Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor administratieve taken, maar programmeer er ook soms op en wil er ook casual games op kunnen spelen. Ik zou Linux (NixOS) draaien.
Wat is je budget?
Ongeveer 900 - 1200 is denk ik wel de max, dat is wel rekbaar als dat echt nodig is.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Dat moet zeker kunnen, maar dat staat niet per se op de planning. Accuduur is belangrijk, gewicht en grootte niet zo (maar wil wel 14").
Belangrijkste voorkeuren:
Huidige modellen op het oog:
Lenovo ThinkPad P14s (900 euro variant, artikelnummer in lenovo store: 82Y8CTO1WWNL1, notebookcheck review, pricewatch link)
Lenovo Yoga Pro 7 (zonder Windows, met 32GB en 1TB SSD -> 1129, notebookcheck review, tweakers review )
Voordelen Yoga
Ik neig meer naar de yoga, vanwege de snellere processor en nieuwere processor (en GPU), meer RAM, USB4 en case degelijkheid. Twijfelpunten zijn toetsenbord, SSD performance, warmte?, repareerbaarheid. Ik ken de bouwkwaliteit en repareerbaarheid van de Yoga niet, daardoor vind ik het moeilijk om daar een oordeel over te vellen. Daarnaast heeft de yoga een even goede, dan wel betere accuduur volgens de notebookcheck benchmarks, maar dat vind ik lastig om te verifieren (zijn die resultaten betrouwbaar?).
Mogelijke andere alternatieven:
Daarnaast zag ik deze laptops aangeraden in de aanbiedingen topic, maar zijn ze het denk ik net niet voor mij:
Yoga Slim 7 Pro X (6800HS, 3K, 400nits, 120Hz, 1000 euro)
Yoga Slim 7 Gen 8 (7840S, OLED, 400nits, 90Hz -> 1329 euro met 32GB RAM en 1TB SSD)
De Pro X heeft oudere hardware en geen 32GB, maar wel een mooier en helderder scherm. Die hoge verversing snelheid heb ik niet nodig, maar de oudere generatie cpu en minder RAM vind ik wel net jammer. Dus ga dan liever voor de yoga die ik naast de P14s heb gezet.
De Slim 7 Gen 8 heeft een 7840S, welke betere efficiency lijkt te hebben dan de HS, maar dat zou ik nog wat beter uit moeten zoeken. OLED is wat mij betreft echt niet nodig en zou alleen maar kunnen inbranden. Maar als de 7840S goede performance met nog lager verbruik heeft, zou dat wel een optie kunnen zijn. Dan moet het wel veel extra bieden tegen de 200 euro die hij meer kost.
Alvast hartelijk dank voor jullie inbreng! Laat het vooral weten als jullie vragen hebben
Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor administratieve taken, maar programmeer er ook soms op en wil er ook casual games op kunnen spelen. Ik zou Linux (NixOS) draaien.
Wat is je budget?
Ongeveer 900 - 1200 is denk ik wel de max, dat is wel rekbaar als dat echt nodig is.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Dat moet zeker kunnen, maar dat staat niet per se op de planning. Accuduur is belangrijk, gewicht en grootte niet zo (maar wil wel 14").
Belangrijkste voorkeuren:
- ~14 inch scherm
- Goed toetsenbord en touchpad
- Goede accuduur
- Moet casual gaming aankunnen
- Snel, liefst laatste generatie processor en ingebouwde videokaart
- Degelijke bouwkwaliteit
- Redelijk makkelijk om componenten te vervangen (heb altijd laptops gehad waarvan de meeste dingen vrij makkelijk open te maken en vervangen waren, maar ik weet niet of dat de uitzondering of de regel is)
- Licht gewicht
- Helder scherm (liefst 400 nits)
- 32GB geheugen
- Tijdens belasting niet te luid en heet
- Merk: lenovo, vooral vanwege de goede prijs/kwaliteit en goede toetsenborden
Huidige modellen op het oog:
Lenovo ThinkPad P14s (900 euro variant, artikelnummer in lenovo store: 82Y8CTO1WWNL1, notebookcheck review, pricewatch link)
Lenovo Yoga Pro 7 (zonder Windows, met 32GB en 1TB SSD -> 1129, notebookcheck review, tweakers review )
Voordelen Yoga
- Yoga heeft snellere processor (HS variant) en nieuwere generatie (dus stuk betere iGPU)
- Yoga heeft een (iets) helderder scherm
- Yoga heeft wel USB4, P14s niet. Lijkt belangrijk te zijn voor aansluiten externe videokaart in de toekomst?
- Yoga heeft metalen case, is steviger volgens reviews.
- Yoga heeft 32GB in uitvoering die ik zou kiezen
- P14s ken ik, heeft een fijn toetsenbord (al is dat sinds deze generatie dus iets minder)
- P14s blijft koeler dan de yoga
- P14s heeft ethernet poort
- P14s lijkt betere SSD performance te hebben (Yoga's SSD heeft in verschillende reviews matige prestaties onder load (maar hoe relevant is dat?))
- P14s heeft mogelijk een chiller toetsenbord (Yoga's toetsenbord ziet er iets minder regulier/groot uit), maar volgens reviews zouden allebei de laptops 1,5mm aan travel moeten hebben.
- P14s is mogelijk makkelijker open te maken en dingen te vervangen
Ik neig meer naar de yoga, vanwege de snellere processor en nieuwere processor (en GPU), meer RAM, USB4 en case degelijkheid. Twijfelpunten zijn toetsenbord, SSD performance, warmte?, repareerbaarheid. Ik ken de bouwkwaliteit en repareerbaarheid van de Yoga niet, daardoor vind ik het moeilijk om daar een oordeel over te vellen. Daarnaast heeft de yoga een even goede, dan wel betere accuduur volgens de notebookcheck benchmarks, maar dat vind ik lastig om te verifieren (zijn die resultaten betrouwbaar?).
Mogelijke andere alternatieven:
Daarnaast zag ik deze laptops aangeraden in de aanbiedingen topic, maar zijn ze het denk ik net niet voor mij:
Yoga Slim 7 Pro X (6800HS, 3K, 400nits, 120Hz, 1000 euro)
Yoga Slim 7 Gen 8 (7840S, OLED, 400nits, 90Hz -> 1329 euro met 32GB RAM en 1TB SSD)
De Pro X heeft oudere hardware en geen 32GB, maar wel een mooier en helderder scherm. Die hoge verversing snelheid heb ik niet nodig, maar de oudere generatie cpu en minder RAM vind ik wel net jammer. Dus ga dan liever voor de yoga die ik naast de P14s heb gezet.
De Slim 7 Gen 8 heeft een 7840S, welke betere efficiency lijkt te hebben dan de HS, maar dat zou ik nog wat beter uit moeten zoeken. OLED is wat mij betreft echt niet nodig en zou alleen maar kunnen inbranden. Maar als de 7840S goede performance met nog lager verbruik heeft, zou dat wel een optie kunnen zijn. Dan moet het wel veel extra bieden tegen de 200 euro die hij meer kost.
Alvast hartelijk dank voor jullie inbreng! Laat het vooral weten als jullie vragen hebben
[ Voor 2% gewijzigd door cpkiller op 22-08-2023 20:46 . Reden: spelling, extra info ]