Prefab powerbank met eigen accu's welden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09 19:13
Hey,

Ik heb en powerbank "box" gekregen van een collega die dit eens kocht maar verwacht had dat dit plug-en-play was.

Nu heb ik zelf geen schrik om zelf wat zaken in elkaar te steken maar is dit wat onbekend terrein voor mij mar wil dit niet verloren laten gaan, een gratis powerbank is namelijk altijd welkom..

Ik heb via men schoonvader 4 stuks nagelnieuwe Tenpower INR21700-50ME 5000mAh - 15A accu's gehad die hier in passen.

Welding toestel voor de accu's kan ik wel aan komen (liever dan accu's gaan solderen), echter, stel ik mij nu de vraag, hoe moet ik de accu's nu precies welden.

Na wat zoeken ben ik erachter gekomen dat het om een chinees ali-express powerbank doosje gaat, zijnde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4nzR5pkwPNxTK_DZ_EmiMKxKq8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NMnF6CpeuNWZkshLChdb6eCn.png?f=fotoalbum_large

PCB is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOYhKwfi0G_GK4THDWCGtJLYyU0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ifasOIxRAHqnN2bQXyuICJPY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_UiQw-STxZzrMgkmexiSpErLoc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YWnz8vB7Vh9CAPg2cYEHbxLM.png?f=fotoalbum_tile

De + en - lijkt me duidelijk.
De accu's passen er in als 88-vorm (vormen vierkant). De vraag is dus, hoe las ik de polen ?

Alle positieve polen aan mekaar in U-vorm en hetzelfde voor de negatieve ? Of moet dit afwisselend positief - negatief ?

Van het specifieke doosje vind ik nergens een handleiding.
Daarbuiten zie ik nogal gemengde zaken online bij DIY powerbanks maar nergens iets met een gelijke opstelling.

Wie-o-wie van jullie genieën kan mij hierop antwoorden ? Mijn dank zou zeer groot zijn :)

Een beetje verlies heb je altijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 23:39
Probleem is dat je moet welke welke spanning de pcb verwacht. Ik zo zo geen overduidelijke waarde daarvoor..

Dat bepaalt namelijk of alle accu's parallel zitten, of een aantal in serie.

Je kunt eens proberen met een losse cel aan te sluiten aan de b+/- en kijken of hij aangaat (als de cellen iig deels opgeladen zijn)

Werkt hij dan niet, dan met 2 in serie.

Ik vermoed (en hoop, gezien het missen van enige balancing) dat hij met 1 cel al aangaat. In dat geval kun je wel het beste de spanning eens meten als de powerbank gaat opladen. Of deze niet te hoog word voor de cel.

Als het dan met 1 werkt moet de rest gewoon parallel, zodat je meer capaciteit krijgt.

Pas wel op met lithium accu's.. nu kunnen de cilindrische cellen wel wat hebben, maar goed.

Handigste is natuurlijk info van het pcbtje vinden, maar dat is soms lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Ik zie op het PCB niks aan balancing circuit maar wel een battery protection.
Dat geeft voor mij aan dat ze verwachten dat je er direct cellen aan hangt (anders geen protection nodig) en dat er maar geen balancing nodig is (dus maar 1 cel in serie).

De 4 cellen die je hebt moet je dan dus allemaal parallel zetten en simpelweg aan de b+ en b+ hangen.

Wat wel een goede is is controleren wat de chemie van de batterijen is die je hebt en welke dat printje verwacht, als dat niet overeen komt kan het zijn dat je de batterijen opblaast...
Dat je geen info hebt van het printje is lastig, je kan proberen om de datasheet van de protection ic te vinden, daar moet je vinden voor welk type cel die bedacht is.
Er zitten en 2 op de print, 1 heet U2, de andere heeft geen naam. Hopelijk staat daar een zinnige naam op die chips :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:03

Theo

moederbord

Het lijkt idd om parallelschakeling te gaan, dat zie je wel vaker bij dit soort powerbanken. Ook omdat er maar één spoel op zit lijkt mij dat deze simpele print enkel de spanning kan verhogen naar z'n output, en enkel de batterij lineair kan laden. Hiertoe moet je batterijspanning dus altijd lager zijn dan 5V waardoor je uitkomt bij 3.6 volt. Ofwel, alles parallel. Wat dus ook inhoudt dat je deze powerbank ook gewoon werkt met één 21700 cell. Je kan er vier installeren maar noodzakelijk is het niet.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
Helemaal eens met bovenstaande, ik zou eens 5v op de charging port zetten en kijken of je ongeveer 4.2v op de batterij polen leest.
Zo ja dan zou je 1x 18650 kunnen aansluiten en kijken of alles naar behoren werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09 19:13
Heb gisteren even met 1 accu getest en jawel, display lichtte op met 0%.
Na lader 5 min in te steken, begon dit te stijgen.
Da geprobeerd met een 2de accu in parallel gehangen en het ding deed het gewoon.

Uiteindelijk de 4 accu's even in parallel gehangen en alles deed het gewoon.

Mij eeuwige dank voor alle antwoorden en hulp !

Een beetje verlies heb je altijd...

Pagina: 1