Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Beammmmm
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-07 15:43
Goedendag Tweakers!

Wij zijn druk bezig om te kijken waar wij ons huis verder kunnen verduurzamen.
Momenteel hebben wij een hoekwoning van 116 m2 uit 2003. De woning is goed geïsoleerd (A-label).
Het is in de zomer echter warm, op dit moment is het 25 graden in huis en lastig dit omlaag te brengen door weinig open te maken ramen. De watertemperatuur in de ketel heb ik al een tweetal jaar vrij laag staan (gok 45gr?) en dit houd de woning goed warm in de winter. Wij hebben wel gewoon radiatoren en geen vloerverwarming.

Nu is onze huidige Remeha ketel van 2003 en hebben we het idee dat deze wel eens aan vervanging toe is.
Het plan is om in ieder geval 12 zonnepanelen op ons dak te leggen, alleen wat zouden jullie in ons geval doen qua vervanging CV?

Ik heb de volgende opties in het hoofd:
- Intergas Xtreme 36 CW5 80/80
- Intergas Xtreme 36 CW5 80/80 + Remeha Elga 4KW hybride warmtepomp
- Verwarmen/koelen met multi split airco (1 boven + 1 beneden) en een boiler voor warm water

Zijn er opties die ik over het hoofd heb gezien of hebben jullie op- of aanmerkingen?
Schiet maar raak, want alle info is welkom

Alle reacties

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:09

martijn v o

Certified by Enphase.

gokje 700 m3 gas per jaar?

Ik zou een warmtepomp nemen en de ketel eruit gooien.
Monoblock erin van 5 kW en of met boiler voor warmwater of een aparte warmtepompboiler.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
tja hybride, het is een beetje gestold angst zeet. ;)
waarom niet gewoon een 5kW warmtepomp, ik geef je een 99% kans dat het gewoon mogenlijk is.
het geeft je ook nog de mogelijkheid om een beetje te koelen. (maar niks is beter te voorkomen, zonwering is goedkoper.)

en zonnepanelen is 12 de max?
nee, dan meer, ja dan is het zo.
meer Wp is altijd toffer, maar er zijn ook budgetten, en dan is meer niet altijd tof meer.

ach waarom moet alles in 1x.
maak een plan voor nu en de toekomst.
gooi 20 panelen op dak, ga in over productie, kun je altijd nog na een paar jaar een warmtepomp kopen om je overschot op te maken.
(kun je maar 12, dan blijft het verhaal het zelfde, zolang je maar 2x je m3 gas per jaar kunt opwekken in kWh dan zit je grofweg wel goed.)

airco is echt het beste om te koelen, maar iets minder om te verwarmen.
(het kan dus wel, maar er zijn wat kleine haakjes en oogjes.)

dus doe rustig aan, probeer niet alles te gelijk te doen, maar bedenk wel wat je straks wil doen.
(ik gebruik een hybride warmtepomp als stand allone, deze is maar 1,4kW dus ik gebruik nu nog een 150m3 gas per jaar, en daar is 1/3 van voor koken.
dit is dus heel duur koken. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48
Waarom denk je een CW5 nodig te hebben? Zou een CCW3 niet volstaan?

Wij hebben een CW5 van intergas genomen, omdat we 2 badkamers hebben de de kidneren vaak tegelijk gaan douchen of 1 douchen en ander bad vol laten lopen.

Als je 1 badkamer hebt, dan volstaat een CW3 ook, tenzij je vloerverwarming wilt .

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:55
Unknown Alien schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:45:

Wij hebben een CW5 van intergas genomen, omdat we 2 badkamers hebben de de kidneren vaak tegelijk gaan douchen of 1 douchen en ander bad vol laten lopen.

Als je 1 badkamer hebt, dan volstaat een CW3 ook, tenzij je vloerverwarming wilt .
CW3 /CW5 en vloerverwarming hebben weinig met elkaar te maken

• Beammmmm
Bedankt voor al jullie antwoorden, hierbij mijn reactie's!
martijn v o schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:22:
gokje 700 m3 gas per jaar?

Ik zou een warmtepomp nemen en de ketel eruit gooien.
Monoblock erin van 5 kW en of met boiler voor warmwater of een aparte warmtepompboiler.
Aardig in de buurt inderdaad! Geschat tussen de 800 en 900 m3 per jaar. Welke monoblock raad je aan? En is een boiler altijd nodig voor warm water of is de warmtepomp genoeg? Zoals ik zei, ben een leek...
migjes schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:28:
tja hybride, het is een beetje gestold angst zeet. ;)
waarom niet gewoon een 5kW warmtepomp, ik geef je een 99% kans dat het gewoon mogenlijk is.
het geeft je ook nog de mogelijkheid om een beetje te koelen. (maar niks is beter te voorkomen, zonwering is goedkoper.)

en zonnepanelen is 12 de max?
nee, dan meer, ja dan is het zo.
meer Wp is altijd toffer, maar er zijn ook budgetten, en dan is meer niet altijd tof meer.

ach waarom moet alles in 1x.
maak een plan voor nu en de toekomst.
gooi 20 panelen op dak, ga in over productie, kun je altijd nog na een paar jaar een warmtepomp kopen om je overschot op te maken.
(kun je maar 12, dan blijft het verhaal het zelfde, zolang je maar 2x je m3 gas per jaar kunt opwekken in kWh dan zit je grofweg wel goed.)

airco is echt het beste om te koelen, maar iets minder om te verwarmen.
(het kan dus wel, maar er zijn wat kleine haakjes en oogjes.)

dus doe rustig aan, probeer niet alles te gelijk te doen, maar bedenk wel wat je straks wil doen.
(ik gebruik een hybride warmtepomp als stand allone, deze is maar 1,4kW dus ik gebruik nu nog een 150m3 gas per jaar, en daar is 1/3 van voor koken.
dit is dus heel duur koken. ;) )
Ook hier, wat raadt je dan aan qua warmtepomp? Qua zonnepanelen is 12 inderdaad de max, we ehbben veel schaduw op ons dak dus hier houdt het helaas mee op. Spreken we hier dan trouwens over l/l warmtepomp?
Unknown Alien schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:45:

Hierover inderdaad getwijfeld, had eerst een CW3 op het oog. Echter met twee kleine kinderen en nu al 3/4 douchebeurten per dag lijkt me de combi met afwassen/douchen wel fijn voor later gezien het geringe prijsverschil. Of zeg ik nu iets onnozels?

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:55
Wellicht close-in boiler of Quooker in de keuken plaatsen dan tap je eigenlijk nooit warmwater tegelijkertijd.
Heb je een bad of een stortdouche?

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-10 22:26
Hier een uitleg over CW waarden in ketels.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
CW3/4/5 zegt iets over de hoeveelheid warm water de ketel tegelijk levert. Of jij 3x per dag doucht of 1x per dag maakt niet uit. Het wordt pas een probleem als je 3 badkamers hebt waarbij drie douches gelijktijdig gebruikt worden. Dan pas wil je meer liters/minuut hebben.

Met de vloerverwarming/radiatoren heeft de CW klasse sowieso niets van doen.

Interpolis, glashelder!

• Beammmmm
Tim123 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:57:
Wellicht close-in boiler of Quooker in de keuken plaatsen dan tap je eigenlijk nooit warmwater tegelijkertijd.
Heb je een bad of een stortdouche?
Heb een bad inderdaad, maar deze zal niet tegelijk met de douche worden gebruikt.
Als ik jullie begrijp kan een CW3 dus prima?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Beammmmm schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:52:

Ook hier, wat raadt je dan aan qua warmtepomp? Qua zonnepanelen is 12 inderdaad de max, we ehbben veel schaduw op ons dak dus hier houdt het helaas mee op. Spreken we hier dan trouwens over l/l warmtepomp?

[...]

Hierover inderdaad getwijfeld, had eerst een CW3 op het oog. Echter met twee kleine kinderen en nu al 3/4 douchebeurten per dag lijkt me de combi met afwassen/douchen wel fijn voor later gezien het geringe prijsverschil. Of zeg ik nu iets onnozels?
geen idee welke, maar grofweg een 5kW zit aardig in je range.
(vrijwel de kleinste die je kunt krijgen.)
als je het niet zelf aanlegt, dan maakt b.v. een monoblock niet veel uit.
(zelf bouwers monoblok is een stuk simpeler aan te leggen voor hun.)

CW3 of CW4, ouderwetse gas term en vrij zinloos.

belangrijk: hoeveel l/m@38 wil je kunnen tappen in je huis.
is 1 douche voldoende dan is die misschien 9l/m@38. (dit kun je het beste na meten ipv gokken. een emmer er onder houden en meten hoeveel liter er dan na een minuut in zit, het is niet ingewikkeld)
en schrijf alles als 10l/m@38 of 5l/m@65, wat betekend 10 liter per minuut op 38 graden of 5 liter per minuut op 65 graden. toevallig is 5l/m@65 gelijk aan 10l/m@38.
wil je dan 10 minuten onder de douche kunnen staan, dan heb je een boiler nodig van 10 x 10l/m@38 = 100l@38 = 50l@65 boiler grote (oke nog wat extra marge, maar dat later als je betere gegevens hebt)
als je wat meer gegevens hebt dan pas kunnen we rekenen wat je nodig hebt. ;)

CW waardes zijn ongeveer:
CW waarde Norm tapwater bij 38 graden
CW3 Minstens 10 liter per minuut
CW4 Minstens 12,5 liter per minuut
CW5 Minstens 15 liter per minuut
CW6 Minstens 20 liter per minuut

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48
Tim123 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:51:
[...]

CW3 /CW5 en vloerverwarming hebben weinig met elkaar te maken
Ahh my bad dan, ik deed de aanname dat ook de CV het warmwater voor de VV moest leveren.
Beammmmm schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:05:
[...]

Heb een bad inderdaad, maar deze zal niet tegelijk met de douche worden gebruikt.
Als ik jullie begrijp kan een CW3 dus prima?
Dat klopt. Je kan ook zien hoeveel warm water 60gr of 40gr per minuut de ketel kan leveren.

Hou er rekening mee dat als je nu een CW3 hebt, dat het mogelijk kan zijn dat de leidingen daar ook op berekent zijn. CW5 is meer water per minuut, maar dat moet een leiding wel aankunnen.

^^ is mij toen verteld bij de bouw van ons huis en daarom hadden we meteen CW5 ketel+dikte leidingen gekozen.

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 09:43
Beammmmm schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:52:

[...]

Aardig in de buurt inderdaad! Geschat tussen de 800 en 900 m3 per jaar. Welke monoblock raad je aan? En is een boiler altijd nodig voor warm water of is de warmtepomp genoeg? Zoals ik zei, ben een leek...

[...]

[...]

Elke dag douchen? Je weet dat 2-3x per week genoeg is? Als je dat zou verminderen zou het al flink schelen in je verbruik.

Vergeet verder het hele idee van een cv ketel en de cw waardes en laat een warmtepomp plaatsen. Zoals ook al geadviseerd wordt.

Zoals ik het lees komt je situatie redelijk overeen met de onze. Wij hebben ongeveer dezelfde woonoppervlakte, gasverbruik met verwarming via radiatoren, en gezinssamenstelling. Alleen komt onze woning uit de jaren 70 met up to date isolatie.

Morgen wordt bij ons de warmtepomp geplaatst wat volgens de vele verhalen die ik hier lees en de installateur goed kan. Daarna zijn wij van de cv ketel af en volledig elektrisch. :)

Kortom, maak je geen zorgen, zoek een goede installateur, en kom bij de club van gaslozen. ;)

• Beammmmm
Remcoder schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Elke dag douchen? Je weet dat 2-3x per week genoeg is? Als je dat zou verminderen zou het al flink schelen in je verbruik.

Vergeet verder het hele idee van een cv ketel en de cw waardes en laat een warmtepomp plaatsen. Zoals ook al geadviseerd wordt.

Zoals ik het lees komt je situatie redelijk overeen met de onze. Wij hebben ongeveer dezelfde woonoppervlakte, gasverbruik met verwarming via radiatoren, en gezinssamenstelling. Alleen komt onze woning uit de jaren 70 met up to date isolatie.

Morgen wordt bij ons de warmtepomp geplaatst wat volgens de vele verhalen die ik hier lees en de installateur goed kan. Daarna zijn wij van de cv ketel af en volledig elektrisch. :)

Kortom, maak je geen zorgen, zoek een goede installateur, en kom bij de club van gaslozen. ;)
Bedankt voor je ervaring, goed om te horen! Qua douchen, tsjah. De vrouw en ik douchen elke dag, het is luxe maar dat gaat er niet uit. De kinderen gelukkig nog zo'n 2 x á 3 x in de week, maar dat zal naarmate het pubers zijn zeker omhoog gaan haha.

Puur uit interesse, welke warmtepomp laten jullie plaatsen en waar kom je vandaan? Laten jullie ook een boiler plaatsen? Daarna het gas ook laten afsluiten gok ik?

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 09:43
Beammmmm schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:02:
[...]

Bedankt voor je ervaring, goed om te horen! Qua douchen, tsjah. De vrouw en ik douchen elke dag, het is luxe maar dat gaat er niet uit. De kinderen gelukkig nog zo'n 2 x á 3 x in de week, maar dat zal naarmate het pubers zijn zeker omhoog gaan haha.

Puur uit interesse, welke warmtepomp laten jullie plaatsen en waar kom je vandaan? Laten jullie ook een boiler plaatsen? Daarna het gas ook laten afsluiten gok ik?
Wij krijgen een Daikin 6kw met een warmtepomp boiler erbij. Voor de boiler zijn we gegaan voor de grootste capaciteit van 230 liter vanwege het ligbad en de opgroeiende kinderen die in de toekomst waarschijnlijk wel meer water gaan gebruiken.

De totale bruikbare capaciteit is trouwens meer dan 300 liter, doordat de boiler gelijk gaat verwarmen zodra er water verbruikt wordt.

Dit is een goed filmpje waar dat principe uitgelegd wordt:
YouTube: A simple water heater is more clever than it seems
Pagina: 1