Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hoofdzekering brandt door kookgroep met fornuis uit door

Pagina: 1
Acties:

• coen254
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:49
Hoi,
Vanochtend klapte de hoofdzekering er zomaar uit. De wasmachine en het koffiezetapparaat stonden samen aan, meer niet. Direct de netbeheerder gebeld en die kwamen het snel oplossen (en de monteurs waren zo vriendelijk ook mee te denken). We kwamen er achter dat het aan de kookgroep (3 fase) ligt. Zodra de monteur die inschakelde brandde de hoofdzekeringen weer door. Het fornuis stond uit. Hoe kan hij er dan überhaupt doorbranden? Als ik het fornuis uit het stopcontact haal en de kookgroep aanzet blijft alles het gewoon doen. De kookgroep is er niet uitgeklapt, ik was even weg toen de monteur daarmee aan het prutsen was dus weet niet waarom hij die probeerde. De monteur gaf aan dat ik het best de leverancier van het fornuis kon bellen. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen of na kan kijken?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:29
Heb je een 1fase of 3fasen huis-aansluiting? Aangezien je spreekt over "de hoofdzekering". Heb je een kookgroep (1fase 2x16A) of krachtgroep (3fase 16A) of eventueel een 2fase 16A-groep? Is deze beveiliging één schakelaar of meerdere losse die aan elkaar zitten met een hendel?

Anders misschien even foto's van je meterkast hoofdzekering en groep hier tonen.

In principe hoort je hoofdzekering nooit eerder te klappen dan je groep. Zeker niet als het een ouderwetse smeltzekering is.

[ Voor 9% gewijzigd door OnTracK op 22-08-2023 13:04 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
Wellicht zit er iets niet helemaal juist bedraad in je meterkast.
En dat komt je nu tegen doordat er een storing in je kookplaat zit.

Zorg er eerst voor dat iemand controleert waarom de automaat van de kookplaat niet lijkt te werken.
(automaten horen sneller te zijn dan de hoofd smeltzekering)
Daarna kun je de monteur van de kookplaat laten komen zoeken naar de storing.
NIet andersom, anders blijf je hoofdzekeringen verwisselen.

• coen254
Het huis heeft 3-fase. Het betreft ook een krachtgroep inderdaad, het is deze schakelaar (niet daar vandaan, maar even opgezocht voor de duidelijkheid).
Maar nee, dat leek me ook niet. Het enige wat ik kon bedenken is dat de wasmachine en het koffiezetapparaat op dezelfde fase zitten (zitten wel op aparte groepen) en allebei net aan het verwarmen waren of zo en daarom samen boven de 25a uitkwamen. Maar dat verklaart totaal niet waarom de krachtgroep de boel zou laten doorbranden.

• coen254
jeroen3 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:07:
Wellicht zit er iets niet helemaal juist bedraad in je meterkast.
En dat komt je nu tegen doordat er een storing in je kookplaat zit.

Zorg er eerst voor dat iemand controleert waarom de automaat van de kookplaat niet lijkt te werken.
(automaten horen sneller te zijn dan de hoofd smeltzekering)
Daarna kun je de monteur van de kookplaat laten komen zoeken naar de storing.
NIet andersom, anders blijf je hoofdzekeringen verwisselen.
Bedankt voor het advies.
Het is een voorbedrade kast die een elektricient geinstalleerd (en samengesteld) heeft, maar dat zegt natuurlijk niet alles. De krachtgroep is 3x16, de hoofdzekering 3x25 dus dat is ook gek. Kan de schakelaar van de krachgroep defect zijn? Ik heb nog een vrije krachtgroep van ook 3x16, heeft het zin om het fornuis daarop aan te sluite om te kijken of hij er dan wel uit slaat?

• coen254
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ijEs_I3RmhaQ7itFohKwLR96J8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScStzTjZHYZii8DmoHLSxurp.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is hoe de kabels in de groepenkast lopen. Groen is natuurlijk zwart.

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Die elektricien zal wel garantie geven toch? Dan beter hem even bellen dat die terug kan komen om het probleem op te lossen. Die kan dan ook even de kookplaat uitmeten om zeker te zijn dat daar het probleem zit, zodat je daarvoor garantie kunt claimen

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Was er een enkele van de hoofdzekeringen uitgegaan of ware alle drie de fases weg?
Daarnaast zie ik op de foto ook een enkelfase groep van 25A welke zo te zien achter één aardlek (enkelfase?) zit. Ook lijkt de afgaande bedrading van die groep net als de rest 2.5mm2 te zijn.

www.elecdev.nl

• coen254
Alle drie de fase waren door.
Eind van de dag kon er een elektricien langskomen, die heeft inderdaad een fout in het fornuis geconstateerd. Hij had het er over dat de groep alleen klapt als er kortsluiting is op nul, maar er nu kortsluiting was tussen twee fase en daarom dan de hoofdzekering doorbrand.
Hoe die 25a groep zit weet ik eerlijk gezegd niet. Ik zal vanavond even nakijken of het idd 2.5mm is, maar wat is het probleem met achter een aardlek zitten?

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Geen probleem hoor, dan had de elektricien dat wel gezien en er wat van gezegd. Maak je geen zorgen en vervang rustig de kookplaat.

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

coen254 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:53:
...
Hoe die 25a groep zit weet ik eerlijk gezegd niet. Ik zal vanavond even nakijken of het idd 2.5mm is, maar wat is het probleem met achter een aardlek zitten?
Je hebt drie hoofdzekeringen van 25A per stuk, dit automaat van 25A + een aantal van 16A zitten op één aardlek en dus op één enkele fase.
Er zal een reden zijn voor een 25A automaat ofwel een grote verbruiker ofwel zonnepanelen, in beide gevallen zou de bedrading zwaarder uitgevoerd moeten zijn.

www.elecdev.nl

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zou het aan het gebruikte materiaal kunnen liggen? Emat is Chinees spul, niet elke elektricien is daarvan gecharmeerd.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:26
BounceMeister schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:33:
Zou het aan het gebruikte materiaal kunnen liggen? Emat is Chinees spul, niet elke elektricien is daarvan gecharmeerd.
Alles is chinees spul, soms met een stoere Europese naam er op, maar dat maakt het niet minder chinees.
EMAT moet ook gewoon aan de regels voldoen, misschien is de kwaliteitscontrole wat minder dan andere merken, maar daar gaat je fornuis niet stuk van (wat hier dus het probleem was).

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Update?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
Het lijkt mij toch dat de emat automaat niet helemaal goed functioneert.
De B16 curve zit ver onder de een 25A gG. Ik zou hem vervangen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:37

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dese mag verder in DEI :)

Tweakers Discord

• coen254
Behalve de fout in het fornuis was er niks aan de hand volgens de electricien. Dinsdag komt er een monteur langs voor het fornuis. De schakelaar leek overigens gewoon te werken, maar hij heeft hem voor de zekerheid wel verwisselt.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06
hfolkers schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:06:
[...]

Alles is chinees spul, soms met een stoere Europese naam er op, maar dat maakt het niet minder chinees.
EMAT moet ook gewoon aan de regels voldoen, misschien is de kwaliteitscontrole wat minder dan andere merken, maar daar gaat je fornuis niet stuk van (wat hier dus het probleem was).
Dat is wat kort door de bocht. Ik heb hier 2 automaten Scheider liggen, gemaakt België en Frankrijk. En ook ABB gemaakt in Italië.
Maar eigenlijk zegt de productielocatie niet zo veel. Ook uit China kan topklasse spul komen.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
coen254 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Behalve de fout in het fornuis was er niks aan de hand volgens de electricien. Dinsdag komt er een monteur langs voor het fornuis. De schakelaar leek overigens gewoon te werken, maar hij heeft hem voor de zekerheid wel verwisselt.
Kan natuurlijk ook dat fornuis kapot is :).
Pagina: 1