Spa 2e hands gekocht, maar slechte keuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Woeger16
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-01-2025
Ik heb van mijn elektriciën te horen gekregen dat de aanschaf onze 2e hands spa een slecht idee is, gezien deze niet aangesloten kan worden?

Zijn reactie op deze foto s:

-Er staat: input 230V 50A
-Dat kan nooit....
-De leverancier bellen.!
-Veel te veel vermogen..

Wat vinden jullie? Zie de fotos voor meer informatie. Zoals ik het namelijk zie is het een verzamelblok met onderverdeling, maar die pompen zullen nooit het maximale verbruiken. Zou mijn gedachtegang kunnen kloppen of is het "de wens van is de vader van de gedachte?"

Alle reacties

• Woeger16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BX0ArFSOqRZfyIwyWFAk0EA_js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmJQZJZ3E2YSuGuOwT9Fbyr7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecoUfgJF36aB92P3JsYJ9RvH7bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFt8jBP2c7hbOuTvEw5ChudV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgDRganTdgcBTDDAEG0Qrdafxq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljFV0rEL0nwjVDJTBNSMmDOV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCu5Na3tXvbR-nKzCOkQA3MRKrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZnZ6blT9aKETuT657aWzqAp.jpg?f=fotoalbum_large

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:46
Ik weet niet wat voor spa je hebt, maar 230v 50A is 11500 watt...

Misschien een idee om het om te bouwen zodat je een warmtepomp er op aan kunt sluiten?

Je elektriciën heeft het waarschijnlijk goed, best wat stroom verbruik dat ding als het klopt 8)7

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

BlazeMuis schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:40:
Ik weet niet wat voor spa je hebt, maar 230v 50A is 11500 watt...

Misschien een idee om het om te bouwen zodat je een warmtepomp er op aan kunt sluiten?

Je elektriciën heeft het waarschijnlijk goed, best wat stroom verbruik dat ding als het klopt 8)7
12kW inderdaad volgens de handleiding Nu lijkt dat me schromelijk overdreven aangezien daar een 9kW voor de waterpompen en de ventilator is begroot, maar een elektricien vinden die dit aansluit zal je niet rap vinden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Grootste probleem is dat het 1-fase lijkt, dan heb je een 63A zekering nodig in de meterkast, dat is vrij duur qua vastrecht...

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 22-08-2023 23:48 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als je alles tegelijk aanzet wordt het lastig.

Maar het is slecht te zien op het plaatje.
Verwarming 3kw en circulatiepomp 1,5pk.
Dat zal net lukken.

Als alle motoren moeten draaien kun je het wel schudden op 1 fase.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-01 23:37
Een zoekopdracht op GD7005 geeft mij iets teveel AliExpress resultaten. Is het geen Chinese rotzooi? Dat zou ik met zulke vermogens niet fijn vinden

• storeman
  • Laatst online: 25-01 23:12
Over welk land hebben we het? Voor NL is dit niet heel standaard. Of je woont in een luxe villa of een bedrijfspand met een zware aansluiting.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29

Sabbi

je denkt aan mij.

Die 12KW is het maximale vermogen wat de controller kan schakelen, niet hoeveel er daadwerkelijk gevraagd wordt. De controller is alleen de doos met relais die de pomp en verwarming aanzet wanneer nodig.

Een dimmer kan bijvoorbeeld 300 watt aan, maar hoeft alleen een peertje van 40 watt aan te sturen. Zo ook bij deze controller.

Dus kijk op de pompen en verwarming hoeveel vermogen ze trekken, en dan weet je wat het max vermogen is.

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-01 23:37
Als ik deze handleiding bekijk en de losse vermogens op tel kom ik zelfs op 13kW uit?
https://www.google.com/ur...Vaw05zCuh9pXM2u-er0HPI51n

• Woeger16
@Woudtwe Klopt, maar ik lees overal dat deze aansturing bij verschillende leveranciers en fabrikanten gebruikt worden. Het merk is mij onbekend en deze spa is een wat impulsieve koop geweest... :9B

• Woeger16
@Sabbi Dat dacht ik inderdaad ook. Bedankt voor je duidelijke uitleg. Slim om alles op te tellen!

[ Voor 16% gewijzigd door Woeger16 op 23-08-2023 00:34 ]

• Woeger16
@storeman Geen idee eerlijk gezegd. Staat er niet op. Zal wel Chinees zijn..

• Woeger16
@Ronald.42 Denk dat je gelijk hebt.eerst @Sabbi zijn idee maar even uitvoeren.

• Woeger16
@pagani heb nog 3 fasen in de schuur. Dus dat scheelt. Hoef toch geen elektrische auto :-p

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 23:08
Als ik de TS was zou ik kijken of je er een 3-fasen controller voor kunt verkrijgen, dan kun je hem aansluiten op krachtstroom.

My favorite programming language is solder.

• Old_Geezer13
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-12-2025
Check ook het C E-logo bovenaan. Chinese rotz... uhm, spullen die onder de noemer 'China Export' Europa binnen komen. Pertinent dus niet CE (zonder half spatietje), waarmee wél Europese kwaliteit bewaakt wordt.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:44

Croga

The Unreasonable Man

Old_Geezer13 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 04:14:
Check ook het C E-logo bovenaan. Chinese rotz... uhm, spullen die onder de noemer 'China Export' Europa binnen komen. Pertinent dus niet CE (zonder half spatietje), waarmee wél Europese kwaliteit bewaakt wordt.
Die mythe is al lang ontkracht. Het CE logo met verschillende spatieering is nog steeds gewoon het CE logo..... https://cemarking.net/chinese-export/

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Die eerste draadjes is de hoofd aansluiting? Daar kan überhaupt toch nooit 50A doorheen? Het lijkt me een gewone pc kabel dikte.

Waar zijn die grijze stekkers voor? Ingaand en uitgaand op iets externs?

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:31
Croga schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 04:32:
[...]

Die mythe is al lang ontkracht. Het CE logo met verschillende spatieering is nog steeds gewoon het CE logo..... https://cemarking.net/chinese-export/
Maar dat wil niet zeggen dat het CE logo dan terecht op dat product staat. Het misbruik van het CE logo wordt ook in je blogpost bevestigd.

Als een fabrikant geeneens het CE logo op het juiste formaat, dus zonder spatie, kan gebruiken wekt dat niet echt vertrouwen dat het product zelf wel volgens richtlijnen is.

• storeman
  • Laatst online: 25-01 23:12
rreevvss schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 06:26:
[...]

Die eerste draadjes is de hoofd aansluiting? Daar kan überhaupt toch nooit 50A doorheen?
Inderdaad. Meet eens de dikte van de kabelader. Zo lijkt dit inderdaad een redelijk standaard snoer waar nooit 50A doorheen mag. Je zou dan op ca 16mm2 uitkomen. Dat zijn echt wel flinke jongens.

Je kunt het eens proberen op gewoon een 16A groep die er uit mag klappen. Dan merk je het vanzelf.

Ombouwen naar 3 fase lijkt me wel ambitieus. Alhoewel, misschien is het moederbord niet meer dan een paar relais. Dan zou het niet zo lastig zijn om bepaalde pompen of de heater op een andere fase te laten draaien

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Verwijderd

rvrrr schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 06:32:
[...]

Maar dat wil niet zeggen dat het CE logo dan terecht op dat product staat. Het misbruik van het CE logo wordt ook in je blogpost bevestigd.

Als een fabrikant geeneens het CE logo op het juiste formaat, dus zonder spatie, kan gebruiken wekt dat niet echt vertrouwen dat het product zelf wel volgens richtlijnen is.
Nee maar de “China Export” sprookjes zijn uiteindelijk nog veel schadelijker. Ze bevestigen discriminerende stereotypen en maken het voor mensen moeilijker om uit te zoeken wat er nu echt aan de hand is met hun apparaat.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:01
In veel delen van de wereld is een residentiele 3-fase aansluiting gewoon niet een ding.
Dus als je dan een klein zwembad wil hebben, warm, met vijf 2 kW pompjes. Tsja, dan wordt het gewoon een dikke kabel leggen.

Dus kan dit? Ja.
Is dit te doen in nederland. Ook ja. Alleen je vastrecht kost 3k per jaar.
Had je beter een ander model kunnen kopen. Ja.

Opties, je kunt hem ombouwen met eigen contactors en de pompen/kachels verdelen over je 3-fases.
Het totale vermogen neemt helaas niet af.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:21
Hoe oud is het ding? Op het schema staat 220V, dat is al decennia (sinds 1989, zegt Google) 230V in heel Europa.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je zou op de uitgang van de pompen (en verwarmingselement) relais kunnen aansluiten en daarmee pompen aansluiten die bijvoorbeeld op een andere groep zitten. Alleen brengt het je totale verbruik niet omlaag. Het geeft je alleen de kans het verbruik beter over 3 fases te verdelen

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Wilke schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 07:52:
Hoe oud is het ding? Op het schema staat 220V, dat is al decennia (sinds 1989, zegt Google) 230V in heel Europa.
Vorige week kwam ik bij een grote supermarkt keten die klaagden dat hun luchtcompressoren constant uitvielen. Ingaande spanning lag op 218 volt en 377 tussen de fases waardoor de machines meer stroom trokken en de breakers lieten trippen. Dit was een recent gebouw in Schotland.
Blijkbaar word het nog steeds gebruikt of er was iets mis met de transformator.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-01 08:43
Hoe heeft degene waarvan je hem hebt gekocht laten werken?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Blijkbaar een controller die 1 fase is, maar wel alles over die ene fase trekt. Vreemd.
Mijn spa is met 2 fase aangesloten (en daar wil ik eigenlijk nog 3 van maken) maar ik zie geen geen mogelijkheid bij die van jouw om meer dan 1 fase input te leveren.
Heb je de controller al eens opengeschroefd?

Ik kom deze tegen: https://www.spa-es.es/med...-7005%20User%20Manual.pdf maar daar zie ik ook niet veel zinnigs.

Overigens zijn de getallen 'leuk' op die stickers, maar het gaat erom wat de apparatuur aan de andere kant van de kabel daadwerkelijk vragen (en of ze aanwezig zijn). Hij kan 3 pompen aan, maar zitten die er ook in?

Controller units voor spa's worden vaak generiek gemaakt (zeker een Chinese versie) en dan is het aan de bouwer om te beslissen of ze alle outputs daadwerkelijk gebruiken.

edit
Dit lijkt 'm te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2IC1KDWDCBvONERuPPppYnwAXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DA8NLtKFUk4NWpR8DLzw6pNP.jpg?f=fotoalbum_large

Is wel een erg euh kaal boardje.

Kun je eens kijken naar de pompen en wat daar voor sticker met specs op staat? Of uberhaupt wat overzicht foto's van je spa?

[ Voor 26% gewijzigd door Koffie op 23-08-2023 08:35 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:54

Theo

moederbord

Deze spa kun je thuis inderdaad niet aansluiten. Er zitten vier pompen in die elk 2250 watt trekken, een kleintje van 1 kW en 3kW aan verwarming.

Alles boven de 2.5 kW kun je niet zomaar met een stekker op het stopcontact aansluiten, en dient met een vaste kabel direct op de meterkast te worden aangesloten op een eigen/separate automaat (NEN1010 normen). Deze automaat moet selectief zijn naar je hoofdzekering; ofwel; hij moet al snel een factor 1.6 kleiner zijn dan je hoofdzekering.

Stel je hebt een 1X35 ampère aansluiting (het maximale ampèrage dat je kunt hebben in Nederland zonder een heel duur vasttarief te betalen). Dan kun je hierachter een 25A automaat zetten, en hierop kun je maximaal 5800 watt plaatsen.

Maar je spa is meer dan het dubbele hiervan. Op vol vermogen verbruikt je spa bijna 60 ampères, en en dat is veel meer dan dat je hoofdaansluiting kan leveren. Je kan zeggen dat je zelf niet alle pompen tegelijkertijd aan zou zetten, maar wat doet de spa tijdens het opstarten? Zelftest waarin alles even aan staat? Of wat gebeurt er wanneer je een paar knoppen per ongeluk verkeerd/tegelijstijd indrukt op de afstandsbediening? Het zal gegarandeerd ooit gebeuren dat je spa die volle 60 ampères gaat vragen. En dat kan je hoofdzekering gewoon echt niet aan.

Het is een beetje alsof je een verhuisdoos in een schoenendoos wil stoppen. Dat gaat gewoon nooit passen zonder één van de twee heel erg in grootte aan te passen.. Ook met een beetje olie, streng toespreken of een beetje cheaten gaat dat gewoon niet passen. Hetzelfde met deze spa; die kan gewoon nooit niet onder geen enkele voorwaarde ooit veilig en correct op een huisaansluiting worden aangesloten.

Wat heb je dan wél nodig? De spa moet met 63A worden afgezekerd in de meterkast. Hiertoe heb je een 1X80 ampères hoofdaansluiting nodig. Gezien dit in Nederland niet mogelijk is zul je een 3X80A aansluiting nodig hebben. Dit kost je 3.500 euro per jaar aan vastrecht...

Je elektricien heeft dus compleet gelijk, deze spa is een heel slecht idee en slechte aankoop. Of je kan 'm niet aansluiten, of je moet ruim 3.000 euro meer per jaar aan vastrecht betalen om dat wel te kunnen...

Nu met WP, PV, EV en PC

• Niels1232
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-01 13:18
Waar heb je deze vandaan gehaald en hoe had de vorige eigenaar dit aangesloten ?

• ramonweb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-12-2025
Tenzij het waard is om in deze spa te investeren (het is mij niet helemaal duidelijk hoe groot de spa is, leeftijd en staat) zou ik overwegen om een balboa controller (bv BP21) aan te schaffen zodat je de electra goed in orde hebt. Hier vervolgens 2 (bestaande?) pompen, 1 circulatiepomp en separaat een warmtepomp aan te sluiten. Dit past op een 230v 25A automaat zonder verzwaring van de aansluiting indien 3 fase 35A.

Je zult dan wel wat waterleidingwerk moeten gaan omleggen aangezien je 2 pompen minder hebt en de kracht van de jets zal wat minder zijn.

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-01 14:04
Dit is niet zo heel moeilijk om te bouwen naar drie fasen. Ik denk dat je wel je portemonnee mag trekken.

• Old_Geezer13
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-12-2025
Croga schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 04:32:
[...]

Ah, dat was ff nieuw voor mij. Na wat zoeken (weet ik veel immers of die cemarking.net een betrouwbare site is) vond ik dezelfde betrouwbare info op:
https://www.europarl.euro...007-5938_EN.html?redirect

Dank dus voor de correctie!

• Martinierius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:28
Op het schema (foto) staat een zekering: kan je aflezen op de zekering hoeveel ampere(A) die mag trekken?
Dan weet je of die 50A misschien een tikfout was.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:27
Hier: https://www.spa-es.es/med...-7005%20User%20Manual.pdf
Staat toch alle info die je nodig hebt?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:46
Dit kan je als je technisch bent herbedraden naar 3 fasen. Met een gewone 3 fase aansluiting thuis past dit prima. Je hebt dan ruim 17kw tot je beschikking. Wel even goed kijken welke onderdelen van de spa je combineert.

offtopic:
Wat een potente pompen... 2250w keer 3.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
TheZenMeister schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:12:
[...]

Vorige week kwam ik bij een grote supermarkt keten die klaagden dat hun luchtcompressoren constant uitvielen. Ingaande spanning lag op 218 volt en 377 tussen de fases waardoor de machines meer stroom trokken en de breakers lieten trippen. Dit was een recent gebouw in Schotland.
Dat is ook gewoon binnen de norm, de spanning mag zelfs continu 208 V zijn. (In de NL normen in ieder geval, maar ik vermoed dat die niet veel anders zijn in de rest van Europa.
Bron

Dit is ook afhankelijk van hoe ver je bijvoorbeeld van de transformator zit, en hoe zwaar het net belast wordt. Goede kans dat men stuurt op 240 V direct uit de transformator, zodat er op grotere afstand nog voldoende spanning overblijft.

[ Voor 13% gewijzigd door Wild Chocolate op 23-08-2023 11:19 ]

iRacing Profiel

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:06
De grootste vraag is nog steeds, hoeveel kw componenten zitten fysiek in de spa?
De controller mag meer hebben dan de pompen doen, er staat ook < dan steeds aangegeven.

• xixis0
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-01 12:30
De spa die wij hebben kan zowel 3 fase als een enkele fase die dus 50A heeft. Je kunt eventueel de regel unit vervangen door een model die 3 fasen kan gebruiken. Balboa is een beetje het gangbare merk voor spa computers.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:34
Begin is met te zeggen wat voor aansluiting je hebt thuis?
Nu vermoed ik dat je sowieso geen 1 fase 63A aansluiting hebt. Dat zie ik enkel in België regelmatig voorkomen.
Wellicht moet je dus het apparaat aansluitbaar maken.

Goed je hebt 4 opties:
- Net aansluiting & meterkast verzwaren => zeer duur en jaarlijks vastrecht in NL
- 3 fase leggen naar spa en contactors tussen de pompen zetten. Vereist nog altijd bijna de volle 3 fase 25A. => mogelijks niet voldoende over voor de rest van je huis
- pompen vervangen door lichtere modellen. Een moderne circulatiepomp van 500W moet genoeg zijn. => éénmalige kost en besparing op verbruik
- 3 fase controller plaatsen => geen idee of dit kan

• Mr.Conroe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-01 17:42
Optie 5: Deze verkopen en minder impulsief een ander model aanschaffen waar de meterkast niet van gaat roken :)

Er zijn genoeg opkopers actief die je er wel vanaf willen helpen, is alleen de vraag hoeveel verlies je er op wilt nemen. Dat verlies is waarschijnlijk kleiner dan de kosten voor ombouwen of je aansluiting verzwaren.

Hoe groot is deze spa wel niet ? Heb zelf een 230x230 en die heeft met 2 circulatiepompen al overcapaciteit.

[ Voor 14% gewijzigd door Mr.Conroe op 23-08-2023 19:58 ]

iRacing Profiel

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:46
TheZenMeister schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:12:
[...]
Bij standaardiseren op 230v is vastgezet dat je +10% en -6% afwijking mag hebben/moet aankunnen. Dit zodat alle landen waar 220v en 240v de standaard waren ook gewoon nog door konden zonder alles om te bouwen. Jouw voorbeeld valt er dan dus nog net binnen het bereik waarop apparatuur gebouwd wordt (als het goed is).

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Komt @Woeger16 nog terug in dit topic :?

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:21
Nee, de vraag was reeds beantwoord 23 aug 😅
Grappig hoe tweakers toch telkens “meedenken” dagen na de topic start 😉

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mgizmo schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Nee, de vraag was reeds beantwoord 23 aug 😅
Grappig hoe tweakers toch telkens “meedenken” dagen na de topic start 😉
En wat is dan het correcte antwoord volgens jou?

Dit soort hit-and-run lutsers voegen helaas weinig toe aan een community.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:21
Koffie schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:04:
[...]

En wat is dan het correcte antwoord volgens jou?

Dit soort hit-and-run lutsers voegen helaas weinig toe aan een community.
Helemaal eens. Mijn laatste zin was niet overigens een reactie op jou, maar in algemene zin. TS opent, komen paar reacties, dan een laatste reactie, en dan blijft het stil en we blijven maar (ongevraagde) input geven _/-\o_

Maar TS heeft dus aangegeven Sabbi in "Spa 2e hands gekocht, maar slechte keuze" na te gaan en zal vast zelf geconstateerd hebben: oke gaat niet, of ok past wel. Daarmee is het antwoord gegeven en komt TS waarschijnlijk niet meer snel terug (ook gezien de geschiedenis van dit account).
Pagina: 1