Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:59
Beste tweakers,
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ynW3KY3eJW64W1V_jPuPAw1S9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/22yI42KBPv1cptQOMER8JFkb.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
6 bij
Schaduw
geen (en ze staan op het zuiden)
Jaarverbruik
nu ongeveer 2000 maar kan wat meer worden want ik ga op inductie koken
Huidige elektriciteitsaansluiting
meter kast zal vervangen moeten worden deze stamt nog uit de oertijd. blijft wel 1 fase
Budget en doel
heb niet een bepaalt budget maar rond de 6K zal mooi zijn. Ik wil de mogelijkheid hebben om het uit te breiden naar het platte dak. vandaar parallel en dat ik ze aan en uit kan zetten
Wie gaat het project uitvoeren
laat het doen
Bijhouden van data
hoe meer hoe leuker he :)
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjpZPCmeX8NuAEytf2UAZ9hAdAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mOoeMzFj4QAQYouUi8pnCiqe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVJrHT6bMMYipKA618aTrp-cY3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hyD0jXcmZt1zjaj92bXrTf15.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GDQl_BfPkAsdAFtF0orwZhOVGE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BKoEsDVmw63P72SgeqNJ01jL.png?f=fotoalbum_large
Regio
twente

Alle reacties

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als ik zo even wat materiaal bij elkaar klik bij de groot grutter.

Black frame trina glas/glas 430wp
Growatt 3600 string omvormer
En montage materiaal plus kabel prut

Zit ik op 2 k materiaal en daar wordt al winst gemaakt door die grootgrutter.

Dan nog de meterkast en montage erbij..

Sowieso als er geen schaduw is voor een stringomvormer gaan.
Geen elektronica op het dak als het niet nodig is vind ik altijd..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
Ik zie in de offertes de meterkast niet expliciet genoemd?

De eerste 2 zijn echt domweg te duur.

De laatste... 365zon moet je even alert zijn. Het is een grotere partij die het werk door onderaannemers lijkt te laten uitvoeren...

En solar bouwmarkt lijkt het voor een habbekrats te willen doen op moment... (ook bemiddeling wat betreft installatie).

Maar!
Dat uitbreidplan?
Je gaat toch niet ruim 1K extra uitgeven voor uitbreiding die nu voor <2K-2,5K kan?
Enphase heeft inmiddels 2 niet-compatible wijzigingen aan hun systeem gedaan... Schrijf uitbreidbaarheid van Enphase ajb op je buik... Naast dat installateurs er niet aan willen.

Leg gewoon nu alles vol... Lijkt realistisch voor 6K.

Kans dat je dan toch naar 3 fase wil overigens.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 22-08-2023 18:27 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:59
Bedankt voor de reactie,

oke, dan ga ik ook even naar een serie geschakels systee, kijken (dan gaat er denk ik +/- 1000 euro per offerte af)
De reden dat ze mij parralel aanraden is dat het veiliger zou zijn, efficiënter en duurzamer. + dat ik dan makkelijker kon uitbreiden ooit. (maar @Ronald daar heb je ook gelijk isn waarom 1000 uitgeven om in de toekomst uit te breiden als het nu kan voor 2-2,5K.)

Tot nu toe geen plannen voor 3 fase.

Ik ga ook eens kijken bij solar bouwmarkt.

en heeft glas-glass grote voordelen? of valt het wel mee.

edit:
meterkast offerte ziet er idd niet bij in

[ Voor 4% gewijzigd door Ruudox op 22-08-2023 20:23 ]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:09

martijn v o

Certified by Enphase.

Betreft de Enphase: 1.7 meter kabel is te kort als je die panelen in landscape wil leggen.
Als je wil meter heb je de envoy metererd nodig en niet de standaard. (En voor 3 fase extra CT spoelen)
Je hebt maar eenmaal AC materiaal nodig de Q cable staat namelijk al apart.
Ik zou een andere omvormer nemen maar vul de specs even in, kun je vinden in het Enphase topic om te kijken welke omvormer het beste past. Als ze op zuid liggen zou ik niet teveel aftopping willen.
En inderdaad de meterkast eerst upgraden als dat een oud ding is.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
Als je puur voor veiligheid gaat dan is het SolarEdge en S-serie optimizers. Die gaan namelijk een stap verder dan Enphase - De connectoren op de optimizers worden op temperatuur ontwikkeling bewaakt.
De problematiek met vlambogen bij beschadigingen aan het systeem wordt ook door bewaking bij SolarEdge en eigenlijk alle andere string omvormers ondervangen.

Maar... ik zou voor een string systeem gaan... Al die extra elektronica op het dak... niet als het niet wat oplevert.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1