[libvirt] Geen netwerk meer in Windows 10 Vm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een Windows 10 VM draaien in Gnome Boxes (Debian 12). Dat werkte als een tierelier. Onlangs de VM opgestart, klok stond niet juist, handmatig aangepast en terug 'via netwerk synchroniseren' aangevinkt en weer verder. De dag erna blijkt het netwerk niet meer te werken.

Het lijkt een probleem specifiek met de VM zelf te zijn; ik dacht eerst dat het een libvirt-probleem was maar bv. een Xubuntu 23.04 ISO heeft gewoon verbinding wanneer opgestart in Gnome Boxes. Dezelfde Windows 10 VM heeft direct via virt-manager gestart evenmin netwerk; dus aan Gnome Boxes lijkt het evenmin te liggen.

Gnome Boxes gebruikt 'usermode networking' en niet de standaard bridge die virtmanager zou hanteren, maar dat is hier niet het probleem (anders zou de Xubuntu VM evenmin werken).

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Virtio-drivers geherinstalleerd (geen verschil).
  • Libvirt-configuratie proberen aanpassen, maar die lijkt steeds door Gnome Boxes/libvirtd daemon te worden gereset.
Ik heb gemerkt dat de Linux VM 'virtio' als type netwerkkaart gebruikt ipv Windows die 'rtl8139' gebruikt, dus ik heb dat ook geprobeerd voor de Windows-VM, maar dat bestand overleeft een herstart van libvirtd niet. Als ik libvirtd niet herstart start de VM gewoon niet meer op 8)7.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
~/.config/libvirt/qemu$ diff -Naur win10.xml*
--- win10.xml   2023-08-21 23:41:42.892189914 +0200
+++ win10.xml.orig  2023-08-14 22:45:06.374774115 +0200
@@ -110,7 +110,7 @@
     </controller>
     <interface type='user'>
       <mac address='52:54:00:xx:xx:xx'/>
-      <model type='virtio'/>
+      <model type='rtl8139'/>
       <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x02' slot='0x01' function='0x0'/>
     </interface>
     <smartcard mode='passthrough' type='spicevmc'>

Edit: ondertussen is duidelijk waar het probleem zit :(. Onder kernel 6.1.0-10-amd64 heeft de Windows-VM wél netwerkverbinding, onder 6.1.0-11-amd64 niét...

[ Voor 4% gewijzigd door Borromini op 22-08-2023 17:26 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bug gemeld bij Debian (bug 1050239), mochten er nog mensen last van hebben :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaskeesrand
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-11-2023
Ik zal morgen als ik er aan denk proberen te helpen. Ik weet dat ik voor netwerk inorde te krijgen via kvm qemu libvirtd moest aanzetten via systemctl dacht ik maar kan ik nu niet zo opkomen. Ook vmware networks via systemctl hielp bij mij.

Ik heb het topic op volgen gezet en zal morgen eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bedankt, maar het ligt echt aan de kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaskeesrand
zit je met je gebruiker in de juiste group?

sudo usermod -G libvirtd $USERNAME
mocht de groep libvirtd niet bestaan kan je deze aanmaken.
sudo groupadd libvirtd

Ik weet niet of ik hier youtube links mag posten maar Mental outlaw heeft hier voor een hele goede tutorial van op youtube staan "KVM + QEMU + Virtmanager - A better way to virtualize on linux?" en het is die die ik gevolgd heb om uiteindelijk mijn problemen op te lossen zat namelijk niet in de juiste group :p

Het is maar een suggestie maar ik weet van mezelf dat ik dat nog al eens durf vergeten. Als jij zeker bent dat het probleem bij de kernel ligt dan geloof ik jou want ik ben niet op de hoogte van problemen aan de kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Het werkte tot een specifieke kernel bump van Debian 12. Als ik die kernel boot ipv de meest recente dan werkt het netwerk terug in mijn VM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaskeesrand
ok ik snap hem, die dingen gebeuren spijtig genoeg soms vaker, veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

klaaskeesrand schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:28:
zit je met je gebruiker in de juiste group?

sudo usermod -G libvirtd $USERNAME
Sidenote, met dit commando gooi je jezelf uit alle groepen en zit je daarna alleen maar in de libvirtd groep. Gebruik 'usermod -aG <groep> <gebruiker>' om de groep bij je gebruiker toe te voegen, ipv vervangen. Alternatief is alle groepen waar je reeds in zit opnieuw opgeven, maar dat is vervelend. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

• klaaskeesrand
Ja, ik zie het nu ook pas het is door zulke dingen mee te maken dat ik konstant aan het klooien ben. Heb met momenten meer last met alles terug juist te zetten na een typo dan ik sommige dingen gebruik :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Deze is al stoffig, maar bleek dus deze kernel bug te zijn: 1043585.

Pagina: 1