Upgrade advies pcvr

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapto
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23-05-2024
...
Mijn vraag
...
Hallo,

Ik heb voor een eerst een vr head set gekocht. Een pico 4.
Nu ben ik helemaal gaan hardcore gamer, maar wilde er toch eens mee spelen
De verder redelijk impulsieve aankoop kwam ook mede ook na een uitje vr zombie schieten met mijn mede vrijwilligers van baroeg, maar dat terzijde.

Naast stand alone wil ik ook eens aan de slag met pcvr.

Zoals gezegd is dit mijn eerste headset dus ik ben er vrij onbekend mee.

Half life alyx schijnt wel een must te zijn. Verder heb ik nog niet echt een idee wat ik ga spelen, maar zoals gezegd ben ik geen hardcore gamer maar het worden sowieso geen zware flight sims. Volgens mij is het aanbod qua vr op steam best aardig en is iedereen ook wel enthousiast over beat saber en bigscreen welk niet native op pico beschikbaar zijn maar wel via steam.

Nu heb ik al ontdekt dat je monster hardware nodig hebt voor pcvr en dat heb ik dus helemaal niet.
Mijn plan was om dit gefaseerd te doen mede omdat er wel wat onderzoek nodig is en het toch wel weer een kostenplaatje is. Ik vraag me dus af of dat wel een goed plan is.

Het idee is om in mijn dinosaurus pc best een aardige video kaart te zetten zodat ik wel even kan stoeien met pcvr bijvoorbeeld op wat lagere graphics en staps gewijs ga upgraden naar eventueen een nieuw mobo, een betere cpu ram voeding etc maar al wel al vast een redelijke video kaart heb die het wel doet in huidige setup ook al is het niet optimaal.

Ik wil geen 1000+ aan een video kaart besteden maar hij mag wat kosten want dat is blijkbaar nodig bij pcvr.
600 - 700
Ik dacht aan die ino3d rtx 4070 of iets vergelijkbaars.
tweedehands is ook geen probleem.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Wat ik nu heb is de Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
Dus dat gaat niet werken.

mobo as rock b85m pro4
Ja pci 3 maar zo te zien kunnen de pci 4 kaarten gewoon in een pci 3 slot

i5 - 4570
8g bram

Voeding is ook belangrijk weet ik maar ik denk ik dat ik even in mijn pc moet openschroeven.
Het is in ieder geval een corsair.
Ga ik staks even doen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Er is monster pc nodig met een hele dikke videokaart en een wif 6 router.
Aangezien ik geen 1000+ wil betalen voor alleen een videokaart zoek ik een iets lager model
ik hoop dat even aan de slag kan met alleen een nieuwe videokaart of dat dat echt totaal geen zin heeft.
...

Hopelijk kan iemand iets zeggen.
Ja ik weet dat het beter is om gewoon in een keer een goede dikke upgrade van alles te halen om het maximale er uit te halen, maar dat zit er even niet in.

Als er naast de voeding nog info mist voor advies hoor ik het graag.

Ps ik vind vr toch wel een verademing ook al is het nog maar een niche markt.
Die pico 4 is ook niet het beste maar wel een goed instappen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:27
Ik gebruik de pico4 met een 3070 en dat werkt op zich prima. Schaf wel Virtual Desktop aan als je PCVR wil doen, want dat werkt echt het beste. Qua wifi gebruik ik een deco mesh netwerk, heb daar geen klachten over.

[ Voor 8% gewijzigd door JoeB2C op 22-08-2023 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
Ik denk dat zelfs een videokaart van 2000 euro nog VR niet trekt op zo'n oude i5 met 8GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Denk inderdaad dat dit geen plezante ervaring zal zijn met een 4570 en 8GB aan RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapto
Snelle reacties dank.

Zoals aangegeven ben ik me er zeker bewust van dat het niet optimaal is met huidige specs en was de videokaart stap 1 en mede in het kader van ik wil even een start maken en pielen om het zo maar te zeggen want nu gaat dat zeker niet.

Maar misschien was het toch niet zo n goed idee en beter ff wachten en dan in 1x goed upgraden in plaats van stap gewijs.

Wat zijn jouw specs @Joeb2c?

Ik zie ook dat er een vr bril forum is ik ga daar ook eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:21
Ja beter een volledige stap maken. Door je huidige setup lijkt een nieuwe gpu anders erg slecht omdat je cpu gewoon een mega bottleneck is, en je geheugen ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:27
Amd 5800x3d, 64GB ram en de 3070. Maar die ram en cpu zijn voornamelijk voor DCS world waar ik vr voor gebruik. 32GB en een simpeler processor is voor bijna alles voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Ligt eraan wat je speelt, ik speelde elite dangerous en assetto corsa in vr op een r9 290 en 4670K. Dus wellicht zou zoiets nog net kunnen met alleen gpu upgraden, maar ik zou ook een volledige upgrade doen als ik jou was.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapto
Dank dat ik weer even in de realiteit ben gedrukt, iets met mijn ogen zijn groter dan mijn mond en ik wil weer te snel en concessies doen wat zonde van mijn nieuwe vr ervaring is eigenlijk.

Het was een slecht idee, ik ga gewoon even wachten, sparen en onderzoek doen en ga dan voor een volledige upgrade.

Toevallig komt er binnenkort weer een bbg gaming pc aan zie ik net.

Die assetto corsa is ook wel aardig toch in vr begreep ik. Elite dangerous en dcs world ken ik eigenlijk niet.
Ik ga even op onderzoek.

Dank voor zover allen.
Topic kan in principe dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

rapto schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:23:
Dank dat ik weer even in de realiteit ben gedrukt, iets met mijn ogen zijn groter dan mijn mond en ik wil weer te snel en concessies doen wat zonde van mijn nieuwe vr ervaring is eigenlijk.

Het was een slecht idee, ik ga gewoon even wachten, sparen en onderzoek doen en ga dan voor een volledige upgrade.

Toevallig komt er binnenkort weer een bbg gaming pc aan zie ik net.

Die assetto corsa is ook wel aardig toch in vr begreep ik. Elite dangerous en dcs world ken ik eigenlijk niet.
Ik ga even op onderzoek.

Dank voor zover allen.
Topic kan in principe dicht.
Topic sluiten doen we niet hier op tweakers, mogelijk kunnen er later nog nuttige aanvullingen komen voor anderen die meelezen namelijk. :)

Voor context, waarschijnlijk kan je prima Half Life Alyx spelen met een GPU upgrade, alleen met een langzame processor en beperkte hoeveelheid RAM ga je tegen stotters en hikjes aanlopen tijdens het spelen. Dit is voor normale games al irritant, maar bij VR kan dat het verschil zijn tussen na 5 minuten kotsmisselijk worden en 4 uur comfortabel VR-en. Wij mensen zijn niet gewend dat de wereld om ons heen even stopt met meebewegen als we iets doen. :P

Als je je VR-legs nog niet hebt, zou ik vooral aanraden de apps die standalone op de Pico draaien te gebruiken. Dan kan je in ieder geval wennen aan het concept, ook al is de grafische pracht en praal dan wat minder. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Pagina: 1