Kleine / degelijke laptop voor kind basisschool

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilDunphy
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-07-2024
Mijn zoon van 8 jaar moet vanaf dit schooljaar verplicht elke dag een laptop/chromebook mee naar school brengen. We moeten de laptop zelf aanschaffen.
Zoon is wel echt een wildebras (denk aan gedachteloos gooien met z'n tas e.d.) en niet zo handig ('oeps, ik laat het vallen'), dus het wordt een enorme opgave voor hem om voorzichtig met de laptop om te gaan. Daar gaan we natuurlijk vol op inzetten, maar ik probeer er in de laptopkeuze ook rekening mee te houden. Het liefst kan de laptop tegen een stootje (zal niet mee vallen) of is hij tenminste nog een beetje goedkoop (voor als hij toch ooit sneuvelt).
Verder is 'licht' wel echt een hele grote wens, gezien kind pas 8 is en er ook mee moet lopen.

Wat ga je met je laptop doen?
Tekstverwerken, op internet wat opzoeken en youtube.
Hij hoeft er geen games op te kunnen spelen.

Wat is je budget?
Tot 500 euro, maar ik zie ook aanbiedingen van 200/300 euro en vraag me af of dat ook een optie is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, hij moet hem elke dag mee naar school nemen en loopt ook met die laptop in zijn rugtas naar de BSO. Dat is een tochtje van een minuut of 20. Dus compact is absoluut een vraag. Hij is ook pas 8 natuurlijk.. Het liefst past hij ook in een rugtas (met sleeve erom?) zodat hij geen laptop schoudertas hoeft mee te zeulen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, ik heb er echt nul verstand van. Word als ouder hiermee geconfronteerd, maar voel me nogal stuurloos. Ik heb wel wat gegoogled, maar kom op review sites die niet echt objectief lijken te zijn. Ik weet niet wat ik wel of niet moet geloven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40

s3n

Mijn beide kinderen hebben een variant hierop:
https://nl.pepper.com/aan...agon-7c-4-gb-64-gb-285081

Was met black Friday helemaal goedkoop met 100,-. Maar hier heb je geen miskoop aan. Kan tegen een stootje en snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilDunphy
s3n schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:18:
Mijn beide kinderen hebben een variant hierop:
https://nl.pepper.com/aan...agon-7c-4-gb-64-gb-285081

Was met black Friday helemaal goedkoop met 100,-. Maar hier heb je geen miskoop aan. Kan tegen een stootje en snel genoeg.
Wauw wat een mooi koopje. Helaas is hij nu 399 euro zie ik.. Maar wie weet kan ik in deze lijn weer verder kijken. Is 11,6 inch in jouw ervaring goed werkbaar voor de kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40

s3n

PhilDunphy schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:26:
[...]

Wauw wat een mooi koopje. Helaas is hij nu 399 euro zie ik.. Maar wie weet kan ik in deze lijn weer verder kijken. Is 11,6 inch in jouw ervaring goed werkbaar voor de kinderen?
Ik hoor ze nooit klagen, maar verder als squla oid komen ze ook niet. Het is niet alsof ze gaan programmeren. Volgens mij hebben ze op school een vergelijkbare, alleen met touch screen.

Er zit een goede dikke rand om het scherm. Kan het tenminste tegen een stootje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:04
Ik zou nog liever twee apparaten op twee locaties hebben dan dagelijks een apparaat heen en weer slepen door een 8 jarige.

Meer dan inloggen in een webomgeving doen ze toch niet met Chromebooks.

Bijzonder dat de school zelf niet voorziet in het leermiddel.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 22-08-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilDunphy
Rukapul schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:59:
Ik zou nog liever twee apparaten op twee locaties hebben dan dagelijks een apparaat heen en weer slepen door een 8 jarige.

Meer dan inloggen in een webomgeving doen ze toch niet met Chromebooks.

Bijzonder dat de school zelf niet voorziet in het leermiddel.
School geeft aan geen plek te hebben waar de laptop veilig kan worden achter gelaten. Dus dat is een behoorlijk risico..

Verder gaan ze veel werkstukken maken en zal kind dus soms thuis verder moeten gaan met waar hij op school is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:04
Dat laatste is door Office 365 of Google Docs waar scholen mee werken geen belemmering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Dan moet school in mijn ogen maar een oplossing voor de opslag van de laptops/chromebooks regelen. Als je kind naar de middelbare school gaat, wordt de wereld anders maar op een basisschool verplichten om dergelijke apparatuur te prive aan te schaffen, gaat me wat te ver. Mijn kids (5 en 7 jaar) werken op hun basisschool op de chromebook van school. Wij overwegen wel om een eigen chromebook aan te schaffen omdat we momenteel niet een geschikt ander apparaat hebben maar dat is een eigen keuze. De ipad4 is nog net aan werkbaar voor youtube filmpjes over de browser maar verder houdt het op. Ik zou touchscreen wel aanraden. Een muis of mousepad is motorisch soms wel erg lastig op die leeftijd. (erg kind afhankelijk uiteraard) 8GB als minimum geheugen en een Full HD scherm vind ik persoonlijk ook een eerste vereiste.
Voorbeeldje van een chromebook: uitvoering: HP Chromebook x360 14b-cb0965nd

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilDunphy
Therazor schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:42:
Dan moet school in mijn ogen maar een oplossing voor de opslag van de laptops/chromebooks regelen. Als je kind naar de middelbare school gaat, wordt de wereld anders maar op een basisschool verplichten om dergelijke apparatuur te prive aan te schaffen, gaat me wat te ver. Mijn kids (5 en 7 jaar) werken op hun basisschool op de chromebook van school. Wij overwegen wel om een eigen chromebook aan te schaffen omdat we momenteel niet een geschikt ander apparaat hebben maar dat is een eigen keuze. De ipad4 is nog net aan werkbaar voor youtube filmpjes over de browser maar verder houdt het op. Ik zou touchscreen wel aanraden. Een muis of mousepad is motorisch soms wel erg lastig op die leeftijd. (erg kind afhankelijk uiteraard) 8GB als minimum geheugen en een Full HD scherm vind ik persoonlijk ook een eerste vereiste.
Voorbeeldje van een chromebook: uitvoering: HP Chromebook x360 14b-cb0965nd
Ik snap je standpunt, maar ik wist bij voorbaat al dat een privé laptop aanschaffen één van de toelatingseisen was (is geen reguliere school). Dus het kopen van de laptop wil ik niet ter discussie stellen, daar heb ik met de aanmelding min of meer mee ingestemd en financieel is het ook haalbaar voor ons.
Dat school vervolgens geen mogelijkheid biedt om de laptop dáár te laten, is wel jammer ja. Maar ik ga er vanuit dat school mijn tegengeluid daarover niet heel serieus gaat nemen, gezien de ervaring van een andere ouder met soortgelijke vraag. Dus dat vind ik zonde van mijn energie.

Dan blijft dus over het er voor zorgen dat de laptop zo comfortabel mogelijk is voor het kind en zo goed mogelijk bij zijn gebruik aansluit. Ik ga naar de chromebook uit je link kijken, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
In dat geval is inderdaad de prive verplichte aanschaf helder en terecht. Wij komen erop uit dat je niet de goedkoopste chromebook moet hebben want dan ga je inleveren op opties die ik persoonlijk niet zou willen missen voor de kids of voor de levensduur. Met 4GB geheugen ga je mijn inziens niet de basisschool periode redden. Tevens kan je ook letten op hoeveel jaar het model al bestaat en vooral hoe lang die nog ondersteund zal blijven door de fabrikant.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Pagina: 1