Trekgewicht stationwagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:13
In mijn zoektocht naar een nieuwe gezinsauto, ben ik op de volgende auto's gekomen:

Renault Megane estate (nw model) bose of GT line
Peugeot 508SW
Opel Insigina (sw)

Deze hebben allemaal een flink trekgewicht van 1700kg of hoger.
Echter vind ik het vreemd dat een Insgina met een 1.6 blok, meer mag trekken dan een insignia met een 1.8blok.

Hoe kan dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:14
Ik heb er maar 1 minuut aan gespendeerd op google, ongetwijfeld minder dan dat je zelf al had gedaan. In die tijd heb ik gevonden dat het 1.6 blok van een turbo is voorzien in tegenstelling tot het 1.8 blok. Dat zorgt voor sneller beschikbaar vermogen en een hoger trekgewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:13
Heeft niets met de motor te maken maar met de constructie van de auto en trekhaak.
uiteraard heeft een auto die flink wat kan trekken vaak ook een motor met fatsoenlijk vermogen.

#slotje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
wd200 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:26:
Heeft niets met de motor te maken maar met de constructie van de auto en trekhaak.
uiteraard heeft een auto die flink wat kan trekken vaak ook een motor met fatsoenlijk vermogen.

#slotje
Daarom zou ik ook verwachten dat een 1.8 meer mag trekken dan een 1.6. Maar zal dan wel puur door die turbo komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vermogen is het minste relevant voor een trekauto (Defender mag 3500 kg achter 90 pk). Stabiliteit en potentie om weer stil te komen te staan is belangrijker. Toevallig heb ik in een Megane Estate gereden die heel snel was maar totaal onstabiel. Verder staat Renault ook bekend om een hoger trekgewicht op te geven in ruil voor eigen laadcapaciteit. Het maximale combinatiegewicht is meestal een optelsom van auto + trekgewicht maar Renault wijkt daar nog wel eens van af.

Opel Insignia is volgens mij wel een fijne trekauto en de Peugeot durf ik niet te zeggen. Ik zou echter wel specifiek reviews zoeken van hoe ze zich al trekauto gedragen. Een proefrit met je aanhanger is meestal geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtthw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 22:48
De 1.6 is zwaarder en dat is waarschijnlijk de reden dat deze meer mag trekken dan de 1.8. Een zwaardere trekauto betekent over het algemeen dat deze ook wat meer mag trekken, als je puur kijkt naar de stabiliteit.
Daarnaast heeft de 1.6 ook meer vermogen en koppel door de turbo.

[ Voor 12% gewijzigd door mtthw op 23-08-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:11
Het is ook goed mogelijk dat het ledig gewicht van die 1.8 Insignia hoger is, dat kan ook resulteren in een lager trekgewicht.

Zoek het trek gewicht maar eens op van een Citroën C4 van de eerste generatie met 1.4 motor en 1.6 motor. Zelfde bouwjaar, zelfde auto, zelfde constructie, beide benzine zonder turbo, maar de 1.4 mag geremd meer trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 23-08-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Houd er wel rekening mee, dat vooral de Fransen er een handje van hebben om wel een heel hoog aanhangergewicht toe te staan, maar vervolgens een maximummassa voor het samenstel hanteren wat (veel) lager is dan maximummassa auto en maximummassa aanhanger bij elkaar opgeteld. Dat betekent dus dat je minder in de auto mag laden, wanneer je echt een zware aanhanger trekt. En met een zware caravan, wil je juist dat je auto ook beladen is, om een stabiele combinatie te hebben.

Voorbeeld van een willekeurige Renault Mégane:
https://voertuig.net/kenteken/SG750J

Zelf heb ik een Skoda Octavia (1.6 TDI, 2013) die 1500 kg mag trekken. Persoonlijk zou ik niet veel zwaarder willen trekken dan mijn 1300 kg wegende caraven. Waarbij ik dan al zorg dat voortent en nog wat zwaar spul in de auto ligt. Een Mégane met een caravan van 1500 kg of meer lijkt mij dan ook geen geweldige combi. Een opel Insignia weegt leeg bijna 300 kg meer dan de gelinkte Megane...

Het wordt wat anders als het om een "gewone" aanhanger gaat, dan ligt de lading doorgaans veel lager en centraler en zo'n ding vangt veel minder wind.

Ik zou dan ook vooral eerst een berekening laten maken op caravantrekker.nl, om te zien hoe stabiel een bepaalde combinatie zou zijn. In mijn ervaring klopt dat heel behoorlijk, gaf ook aan dat mijn huidige Octavia (3) een stuk minder stabiel zou zijn dan mijn vorige Octavia (2, 2.0 TDI RS), en dat klopt. De nieuwere mag echter meer trekken (1500 kg vs. 1400 kg), terwijl hij zelf 100 kg minder weegt.

[ Voor 7% gewijzigd door Wild Chocolate op 23-08-2023 11:04 . Reden: Verkeerde link gepaste ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Bedankt voor de reacties allen,

Zal puur om een paardentrailer gaan met paard, die paar keer per jaar zal worden gebruikt of een keer aanhanger naar de stort.

Aangezien paard en trailer al gauw rond of boven de 1500kg zitten, zoeken we dus een auto die veel mag trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:00
Kijk vooral goed naar de gewichtsverdeling. In het algemeen is de regel, de auto zo zwaar mogelijk. Bij een paard gaat dat lastig omdat je die alleen in de trailer kan vervoeren. Je bent dus minder flexibel met het gewicht.

Juist bij dieren vervoer wil je niet dat je gaat slingeren (eigenlijk wil je dat nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:57
Geen idee of het in je straatje past maar kijk eens naar een subaru forester of legacy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.Scholtens
ybos schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:14:
Geen idee of het in je straatje past maar kijk eens naar een subaru forester of legacy.
Nee niet mijn type wagens, de boven genoemde 3 zijn de gene waar ik voor ga kiezen
Pagina: 1