Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:38
Mijn vraag
Na een BIOS update van mijn moederboard ervaar ik (vooral onder load) dat na een tijdje (beetje willekeurig, kan 5minuten zijn, maar ook een half uur) BT en USB niet meer werkt, maar na enkele minuten het ook weer doet.

Ik heb sinds het bouwen van deze PC in 2020 de BIOS niet meer geüpdatet, maar na het lezen van het artikel over de support van BIOS'sen door de verschillende fabrikanten, dacht ik dat het wel een goed plan was om maar eens te updaten en de meest recente versie te gaan gebruiken :F

Heeft iemand dit ook (gehad) en weten op te lossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- MSI MAG B550M Mortar Wifi (met BIOS versie 7C94v1F)
- AMD Ryzen 5600
- ASUS RTX 3070
- Windows 11
- Logitech MX Master 3 (via BT en/of USB)
- KeyChron K2 (via BT en/of USB)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Na wat googlen speelden er USB disconnect problemen met diverse AMD mainboards net na het uitkomen van de B550 series, vaak in combinatie van PCIe-Gen4, maar dat zou in latere BIOS versies juist zijn opgelost.

Laatste AMD chipset drivers geïnstalleerd en PCIe van Auto naar GEN3 gezet helpen niet.

Ik wil als last resort weer terug naar de oude BIOS versie gaan, maar liever niet.
Want ik weet niet helemaal zeker van welke versie ik kwam, maar waarschijnlijk niet nieuwer dan 7C94v14, gezien het moment van aanschaf en uitkomen van de verschillende versies.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Na van alles te hebben geprobeerd, ben ik toch maar weer teruggegaan naar de bios die er voorheen op stond. En dat heeft het probleem verholpen.

Waarschijnlijk zijn er nog wel meer BIOS versies ertussen die werken, maar daar heb ik niet meer de moeite voor genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Had je wel een bios-reset gedaan nadat je de nieuwe bios had geflashed?

Dan begin je qua instellingen weer schoon en blijven er niet allerlei oude, met de nieuwe bios conflicterende instellingen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Nog een vervolg, er is nog een nieuwere bios uitgekomen. En die doet het al een paar weken prima.
Terwijl er helemaal niets over USB/BT issues in de changelog staat.