Mini fotolijstje op basis van Raspberry Pi, welke materialen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel23
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-09-2023
Hi,

Ik zou graag een minifotolijstje willen maken, maar wat kan ik nou het beste gebruiken? Dit https://id.nl/zekerheid-e...igitaal-fotolijstje-63315 project zou ik willen maken.

Dit schermpje zou bijvoorbeeld in aanmerking komen:
https://www.amazon.nl/Wav...ay%2Caps%2C72&sr=8-3&th=1

Maar welke Raspberry hiervoor aan te schaffen?
Kan iemand mij adviseren wat zoal aan te schaffen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 22:40

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een Pi voor een fotolijstje lijkt mij nogal overkill. Probeer eens een ESP32. Maar dan wel met een ander scherm; degene die je linkt lijkt niet te interfacen met een ESP.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:18

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

D'r zijn kant & klare digitale fotolijstjes te koop; als je je eigen uren meerekent is zoiets zelf maken toch veel duurder.

Wat heb je zelf al uitgezocht?

Als dit je eerste vraag is, ga ik er van uit dat je nul ervaring hebt met een Raspberry Pi, wellicht moet je als eerste projectje een LED lampje laten knipperen of kijken of je überhaupt op een computer-beeldscherm iets vergelijkbaars kunt laten zien.

Daarnaast, 2.4" is behoorlijk klein, maar als dat niet allemaal niet uit maakt...

Koop iets waar je vertrouwen in hebt:

Een HDMI beeldschermpje is makkelijker aan te sturen; als je iets anders koopt, koop dan van een partij waar je ondersteuning en voorbeeldcode/drivers hebt zoals bij Adafruit.

Zoek naar vergelijkbare projecten en koop dezelfde hardware.

[ Voor 9% gewijzigd door Accretion op 21-08-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Thijsmans schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:26:
Een Pi voor een fotolijstje lijkt mij nogal overkill. Probeer eens een ESP32. Maar dan wel met een ander scherm; degene die je linkt lijkt niet te interfacen met een ESP.
Waarom zou je geen SPI signaal uit kunnen sturen vanaf een ESP32? Daarnaast er staat Arduino in de lijst; veel van die libraries zijn compatibel met Arduino.

Maar een Raspberry Pi maakt het makkelijker om (via HTTPS) allerlei verschillende bestandsformaten te downloaden en op te slaan en in het juiste formaat/verhoudingen op een (HDMI) scherm te toveren.

Met een ESP32 is het maar hopen of je de juiste libraries hebt en die compatibel met elkaar zijn; daarnaast moet je dan nog alle functies van die libraries aan elkaar hechten in je programma en bijvoorbeeld je wifi wachtwoord hardcoden (of zelf maken dat hij eerst opstart in AP-mode met ingebouwde webpagina)...

En wat levert het op?
Het is niet alsof hij zich klaarmaakt voor massaproductie waarbij de componenten zo goedkoop mogelijk moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Accretion op 21-08-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-03 12:09
Ik ben het wel met Thijsmans eens.

Er zijn vast genoeg voorbeelden te vinden op basis met een ESP. Eerste beste resultaat op bijvoorbeeld Github:
https://github.com/moononournation/ESP32_Photo_Album
(geen ervaring mee maar ziet er best grappig uit).
Inclusief instructies:
https://www.instructables...ith-Flashcard-Commercial/

Je kan hem natuurlijk helemaal aanpassen naar je wens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 22:40

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Accretion schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:43:
[...]
Waarom zou je geen SPI signaal uit kunnen sturen vanaf een ESP32? Daarnaast er staat Arduino in de lijst; veel van die libraries zijn compatibel met Arduino.
Kleine correctie: ik zie dat de gelinkte pagina ziet op de vraag naar een upgrade vanaf het door TS beoogde scherm naar een ander scherm. Het probleem zat in het andere scherm (touch screen met "bespoke serial to parallel interface that has been used on the Linux Raspberry Pi boards").

Blijft natuurlijk wel staan dat het niet mijn keuze zou zijn om een vol PC-systeem in te zetten voor een 320x240 fotolijstje. Als je dat toch wil vanuit functioneel ontwerp, dan volstaat een Pi Zero W ruimschoots.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

CodeConnected schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:20:
Ik ben het wel met Thijsmans eens.

Er zijn vast genoeg voorbeelden te vinden op basis met een ESP. Eerste beste resultaat op bijvoorbeeld Github:
https://github.com/moononournation/ESP32_Photo_Album
(geen ervaring mee maar ziet er best grappig uit).
Inclusief instructies:
https://www.instructables...ith-Flashcard-Commercial/

Je kan hem natuurlijk helemaal aanpassen naar je wens
Het voorbeeld dat je aangeeft heeft een NodeJS server nodig op een PC om de afbeeldingen te serveren in het juiste formaat en via HTTP.

Het gaat je dus niet eenvoudig lukken om afbeeldingen van publieke (HTTPS) websites dynamisch te downloaden (zonder tussenliggende server) en dan op dat display werkend te krijgen.

Voor een beginner is het ook een stuk eenvoudiger om een raspberry pi te programmeren dan dat het is om een ESP te programmeren.

Daarnaast; met de Pi kun je het eerst 'programmeren'/debuggen via HDMI output op een 'normaal scherm' en later een 'dedicated' display kopen en koppelen.

Als je bij die voorbeeldcode een ander display wil gebruiken moet je in die C code gaan duiken en een bijpassende library gaan koppelen, over het algemeen minder makkelijk dan op een raspberry pi.

Ik ben er wel mee eens dat een Pi Zero W de 'makkelijkste' en 'beginner-vriendelijke' oplossing is voor dit probleem en nog niet eens zo'n grote verspilling van resources is.

Als hij het echt nog kleiner/goedkoper/stabieler/batterij-vriendelijker wil maken; dan kan je een ESP32 overwegen.

Maar indien dat niet nodig is; is een ESP32 echt een 'premature optimization', je hebt er verder niet echt voordeel uit; terwijl het 't project alleen lastiger maakt. (en je een NodeJS server nodig hebt, op een raspberry pi? :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-03 12:09
Accretion schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

Het voorbeeld dat je aangeeft heeft een NodeJS server nodig op een PC om de afbeeldingen te serveren in het juiste formaat en via HTTP.

Het gaat je dus niet eenvoudig lukken om afbeeldingen van publieke (HTTPS) websites dynamisch te downloaden (zonder tussenliggende server) en dan op dat display werkend te krijgen.

Voor een beginner is het ook een stuk eenvoudiger om een raspberry pi te programmeren dan dat het is om een ESP te programmeren.

Daarnaast; met de Pi kun je het eerst 'programmeren'/debuggen via HDMI output op een 'normaal scherm' en later een 'dedicated' display kopen en koppelen.

Als je bij die voorbeeldcode een ander display wil gebruiken moet je in die C code gaan duiken en een bijpassende library gaan koppelen, over het algemeen minder makkelijk dan op een raspberry pi.

Ik ben er wel mee eens dat een Pi Zero W de 'makkelijkste' en 'beginner-vriendelijke' oplossing is voor dit probleem en nog niet eens zo'n grote verspilling van resources is.

Als hij het echt nog kleiner/goedkoper/stabieler/batterij-vriendelijker wil maken; dan kan je een ESP32 overwegen.

Maar indien dat niet nodig is; is een ESP32 echt een 'premature optimization', je hebt er verder niet echt voordeel uit; terwijl het 't project alleen lastiger maakt. (en je een NodeJS server nodig hebt, op een raspberry pi? :D)
toon volledige bericht
Wellicht heb je daar een punt.
Zelf pak ik sneller een ESP oid dan een Raspberry.
Maar voor de onervaren gebruiker is de drempel wat hoger.

@Karel23 Een Raspberry Pi Zero W als voorbeels volstaat.
Al is het probleem waarschijnlijk dat je die op dit moment niet kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

CodeConnected schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:51:
[...]

Wellicht heb je daar een punt.
Zelf pak ik sneller een ESP oid dan een Raspberry.
Maar voor de onervaren gebruiker is de drempel wat hoger.

@Karel23 Een Raspberry Pi Zero W als voorbeels volstaat.
Al is het probleem waarschijnlijk dat je die op dit moment niet kan kopen.
Ik geloof dat het tegenwoordig wel weer mee valt m.b.t. Pi Zero W, die Pi 4B is ook langzaam weer meer beschikbaar.

M.b.t ESP32, de enige 'beginner vriendelijke' optie is dit.

Maar dit gebruikt stiekem de servers van Adafruit om het bestand om te vormen naar een .bmp, dus eigenlijk een workaround.

En ja, ik heb een versie van een fotolijstje gemaakt voor de Arduino Nano (ATMega328P), waarbij je de afbeeldingen als .bmp (in juiste formaat) op een SD-kaart (waarvoor het slot aanwezig was achterop het display) moest zetten.

Qua energieverbruik/betrouwbaarheid/kosten is dat lastig te evenaren, maar qua functionaliteit/uitbreidbaarheid wel gelimiteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Accretion schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:30:
D'r zijn kant & klare digitale fotolijstjes te koop; als je je eigen uren meerekent is zoiets zelf maken toch veel duurder.
We zitten op tweakers toch? :9

Voor de rest eens met je verhaal.
Pagina: 1