Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseverance
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 01:05

Mijn vraag

Dag medetweakers,

Sinds twee dagen zit ik met het volgende. Mijn computer heeft uitvallers. Deze begonnen in eerste instantie bij het opstarten van games zoals League of Legends, Overwatch 2, Diablo II Resurrected, Red Dead Redemption II. Daarin kan ik een paar minuten spelen totdat de computer opeens op zwart gaat en uit gaat. Ik kan daarna direct de powerknop in drukken en de computer start weer op. Maar daarnaast zijn er bepaalde applicaties die niet goed of helemaal niet willen opstarten zoals Webex Teams en Nvidia Broadcast.

Relevante software en hardware die ik gebruik

CPU: Ryzen 5 3600
Mobo: Asus Prime B350-Plus
Memory: 32 GB Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16
GPU: Gigabyte Gaming OC 3070
SSD: 1TB CT1000MX500SSD1
PSU: Corsair RM750x

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

1. Windows reinstall
  2. Alle drivers geupdatet
  3. Stekker in ander stopcontact
  4. memtest: ok, geen errors
  5. chkdsk: ok, geen errors
  6. furmark stresstest: 72 graden max, geen errors
  7. prime95 + furmark: ok, geen errors
  8. Windows logboek gaf geen nuttige errors

Overig

De problemen kwamen naast de uitvallers aan het licht door mijn vrij nieuwe 2 maanden oude Samsung 2TB M2 SSD, games die ik vanaf deze SSD draaide stopten dus plotseling of kregen problemen ingame door assets die niet geladen werden. Als ik na het crashen van zo'n game de schijf in Verkenner benaderde, waren de mappen op die schijf niet toegankelijk. Na verloop van tijd werd de schijf niet eens meer herkend in Windows. RMA'tje dacht ik dus, maar sinds de SSD uit de computer is blijven de uitvallers dus ik twijfel er nu aan of het wel aan de SSD lag.

Ik vermoed zelf dat het aan mijn moederbord ligt aangezien dat het oudste onderdeel is (2017) of de voeding.

Het gekke is dat de games sinds vannacht niet meer zijn gecrasht. Maar eerder genoemde apps werken nog steeds niet goed. Dus het is maar weer wachten tot de volgende crash.

Waar denken jullie dat het probleem zit?

Beste antwoord (via Perseverance op 24-08-2023 09:58)

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
In dit geval zou ik als eerst de voeding eens controleren, heb je een andere beschikbaar die je tijdelijk kunt plaatsen?

Try SCE to Aux

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
In dit geval zou ik als eerst de voeding eens controleren, heb je een andere beschikbaar die je tijdelijk kunt plaatsen?

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:09
Eens met @ImNotnoa Je verhaal en de symptonen van de computer klinkt hetzelfde wat ik in het verleden heb gehad. Als je een andere voeding kan lenen of hebt liggen om mee te testen dan kan je die uitsluiten. ( klinkt als een voedingprobleem )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseverance
@corporalnl @ImNotnoa ik heb een Seasonic M12II Evo 520W waarmee ik zou kunnen testen, alleen betwijfel ik of hij mijn 3070 genoeg stroom kan leveren. Is het handig om alsnog gewoon te proberen met die voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:03
Een snelle berekening met een PSU Calculator o.b.v. jouw onderdelen geeft aan dat de max. load 500w is.
Dus met 520w zit je op het randje.

Dit is gebaseerd op enkel het systeem met 1 monitor + key/mouse en verder geen randapparatuur.

Dus het zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseverance
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en een nieuwe voeding besteld van 850w, deze komt vandaag binnen. Zodra hij geinstalleerd is zal ik even testen of het probleem verholpen is, ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseverance
Heb nu zo'n 6 potjes Overwatch gespeeld, Doom Eternal, Diablo 2 Resurrected en geen enkele vastloper. Begint er toch op te lijken dat de voeding de boosdoener was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 22:39
De RM750x is ruim voor deze configuratie. Mits het nu vlekkeloos draait met de nieuwe voeding zou ik de oude RMA aanmelden bij Corsair. Lijkt me dat er iets mee is. Brakke chip ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseverance
Djarune schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:54:
De RM750x is ruim voor deze configuratie. Mits het nu vlekkeloos draait met de nieuwe voeding zou ik de oude RMA aanmelden bij Corsair. Lijkt me dat er iets mee is. Brakke chip ofzo.
Lijkt mij ook, ga hem inderdaad voor RMA aanmelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perseverance
Corsair heeft de voeding bekeken en geconstateerd dat hij niet meer te redden is. Ik krijg mijn geld terug, al met al netjes en relatief vlot afgehandeld. Dank iedereen voor de input in dit topic.
Pagina: 1