender of ontvanger?) doet in mijn beleving alleen maar wat 'm word opgedragen. Zo ben ik bijvoorbeeld aan het kijken naar een BirdDog Play. Dat is een NDI decoder die niets anders doet dan een al aanwezige stream op het netwerk oppikken en die omzetten naar een bruikbaar HDMI signaal.

Het verschil zit 'm in het feit dat de mediaspeler de stream zelf op gang kan zetten en de streamer alleen maar oppikt. In dit geval de ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MicGlou schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:23:
Hmm... je zou het verschil kunnen maken dat een mediastreamer de content altijd van een externe bron haalt en een mediaplayer ook capaciteit heeft om het lokaal op te slaan.

Mediastreamer = Chromecast TV want te beperkte ruimte op het apparaat om je films op te slaan, haalt content dus altijd extern op. Mediaplayer = Nvidia Shield want heeft wel opslagcapaciteit welke ook is uit te breiden. Dit terwijl de software in basis hetzelfde is.
Ook die Chromecast met Google TV 8GB bruto aan opslag is eveneens uit te breiden met extra opslag, kwestie van de juiste spullen daarvoor gebruiken, hoewel het nog steeds verre van ideaal is.

Nvidia Shield is er nu in 2 modellen, de tube heeft ook maar 8GB bruto aan opslag, dat schiet eveneens niet op. De Pro heeft bruto 16GB maar als deze als media opslag gebruikt gaat worden zit ook deze binnen no time vol. De Pro is wel gemakkelijker uit te breiden met extra opslag, sterker, ik gebruik er ééntje alleen maar als huis server met 2x 2TB SSD aangesloten.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-05 16:07
Als het alleen om muziek gaat en geen beeld dan kan ik je de WiiM Mini aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Je hebt mediaspelers: en die heben verschillende functionaliteiten, zoals streamen en/of afspelen van bestanden en/of overige apps.

Een chromecast is een enigszins beperkte mediaspeler (interne opslag is beperkt) die voornamelijk leunt op streaming en casting.

De Shield en Apple TV zijn eigenlijk higher end mediaspelers die ook streaming en casting ondersteunen, maar daarnaast zo krachtig zijn (+meer interne opslag hebben) dat ze ook andere functionaliteit ondersteunen, zoals gaming.

Streaming is een techniek.. een ‘streamer’ is de naam zoals die in de volksmond gebruikt wordt, maar niet duidelijk de functionaliteit van een device benoemt :)
hardware-lover schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Ook die Chromecast met Google TV 8GB bruto aan opslag is ook uit te breiden met extra opslag, kwestie van de juiste spullen daarvoor gebruiken, hoewel het nog steeds verre van ideaal is.

Nvidia Shield is er nu in 2 modellen, de tube heeft ook maar 8GB bruto aan opslag, dat schiet eveneens niet op. De Pro heeft bruto 16GB maar als deze als media opslag gebruikt gaat worden zit ook deze binnen no time vol. De Pro is wel gemakkelijker uit te breiden met extra opslag, sterker, ik gebruik er ééntje alleen maar als huis server met 2x 2TB SSD aangesloten.
De Shield Tube heeft ook gewoon een SD slot waar je makkelijk een 256GB-kaartje inknalt.. het verschil tussen Tube en Pro zit hem voornamelijk in werkgeheugen. (Dus bijvoorbeeld inzetten als Plex server, kan alleen goed op de Pro).

[ Voor 41% gewijzigd door Michael Knight op 23-08-2023 15:32 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Michael Knight schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:30:
[knip]

De Shield Tube heeft ook gewoon een SD slot waar je makkelijk een 256GB-kaartje inknalt.. het verschil tussen Tube en Pro zit hem voornamelijk in werkgeheugen. (Dus bijvoorbeeld inzetten als Plex server, kan alleen goed op de Pro).
32b versus 64b is een ander verschil tussen die twee. Maakt voor sommig gebruik ook nog wat uit.

Als het gaat om meer standaard werkgeheugen en opslagruimte, dan zijn daar inmiddels andere alternatieven voor op Android TV gebied.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

hardware-lover schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

32b versus 64b is een ander verschil tussen die twee. Maakt voor sommig gebruik ook nog wat uit.

Als het gaat om meer standaard werkgeheugen en opslagruimte, dan zijn daar inmiddels andere alternatieven voor op Android TV gebied.
Klopt. Voor de doorsnee kijker maakt het echter niks uit in beleving of het nu 32 of 64 bits is.

Opslag/intern geheugen was puur een reactie op de eerdere post aangaande de Shield. Dat er alternatieven zijn is evident. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• champquestion
Bedankt allemaal voor jullie tips en opmerkingen.

Waar ik zelf nog aan zit te denken is een kodi box. Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me toch dat je dan ook naast film , tv, ed. , ook muziek zou moeten kunnen streamen naar je stereo installatie ? Weten jullie hier meer van ?

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:31
SjigEd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:23:
Als het alleen om muziek gaat en geen beeld dan kan ik je de WiiM Mini aanraden.
Zeker een mooi apparaatje. Wiim heeft ondertussen drie streamers (zo noem ik ze toch maar even), oplopend qua prijs. Zie https://www.hifistudio79.nl/product-brands/wiim.
Deze apparaatjes zijn puur op audio gericht. Je kan er muziek mee afspelen van je NAS en inloggen bij diverse streamingdiensten als Spotify, Tidal en Qobuz. Ook ondersteund 'ie airplay, de pro en pro en pro plus daarnaast ook chromecast (audio). Zie https://wiimhome.com/wiimpro/overview onderaan voor de verschillen tussen de types. Wiim is erg actief met software updates, altijd een goed teken.

• champquestion
Bedankt . Dat ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champquestion
ik kwam voor de muziek ook nog een interessante optie tegen :
Volumio op een raspberry pi of een van hun streaming products, maar die laatste is een stuk duurder:

zie https://volumio.com/en/
Pagina: 1