Uithakken vloer badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-05 22:26
Volgende maand krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis. Een van de eerste dingen die op de (strakke) planning staat is het vernieuwen van de badkamer. Het hak en breekwerk doe ik zelf, evenals de elektra. Ik heb een loodgieter voor het loodgieterswerk en een tegelzetter voor het tegelen. Op dit moment ligt er een oude tegelvloer in die er volledig uit moet, het zal mij ook niet verbazen als het wellicht een dubbele laag tegels is gezien de hoogte ten opzichte van de dorpel bij de deur. Zie deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-06B5xNcVxcsirSASNOJgyWUcgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyTsoXyDseCuZkt7cg43f410.jpg?f=fotoalbum_large

De verdiepingsvloer is van beton. Het is de bedoeling dat de vloer ver genoeg uit wordt gehakt voor de volgende zaken:

-Plaatsing Drain
-Plaatsen vereffeningsmat

Mijn vraag is een beetje hoe ver/diep moet ik nou hakken? Natuurlijk moeten alle tegels er af, wat komt daarna? Met andere woorden hoe is een vloer precies opgebouwd en hoe dik zijn de lagen en hoe makkelijk hak je deze weg? Merk je het goed wanneer je op het beton komt?

Wat ik nu dus denk (van onder naar boven): Draagvloer (beton), Dekvloer, Smeervloer, tegel(s).

Hak ik door tot aan de draagvloer en alles daarboven weg, of zijn de tegels en smeervloer voldoende?
Waar leg ik vervolgens de vereffeningsmatten op? De tegelzetter zou die vloer opnieuw "aansmeren".

Nog tips voor gereedschap? Ik heb een boorhamer met slagkracht van 3 joule, maar denk dat ik voor de vloer iets beters moet huren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 16:02
Wat ik zou doen;
1. een tegel uitkiezen
2. voegen wegslijpen met haakse slijper
3. tegel slopen
4. met een tegelbeitel (https://www.hornbach.nl/s/tegelbeitel) de (overige) tegels losbikken

Verder is er niet echt iets zinnigs te zeggen over diepte en dergelijke. Dat zul je moeten bekijken.
Verschil tussen zandcement en beton merk je wel ja.. maak je daar maar niet druk over :o

Als je afvoer/aanvoer moet verleggen, dan moet je sleuven maken waar het uiteraard in past. Houd bij afvoer ook rekening met afschot. (wat was het, 1cm per meter of zo?)

[ Voor 49% gewijzigd door Dr Pro op 23-08-2023 09:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 15:39

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Heel veel badkamervloeren zijn verhoogd, juist om leidingen en dergelijke aan te brengen.

3 joules slagkracht is niks. Je hebt echt wat sterkers nodig, anders gaat het héél lang duren mocht je meer dan alleen de tegels weg willen halen. Als je die tegelbeitel van @Dr Pro toch bij de Hornbach haalt, kun je gelijk deze meenemen. 21 joules aan betaalbare breekkracht. Of je huurt er een bij Boels.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:38
Gegarandeerd dat je bij het breken allerlei leidingen kan tegen komen, wat Dexterdee al aangaf.
riolering, elektra, water koud en warm, cv leidingen...
Voorzichtig hakken dus, een sloophamer hakt zó door leidingen heen

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49
Toen wij de badkamer hebben verbouwd, hebben we de hele cementdekvloer eruit gehaald (met een boorhamer met beitel). Daaronder zat een betonnen vloer die met zwaluwstaart op de houten balken ligt. Leidingwerk is op de betonnen vloer gelegd en een nieuwe dekvloer is gestort, uit m'n hoofd 8 cm dik. Hiermee werd de vloer hoger dan wat we hadden.

In jouw geval zou ik dit ook doen, zelfs de kleinste drain (wij hebben de EasyDrain Compact 30), heeft al 63mm nodig en dan heb je nog wat afschot in je afvoer nodig. Dus ik hoop eigenlijk voor je dat er nog een paar lagen tegels onder liggen, daar win je weer wat mee ;)

Ik denk ook dat je alvast na moet denken wat je wil doen als je vloer toch hoger komt te liggen. Wij hebben een natuurstenen randje in de deurpost (aan de badkamer-zijde), waar de dekvloer tegen aan is gestort. De dorpel hoefde daardoor niet aangepast.

Edit: oh ja, wij konden de boorhamer van de aannemer die de badkamer kwam plaatsen lenen, met dat monster was het er zo uit. Ik zou het vragen.

[ Voor 24% gewijzigd door CJ_Latitude op 23-08-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
DexterDee schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:36:
Heel veel badkamervloeren zijn verhoogd, juist om leidingen en dergelijke aan te brengen.

3 joules slagkracht is niks. Je hebt echt wat sterkers nodig, anders gaat het héél lang duren mocht je meer dan alleen de tegels weg willen halen. Als je die tegelbeitel van @Dr Pro toch bij de Hornbach haalt, kun je gelijk deze meenemen. 21 joules aan betaalbare breekkracht. Of je huurt er een bij Boels.
Ja ik ben van plan er een te huren (ik ben niet van plan om nog vaak vloeren uit te gaan breken). Degene die jij oppert is lekker krachtig, maar is bijvoorbeeld deze niet iets handige voor een vloer (omdat je hem naar beneden vast houdt zeg maar) https://www.boels.com/nl-...khamer-41-j-18-kg/p/10729

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
CJ_Latitude schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:12:
Toen wij de badkamer hebben verbouwd, hebben we de hele cementdekvloer eruit gehaald (met een boorhamer met beitel). Daaronder zat een betonnen vloer (zwaluwstaart), die op de houten balken ligt. Leidingwerk is op de betonnen vloer gelegd en een nieuwe dekvloer is gestort, uit m'n hoofd 8 cm dik. Hiermee werd de vloer hoger dan wat we hadden.

In jouw geval zou ik dit ook doen, zelfs de kleinste drain (wij hebben de EasyDrain Compact 30), heeft al 63mm nodig en dan heb je nog wat afschot in je afvoer nodig. Dus ik hoop eigenlijk voor je dat er nog een paar lagen tegels onder liggen, daar win je weer wat mee ;)

Ik denk ook dat je alvast na moet denken wat je wil doen als je vloer toch hoger komt te liggen. Wij hebben een natuurstenen randje in de deurpost (aan de badkamer-zijde), waar de dekvloer tegen aan is gestort. De dorpel hoefde daardoor niet aangepast.

Edit: oh ja, wij konden de boorhamer van de aannemer die de badkamer kwam plaatsen lenen, met dat monster was het er zo uit. Ik zou het vragen.
En hoe lang ben je er ongeveer mee bezig geweest? Heb je daarna een vereffeningsmat aangebracht?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
Dubbeldanger schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Ja ik ben van plan er een te huren (ik ben niet van plan om nog vaak vloeren uit te gaan breken). Degene die jij oppert is lekker krachtig, maar is bijvoorbeeld deze niet iets handige voor een vloer (omdat je hem naar beneden vast houdt zeg maar) https://www.boels.com/nl-...khamer-41-j-18-kg/p/10729
Dat is wel heel extreem :') Je moet hem ook nog vasthouden he, of wil je direct je betonnen vloer meenemen..?
Gezien je kennis is er maar 1 goede tip: huur er 1 bij Boels. Neem een foto mee, zeg wat je wilt doen, en zij adviseren jou voor de juiste breekhamer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
Een ochtend met een Bosch GSH 11 E, genoeg power (16,8J), maar prima hanteerbaar. Gaat om 6 m2.

Ik weet niet of wij een vereffeningsmat hebben, maar ik gok van niet (heb het niet bij het materiaal zien staan, maar ik was er niet bij toen ze de dekvloer goten). Ik weet ook niet of de betonvloer het heeft.

Het is trouwens niet zo dat een aardmat verplicht is. Er moet een vereffening zijn, maar dat hoeft niet per sé een aardmat te zijn: https://www.elektroraad.n...gsnetwerk-aardmat-vereist

[ Voor 4% gewijzigd door CJ_Latitude op 23-08-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Laatst online: 08-05 15:39

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Dubbeldanger schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:23:
Ik heb die van Boels ook ooit gehuurd, maar hou er rekening mee dat dat apparaat echt heel zwaar is (18 kilo). Ik heb deze gebruikt om de hele benedenvloer tot op het zand eruit te halen. Voor jouw klus is deze echter flink overgedimensioneerd.

Een boormachine model zoals die van de Hornbach is in mijn ervaring beter voor jouw klus, omdat je hiermee ook horizontaal kunt werken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dubbeldanger schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:23:
Nog tips voor gereedschap? Ik heb een boorhamer met slagkracht van 3 joule, maar denk dat ik voor de vloer iets beters moet huren?
Ik zou het eerst met je huidige boorhamer proberen, kan zijn dat het erg meevalt. Heb je al een tegelbeitel voor je boorhamer?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dubbeldanger schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:23:
Volgende maand krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis. Een van de eerste dingen die op de (strakke) planning staat is het vernieuwen van de badkamer. Het hak en breekwerk doe ik zelf, evenals de elektra. Ik heb een loodgieter voor het loodgieterswerk en een tegelzetter voor het tegelen. Op dit moment ligt er een oude tegelvloer in die er volledig uit moet, het zal mij ook niet verbazen als het wellicht een dubbele laag tegels is gezien de hoogte ten opzichte van de dorpel bij de deur. Zie deze foto:
[Afbeelding]

De verdiepingsvloer is van beton. Het is de bedoeling dat de vloer ver genoeg uit wordt gehakt voor de volgende zaken:

-Plaatsing Drain
-Plaatsen vereffeningsmat

Mijn vraag is een beetje hoe ver/diep moet ik nou hakken? Natuurlijk moeten alle tegels er af, wat komt daarna? Met andere woorden hoe is een vloer precies opgebouwd en hoe dik zijn de lagen en hoe makkelijk hak je deze weg? Merk je het goed wanneer je op het beton komt?

Wat ik nu dus denk (van onder naar boven): Draagvloer (beton), Dekvloer, Smeervloer, tegel(s).

Hak ik door tot aan de draagvloer en alles daarboven weg, of zijn de tegels en smeervloer voldoende?
Waar leg ik vervolgens de vereffeningsmatten op? De tegelzetter zou die vloer opnieuw "aansmeren".

toon volledige bericht
normaal ligt er op beton een laag zand cement dat kan je er zonder problemen afhakken, maar in het beton moet je zonder enige kennis zeker niet gaan hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:57
De vorige bewoners weten ook niet meer hoe het er onder die laag er uit ziet? Het kan best dat als dat huis uit de jaren 60 is dat er nog een gegoten vloer inzit. Zoals je ook wel in de hal van een jaren 30 woning ziet. Mooi en makkelijk in onderhoud mits goed onderhouden. (en aan dat laatste schort het nog wel eens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:31

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Let met een zwaardere hamer wel op als je cellenbeton wanden hebt. Die liggen dan zó omver. Ervaring hiermee, met een simpele combimachine van 2,8J.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Stap 1: zoek waar je hoofdkraan zit en test deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:02

rdejongjr

Gnome

Ah, hakken en breken altijd leuk.

Zorg inderdaad dat je weet waar de leidingen globaal lopen en blijf bij centraaldozen en muurtjes voorzichtig zodat je makkelijk stukken kunt vervangen.

Tegels zijn keihard en houden de boel aardig bij elkaar, die eerst eraf tikken.
Als je wat vlakker in de dekvloer steekt kun je redelijke brokken los maken.
Ging redelijk met een goedkoop ding van de lidl

Onderschat de hoeveelheid rommel niet, regel een paar man zodat je lekker door kan beuken en het hakken/opruimen/afvoeren kunt afwisselen.
Ook oorbescherming ALTIJD in doen, ik heb enkele weken een piep gehad en een evenwichtsorgaan wat me in de steek liet :r . (bij een rijtjeshuis kan het hele blok meegenieten O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:32

ViezeVis

Sample Text

rdejongjr schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:50:

Zorg inderdaad dat je weet waar de leidingen globaal lopen en blijf bij centraaldozen en muurtjes voorzichtig zodat je makkelijk stukken kunt vervangen.

Onderschat de hoeveelheid rommel niet, regel een paar man zodat je lekker door kan beuken en het hakken/opruimen/afvoeren kunt afwisselen.
Ook oorbescherming ALTIJD in doen, ik heb enkele weken een piep gehad en een evenwichtsorgaan wat me in de steek liet :r . (bij een rijtjeshuis kan het hele blok meegenieten O-) )
Ik zie ook de Parkside Performance combihamer. Heb je die ook goed kunnen gebruiken voor de tegels? :)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

ViezeVis schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:40:
[...]

Ik zie ook de Parkside Performance combihamer. Heb je die ook goed kunnen gebruiken voor de tegels? :)
Yup, wel de 4ah of 8ah accu erin maar ging uiteindelijk prima met een wat plattere beitel. Zo lang jer er maar iets onder kan kruipen dan spatten ze er zo af (lag bij mij in het cement) Meeste werk is het steeds afvoeren.

Als je in de buurt van het middelpunt van Nederland zit mag je ze prima lenen (pb)

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 14:28
DexterDee schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:34:
[...]

Ik heb die van Boels ook ooit gehuurd, maar hou er rekening mee dat dat apparaat echt heel zwaar is (18 kilo). Ik heb deze gebruikt om de hele benedenvloer tot op het zand eruit te halen. Voor jouw klus is deze echter flink overgedimensioneerd.

Een boormachine model zoals die van de Hornbach is in mijn ervaring beter voor jouw klus, omdat je hiermee ook horizontaal kunt werken.
Dat kan ik beamen. Hier (weliswaar van nieuwbouw variant huis) had ik deze ook gehuurd, ook met "het karretje" eronder zeg maar, om een zandcementvloer uit te hakken (van 3 bij 3m). Ik begon te hakken, al snel uitgezet, want veel te overkill (log, zwaar, ging dwars door mijn betonnen vloer eronder). (doel was om de vloerverwarmingsleidingen te verwijderen)

Ik ben vervolgens naar Lidl gereden om de Parkside sloophamer te halen (https://www.lidl.nl/p/parkside-sloophamer-1300-w/p100350011), terwijl ik allemaal Makita spullen heb liggen. Om maar even aan te geven dat ik aardig merkvast ben, maar hier toch een uitstapje genomen (ook gezien de doorlooptijd).

Dat ding van de Lidl is echt briljant in het sloopwerk. Enige nadeel was voor mij dat mijn lichaam het niet lang vol kon houden (niet om het gewicht, want dat valt mee, maar om de trillingen).

[ Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 24-08-2023 09:28 ]

• Dubbeldanger
Dank voor de hulp allen! Maar hak ik nu alleen de tegels weg en de drain wat dieper, of toch tegels+cementdekvloer? Of cementdekvloer een beetje en daar dan de aardmatten op?

• CJ_Latitude
Gewoon hele dekvloer weghalen. Er moet meer weg dan alleen het gebied van de drain voor leidingwerk en je weet nog niet precies hoe dat gaat lopen.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

rdejongjr schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 01:07:
[...]

Yup, wel de 4ah of 8ah accu erin maar ging uiteindelijk prima met een wat plattere beitel. Zo lang jer er maar iets onder kan kruipen dan spatten ze er zo af (lag bij mij in het cement) Meeste werk is het steeds afvoeren.

Als je in de buurt van het middelpunt van Nederland zit mag je ze prima lenen (pb)
Ik heb 'm zelf ook :D Maar denk dat we er nog 1 bij moeten kopen op stroom voor 't zware werk. Werd hier laatst getipt in dit topic. Van de Hornbach.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CJ_Latitude schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:34:
Een ochtend met een Bosch GSH 11 E, genoeg power (16,8J), maar prima hanteerbaar. Gaat om 6 m2.

Ik weet niet of wij een vereffeningsmat hebben, maar ik gok van niet (heb het niet bij het materiaal zien staan, maar ik was er niet bij toen ze de dekvloer goten). Ik weet ook niet of de betonvloer het heeft.

Het is trouwens niet zo dat een aardmat verplicht is. Er moet een vereffening zijn, maar dat hoeft niet per sé een aardmat te zijn: https://www.elektroraad.n...gsnetwerk-aardmat-vereist
Boels is langzamerhand aan het overstappen op Hilti apparaten. Veel fijner apparaat dan die GSH11. En zeker genoeg voor een dekvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 08:23
Gewoon zo'n Parkside (lidl webshop) breekhamer van 15 joule gebruiken. Kosten geen drol, stevig en krachtig genoeg voor dat vloertje.
Een paar goedkope beitels erbij (slijten toch snel) en je kan slopen wat je wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

SniperGuy schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:05:
Gewoon zo'n Parkside (lidl webshop) breekhamer van 15 joule gebruiken. Kosten geen drol, stevig en krachtig genoeg voor dat vloertje.
Een paar goedkope beitels erbij (slijten toch snel) en je kan slopen wat je wil
Zitten al 2 SDS boortjes bij :) Beitelsetje kost 6 euro ofzo bij de Lidl, kun je die direct mooi meebestellen.

• Dubbeldanger
ViezeVis schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:21:
[...]

Zitten al 2 SDS boortjes bij :) Beitelsetje kost 6 euro ofzo bij de Lidl, kun je die direct mooi meebestellen.
Zit al te kijken, jammer alleen dat dat beitelsetje dat je lost kunt bestellen maar hele korte zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
Vergeet je oorbescherming niet.. koop meteen een goede, die goedkope is echt rommel.. en handschoenen voor t oprapen. Ga je geen spijt van krijgen, let maar op ;)

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Dubbeldanger schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:23:
[...]

Zit al te kijken, jammer alleen dat dat beitelsetje dat je lost kunt bestellen maar hele korte zijn
Volgens de beschrijving 250 mm. Dat is voor het wegtikken van de tegels wel ideaal maar voor je vloer niet nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

ID-College schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:29:
Vergeet je oorbescherming niet.. koop meteen een goede, die goedkope is echt rommel.. en handschoenen voor t oprapen. Ga je geen spijt van krijgen, let maar op ;)
Ik heb anders prima ervaring met de 3M Peltor. Je hebt 'm ook goedkoper met hogere SNR waarde. Namelijk deze, ook van 3M. Ik weet niet of dat de definitie van goedkoop is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Zojuist deze https://www.lidl.nl/p/par.../p100350011?v=1cx,head1cx gekocht voor 69,99 (vanaf vandaag ineens 30% korting!!) das een tientje duurder dan lenen bij Boels

[ Voor 24% gewijzigd door Dubbeldanger op 25-08-2023 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07
ID-College schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:29:
Om het maar compleet te maken: goed stofmasker, fijn zittende beschermingsbril, handschoenen inderdaad, en dan liefst anti-snij (die zwarte van de action vind ik fijn). Als oorkleppen gelijk peltor kopen. Heb zelf de 3M Peltor Optime III Oorkap. Kost net 25 euro. Heb je altijd plezier van. (Huilende kinderen, ruzie met je partner. Etc. :) )

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 25-08-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

DexterDee schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:36:

Wij hebben zelf een huis uit 2009. Geen kanaalplaatvloer. Hoe weet je of de badkamer een verhoogde dekvloer heeft? Leidingwerk loopt indd onder de vloer door. En betekent dat automatisch dat als je een drain laat plaatsen, riolering verlegt etc. dat je sowieso de gehele dekvloer moet verwijderen?

Dikte van 't plafond/vloer van BG/1e verdieping is +/- 26 cm

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 25-08-2023 23:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

blissard schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:19:
[...]

Om het maar compleet te maken: goed stofmasker, fijn zittende beschermingsbril, handschoenen inderdaad, en dan liefst anti-snij (die zwarte van de action vind ik fijn). Als oorkleppen gelijk peltor kopen. Heb zelf de 3M Peltor Optime III Oorkap. Kost net 25 euro. Heb je altijd plezier van. (Huilende kinderen, ruzie met je partner. Etc. :) )
Oef, ruzie met de partner. Chique zo'n oorkap tijdens een discussie *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbeldanger
ViezeVis schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:13:
[...]

Wij hebben zelf een huis uit 2009. Geen kanaalplaatvloer. Hoe weet je of de badkamer een verhoogde dekvloer heeft? Leidingwerk loopt indd onder de vloer door. En betekent dat automatisch dat als je een drain laat plaatsen, riolering verlegt etc. dat je sowieso de gehele dekvloer moet verwijderen?

Dikte van 't plafond/vloer van BG/1e verdieping is +/- 26 cm
Volgens mij heb je áltijd een dekvloer, alleen de dikte zal variëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Laatst online: 01:46

DropjesLover

Dit dus ->

Bij ons heb ik destijds zelf alle tegels verwijderd en afgevoerd, maar het inhakken van de nieuwe afvoer en dergelijke heb ik aan de badkamerinstallateur overgelaten.
Alles machinaal gedaan zoals jij ook wil doen, maar ik denk dat je met een goede hamer en sloopbeitel op de kritische plekken net wat subtieler te werk kan gaan.
Ik zou zeggen, 10+J voor het grove werk, sloopbeitel en "vuistje" hamer voor het subtielere. Vergis je niet, met een goede klap onder de juiste hoek komen tegels vaak al in hun geheel los. Met machinaal maak je volgens mij veel meer gruis/splinters.

Ik was al wat overijverig bezig geweest rondom de centrale riolering-afvoer koof voor wat kabels te trekken en door een andere afvoer heengegaan :')

Er komt altijd verrassend veel volume aan afval van ene dergelijke klus, regel maar een 3m3 container :P

[ Voor 32% gewijzigd door DropjesLover op 28-08-2023 08:49 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

@Dubbeldanger @DropjesLover thnx voor de reacties! Is het dan zo dat je de tegelvloer direct kunt gaan slopen met een sloophamer of moet je eerst de tegels weghalen? Misschien een gekke vraag maar de reden dat ik het vraag is omdat ik me kan voorstellen dat je dan beter ziet wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:28
Check even of de meterkast onder de badkamer zit. Zo ja, is er een kans dat alle leidingen door je badkamerdekvloer lopen. Erg veel werk om te herstellen als je daar allemaal doorheen gaat ;)

Verder gewoon hele.dekvloer er uit. Nieuw zandcement moet je minimaal 4cm smeren. En voor de afvoer enzo moet je waarschijnlijk toch dieper.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Makrolon schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:32:
Check even of de meterkast onder de badkamer zit. Zo ja, is er een kans dat alle leidingen door je badkamerdekvloer lopen. Erg veel werk om te herstellen als je daar allemaal doorheen gaat ;)

Verder gewoon hele.dekvloer er uit. Nieuw zandcement moet je minimaal 4cm smeren. En voor de afvoer enzo moet je waarschijnlijk toch dieper.
Wij hebben zelfs een aparte koof in de badkamer waar de meterkast onder staat ;( Dus ja al het leidingwerk etc. zal daarachter verwerkt zitten. Ik zou dus eerst alle tegels, incl vloertegels, eruit moeten bikken en dan pas de dekvloer slopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:28
ViezeVis schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:21:
[...]

Wij hebben zelfs een aparte koof in de badkamer waar de meterkast onder staat ;( Dus ja al het leidingwerk etc. zal daarachter verwerkt zitten. Ik zou dus eerst alle tegels, incl vloertegels, eruit moeten bikken en dan pas de dekvloer slopen?
Ja, de vloer zo lang mogelijk laten zitten zodat je een mooie vlakke vloer hebt waar je puin op kan vallen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dubbeldanger schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:23: Met andere woorden hoe is een vloer precies opgebouwd en hoe dik zijn de lagen en hoe makkelijk hak je deze weg? Merk je het goed wanneer je op het beton komt?

Je zou de dorpel weg kunnen nemen m te zien uit wat voor lagen de vloer is opgebouwd? Of heb ik de vraag verkeerd begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 13:46

BLN

Dubbeldanger schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:37:
[...]

Volgens mij heb je áltijd een dekvloer, alleen de dikte zal variëren.
Deze is echt super, heb er twee huizen compleet mee kunnen doen. Let goed op dat de boutjes van de kop los kunnen gaan zitten. Controleer die elke dag even. De enige reden dat de mijne stukging, is omdat de boutjes losdraaiden, en tijdens het boren zijn de schroefdraden toen kapot gegaan.

Lidl heeft toen het gehele aankoopbedrag terugbetaald.

Ik zou bij bijvoorbeeld Toolstation een brede tegelbeitel kopen. Zij hebben een budgetmerk, Silverline, en die werken prima.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-05 17:48
Wij laten de badkamer op dit moment doen. Wilden de vloer ook niet te ver laten ophogen. De aannemer heeft op plekken waar het nodig was de cement vloer eruit gehakt. Let wel dat im de cementvloer ter voorkoming van scheuren ook ijzer vlechtwerk kan zitten. Dat zal je dan door moeten slijpen. Bij ons zal de vloer 3 a 4 cm moeten worden opgehoogd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-03 09:03
rdejongjr schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:50:

Hoelang heb je er ongeveer over gedaan om zo'n vloertje eruit te hakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

mheerde schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:57:
[...]
Hoelang heb je er ongeveer over gedaan om zo'n vloertje eruit te hakken?
Dagje met 2 man, zo lang je het afval snel genoeg kunt afvoeren kun je aardig doorbeuken.
Pagina: 1