Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-08-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Privé gebruik: gamen, surfen, youtube, office, etc.
Games: RPG, RTS, FPS, oud of nieuw. Net waar de pet naar staat.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Deze keer leg ik mijzelf geen limiet op.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Het jongste wat ik nu heb is minstens 8 jaar oud, het oudste (toestenbord) zo'n 15 jaar.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles, aangezien ik niets meeneem van het oude systeem.

Randapparatuur heb ik ook nodig, maar niet vermeld. Daar ben ik wel redelijk uit. Voor de volledigheid:
Gigabyte M32UC Zwart (monitor)
Sharkoon Skiller Mech SGK3 (Kalih Red, Qwerty US) Zwart (toetsenbord)
Sharkoon Light² 200 Zwart (muis)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ik laat de pc samenstellen. Waarschijnlijk bij Azerty, dat is mij al eerder prima bevallen. Onderstaand overzicht en prijzen zijn dan ook o.b.v. Azerty.
Gewenste opslag: 1 SSD voor OS e.d. 1 voor games en overige software en 1 HDD voor data opslag.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stiller is beter. RGB is niet gewenst, maar lijkt tegenwoordig nagenoeg onvermijdelijk te zijn.
Out of the box ready en de komende jaren geen uitbreidingen nodig.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoor graag of de gekozen onderdelen goed op elkaar aansluiten. Mochten er betere alternatieven zijn of mocht ik iets vergeten zijn, dan hoor ik dat graag.
Is de case volhangen met fans overkill?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 404,95€ 404,95
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS€ 264,-€ 264,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G€ 1.999,-€ 1.999,-
1CasemoddingGelid Solutions Stabilo VGA Card Holder - RGB Wit€ 24,13€ 24,13
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 129,-€ 129,-
1VentilatorsArctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm€ 44,90€ 44,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK620€ 73,85€ 73,85
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N€ 249,97€ 249,97
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 1000W€ 173,85€ 173,85
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 107,68€ 107,68
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 123,85€ 123,85
Totaal€ 3.595,18

[ Voor 6% gewijzigd door hbu op 25-08-2023 16:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-09 11:50

Bouwer21000

Bigger number better

Je bent al een aardig eind op weg, maar ik zie wel een aantal punten die problemen zouden opleveren / waar je fiks kosten kan besparen:

RAM-geheugen boven de 6000Mhz is lastig stabiel te krijgen op AM5, net als 4 sticks. Ga dus bijvoorbeeld voor de uitvoering: G.Skill Trident Z5 RGB F5-5600J2834F32GX2-TZ5RS (RGB gekozen omdat het de goedkoopste was :')

De Silent Wings 4 zijn goed, maar ook duur. In casefan-tests presteren de Arctic P14 en F14's erg goed, voor een stuk minder geld: uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm. De H7 heeft al 2 fans inbegrepen, 5 extra fans erbij zijn dan meer dan genoeg om voldoende airflow te creëren.

De Noctua NH-D15 is een erg goede koeler, maar ook erg duur en tegenwoordig niet zonder competitie. De 7800X3D is ook geen extreem hete CPU, dus een uitvoering: DeepCool AK620 zou het ook prima doen.

Een HDD zou ik tegenwoordig niet meer aanraden met de huidige ssd-prijzen en het geluid, behalve als je hele grote hoeveelheden opslag wil(meer dan 4TB). Neem bijvoorbeeld een uitvoering: Lexar NM790 4TB, die ook erg goed presteert. Het is niet de allersnelste SSD, maar voor gaming zal hij het de komende jaren prima doen.

Het grootste voordeel aan de 4090 SUPRIM LIQUID is dat hij relatief klein is, maar in een grote case als de H7 maakt dat niet zo uit. Je kan dan ook voor een goedkopere uitvoering: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X die erg geprezen werd in de review van Tweakers zelf.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Qua geheugen zou ik dan deze doen: uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N

Heb hier met 32GB en 2 sticks het prima lopen op 6000 met een 7800X3D. Zou met 2 sticks en 64GB ook wel moeten werken.

Qua opslag zou ik inderdaad zeker geen HDD meer nemen als 2TB genoeg is, gezien het budget en de prijzen van 2TB SSD's. Heb hier zelf nog een 6TB HDD, maar die zit nu in een externe behuizing en die gaat alleen aan wanneer ie wordt gebuikt omdat het zo enorm veel herrie toevoegt. Ben erg blij om geen HDD's meer te horen draaien en puur op SSD's te draaien.

Verder is het een beetje de vraag of een RTX 4090 van 2k nodig is. Iets als een 7900XTX doet het ook prima en loopt niet heel veel achter voor de helft van de prijs. Beter nu 1k uitgeven en over 4 jaar weer 1k dan nu 2k. Ik zie wel dat het om een 4K scherm gaat en dan hangt het een beetje van de spellen af of een RTX 4090 nuttig is of niet. Speel hier zelf veel CoD DMZ en dan is een 7900XTX vrijwel even snel voor heel veel geld minder. Bij andere spellen is het verschil groter, maar de prijs is ook flink groter. De RTX 4090 is een beest van een kaart, maar man wat een geld. Over 3 jaar gaan ze 2e hands weg voor 600 euro.

• hbu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-08-2023
Bedankt voor de reacties.

Dat van die 6000Mhz 'grens' wist ik niet. Het geheugen heb ik aangepast.
Dat geldt ook voor de koeler en de ventilatoren.

De HDD zat er in aangezien ik af en toe grote hoeveelheden persoonlijke data heb en een file shredder gebruik om die te overschrijven als het weg kan. Aangezien dat incidenten zijn, kan ik hier vermoedelijk voortaan ook wel een oude externe HDD voor gebruiken.

Ik heb zitten twijfelen over een (Sapphire Nitro) 7900 XTX, maar wil eigenlijk toch wel gebruik maken van ray tracing.
De reden dat ik geen ASUS kaart gekozen heb, is omdat ik op diverse websites heb gelezen dat men de meeste coil whine ervaart bij ASUS kaarten.
Mijn verwachting is dat deze pc wederom minimaal 5 jaar en hopelijk een stuk langer meegaat. Die kaart zal het dan als het goed is nog doen. Ik kan mij nog herinneren dat ik ooit een Nvidia FX-kaart moest vervangen na zo'n 5-6 jaar en dat zo'n kaart toen een paar tientjes was. Dat waren nog eens tijden.