Welke mortel gebruiken voor deze klus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-02 17:14
Mijn aannemer heeft over een lengte van 7 meter de bakstenen muur van mijn huis ingeslepen om een loodslab boven het dak van onze nieuwe aanbouw te plaatsen. Nu blijkt dat deze inslijping twee bakstenen hoger had moeten zitten en wil ik deze lange scheur (wat het in principe is) vullen, zodat dit geen zwakke plek blijft in de muur. Iets hoger zal dus later alsnog een loodslab, tot in de spouw moeten worden aangebracht.

Van deze aannemer hebben we inmiddels afscheid genomen.... ;w

Wat voor mortel gebruik ik voor deze klus? Het moet echt weer keihard worden alsof er niet ingeslepen is. Reparatie mortel? Ondersabelingsmortel (wordt heel hard heb ik gemerkt).... En het moet niet te droog verwerkt moeten worden, anders krijg ik het niet in die smalle gleuf.

Ik hoor graag jullie tips.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-04 17:45
Gewoon voegmortel.
Kun je indien nodig mengen in kleur.
Standaard lichtgrijs

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
Gewoon voegmortel idd, dat zit als het goed is ook in de rest van je muur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
OK, thanks! Kleur maakt niet uit, het komt toch onder de bitumen en de nieuw in te slijpen strook loodvervanger te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:52
Lood hoor je niet in te slijpen.

Lood moet je aanbrengen tot aan het binnen blad.

Tevens moet je ook niet een koudebrug onderbreking maken in je buitenmuur.

Mijn advies zou zijn gevel klemmen erin om de 60cm 3 a 4 lagen stenen verwijderen koudebrug onderbreken plaatsen lood aanbrengen tot op het binnen blad en stenen opnieuw metselen

Heb het al vaak zat moeten oplossen omdat er lekkage is in het plafond van de de aanbouw en woning.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 14:42
Als je een nieuwe aannemer gaat zoeken voor het lood, zou ik die vragen om eerst de verkeerde voeg te dichten Hij heeft toch mortel bij zich voor het lood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
@zonnepaneelxl
Eerst eens zien of dat betaalbaar is, anders moeten we dat later maar eens laten doen. De 'oude' aannemer was dit duidelijk niet van plan. De strook loodvervanger die er nu in zat had ie al goed vastgezet met klemmen, was er haast niet meer uit te krijgen. Prutser...

@Zwartoog Dat kon helaas niet, want de dakdekker is gisteren geweest en die moest over de verkeerde voeg heen plakken. Maar het is goed gelukt met gewone voegmortel en het dak ligt er nu perfect bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Normaliter hoort er ter hoogte van het isolatiepakket van het dak van de uitbouw een koudebrug onderbreker te zitten in de doorlopende buitenmuur (Calistherm of Foamglas bijvoorbeeld), maar als de aannemer al niet van plan was om het lood door te zetten tot het binnenblad, dan denk ik niet dat dit is gebeurd.

Het is een zeer intensieve klus om het goed te doen, want je moet de hele gevel deel voor deel open halen (en tijdelijk ondersteunen) over de totale lengte. Daarom doen de beunhazen met de goedkoopste offerte alleen snel inslijpen (en wordt de koudebrug onderbreking ook voor het gemak maar vergeten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-04 17:45
Zeker eens dat de koninklijke route is om lood tot aan de binnenspouw te zetten, maar het hangt echt helemaal van de situatie af of dat echt nodig is.

Heb je een groot geveloppervlak aan de weerkant en daar aanvast een aanbouw? Absoluut doen! Anders krijg je geheid vochtplekken.

Zijn het een paar rijtjes stenen, of is het aan een zijde die vrijwel nooit echt nat wordt, dan valt het allemaal wel mee.
Ook kun je de gevel altijd nog impregneren, heb je ook geen last van eventueel vocht in de spouw.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:04
Als de spouwmuur is onderbroken om een opening te maken voor de aanbouw had de loodslab in de spouw moeten zitten, anders is de kans erg groot dat je in de toekomst vochtproblemen krijgt. Mocht je er nog enigzins bij kunnen vanuit binnen raad ik het aan dit alsnog te (laten) doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvorselman
@frennek ja, dat we een beunhaas hadden is me duidelijk. We gaan kijken of het nodig is om de koudebrugonderbreking aan te brengen.
@pentaw1nz Het is de oostmuur, staat het weer niet vaak op, regen zeker niet.
@Prutsertje13 Van binnen kunnen we nergens bij, het zal vanaf het dak van de nieuwe uitbouw moeten. En de muur is geschilderd, met niet ademende verf (helaas, want daardoor was spouwmuurisolatie ook al een probleem), vocht zal er niet snel doorslaan denk ik.
Pagina: 1