Twijfel kwaliteit isolatie werkzaamheden

Pagina: 1
Acties:

• w00p
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-12-2023
Onze zolder is recent volledig verbouwd. Hierbij is door aannemer onderandere het schuine dak (hoek woning) geïsoleerd met glaswol (groen in tekening). Aan de warme kant is een dampwerende folie (geel) aangebracht (zonder tape), het geheel is afgewerkt met gipsplaat (blauw) en stuc tot aan knieschot. De oude verwarmingsbuizen (rood) zijn hergebruikt en zitten achter een betimmering in het knieschot en achter de dampwerende folie. Er zit geen glaswol achter de buizen, de buizen zelf zijn wel geïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3WH_Tvl81ytBHP3PVKJt9ELf0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YL6oVcaYfSpvyPNQs4FDJnOL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom er vrij snel na de werkzaamheden achter dat er een behoorlijke tocht in aftimmering zit. Dit komt uit gaten waar de verwarmingsbuizen het knieschot binnen (pijl). Hier zit dan geen folie overheen en is afgedicht.

Mijn conclusie is dat de isolatie niet volledig lucht- en dampdicht is aangebracht en begin ik sterk te twijfelen over de geleverde kwaliteit.

Ik hoop dat jullie wat input kunnen geven;

- wat is het gevolg van het feit dat de verwarmingsbuizen niet in het knieschot zitten, maar achter ongeïsoleerde aftimmering?
- wat is het gevolg van het feit dat de dampwerende folie niet volledig luchtdicht is?
- wat kan ik verwachten van mijn aannemer t.o.v. het geleverde werk?
- enig idee hoe dit technisch op te lossen?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@w00p Hoe zag je opdracht eruit en is dat ook van te voren uitgesproken/vastgelegd in een offerte?

Dit is los van dat ieder klusonderdeel volgens de stand van de techniek uitgevoerd zou moeten worden.
Want vervelend is het zeker dat het zo liep.

• w00p
De isolatie is een punt wat tijdens sloopwerkzaamheden naar voren kwam. Deze werkzaamheden zijn niet in de originele offerte opgenomen. Wel is besproken dat isolatie gedaan zou worden met een bepaalde dikte c.q. isolatiewaarde.

Plaatsing radiatoren is besproken, hoe de leidingen zouden lopen is niet afgesproken.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Dat is erg vaag.
Beter laat dan nooit: Ga eens met hen om tafel zitten om je verwachtingen uit te spreken tov wat je nu als resultaat ziet.
Er is uiteraard een inspanningsplicht van de aannemer dat het werk goed uitgevoerd moet worden.

Zet eens wat foto's hier neer zodat er meer inhoudelijke reacties van iedereen die reageen wil kan komen.

Tot slot: Is deze aannemer bij een branche organisatie met een geschillencommissie aangesloten? Dat is de laatste weg die je zou kunnen gaan. Maar eerst de foto's en de feedback erop zodat je beter je verhaal richting de aannemer kunt opbouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 21-08-2023 23:00 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
Dus achter het knieschot zit geen isolatie? Dat is een enorme koudebrug, je wil de isolatie daar ook hebben. Ik zou mij daar meer zorgen over maken dan de verwarmingsbuizen. Behoorlijke kans op condensvorming zo. Foto's zou inderdaad behulpzaam zijn, ook van achter de knieschotten.

Bij het verbouwen aan mijn huis heb ik alle bestaande knieschotten er uit gehaald, en komen er (moet nog gebeuren) nieuwe knieschotten in, binnen aan de geïsoleerde kant.

Geen tape gebruiken is niet netjes, kan tot problemen leiden, maar hangt er vanaf. Het is niet direct een garantie tot gedoe, maar kan op de lange termijn gedoe schelen.

|>

• w00p
Bedankt voor de reacties!

Isolatie loopt deels door in knieschot, achter de aftimmering van de verwarmingsbuizen houdt het alleen op.

Hier enkele fotos van achter de knieschotten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlcCPYuYhYSuYp-Ehwsur3dN-mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWlDND1Puh4eRKLmtkWCPMF6.jpg?f=fotoalbum_large

In de hoeken staat de aftimmering open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mls1FBM54H40EaNGyShHRA3ImYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJinBUHKhDxLmUGinv4ezj90.jpg?f=fotoalbum_large

Achter de aftimmering (camera door gat waar buis doorheen komt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP1DQZ4js-EP6Lap14Oga6a6Jd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fm2VjKZprKk5GXlx9eejczON.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door w00p op 21-08-2023 23:25 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
Het is mij op basis van je foto's niet 100% inzichtelijk wat er nu achter die buizen zit, de balkenlaag van je dak? Zo ja, dan moet dat ook geïsoleerd worden. Je hebt nu gewoon een koudebrug, en ik weet niet hoe je dak constructie is, maar kans is groot dat hij niet helemaal lucht dicht is. Dat folie moet gewoon sluitend worden afgewerkt. Hoe het folie daar in de hoek is afgewerkt ziet er ook wat rommelig uit. Dit gaat op den duur wel problemen met condens en de koudebrug die je nu onderin hebt opleveren. Dit zou ik met je aannemer gewoon bespreken. Die moet dit maar gewoon netjes afwerken.

|>

• w00p
Achter de buizen zit inderdaad de balkenlaag van het dak.

Het dakbeschot is in relatief slechte staat en zal op (korte) termijn ook vervangen worden. 100% zeker dat deze op dit moment dus niet lucht dicht is.

In eerste instantie was de aannemer van mening dat het geheel deugdelijk is uitgevoerd. We gaan het nog eens bespreken.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:31
Waarom heeft de aannemer dat laatste puntje niet mee geïsoleerd dan?
Ben benieuwd naar de verklaring.

Tis idd een wat lastiger hoekje,helemaal als er leidingen lopen. Ik hen dat zelf opgelost door in het diepste puntje dan maar met steenwol te werken en dat aan laten sluiten op de PIR.

Nu is het idd een koudebrug.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

Pagina: 1