Overgang muur naar hout - oplossing voor stucen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E_H_H
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-08-2023
In onze nieuwbouwwoning wordt dunpleisterwerk op de muren aangebracht. De muren en raamkozijn gaan in elkaar over. De afbouwfirma stelt voor om een stuk uit de muur te halen en stucstops te plaatsen, maar tegen behoorlijk hoge kosten. Zijn hier alternatieve / voordelige oplossingen voor?

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/P93r326/IMG-3846.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/310wvPy/IMG-3765.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door E_H_H op 22-08-2023 13:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:46
Een idee om zelf dat stuk een beetje uit te hakken en stucstops te plaatsen, bijstucen, laten drogen en vlak opschuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als je van de overgang een nette dunne spleet (slijptol?) kunt maken, is het dan een idee om het met flexibele, overschilderbare acrylaatkit dit te overbruggen. Elke harde connectie gaat bij enige beweging van het kozijn (oa krachten door windbelasting) en de rest van het huis imho al snel tot barsten leiden. Hoe gaat zo'n stucstop daarmee om of moet je die ook nog afkitten om een overgang naar het kozijn te maken.
Welke type wordt esthetisch het mooiste en is niet heel erg veel extra werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-05 15:39
Ik heb dit gewoon afgekit met Den Braven anticrack. Het gaat om het randje tussen muur/kozijn neem ik aan?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-04 22:57
Ik zou het hout opdikken met eenzelfde breedte strook multiplex. Netjes afkitten en schilderen (foto 1). Als je de overgang van hout naar stuc (bruin) afkitkrijg je nooit netjes en straks. Door het hout op te dikken kun je er “tegenaan” netjes afkitten en ziet het er niet vreemd uit.

Bij foto 2 doel je op overgang kozijn naar muur? Ik heb een jaren 30 woning en bij mij mistaat een architraaf(soort plint) niet. Wellicht is dit ook een optie voor jou om een plint over het raamkozijn te zetten. Netjes afkitten mee schilderen met het kozijn en klaar. Geen gekke kitnaatjes tussen hout en muur (gaan altijd scheuren). Daarnaast zal het stucwerk wat tegen het hout aan zit gaan scheuren (hout zet uit en krimpt) Door er deels een plint overheen te zetten zie je hier niks van.