Ik wil graag mijn (GAMEPC) CPU Upgraden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1998
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik zoek een?
CPU

Wat is je budget?
Maximaal ongeveer 250 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur maar wel het liefst wel met een 1200 socket

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb op dit moment een i5-10400F, AMD radeon rx 6700 xt 12gb, asus rog strix b460-F en 4x 8gb ram

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
Waarom? Lijkt me sterk dat je ergens tegen een bottleneck aan loopt met zo'n moderne cpu.

Ik zou de 250 euro in m'n zak houden, lekker sparen, en over een jaar of 3~4 gewoon een compleet nieuw systeem aanschaffen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:45
Op basis van je vraag kun je gewoon een filter zetten op de Pricewatch en daar een passende cpu uitzoeken.

categorie: Processors

Wil je advies, dan zul je moeten aangeven wat je er van verwacht, welke games je draait, welke resolutie/refreshrate/grafische instellingen je draait.

Zoals al aangegeven is het een nog relatief moderne processor, dus wat is het probleem?

https://www.cpubenchmark....1700KF-vs-Intel-i5-11400F

Jouw cpu versus de snelste cpu tot € 250 op socket 1200 (11700KF) versus de goedkopere upgrade.

Je haalt max 30% single core en 100% multicore, maar zoals aangegeven, waarom heb je de wens voor een snellere cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Userbenchmark is niet betrouwbaar. Bovendien gaat het om een 10400F en geen 11400F.

@stefan1998
Wel eens met het advies dat je geen nieuwe CPU nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat is het probleem waar je tegenaan loopt dat je wilt oplossen? Daarnaast, als je alleen socket 1200 wilt (ik neem aan omdat jouw moederbord dat is), heb je niet veel mogelijkheden denk ik dan een andere CPU uit dezelfde serie van producten te pakken. Of je daarmee veel opschiet (baten wegen op tegen de kosten) is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Djarune schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

Userbenchmark is niet betrouwbaar.
Lekker gemakkelijk, kom dan zelf eens met een benchmark.

Het is voor deze vergelijking een prima benchmark.
De site is pro-Intel en rommelt met multi-core scores, maar hier is het allebei Intel en is het aantal cores nagenoeg hetzelfde, dus de afwijkingen zijn te verwaarlozen.
Bovendien gaat het om een 10400F en geen 11400F.
En als je mijn post leest:
Jouw cpu versus de snelste cpu tot € 250 op socket 1200 (11700KF) versus de goedkopere upgrade.
De linker is dus zijn cpu (10400F), de middelste is de zwaarste upgrade binnen budget op dezelfde socket (11700KF) en de rechter is een minder dure upgrade, maar die wel in de buurt komt qua performance van de dure upgrade (11400F).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Djarune schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:20:
[...]
Userbenchmark is niet betrouwbaar.
Userbenchmark != Passmark.

Userbenchmark is wel nuttig om te zien of je PC performed zoals het moet doen, maar voor vergelijkingen moet je elders zijn (zoals Passmark).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
White Feather schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:40:
[...]

Lekker gemakkelijk, kom dan zelf eens met een benchmark.

Het is voor deze vergelijking een prima benchmark.
De site is pro-Intel en rommelt met multi-core scores, maar hier is het allebei Intel en is het aantal cores nagenoeg hetzelfde, dus de afwijkingen zijn te verwaarlozen.
Nee het is niet prima, want synthetisch en niet daadwerkelijk getest. Zat reddit groepen en bepaalde forums waar userbenchmark is gebanned. Hier op Tweakers mag dat ook gebeuren.

En ik kom niet zelf met een benchmark puur omdat de 11e gen niet op een B460 bord werkt dus TS kan beter zijn CPU blijven gebruiken!
review: Het moederbord dat je na één generatie al kunt weggooien

[ Voor 10% gewijzigd door Djarune op 23-08-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Djarune schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Nee het is niet prima, want synthetisch en niet daadwerkelijk getest. Zat reddit groepen en bepaalde forums waar userbenchmark is gebanned. Hier op Tweakers mag dat ook gebeuren.
Nog steeds de lekker gemakkelijke weg, geen enkele oplossing.

Er is geen andere grootschalige benchmarksite beschikbaar die betrouwbaarder is. Bovendien heb ik al aangegeven wat veruit de grootste redenen zijn geweest om de site te bannen. Die zijn hier dus totaal niet van belang.

Waar kan TS dan wel terecht als hij cpu's wil vergelijken?
En ik kom niet zelf met een benchmark puur omdat de 11e gen niet op een B460 bord werkt dus TS kan beter zijn CPU blijven gebruiken!
Dit is inderdaad het zeldzame geval dat een chipset geen 2 generaties mee ging.

Maar misschien moet je dat soort dingen dan gelijk in een post zetten en niet alleen maar een reactie afbranden en geen enkele eigen bijdrage leveren.

Ik dacht dat we hier op het forum mensen probeerden te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
White Feather schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:08:
Ik dacht dat we hier op het forum mensen probeerden te helpen?
Dat is de enige reden waarom ik op dit forum zit.

Ik zal mijn gemaakte punten herhalen:
  1. Userbenchmark is synthestich en dus niet te vertrouwen
  2. TS hoeft niet zijn CPU te updaten want is zonde. @Ramon gaf dit al goed aan
  3. 11gen werkt niet op B460
En daar komt nog een puntje bij want
Er is geen andere grootschalige benchmarksite beschikbaar die betrouwbaarder is.
klopt in mijn opinie niet.

Cinebench r15 en r21 CPU benchmarks (single core en multicore) zijn een stuk meer te vertrouwen dan Userbenchmark en die kan je voor iedere CPU makkelijk vinden via google. Zijn genoeg sites die die informatie weergeven. Wel vaak met reclame.

Beste is natuurlijk reviews opzoeken van de processors zelf.
Pagina: 1