Hi,
Als laatste stap in onze verduurzaming van het huis is de warmtepomp aan de beurt.
Ik heb onderstaand 2 plaatjes toegevoegd waar e.a. hopelijk duidelijk van wordt.
- vloer volledig geisoleerd(Rd>3,7) deels broodjesvloer, deels houten balken met 17cm glaswol)
- Spouwmuurisolatie
- zolderisolatie aanstaande( >Rd4,5)
- afgelopen 3 jaar gemiddeld 1300m3 per jaar.
- WTW unit in benedenverdieping (laag rendement)
- Er is plek op zolder voor een boilervat/warmtepompboiler
- Leidingwerk (o.a. naar verdeler) 22mm
- Bovenverdieping 3 slaapkamers met elk 1 radiator (we stoken bijna niet hier maar mag wel)
- Badkamer vloerverwarming h.o.h. 10cm 16mmleiding. 2 radiatoren.
- We gebruiken Plugwise, V.V. wordt deels aangestuurd met motortjes, boven worden ook slimme thermostaatknoppen gebruikt. Dit systeem bevalt nu goed.
- Vloerverwarming (dbs 14 droogbouwsysteem) lijkt weinig warmtebuffer te hebben.
- Ik overweeg een aparte warmtepomp boiler. Dit lijkt mij eenvoudiger installeren en minder inregelen. lucht kan aangezogen worden uit douche/slaapkamers tbv ventilatie. Lever ik dan erg in op rendement of comfort?
- Ik lees goede verhalen over de Panasonic WH-MDC07J3E5, dus 7kw. (1300m3*8/1650= 6.3)
- Installatie wil ik zelf doen. De subsidie voor WP wil ik verkrijgen door de SBI code installateur (43.21 t/m 43.29) bij het kvk toe te voegen als nevenactiviteit. Dit heb ik gecheckt met RVO en lijkt gewoon mogelijk.
- Kan ik de warmtepomp aansluiten op de aangegeven plek? (zie afbeelding hieronder)
- Kan ik de huidige HR ketel gewoon aangesloten laten? (cv afsluiten met kogelkraan)
- Als ik gebruik wil blijven maken van mijn slimme plugwise, moet ik dan een buffervat plaatsen?
- Is het erg als ik de verdelerpomp laat zitten?
- Mijn grootste angst is dat er in de wintermaanden(met een gezin met 2 kleintjes) een storing ontstaat die ik zelf niet snel kan oplossen. Op bovenstaande manier hebben we altijd een fall-back optie. Als alles een koud seizoen goed draait kan het gas eraf
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/W4CUqd1cxbK6mQD0UDe1BrVe.jpg?f=fotoalbum_large)
Als laatste stap in onze verduurzaming van het huis is de warmtepomp aan de beurt.
Ik heb onderstaand 2 plaatjes toegevoegd waar e.a. hopelijk duidelijk van wordt.
De situatie:
- Huis uit 1915- vloer volledig geisoleerd(Rd>3,7) deels broodjesvloer, deels houten balken met 17cm glaswol)
- Spouwmuurisolatie
- zolderisolatie aanstaande( >Rd4,5)
- afgelopen 3 jaar gemiddeld 1300m3 per jaar.
- WTW unit in benedenverdieping (laag rendement)
- Er is plek op zolder voor een boilervat/warmtepompboiler
- Leidingwerk (o.a. naar verdeler) 22mm
Afgiftesysteem:
- Benedenverdieping volledig vloerverwarming (14mm droogbouw onder parket, h.o.h. 10cm), tevens nog aansluitingen voor 2 radiatoren.- Bovenverdieping 3 slaapkamers met elk 1 radiator (we stoken bijna niet hier maar mag wel)
- Badkamer vloerverwarming h.o.h. 10cm 16mmleiding. 2 radiatoren.
- We gebruiken Plugwise, V.V. wordt deels aangestuurd met motortjes, boven worden ook slimme thermostaatknoppen gebruikt. Dit systeem bevalt nu goed.
- Vloerverwarming (dbs 14 droogbouwsysteem) lijkt weinig warmtebuffer te hebben.
Algemeen voorstel/vragen:
- Monoblok systeem is must ivm zelf installeren.- Ik overweeg een aparte warmtepomp boiler. Dit lijkt mij eenvoudiger installeren en minder inregelen. lucht kan aangezogen worden uit douche/slaapkamers tbv ventilatie. Lever ik dan erg in op rendement of comfort?
- Ik lees goede verhalen over de Panasonic WH-MDC07J3E5, dus 7kw. (1300m3*8/1650= 6.3)
- Installatie wil ik zelf doen. De subsidie voor WP wil ik verkrijgen door de SBI code installateur (43.21 t/m 43.29) bij het kvk toe te voegen als nevenactiviteit. Dit heb ik gecheckt met RVO en lijkt gewoon mogelijk.
Installatie voorstel/vragen:
- Locatie op/aan buitenblad van uitbouw. Is hier iets op tegen? (zie afbeelding hieronder)- Kan ik de warmtepomp aansluiten op de aangegeven plek? (zie afbeelding hieronder)
- Kan ik de huidige HR ketel gewoon aangesloten laten? (cv afsluiten met kogelkraan)
- Als ik gebruik wil blijven maken van mijn slimme plugwise, moet ik dan een buffervat plaatsen?
- Is het erg als ik de verdelerpomp laat zitten?
- Mijn grootste angst is dat er in de wintermaanden(met een gezin met 2 kleintjes) een storing ontstaat die ik zelf niet snel kan oplossen. Op bovenstaande manier hebben we altijd een fall-back optie. Als alles een koud seizoen goed draait kan het gas eraf
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/W4CUqd1cxbK6mQD0UDe1BrVe.jpg?f=fotoalbum_large)