Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies gevraagd installatie WP (En HR ketel eerst behouden?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thijsteraar
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-11 21:53
Hi,

Als laatste stap in onze verduurzaming van het huis is de warmtepomp aan de beurt.
Ik heb onderstaand 2 plaatjes toegevoegd waar e.a. hopelijk duidelijk van wordt.
De situatie:
- Huis uit 1915
- vloer volledig geisoleerd(Rd>3,7) deels broodjesvloer, deels houten balken met 17cm glaswol)
- Spouwmuurisolatie
- zolderisolatie aanstaande( >Rd4,5)
- afgelopen 3 jaar gemiddeld 1300m3 per jaar.
- WTW unit in benedenverdieping (laag rendement)
- Er is plek op zolder voor een boilervat/warmtepompboiler
- Leidingwerk (o.a. naar verdeler) 22mm
Afgiftesysteem:
- Benedenverdieping volledig vloerverwarming (14mm droogbouw onder parket, h.o.h. 10cm), tevens nog aansluitingen voor 2 radiatoren.
- Bovenverdieping 3 slaapkamers met elk 1 radiator (we stoken bijna niet hier maar mag wel)
- Badkamer vloerverwarming h.o.h. 10cm 16mmleiding. 2 radiatoren.
- We gebruiken Plugwise, V.V. wordt deels aangestuurd met motortjes, boven worden ook slimme thermostaatknoppen gebruikt. Dit systeem bevalt nu goed.
- Vloerverwarming (dbs 14 droogbouwsysteem) lijkt weinig warmtebuffer te hebben.
Algemeen voorstel/vragen:
- Monoblok systeem is must ivm zelf installeren.
- Ik overweeg een aparte warmtepomp boiler. Dit lijkt mij eenvoudiger installeren en minder inregelen. lucht kan aangezogen worden uit douche/slaapkamers tbv ventilatie. Lever ik dan erg in op rendement of comfort?
- Ik lees goede verhalen over de Panasonic WH-MDC07J3E5, dus 7kw. (1300m3*8/1650= 6.3)
- Installatie wil ik zelf doen. De subsidie voor WP wil ik verkrijgen door de SBI code installateur (43.21 t/m 43.29) bij het kvk toe te voegen als nevenactiviteit. Dit heb ik gecheckt met RVO en lijkt gewoon mogelijk.
Installatie voorstel/vragen:
- Locatie op/aan buitenblad van uitbouw. Is hier iets op tegen? (zie afbeelding hieronder)
- Kan ik de warmtepomp aansluiten op de aangegeven plek? (zie afbeelding hieronder)
- Kan ik de huidige HR ketel gewoon aangesloten laten? (cv afsluiten met kogelkraan)
- Als ik gebruik wil blijven maken van mijn slimme plugwise, moet ik dan een buffervat plaatsen?
- Is het erg als ik de verdelerpomp laat zitten?

- Mijn grootste angst is dat er in de wintermaanden(met een gezin met 2 kleintjes) een storing ontstaat die ik zelf niet snel kan oplossen. Op bovenstaande manier hebben we altijd een fall-back optie. Als alles een koud seizoen goed draait kan het gas eraf ;)

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5pq-DwfKkdFPbzQ-MK9avNqm_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4CUqd1cxbK6mQD0UDe1BrVe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHkfskx_dCNvqTVHVkhubOui-wc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jAY9DnnQqbxG5IxRIyQcNRG4.jpg?f=user_large

Alle reacties

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:44
- Locatie op/aan buitenblad van uitbouw. Is hier iets op tegen? (zie afbeelding hieronder)

zou hem er niet snel hangen...

Lastig te plaatsen, risico op recirculatie (uitgeblazen koude lucht wordt wederom aangezogen), lastig te onderhouden / reinigen

Ook is het handig even te kijken waar je condensafvoer naartoe kan

- Kan ik de warmtepomp aansluiten op de aangegeven plek? (zie afbeelding hieronder)

ja, en nee...
Op deze manier kan de wp niet samen met je cv draaien, ook in geval van vorst/te weinig vermogen kan je cv niet bijspringen, hydraulisch drukt dit tegen elkaar in. Je wp (monoblock) dan afsluiten zorgt voor bevriezing

- Kan ik de huidige HR ketel gewoon aangesloten laten? (cv afsluiten met kogelkraan)
ja, maar dan zul je je wp wel anders moeten aansluiten

- Als ik gebruik wil blijven maken van mijn slimme plugwise, moet ik dan een buffervat plaatsen?
bij zoneregeling; of een complexe (zelfgebouwde, trial and error..) regeling die de warmtepomp pas laat aanspringen bij minimaal warmtevraag X (of die extra afgiftepunten open zet) of een buffervat met secundaire pomp (zo zou ik het doen als je het echt wilt...)
Maar, is een zoneregeling nodig? Niet liever gewoon goed waterzijdig inregelen?

- Is het erg als ik de verdelerpomp laat zitten?

Erg, mwoah, je levert efficiëntie in... Ik ken de exacte verdeler niet maar het kan prima zijn dat de pomp zelf als een soort bypass functioneert waardoor er X % van het warme water direct naar de retour gaat... Daardoor ga je op hogere temperaturen stoken en verlies je behoorlijk wat efficiëntie

- Ik lees goede verhalen over de Panasonic WH-MDC07J3E5, dus 7kw. (1300m3*8/1650= 6.3)

prima WP, maar vandaag de dag zou ik er niet meer voor kiezen... Ik zou voor een moderner model met R290 gaan, persoonlijk plaats ik voornamelijk WOLF CHA warmtepompen, maar een Vaillant arotherm plus is ook prima en een stuk bereikbaarder

[ Voor 9% gewijzigd door BjornHero op 21-08-2023 23:51 ]

2050vandaag, waarom wachten?

• Thijsteraar
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-11 21:53
Inmiddels weer een tijd verder en heb besloten de klus toch uit te besteden vanwege tijdgebrek.
Is er iemand die interesse heeft (omgeving Utrecht) of iemand die me kan doorverwijzen naar een geschikte installateur? Dank!