Houd er wel rekening mee, dat vooral de Fransen er een handje van hebben om wel een heel hoog aanhangergewicht toe te staan, maar vervolgens een maximummassa voor het samenstel hanteren wat (veel) lager is dan maximummassa auto en maximummassa aanhanger bij elkaar opgeteld. Dat betekent dus dat je minder in de auto mag laden, wanneer je echt een zware aanhanger trekt. En met een zware caravan, wil je juist dat je auto ook beladen is, om een stabiele combinatie te hebben.
Voorbeeld van een willekeurige Renault Mégane:
https://voertuig.net/kenteken/SG750J
Zelf heb ik een Skoda Octavia (1.6 TDI, 2013) die 1500 kg mag trekken. Persoonlijk zou ik niet veel zwaarder willen trekken dan mijn 1300 kg wegende caraven. Waarbij ik dan al zorg dat voortent en nog wat zwaar spul in de auto ligt. Een Mégane met een caravan van 1500 kg of meer lijkt mij dan ook geen geweldige combi. Een opel Insignia weegt leeg bijna 300 kg meer dan de gelinkte Megane...
Het wordt wat anders als het om een "gewone" aanhanger gaat, dan ligt de lading doorgaans veel lager en centraler en zo'n ding vangt veel minder wind.
Ik zou dan ook vooral eerst een berekening laten maken op
caravantrekker.nl, om te zien hoe stabiel een bepaalde combinatie zou zijn. In mijn ervaring klopt dat heel behoorlijk, gaf ook aan dat mijn huidige Octavia (3) een stuk minder stabiel zou zijn dan mijn vorige Octavia (2, 2.0 TDI RS), en dat klopt. De nieuwere mag echter meer trekken (1500 kg vs. 1400 kg), terwijl hij zelf 100 kg minder weegt.
[
Voor 7% gewijzigd door
Wild Chocolate op 23-08-2023 11:04
. Reden: Verkeerde link gepaste ]