Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caroga
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-11-2023
Mijn vraag
Ik wil graag mijn woning, welke middels radiatoren wordt verwarmd, wat slimmer maken.
Ik woon alleen, heb enkele ruimtes die ik graag goed verwarmd wil hebben en de rest mag simpelweg "bijdraaien".

Ik wil TRVs aansluiten op mijn radiatoren maar vervolgens kwam de volgende vraag in mij op: heb ik nu ook een slimme thermostaat nodig die de CV aanstuurt?

Stel dat ik mijn woonkamer instel op 18c (hier hangt de huidige "domme" thermostaat) dan zal de CV opwarmen tot de ingestelde temperatuur is bereikt en afslaan. Maar wat als ik nu in de badkamer 20c wil hebben? Dan dien ik alsnog de thermostaat in de woonkamer op 20c te zetten om de badkamer goed te verwarmen...
Volgens mij los ik dit op door een slimme thermostaat te gebruiken die de CV aanstuurt, en met wat logica in de aansturing. Zit ik hier goed?

TLDR vragen:
  1. Heb ik een slimme thermostaat nodig om de CV aan te sturen wanneer ik per radiator TRVs installeer om vervolgens ruimtes afwijkend te kunnen aansturen/verwarmen?
  2. Zo ja, welke slimme thermostaat raad je aan (wat met Home Assistant samenwerkt)
  3. Welke TRV raad je aan?
Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Ik heb 9 radiatoren door mijn woning verspreid staan en 1 thermostaat in de woonkamer.
  • Momenteel wil ik of de TRV van Shelly of Aqara bestellen, mijn voorkeur gaat momenteel richting Aqara.
  • RPI4 met Home Assistant + Zigbee + MQTT reeds geinstalleerd en in gebruik
  • Verschillende zigbee apparatuur zoals temperatuur sensoren

[ Voor 5% gewijzigd door Caroga op 22-08-2023 12:04 . Reden: Huidige hardware uitgebreid met domotica controller ]

No, it's not Lupus

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:48
Ik heb ook op iedere radiator een TVR (goedkoper Chinese zigbee). In ieder kamer heb ik een bluetooth thermostaat gekoppeld aan Home Aadistant. Mijn CV stuurt op buitentemperatuur en op vraag en er is geen centrale thermostaat.

Alle TVRs worden aangestuurd vanuit Home Assistant mbv een custom integration. Werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 17:04
Caroga schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:37:
  1. Heb ik een slimme thermostaat nodig om de CV aan te sturen wanneer ik per radiator TRVs installeer om vervolgens ruimtes afwijkend te kunnen aansturen/verwarmen?
  2. Zo ja, welke slimme thermostaat raad je aan (wat met Home Assistant samenwerkt)
  3. Welke TRV raad je aan?
Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Ik heb 9 radiatoren door mijn woning verspreid staan en 1 thermostaat in de woonkamer.
  • Momenteel wil ik of de TRV van Shelly of Aqara bestellen, mijn voorkeur gaat momenteel richting Aqara.
Je hebt in ieder geval *iets* nodig wat ervoor zorgt dat de CV ketel een signaal krijgt dat er gestookt moet gaan worden wanneer er ergens een warmtevraag is.

Met de huidige domme thermostaat kan dat signaal alleen komen als er warmtevraag is in de woonkamer. Als je dat slimmer wilt doen, dan heb je een unit nodig die kan bepalen of er ergens op een of meerdere van de radiator-knoppen een warmtevraag is, en dan de ketel aanzetten.

Hoe dat met Aqara TRV knoppen kan, durf ik niet te zeggen, maar als dat Zigbee units zijn, heb je ook minimaal een Zigbee controller/bridge nodig, in ieder geval al om met Zigbee de knoppen te kunnen uitlezen en aan te sturen.

Of, en zo ja hoe, je dan die automatisering en "slimmigheid" inricht, dat weet ik niet. Ik heb zelf alleen ervaring met een Honeywell Evohome systeem, maar dat is redelijk aan de prijs. Het is wel eenvoudig op te zetten en in te richten, en kan ook via het internet bestuurd worden, en/of in iets als HomeAssistant of Google Home worden geïntegreerd.

Wat voor jou handig is, is ook een kwestie van hoe groot je budget is, en hoeveel je wilt puzzelen om een aansturing in elkaar te klikken of te programmeren ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caroga
mhaket schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:46:
Ik heb ook op iedere radiator een TVR (goedkoper Chinese zigbee). In ieder kamer heb ik een bluetooth thermostaat gekoppeld aan Home Aadistant. Mijn CV stuurt op buitentemperatuur en op vraag en er is geen centrale thermostaat.

Alle TVRs worden aangestuurd vanuit Home Assistant mbv een custom integration. Werkt prima.
Duidelijk, als er vraag is naar warmte dan stookt je CV automatisch. Zoiets dien ik dus ook te hebben. De bluetooth thermostaat is direct gekoppeld met je TRV of middels een controller/hub?

No, it's not Lupus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caroga
Gameboy schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:58:
[...]

Je hebt in ieder geval *iets* nodig wat ervoor zorgt dat de CV ketel een signaal krijgt dat er gestookt moet gaan worden wanneer er ergens een warmtevraag is.

Met de huidige domme thermostaat kan dat signaal alleen komen als er warmtevraag is in de woonkamer. Als je dat slimmer wilt doen, dan heb je een unit nodig die kan bepalen of er ergens op een of meerdere van de radiator-knoppen een warmtevraag is, en dan de ketel aanzetten.

Hoe dat met Aqara TRV knoppen kan, durf ik niet te zeggen, maar als dat Zigbee units zijn, heb je ook minimaal een Zigbee controller/bridge nodig, in ieder geval al om met Zigbee de knoppen te kunnen uitlezen en aan te sturen.

Of, en zo ja hoe, je dan die automatisering en "slimmigheid" inricht, dat weet ik niet. Ik heb zelf alleen ervaring met een Honeywell Evohome systeem, maar dat is redelijk aan de prijs. Het is wel eenvoudig op te zetten en in te richten, en kan ook via het internet bestuurd worden, en/of in iets als HomeAssistant of Google Home worden geïntegreerd.

Wat voor jou handig is, is ook een kwestie van hoe groot je budget is, en hoeveel je wilt puzzelen om een aansturing in elkaar te klikken of te programmeren ;)
Bedankt voor je feedback!
Ik heb mijn post bijgewerkt om mijn domotica controller in de hardware toe te voegen. Ik heb reeds wat draaien namelijk.

Ik ga eens kijken naar het Honeywell Evohome systeem!

No, it's not Lupus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:17

decramy

root@birdie:~#

Wat ik bij mijn CV ketel heb ontdekt is dat de minimale stand veel te veel vermogen geeft voor 1 kamertje. Ik heb nu dus de woonkamer en keuken altijd open staan (dump locaties) en de bovenverdieping heeft slimme knoppen (van Tado).

Nadeel van Tado is dat ze geen ondersteuning bieden voor verkoeling middels vloerverwarming/radiatoren.

Zelf zou ik investeren in Honeywell, inclusief de ketelbesturing.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 17:04
Caroga schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:07:
[...]

Bedankt voor je feedback!
Ik heb mijn post bijgewerkt om mijn domotica controller in de hardware toe te voegen. Ik heb reeds wat draaien namelijk.

Ik ga eens kijken naar het Honeywell Evohome systeem!
Mocht je inderdaad richting een Evohome setup te gaan, dan dien je rekening te houden met aanschaf van minimaal onderstaande onderdelen:

- het basisstation met bedieningsscherm, wat tevens ook de thermostaat is voor de woonkamer (dat is de meest logische plek om deze op te hangen),
- een ketelrelais/ketelmodule (BDR91A of BDR91T), de unit die de CV ketel signaal geeft om te gaan stoken,
- voor elke radiator die je wilt aansturen een eigen thermostaatknop (HR92).

Er zijn op diverse plekken combinatie-sets te koop, waarbij je het bedieningspaneel + ketelrelais + een setje HR92 knoppen krijgt.

Als je alle 9 radiatoren van een eigen HR92 knop wilt voorzien, kun je denken aan een prijskaartje van (heel grofweg) 800 - 1000 euro...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:48
Caroga schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:05:
Duidelijk, als er vraag is naar warmte dan stookt je CV automatisch. Zoiets dien ik dus ook te hebben.
Zit bij mij gewoon standaard op de ketel, gewoon stoken via buitentemperatuur.
Caroga schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:05:
De bluetooth thermostaat is direct gekoppeld met je TRV of middels een controller/hub?
De bluetooth thermostaten (2 EUR per stuk) hangen aan Home Assistant net zoals de TRVs. In Home Assistant worden de twee SW-matig aan elkaar gekoppelt.

[ Voor 0% gewijzigd door mhaket op 22-08-2023 13:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caroga
decramy schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:09:
Wat ik bij mijn CV ketel heb ontdekt is dat de minimale stand veel te veel vermogen geeft voor 1 kamertje. Ik heb nu dus de woonkamer en keuken altijd open staan (dump locaties) en de bovenverdieping heeft slimme knoppen (van Tado).

Nadeel van Tado is dat ze geen ondersteuning bieden voor verkoeling middels vloerverwarming/radiatoren.

Zelf zou ik investeren in Honeywell, inclusief de ketelbesturing.
Ik denk dat ik dit ook ga doen, bedankt voor je inzicht!

No, it's not Lupus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caroga
Gameboy schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

Mocht je inderdaad richting een Evohome setup te gaan, dan dien je rekening te houden met aanschaf van minimaal onderstaande onderdelen:

- het basisstation met bedieningsscherm, wat tevens ook de thermostaat is voor de woonkamer (dat is de meest logische plek om deze op te hangen),
- een ketelrelais/ketelmodule (BDR91A of BDR91T), de unit die de CV ketel signaal geeft om te gaan stoken,
- voor elke radiator die je wilt aansturen een eigen thermostaatknop (HR92).

Er zijn op diverse plekken combinatie-sets te koop, waarbij je het bedieningspaneel + ketelrelais + een setje HR92 knoppen krijgt.

Als je alle 9 radiatoren van een eigen HR92 knop wilt voorzien, kun je denken aan een prijskaartje van (heel grofweg) 800 - 1000 euro...
Bedankt voor het overzicht! Het opgegeven bereik van kosten ligt momenteel ver buiten mijn budget, helaas.
Ik heb net ook iets gelezen over de Toon en het flashen van de firmware. Ik zal deze route ook even uitzoeken.

Het is in ieder geval denk ik duidelijk dat het verstandig is om een slimme thermostaat te koppelen om doelgerichter de warmte te kunnen aansturen binnen de woning, correct?

Dan is het nu dus nog kwestie van de juiste hardware te vinden.

No, it's not Lupus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
Welke slimme thermostaat zouden jullie tegenwoordig adviseren? Ik lees tegenwoordig vooral negatieve berichten overal de gekende aanbieders: Google, Tado, Honeywell. Is er nu werkelijk geen enkel toestel dat degelijk werkt zonder dat je allerlei modules, abonnementen, of wat dan ook moet aankopen?
Pagina: 1