Hydrofoorpomp installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folser
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14-05 21:59
Hey iedereen,

Onlangs een woning gekocht, hier lagen dus de nodige leidingen voor vanuit de regenwaterput water te pompen richting een kraantje buiten. Enkel geen pomp.

Ik dus van gardena een hydrofoorpomp gekocht, eerste probleem was al dat de juiste koppelstukken moeilijk te vinden waren voor de toevoer buis die er lag.

Ik ken hier in het algemeen niet zoveel van dus met hulp van iemand in de winkel aan de nodige overgangstukken geraakt, die uit metaal bestaan. Ik wil die op de pomp draaien maar zat een beetje scheef, ik direct los gedraaid maar sindsdien krijg ik die er niet meer op.

De schroefdraad op de pomp (in plastic) is dus beetje scheef getrokken. Ik wil dit niet erger maken maar wil de pomp wel gebruiken. Iemand een tip? Kan deze eventueel gerepareerd worden?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro_g
  • Laatst online: 04-05 11:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRSyqk7DJ9zcpEPmwWRCLvxfKqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kb0onGwCcbb01x4vSgPfrjEO.jpg?f=fotoalbum_large
Inox flexibel gebruiken, zie foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folser
Ook als de schroefdraad wat beschadigd is? Ga ik die er dan nog op kunnen schroeven?

Ook teflon gebruiken om af te dichten?

[ Voor 20% gewijzigd door Folser op 22-08-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:01
Je hebt kans dat je als het ware een nieuwe schroefdraadgang hebt getapt. Ik zou proberen hem er eerst zonder teflon recht er in te draaien. Als dat nog gaat, dan eens kijken of het met een dun (!) laagje teflon ook lukt. Doe er beslist niet te veel op, je hebt dan kans dat de plastic knapt.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folser
Geprobeerd maar is er niet meer recht op te krijgen, het eerste randje van de schroefdraad is inderdaad gescheurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Folser schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:22:
Ik ken hier in het algemeen niet zoveel van dus met hulp van iemand in de winkel aan de nodige overgangstukken geraakt, die uit metaal bestaan.
De ervaring dat je metalen koppelstukken in je handen gedrukt krijgt heb ik gehad bij Hornbach (niets ten nadele van de medewerker, die kiest ook maar uit het assortiment...). Dat paste niet lekker op onze pomp, daarna heb ik andere (plastic) koppelstukken gehaald bij Wildkamp en dat werkt als een zonnetje, dus misschien is dat nog de moeite waard.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folser
Ja volgens mij zit hier toch ook het probleem. 1 van deze metalen verloopstukken hoor ik een beetje lucht zuigen, nadat ik ze toch goed heb kunnen aansluiten. Zelf met genoeg teflon tape ertussen blijf ik dit horen. Was nog eens bij een winkel gaan horen voor het stuk in plastic maar helaas verkopen ze deze grotere maten niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1839042

Mocht een of meerdere verbindingen conisch draad hebben dan moet je daar juist geen tape gebruiken

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:10
@Folser je kan ook LOCTITE 55 voor de lekjes gebruiken.

👍😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Mijn ervaring met dichtingen, rekening houdende dat ik absoluut geen loodgieter ben:
- teflon: erg lastig dicht te krijgen, prutsen en meerdere keren opnieuw doen voor het dicht is. Nooit terugdraaien.
- vlas en vet: van de eerste keer dicht, zonder problemen. Wel wat moeilijk te doseren hoeveel je nodig hebt, en je vingers zijn vies van het vet. Deze zou bij lekken extra dichtend zijn (door het vlas wat zwelt).
- Loctite 55: van de eerste keer dicht, zonder problemen. Perfect te doseren, vingers blijven proper. Zou ik altijd gebruiken. Je mag een beetje terugdraaien.

Gouden tip! Altijd je schroefdraad opruwen! Kan simpelweg met een breekmesje dwars op de schroefdraad wat insnijden elke 5 mm rondomrond; soms zijn ze al voorgeruwd. Je wil als je de schroefdraad tussen je vingers draait voelen dat het tegentrekt, dat zal het dichtingsmiddel vastnemen zodat het er niet gewoon tussenuit draait.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En als dat kunstig schroefdraad wat beschadigd is dan kun je met een schroevendraaier dat best wel stuk weer recht zetten. Vooral het begin is belangrijk.
Pagina: 1