Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-01 12:16
Hallo,

Ik heb een SolarEdge set 30 panelen 275w 30 optimizers en een omvormer SE7k.
Volgens specs kan deze omvormer Max 9450 watt aan. Er ligt nu voor 8250 op het dak maar op de beste dagen haal ik amper 6000. Ik heb veel schaduwvorming over de hele dag.
Deze 30 panelen zitten op 1 string ( zeg ik dat goed?) en op 1 aansluiting van de omvormer.
Nu zit er een tweede ongebruikte aansluiting op deze omvormer. Zou ik die kunnen gebruiken voor een aantal extra panelen?
Zo ja maakt het dan nog uit of deze 2e string met of zonder optimizers aanleg?
Hoeveel extra aan vermogen zou ik dan bij kunnen/mogen leggen?
Ik hoor het graag!
Groet, Peter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZX1EPgxJJFFilxCpRUwV9aSceoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7r9mn4GhwcZ7ixMbQBwCvfe3.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via peetMvZ op 27-08-2023 11:22)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:56
Ik had ook in die post er boven gezet dat ontwerpen altijd gemaakt en uitgebreid moeten worden in designer.

Solaredge is een technisch ingewikkeld systeem. Als je zelf je systeem wil aanpassen dan zal je echt de moeite moeten doen om het te begrijpen. Je bent namelijk ook zelf verantwoordelijk en zit zelf met de gebakken peren.

Je bent nu met riant onvoldoende besef bezig. Begin met lezen van de uitmuntend… al zeg ik het zelf… geschreven topic start van het solaredge topic.

Er is vanuit solaredge (edge academy) erg veel training materiaal beschikbaar. Gratis nog wel.

Daarna nog vragen, stel ze vooral

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:24
Hoe is je dak gelegd? Liggen ze alle 30 op dezelfde oriëntatie? Je wilt geen Solaredge string over verschillende richtingen hebben, ondanks dat ze dit wel vaak in gemak/onkunde/onwetendheid gewoon wel verkopen.

Bij een 3 fase kun je volgens mij tot 50 optimizers gaan.. maar je moet ze ook intekenen, dus dan moet je eerst de studie gaan volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
SolarEdge kan niet zonder Optimizers

En String dient minimaal 14-16 Optimizers te zijn, waarvan 10-13 op zelfde oriëntatie. Afhankelijk van serie optimizers.
Op steile tegenovergestelde daken kan deze omvormer met >10kWp overweg.

SolarEdge dient altijd ontworpen te worden met designer om tranen te voorkomen. Ook bij uitbreiding

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 22-08-2023 22:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• peetMvZ
Dank voor jullie reactie! Hieronder de huidige opstelling. Alles strak op het zuiden.
Zou ik op de tweede aansluiting van de omvormer 4 panelen van 400 watt met solaredge optimizers bij kunnen leggen? Deze vier komen net als de bestaande 30 op het zuiden te liggen onder dezelfde hellings hoek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyXdrD0I-6ETrv6ezxKkunJlf7M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/URiVXfy516z4Y4IQDMHn2kGP.png?f=user_large

• Ronald
Het antwoord staat boven je post.

• peetMvZ
Ha Ronald, dank wederom voor je snelle reactie. En sorry dat ik het niet goed begrepen heb. Een string is hetgeen dat aangesloten zit op die ene aansluiting van de omvormer? En op die tweede aansluiting kan dan een tweede string met minimaal 14 optimizers?
Dus ik moet minimaal 14 panelen in de tweede string leggen? Dat wordt dan toch veel te zwaar voor de omvormer?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Ik had ook in die post er boven gezet dat ontwerpen altijd gemaakt en uitgebreid moeten worden in designer.

Solaredge is een technisch ingewikkeld systeem. Als je zelf je systeem wil aanpassen dan zal je echt de moeite moeten doen om het te begrijpen. Je bent namelijk ook zelf verantwoordelijk en zit zelf met de gebakken peren.

Je bent nu met riant onvoldoende besef bezig. Begin met lezen van de uitmuntend… al zeg ik het zelf… geschreven topic start van het solaredge topic.

Er is vanuit solaredge (edge academy) erg veel training materiaal beschikbaar. Gratis nog wel.

Daarna nog vragen, stel ze vooral

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peetMvZ
Top dankjewel voor de tip, ik ga mij er verder in verdiepen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peetMvZ
Geweldig topic Ronald, veel dank voor het opstellen hiervoor!
Inmiddels veel gelezen en gedaan. Ik heb besloten mijn bestaande SE7k set te laten voor wat het is en heb als proeftuintje een Omnik omvormer met 6 255w platen voor 300 euro aangeschaft via marktplaats. Platen allemaal doorgemeten op een zonnig moment en ze leverden nog prima. Alles met een hoop ballast op het dak gelegd, omvormertje aangesloten op een vrije 16A groep en het draait gelijk vrolijk mee 😊

Na dit succes overmoedig geworden en heb gisteren op marktplaats een se3000h set met 14 280w platen, 14 p404 optimizers en flatfix fusion onderbouw gekocht voor 600 euro.
De vorige eigenaar zegt dat ie alles netjes afgemeld heeft bij solaredge.
Alles blijft voorlopig in mijn aanhanger liggen totdat ik m’n installateur diploma via solaredge gehaald heb. Ook ga ik nog met designer aan de slag maar daar verwacht ik niet zo veel van. Ik heb alles op het zuiden liggen onder 15 graden en heb heel veel schaduw want ik woon in een bos. Met mijn huidige 8250w set haal ik nog geen 5000kw op jaarbasis. Dus ik zal aangenaam verrast zijn als ik er met designer meer uit zou kunnen persen.😬

Dan de vraag voor nu: ben ik op de goede weg? Ga ik nog verrassingen tegenkomen? Welke valkuilen ga ik intrappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Installateur account activeren lukt normaal niet met eerder in bedrijf gestelde omvormer. Er is wel genoemd dat het met een optimizer serie nummer zou lukken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetMvZ
Ah ok, goed dat ik het weet. Maar met de se3000h gaat het wrsch wel lukken omdat deze afgemeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Durf ik niet te zeggen. Dat hij niet meer aan een installateur gekoppeld is, betekent niet dat hij niet eerder in bedrijf gesteld meer is.

SE probeert een beetje de 2e hands zelfinstallateur te ontmoedigen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetMvZ
Ok nog genoeg te doen en uit te zoeken. Doel dat ik voor mijzelf gesteld heb is om het voor volgend voorjaar draaiend te hebben. Ter leering ende vermaeck zal ik hier laat weten hoe het verloopt, misschien heeft iemand daar dan weer wat aan. We gaan het zien! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:00
peetMvZ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:15:
Ah ok, goed dat ik het weet. Maar met de se3000h gaat het wrsch wel lukken omdat deze afgemeld is?
Als het niet lukt zal de oude eigenaar SE moeten laten weten dat het SN moet worden overgezet naar een ander. Als de oude eigenaar dat bedoelt met afmelden zou het moeten lukken maar ik heb nog nooit gehoord dat SE een omvormer loskoppelt van een account.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetMvZ
No Hands schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Als het niet lukt zal de oude eigenaar SE moeten laten weten dat het SN moet worden overgezet naar een ander. Als de oude eigenaar dat bedoelt met afmelden zou het moeten lukken maar ik heb nog nooit gehoord dat SE een omvormer loskoppelt van een account.
Dank voor je reactie! Even checken of ik het goed begrepen heb: Dus op zijn slechts kan ik dan geen installateur worden omdat ik geen systeem heb om aan te melden en dan heb ik ook geen (goede) monitoring via de app(s)? De omvormer zal dan toch wel gewoon werken, helemaal als ik hem niet aan internet hang? En ik kan altijd bij de interne omgeving net als bij mijn se7k toch?

[ Voor 4% gewijzigd door peetMvZ op 27-08-2023 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:00
peetMvZ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:15:
[...]

Dank voor je reactie! Even checken of ik het goed begrepen heb: Dus op zijn slechts kan ik dan geen installateur worden omdat ik geen systeem heb om aan te melden en dan heb ik ook geen (goede) monitoring via de app(s)? De omvormer zal dan toch wel gewoon werken, helemaal als ik hem niet aan internet hang? En ik kan altijd bij de interne omgeving net als bij mij de se5k toch?
Die omvormer gat het vast wel doen maar in het ergste geval dus niet registreerbaar op jouw naam idd. Ik heb een installers account, als het niet lukt kan ik wel kijken of ik het tijdelijk in mijne kan onderbrengen als je dat wil. Dan kan ik jou weer full acces geven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetMvZ
Super! Dank voor het aanbod, ik hou het in gedachten als ik zover ben. Mooie workaround 👍🏻
Pagina: 1