Hoe inbouwkranen in muur monteren zonder voorzetwand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 18:23
Ik ben de verbouwing van mijn badkamer aan het plannen. In de badkamer wil ik inbouw kranen maken (grohe rapido of hansgrohe universalbox). Op youtube heb ik al een aantal filmpjes gekeken, maar elke keer zetten ze daar een wand voor de bestaande muur en schroeven de inbouwbox aan de bestaande muur. Nu heb ik 2 verschillende kranen die ik wil plaatsen.

1. nieuw te metselen muur van cellenbetonblokken voor de douche. Deze muur wilde ik 10cm dik maken, dus de inbouwbox kan er wel in. Hoe doe ik dit het slimst. Bij het metselen gelijk de box er tussen metselen of toch nadien een gat uithakken? Dat uithakken lijkt me lastig, want volgens mij houd ik maar 1 a 2 cm over en dan ga ik zo weer dwars door zo'n blok heen. Of zit hier niet veel risico aan?

2. Bestaande bakstenen muur voor de wasbakken. Hier hoeft niet zo'n grote box in de muur, maar kan ik werken met een inbouwdeel. Deze kan ik volgens mij prima met een haakse sliper uit de muur frezen. Deze hoeven ook wat minder diep in in de muur. Is dit zo of maak ik een denkfout?

Voor het frezen van de leidingen in de muur heb ik al een muurfrees gekocht.

Graag jullie advies hoe ik dit het beste kan doen?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Beste antwoord (via VivaAtloni op 26-08-2023 09:55)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:28
Maak je wand 7cm dik, dat is precies de dikte ex tegel dat een inbouwdoos van Grohe nodig hebt. Tijdens t lijmen laat je een gat groot genoeg voor de box vrij.

Dan hang je die box op zn plek aan de leidingen, je schroeft 2 latjes aan de box vast, die schroef je aan de achterkant in de muur. Nu ram je je gat volet tegellijm maar wel zo dat je nog bij de schroeven van de box kan. Dagje wachten, dan de latjes weg halen en de rest vullen met tegellijm.

Voila, je box zit nu op de goede diepte haaks in de muur ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:27

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik heb de rapido box er laatst ingezet. ik heb de binnenmuur uitgehakt, deze was 10cm dit snelbouwsteen.
gewoon een vierkant gat erin geslepen/ gehakt. alle leidingen ingefreesd en vervolgens alles geplaatst. met leidingen etc kan je alles nog waterpas stellen. als alles naar wens is eerst een rondje pur rondom de rapido doos. vervolgens met stuc alles dichtgesmeerd en 't zit keivast..

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Ik heb thuis zo'n inbouwkraan voor de douche en stortdouche in een HSB wand zitten.
Dat is opzich lekker makkelijk weken in gipsplaat, en een stukje multiplex achter de doos.

Bij een klushuis wat ik vorig jaar met mijn zwager aangepakt heb, hebben we de box zoals @Sjoerdfoto zegt gewoon in een vierkant gat in de wand geplaatst. Daar was net zoals in jouw situatie al een bestaande wand.

We hebben hem ook rondom met montageschuim vastgezet en gestuct.

Let op! OK pur van de gamma is niet hetzelfde als illbruck FM710, Soudal heeft ook nog wel prima montage schuimen die wel bij de bouwmarkt te kop zijn. Maar koop dus niet de goedkoopste bus, want die is echt ongeschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inslijpen, uithakken, kraan (recht) monteren en vol blaffen met gips.

Breng zelf altijd nog een laagje kimbandpasta aan rond de kraan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

FRANQ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:25:
Ik heb thuis zo'n inbouwkraan voor de douche en stortdouche in een HSB wand zitten.
Dat is opzich lekker makkelijk weken in gipsplaat, en een stukje multiplex achter de doos.

Bij een klushuis wat ik vorig jaar met mijn zwager aangepakt heb, hebben we de box zoals @Sjoerdfoto zegt gewoon in een vierkant gat in de wand geplaatst. Daar was net zoals in jouw situatie al een bestaande wand.

Let op! OK pur van de gamma is niet hetzelfde als illbruck FM710, Soudal heeft ook nog wel prima montage schuimen die wel bij de bouwmarkt te kop zijn. Maar koop dus niet de goedkoopste bus, want die is echt ongeschikt.
sowieso moet je purren met een pistool, niet met een bus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

MikeyMan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:28:
Inslijpen, uithakken, kraan (recht) monteren en vol blaffen met gips.

Breng zelf altijd nog een laagje kimbandpasta aan rond de kraan.
Je krijgt er ook een paar van die lapjes bij dus dan kan je hem mooi in de kimpasta zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

sowieso moet je purren met een pistool, niet met een bus...
eens :)
Scheelt ook een hoop halfvolle bussen weggooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 23:46
FRANQ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:25:

Ik heb zelf Soudal Soudabond een aantal keer gebruikt voor verschillende toepassingen en is een fijne purlijm. Zet niet super veel uit en zit muurvast. Van illbruck zou je ook de PU010 kunnen gebruiken, die zet ook minder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-05 22:26
Zonder het topic te willen kapen, maar wellicht kan de TS er nog iets mee; ik heb volgende maand exact dezelfde uitdaging en heb een dozenboorset gekocht (deze)

Wellicht net iets makkelijker op op diepte te komen, zeker voor de inbouwdelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
Dubbeldanger schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:36:
Zonder het topic te willen kapen, maar wellicht kan de TS er nog iets mee; ik heb volgende maand exact dezelfde uitdaging en heb een dozenboorset gekocht (deze)

Wellicht net iets makkelijker op op diepte te komen, zeker voor de inbouwdelen
Als ik daar even op mag aanhaken: Mijn ervaring na een grote verbouwing is dat die dozenboren niet goed werken/boren. Je kunt beter zoiets kopen, werkte bij mij top;

https://www.ecotools.nl/d...82-mm-10-mm-segmenthoogte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:38
Terrz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:10:
[...]

Als ik daar even op mag aanhaken: Mijn ervaring na een grote verbouwing is dat die dozenboren niet goed werken/boren. Je kunt beter zoiets kopen, werkte bij mij top;

https://www.ecotools.nl/d...82-mm-10-mm-segmenthoogte
En dan haak ik hier nog even op aan. Deze boren niet kloppend gebruiken zoals de site van Ecotools ook al aangeeft. Vinden ze namelijk niet leuk en gaan daar snel van kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
1107972 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:15:
[...]

En dan haak ik hier nog even op aan. Deze boren niet kloppend gebruiken zoals de site van Ecotools ook al aangeeft. Vinden ze namelijk niet leuk en gaan daar snel van kapot.
Goeie, ik heb deze zonder klopstand gebruikt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:15:
Ik heb de rapido box er laatst ingezet. ik heb de binnenmuur uitgehakt, deze was 10cm dit snelbouwsteen.
gewoon een vierkant gat erin geslepen/ gehakt. alle leidingen ingefreesd en vervolgens alles geplaatst. met leidingen etc kan je alles nog waterpas stellen. als alles naar wens is eerst een rondje pur rondom de rapido doos. vervolgens met stuc alles dichtgesmeerd en 't zit keivast..
Ik zie dat de installatiediepte 75-105 mm is van deze box. Heb jij dus een gat gemaakt van 75mm? Had je niet het gevoel dat je zo door die laatste 25mm heen schiet met slijper/beitel? Of kon je dat wel makkelijk controleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

VivaAtloni schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

Ik zie dat de installatiediepte 75-105 mm is van deze box. Heb jij dus een gat gemaakt van 75mm? Had je niet het gevoel dat je zo door die laatste 25mm heen schiet met slijper/beitel? Of kon je dat wel makkelijk controleren?
Ik heb eerst geprobeerd inderdaad zo'n 80mm uit te halen. Dit met een dozenboor en dan heel veel gaten boren.
Uiteindelijk wle erdoorheen geschoten, en dus alles maar weggehaald :+
Dus op de plaats van die inbouwdoos zit even geen binnenmuur, nee dat klopt. de rest wel alles aangesmeerd en straks nog tegelen uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:23
Gaten opboren met een dozenboor, liefst watergekoeld. Daarna met een lichte hilti of andere boorhamer uitboren.

Sleuven voor leidingwerk uitfrezen en leidingwerk aanleggen en inbouwthermostaat plaatsen.

Als je er doorheen schiet dan sla je aan de andere kant van het muurtje met stalen spijkers (die buigen niet) een beton multiplex plankje achter in de muur. Vervolgens smeer / voeg je met cement alles aan wat opgevuld moet worden. Plankje na een tijd drogen weghalen en aan de achterkan nog even met cement afstrijken. Doe dit wel nadat je leidingwerk en inbouwthermostaat al geplaatst hebt en gecontroleerd heb op lekkages.

Bovenstaande kan ook met gips (knauf). Ik ben ouderwets dus een gemetselde muur en cement heeft mijn voorkeur boven gips, cellenbeton etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Mad_Manic op 23-08-2023 11:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Maak je wand 7cm dik, dat is precies de dikte ex tegel dat een inbouwdoos van Grohe nodig hebt. Tijdens t lijmen laat je een gat groot genoeg voor de box vrij.

Dan hang je die box op zn plek aan de leidingen, je schroeft 2 latjes aan de box vast, die schroef je aan de achterkant in de muur. Nu ram je je gat volet tegellijm maar wel zo dat je nog bij de schroeven van de box kan. Dagje wachten, dan de latjes weg halen en de rest vullen met tegellijm.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Mad_Manic een watergekoelde dozenboor voor een cellenbeton blok? Lijkt me nogal overdreven.

Als je toch aan het slijpen bent met bijbehorende klerezooi is uitslijpen en een paar tikken met de beitel verreweg het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Makrolon schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:42:

Top. Dit lijkt me in mijn geval de beste optie. Heb je dit zelf al eens gedaan maw is dit een beproefde methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
VivaAtloni schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Top. Dit lijkt me in mijn geval de beste optie. Heb je dit zelf al eens gedaan maw is dit een beproefde methode?
Jahoor meerdere malen!

Pagina: 1