HR++ glas en folie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-05 15:40
Ik wil op 1 raam, gedeeltelijk, folie plakken.
Maar ik begrijp dat dit een slecht idee kan zijn als je HR++ glas hebt?

Geldt dat ook bij statische (melk?) folie bijvoorbeeld? Ik Google wel natuurlijk, maar in hoeverre dat nou klopt is niet helemaal duidelijk.

Het betreft zo’n smal lang raam naast een voordeur, die ik dus gedeeltelijk wil afplakken tot op, laten we zeggen, schouderhoogte met misschien zelfs ruimte openlatend onder, zodat je voeten kan zien. (Als er kinderen.. of dwergen voor de deur staan)

Het is wel een stuk waar de zon sowieso schijnt, al is het maar deels door de dag heen afhankelijk van de stand/hoek van de zon die in de zomer hoog staat en door een klein afdak dat raam deels ook wat afgeschermd is.

Ik kom wel spul tegen wat zogenaamd gemaakt is voor dit soort glas, ook statisch, maar dan is het weer mogelijk foutief “bij gedeeltelijke belichting” bijvoorbeeld.

Hopelijk weet iemand een meer definitief antwoord of advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eerste hit op Google.
https://lunaglasstinting.nl/raamfolie-voor-hr-glas
Wanneer mag je folie plaatsen op HR++ glas?
Er zijn verschillende soorten raamfolie. Heb jij HR++ glas? Dan is het belangrijk om te weten dat niet elke folie geschikt is voor jouw ramen. HR++ glas is dubbelglas dat voorzien is van een ultradunne coating en een edelglasvulling tussen de glasplaten. Deze elementen zorgen ervoor dat het glas een zonwerende- en isolerende werking heeft.

Dat is precies de reden waarom je voorzichtig moet zijn met het plaatsen van raamfolie. Zo kunnen metaaldeeltjes uit donkergetinte zonwerende folie de werking van HR++ glas tegengaan. Deze folie en warmtewerende folie mogen daarom alleen op de buitenzijde van dubbel HR++ glas geplaatst worden. Raamfolies die geen warmte opnemen, zoals inbraakwerende raamfolie en anti inkijk folie, kunnen wel op HR++ glas gemonteerd worden.

[ Voor 85% gewijzigd door Microkid op 22-08-2023 06:55 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-05 15:40
Ja dat had ik ook gevonden, maar elders (als het zelfs niet die site was) spreekt dan weer verder in de tekst over dat je dan wel het hele raam met de folie moet “plakken”, omdat bij gedeeltelijk er weer sprake kan zijn van drukverschil als het ene deel van het raam te warm word en daardoor kan het ook barsten.

Want zo leest het dat zelfs bij de wat standaard spul, wat meestal melk folie is, dat dit wel licht door laat maar dan nog moet je het hele raam afplakken?

Want dat vind ik dus ietwat verwarrend.