Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpkiller
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-09 16:57
Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor administratieve taken, maar programmeer er ook soms op en wil er ook casual games op kunnen spelen. Ik zou Linux (NixOS) draaien.

Wat is je budget?
Ongeveer 900 - 1200 is denk ik wel de max, dat is wel rekbaar als dat echt nodig is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Dat moet zeker kunnen, maar dat staat niet per se op de planning. Accuduur is belangrijk, gewicht en grootte niet zo (maar wil wel 14").

Belangrijkste voorkeuren:
  • ~14 inch scherm
  • Goed toetsenbord en touchpad
  • Goede accuduur
  • Moet casual gaming aankunnen
  • Snel, liefst laatste generatie processor en ingebouwde videokaart
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Redelijk makkelijk om componenten te vervangen (heb altijd laptops gehad waarvan de meeste dingen vrij makkelijk open te maken en vervangen waren, maar ik weet niet of dat de uitzondering of de regel is)
Minder belangrijke voorkeuren:
  • Licht gewicht
  • Helder scherm (liefst 400 nits)
  • 32GB geheugen
  • Tijdens belasting niet te luid en heet
  • Merk: lenovo, vooral vanwege de goede prijs/kwaliteit en goede toetsenborden
Ik wil een laptop die toekomstbestendig is (zowel qua snelheid, accu als qua repareerbaarheid) en twijfel momenteel tussen de volgende modellen. Belangrijk om te vermelden is dat ik momenteel een P14s Gen 1 voor mijn werk gebruik en daar echt tevreden over ben (vooral toetsenbord is echt goed). De Yoga ken ik niet zo goed, dus vind het lastiger om in te schatten of dezelfde degelijkheid en repareerbaarheid verwacht kan worden van dat model.

Huidige modellen op het oog:
Lenovo ThinkPad P14s (900 euro variant, artikelnummer in lenovo store: 82Y8CTO1WWNL1, notebookcheck review, pricewatch link)
Lenovo Yoga Pro 7 (zonder Windows, met 32GB en 1TB SSD -> 1129, notebookcheck review, tweakers review )

Voordelen Yoga
  • Yoga heeft snellere processor (HS variant) en nieuwere generatie (dus stuk betere iGPU)
  • Yoga heeft een (iets) helderder scherm
  • Yoga heeft wel USB4, P14s niet. Lijkt belangrijk te zijn voor aansluiten externe videokaart in de toekomst?
  • Yoga heeft metalen case, is steviger volgens reviews.
  • Yoga heeft 32GB in uitvoering die ik zou kiezen
Voordelen P14s
  • P14s ken ik, heeft een fijn toetsenbord (al is dat sinds deze generatie dus iets minder)
  • P14s blijft koeler dan de yoga
  • P14s heeft ethernet poort
  • P14s lijkt betere SSD performance te hebben (Yoga's SSD heeft in verschillende reviews matige prestaties onder load (maar hoe relevant is dat?))
  • P14s heeft mogelijk een chiller toetsenbord (Yoga's toetsenbord ziet er iets minder regulier/groot uit), maar volgens reviews zouden allebei de laptops 1,5mm aan travel moeten hebben.
  • P14s is mogelijk makkelijker open te maken en dingen te vervangen
Wat zou jullie advies zijn? Vinden jullie het de meerprijs waard?

Ik neig meer naar de yoga, vanwege de snellere processor en nieuwere processor (en GPU), meer RAM, USB4 en case degelijkheid. Twijfelpunten zijn toetsenbord, SSD performance, warmte?, repareerbaarheid. Ik ken de bouwkwaliteit en repareerbaarheid van de Yoga niet, daardoor vind ik het moeilijk om daar een oordeel over te vellen. Daarnaast heeft de yoga een even goede, dan wel betere accuduur volgens de notebookcheck benchmarks, maar dat vind ik lastig om te verifieren (zijn die resultaten betrouwbaar?).

Mogelijke andere alternatieven:
Daarnaast zag ik deze laptops aangeraden in de aanbiedingen topic, maar zijn ze het denk ik net niet voor mij:
Yoga Slim 7 Pro X (6800HS, 3K, 400nits, 120Hz, 1000 euro)
Yoga Slim 7 Gen 8 (7840S, OLED, 400nits, 90Hz -> 1329 euro met 32GB RAM en 1TB SSD)

De Pro X heeft oudere hardware en geen 32GB, maar wel een mooier en helderder scherm. Die hoge verversing snelheid heb ik niet nodig, maar de oudere generatie cpu en minder RAM vind ik wel net jammer. Dus ga dan liever voor de yoga die ik naast de P14s heb gezet.
De Slim 7 Gen 8 heeft een 7840S, welke betere efficiency lijkt te hebben dan de HS, maar dat zou ik nog wat beter uit moeten zoeken. OLED is wat mij betreft echt niet nodig en zou alleen maar kunnen inbranden. Maar als de 7840S goede performance met nog lager verbruik heeft, zou dat wel een optie kunnen zijn. Dan moet het wel veel extra bieden tegen de 200 euro die hij meer kost.

Alvast hartelijk dank voor jullie inbreng! Laat het vooral weten als jullie vragen hebben :)

[ Voor 2% gewijzigd door cpkiller op 22-08-2023 20:46 . Reden: spelling, extra info ]

Beste antwoord (via cpkiller op 24-08-2023 14:15)

• discense
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-09 10:52
Ik heb een half jaar een T14 gen 3 amd gehad (nagenoeg identiek aan de P14s). Mooie machine, maar ik werd gek van de coil whine en ik snap niet waarom Lenovo zulke slechte panels in zulke premium laptops stopt.

Overmorgen wordt mijn Yoga 7 Pro 14 verzonden. Het enige is inderdaad het scherm... 350 nits is misschien nét te weinig, maar het is wel 2k en voor de prijs een erg goede machine denk ik (ik krijg ook nog eens 9% onderwijskorting). Ik zou op het moment die aanraden, maar ik heb hem dus nog niet. Yoga heeft ook Thinkpad DNA.

De Yoga Slims zijn aantrekkelijk, maar niet heel recent en daarom vrij duur vind ik. En zo dun hoeft het van mij niet.

Overigens, zorg dat je kernel nieuw genoeg is dat ie de processor ondersteunt!

[ Voor 7% gewijzigd door discense op 22-08-2023 21:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• discense
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-09 10:52
Ik heb een half jaar een T14 gen 3 amd gehad (nagenoeg identiek aan de P14s). Mooie machine, maar ik werd gek van de coil whine en ik snap niet waarom Lenovo zulke slechte panels in zulke premium laptops stopt.

Overmorgen wordt mijn Yoga 7 Pro 14 verzonden. Het enige is inderdaad het scherm... 350 nits is misschien nét te weinig, maar het is wel 2k en voor de prijs een erg goede machine denk ik (ik krijg ook nog eens 9% onderwijskorting). Ik zou op het moment die aanraden, maar ik heb hem dus nog niet. Yoga heeft ook Thinkpad DNA.

De Yoga Slims zijn aantrekkelijk, maar niet heel recent en daarom vrij duur vind ik. En zo dun hoeft het van mij niet.

Overigens, zorg dat je kernel nieuw genoeg is dat ie de processor ondersteunt!

[ Voor 7% gewijzigd door discense op 22-08-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpkiller
Dank voor je reactie @discense. De Coil whine is wel een belangrijke reden om dan niet de P14s te nemen. En de dun-heid van de Yoga Slim doet me vermoeden dat er ingeleverd wordt op toetsenbord, repareerbaarheid of warmte. Alle drie zijn voor mij te belangrijk om op in te leveren.

Weet je hoe het toetsenbord van de Yoga 7 Pro 14 is? En heb je toevallig enig idee qua repareerbaarheid? Als dat allemaal oke is, zou ik zo voor de Yoga Pro gaan.

Fair point wat betreft de kernel, ik zal daar nog even in duiken :)

[ Voor 5% gewijzigd door cpkiller op 23-08-2023 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
discense schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:55:

Wat bedoel je met niet heel recent? De yoga slim waar topicstarter het over heeft is gloed nieuw.

Ik zou sowieso gaan voor een 7840 processor als je casual wil gamen want die ingebouwde GPU is echt beter dan die van de 6000 serie.

Yoga Pro 7 lijkt me prima optie en als je beter scherm wil moet je de versie pakken met videokaart. Die hebben een helderder scherm maar dan kom je niet uit met je prijs. 1200 euro voor 32GB heb je niet echt opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
ow wacht.. heb je deze al bekeken?

Volgens mij hebben we een winnaar :-)

uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8 (83AM000DMH)

Precies binnen budget en 400 nits scherm en 7840HS CPU :-)

• cpkiller
@Cinemaskoop

Die 7840 is idd wel echt een stuk beter, zeker de GPU.
En het is btw wel mogelijk om een yoga pro 7 met 32GB voor onder de 1200 euro te vinden, zoals ik in mijn eerste post laat zien (wel zonder Windows, maar dat is wat ik wil :) ).

De Lenovo IdeaPad Pro 5 die je linkt is idd wel heel aantrekkelijk, maar ben vanwege de genoemde verschillen elders toch voor de Yoga Pro 7 gegaan (zonder Windows, met 32GB en 1TB). Zie het topic van Ideapad Pro vs Yoga Slim voor details. Het belangrijkste voor mij (mochten mensen in hetzelfde schuitje zitten):
Ideapad 5 Pro 14, lower end version of Yoga 7 Pro.

- Build quality should be good only a bit lesser than Yoga series, cooling and battery life should be decent, you don't have to run 120hz all the time, with battery saver and 60hz display it should last at least 7 hours real daily usage

- cons should be only 2W bottom speaker instead of 4 and 6 speakers on higher-end Lenovos.

- only 1.3mm key travel instead of newer 1.5mm key travel keyboard (better).

- no OLED and touch screen option, only IPS LCD panel option and max 400 nits, not sure about HDR or Dolby Vision. Probably none.
link

De bouwkwaliteit is voor mij belangrijk, maar vooral de key travel is echt een heel belangrijk verschil.

[ Voor 0% gewijzigd door cpkiller op 24-08-2023 14:40 . Reden: fix panel comparison ]

• cpkiller
Overigens is het e.e.a. in prijs gestegen, waardoor ik nu op 1229 euro uit zou komen (100 euro duurder):
  • basis model is nu 1149 i.p.v. 1129
  • geheugen is nu meerprijs van 130 euro i.p.v. 50
Ik las in het andere lenovo topic dat je kan chatten/bellen voor korting, dus ik heb even gebeld om te vragen hoe de prijs zo omhoog kon schieten en of er misschien iets mogelijk zou zijn. Inderdaad mogelijk, ik heb een offerte gekregen voor 1081, dat is waar ik met de standaard 5% nieuwsbrief korting ook op uit zou zijn gekomen als de prijs niet omhoog was gegaan (1129 * 0.95); voor die prijs wil ik het wel doen.

• Cinemaskoop
Dat vergelijk klopt niet helemaal.. de Yoga Pro 7 is ook niet met OLED te krijgen en daar is de versie zonder videokaart 350nits en de versie met videokaart 400 nits.

• cpkiller
Dank voor je correctie, ik heb daar niet op gelet omdat dat voor mij niet relevant is. Ik heb mijn reactie aangepast. Bedankt iig @Cinemaskoop voor je advies, je tip wat betreft de IdeaPad Pro 5 was waardevol!

[ Voor 43% gewijzigd door cpkiller op 24-08-2023 15:46 ]

• Cinemaskoop
cpkiller schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:41:
Dank voor je correctie, ik heb daar niet op gelet omdat dat voor mij niet relevant is. Ik heb mijn reactie aangepast. Bedankt iig @Cinemaskoop voor je advies, je tip wat betreft de IdeaPad Pro 5 was waardevol!
Geen probleem . En veel plezier met je yoga pro 7. Wanneer krijg je em?

• cpkiller
Dankjewel! Er staat:
GRATIS verzending binnen 2-3 weken
Dus ik neem aan binnen 3-4 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cpkiller
Voor mensen die op dit topic stuiten:

Mijn 7 pro heb ik inmiddels al 2 maanden binnen en ben er erg te vreden mee :)

De bouwkaliteit is echt heel goed, alleen het scherm kan je een heel klein beetje torderen, maar dat lijkt me eigenlijk niet zo gek met zulke dunne bezels (kan dat niet goed beoordelen, heb nog nooit zulke dunne bezels gehad).
En zeker het onderste deel van de behuizing is echt sterk; voelt als een blok aluminium.

Ik moest wel wennen aan het toetsenbord en het scherm, maar daar ben ik inmiddels al aan gewend geraakt :)
Het toetsenbord is iets minder dan dat van mijn oude P14s laptop vanwege de mindere travel, maar gezien de even hoge travel van de nieuwere P14s vraag ik me af of die echt beter zal zijn (dat was voor mij de andere optie). Inmiddels type ik er al graag op, maar er blijft natuurlijk een verschil met toetsenborden met meer travel.
De resolutie is voor mij onnodig hoog, maar met fractional scaling zijn randen wel mooi scherp.

Op Linux had ik verder een probleemje met het geluid (kan maar op 1 niveau), maar dat heb ik inmiddels weten te verhelpen. Op Windows zullen dat soort problemen zich niet voordoen, lijkt me. Op Windows heb je volgens mij ook een functie dat je met een soort FaceID kan inloggen, dat ziet er wel heel cool uit.

Alles bij elkaar echt wel blij mee; een hele snelle laptop met goede accuduur, mooi scherm, goede bouwkwaliteit, prima toetsenbord en fijn touchpad. Hij laadt trouwens ook echt snel op, dat is ook prettig.
Pagina: 1