Vervanger Synology ds112+

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 23:36
Als ik even aan mag haken,
Modbreak:Nee, dat mag niet. Topickapen is niet toegestaan. Hierbij afgesplitst.

ik heb een ds112+ en denk eraan deze eens te vervangen. Baal dat ik niet over kan naar dsm7 en fotos kijken is erg traag. Ik denk aan 2 opties:
Ds124 - ook 1bay nas die iets sneller is dan 112+ en dsm7 mogelijk maakt
Ds224+ (of 220+) met 2 bays, uitbreidbaar geheugen en intel processoren

Mijn gebruik nu is data opslag van laptop ed, muziek opslag (soms streamen), foto opslag (backup). Ik wil iig foto’s werkend kunnen bekijken zoals op apple icloud/iphone met dsphoto (kan nu niet), en video’s bekijken op tv via apple tv (kan nu ook met ds112+). Weet niet of daarvoor een intel processor voor nodig is…

Prijsverschil is best groot, 189 vs 355… Is het de 2bay met voordelen waard? En zo ja, is de 224+ te verkiezen boven de 220+?

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 22-08-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Op de pricewatch is de 220+ ruim 300 euro, waar heb jij hem voor 189 euro gezien?

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1551242;1956280/

De 224+ heeft langere ondersteuning uiteraard dan de 220+. Verder heeft de 224+ een snellere CPU en 2x zoveel cores.

Voor de rest zijn ze veel van hetzelfde, zelfde memory en max memory, zelfde energieverbruik etc.

Als ik nu iets moest kopen was het de 224+ vanwege langere support en snellere CPU. Wanneer ik mijn NAS ga vervangen wil ik er docker containers op gaan draaien en wat andere tools.

Edit: je vergelijkt de 124 met de 224, my bad! Excuses
De 124 is iets zuiniger, kleiner van formaat, heeft een tragere CPU, minder memory (niet uitbreidbaar lijkt het) en maar 1 netwerkaansluiting (als 2 aansluitingen relevant voor je is, voor mij niet).

[ Voor 19% gewijzigd door PageFault op 23-08-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Een plus model is vooral aan te raden voor Docker en andere wat zwaardere toepassingen. Een non plus of J model past beter bij jouw beoogde toepassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met @Djarune

Tenzij je er weer 10 jaar mee wil doen (dan moet je uiteraard wat meer uitgeven) is het prima om naar een iets lagere tier te kijken, bijv.

uitvoering: Synology DiskStation DS223
uitvoering: Synology DS223j Diskstation

Of als je van karig houdt:
uitvoering: Synology DiskStation DS118
uitvoering: Synology DiskStation DS124

I reject your reality and substitute my own

• tvdo
Dank voor jullie reacties!

Als ik naar de verschillen kijk zijn die voornamelijk op het gebied van Ram geheugen: 1gb/2gb of 2gb uitbreidbaar. Nu heb ik 500mb en dat is momenteel krap volgens mij. Zou dan 1gb of 2gb toereikend zijn komende 10 jaar? Of moet je dan uitbreidbaar geheugen hebben, zoals tot 18gb bij 224+?

vermoed dat ik bij mijn gebruik niet veel van processorsnelheid merk, of is de j4125 veel beter voor mijn toepassing dan de realtek 1619b?

An sich lijkt de 124 qua prijs verhouding de beste keuze met €165 nu, 223 is alweer €100 extra en 224 weer €90 extra. 220 vind ik minder handig ivm ondersteuning product. Lastig!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:56

JME

zeg maar Jamie

nelizmastr schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:40:
Tenzij je er weer 10 jaar mee wil doen (dan moet je uiteraard wat meer uitgeven) is het prima om naar een iets lagere tier te kijken, bijv.

uitvoering: Synology DiskStation DS223
uitvoering: Synology DS223j Diskstation
En zelfs dan. Hier draait een 8-9 jaar oude DS215j gewoon voor backups van pc en laptops. In de meterkast staat een nóg 4 jaar oudere DS211 om films vanaf te streamen naar een minstens even oude Mede8er. Al moet ik toegeven dat die DS211 onlangs is opgevolgd door een externe hdd aan de speler, niet vanwege performance maar puur vanuit verbruiksoogpunt. Het is maar net welke eisen je stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
Ik heb nog wat nagezocht en twijfel nu tussen ds124 of ds224+.

Gebruik is nu zoals gezegd backups en photo station, ik zou graag willen dat dit soepel werkt.

Met 124+ (€180) kan ik naar verwachting zo’n 5jr vooruit, qua processor en geheugen. Daarna zou het bij toekomstige dsm te traag kunnen worden, en voor face recognition is deze nas nu al het minimum. Dan kan ik over 5 jaar een nieuwe 1 of 2 bay kopen.

OF…. Ik koop nu toch een ds224+ voor €350 met de verwachting dat ik daar tot 10 jaar mee vooruit kan met soepel draaiende photos app en natuurlijk backups. Met uitbreiding RAM lijkt me dit realistisch. Op dit moment mss overkill voor mijn gebruik, maar over 5jr niet denk ik.

De DS223j heeft dezelfde specs als 124, maar heb niet perse 2 bays nodig. Ds223 heeft voor €90 enkel 1gb meer ram, daar verwacht ik dan niet veel langer dan 5 jaar mee vooruit te kunnen. En ds220+ is slechts €50 goedkoper dan 224+, dat leg ik graag toe voor 4 jaar langere ondersteuning. Vandaar dat deze nu afvallen.

Is er iemand die dezelfde afweging en keuze heeft gemaakt? En wat heb je waarom gekozen?

Wat ik niet weet is of de intel j4125 nu echt veel sneller en toekomstbestendiger is dan de realtek 1619b, weet iemand daar iets over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AytacFx
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-09 23:49
Ik heb gebruikgemaakt van DS115, DS116 en DS118, en uiteindelijk DS218. Vraag me niet waarom ik zoveel verschillende modellen heb geprobeerd, het waren allemaal tweedehands exemplaren en ik heb van alles uitgeprobeerd, inclusief de Qnap.

Uit mijn ervaring blijkt dat DSM 7 met 1 GB RAM soepel draait. Persoonlijk heb ik Synology Photos, Synology Video, de downloadmanager en DLNA gebruikt, plus opslagruimte.
DS115 was een beetje traag met het laden van Synology Photos, maar het was acceptabel. DS116 presteerde beter en DS118 presteerde zoals verwacht het beste.
DS218 presteerde hetzelfde als DS118, omdat ze dezelfde CPU hebben met een extra 1 GB RAM.

Ik was ook van plan om de DS124 te nemen (één bay is voldoende voor mij), maar ik heb besloten om toch voor de DS223j te gaan.
DS124 kost 185 euro, terwijl de DS223j 200 euro kost. Die extra 15 euro om een tweede harde schijf toe te kunnen voegen, vind ik zeker de moeite waard. Zelfs als je er geen gebruik van maakt, is het een mooie optie om te hebben.

Mijn enige twijfels is de 1gb ram en de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
Nogmaals dank voor jullie adviezen. Ik heb na veel overweging DS124 gekozen.

Reden is het prijsverschil met modellen met 2GB of Intel Processor, waarvan op dit moment nog niet duidelijk is of ik dit met mijn gebruik nodig heb (vermoedelijk niet). Ik kan op de DS124 in ieder geval de huidige DSM soepel draaien met backup en Photos. Ook de DS223J was een optie voor slechts €15 extra, maar dan moet ik aan de slag met RAID instellingen, die ik eigenlijk nu ook niet mis, omdat ik vooral USB backups maak die ik extern bewaar.

Mocht ik over 4-5 jaar merken dat het te langzaam wordt, dan kan ik dan naar een upgrade kijken van een DS22X+.

Mijn vraag is dus beantwoord! :)
Pagina: 1