Heb net een nieuwe PC inelkaar gezet. Echter bij zware games zoals Warzone of Witcher 3 hoor ik een raar geluid uit de pc komen. klinkt beetje alsof iets tegen een fan aankomt maar ik zie geen kabels of dergelijken die in de weg zitten. Zou dit gewoon coil whine kunnen zijn? het begint instantly als ik de game start (niet tijdens laad schermen of menus) en tijdens game hoor ik de fans ook harder draaien maar het geluid is er dan al. Bijgevoegd een audio sample hoop dat het goed te horen, anders kan ik evt een betere opname maken als het buiten wat rustiger is x) https://drive.google.com/...cU_Je/view?usp=drive_link
Lijkt op coilwhine. Kun je alle onderdelen van het systeem opgeven volgens de Handleiding Pricewatch ?
ASUS B650-PLUS WiFi moederbord
AMD Ryzen 5 7600
G.Skill F56000J3238F16G
Samsung 870 EVO 1tb
Samsung 980 Pro 1tb (nvme)
AMD Radeon RX 6950 XT
Seasonic G12-GM 850W psu
AMD Ryzen 5 7600
G.Skill F56000J3238F16G
Samsung 870 EVO 1tb
Samsung 980 Pro 1tb (nvme)
AMD Radeon RX 6950 XT
Seasonic G12-GM 850W psu
Het geluid lijkt van de PSU te komen, als ik witcher 3 of warzone speel hoor ik het geluid wel. maar bij minder zware games als CSGO niet. het leek een tijd goed te gaan, dacht dat het aan de RAM overclock lag 6000mhz, heb ik lager gezet naar 5800 mhz dat leek goed te gaan. maar nu na een kwartier/20 min spelen crashed de game weer.
De voeding is een gevalletje “goedkoop = duurkoop”
Seasonic G12 is matige kwaliteit. Nog minder dan het Seasonic platform, want Seasonic stop er platform in van het Chinese Helly met matige caps en sleeve bearing fan.
Daarnaast is de RX6950XT een hele zware kaart. Die verdient een high end voeding
Seasonic G12 is matige kwaliteit. Nog minder dan het Seasonic platform, want Seasonic stop er platform in van het Chinese Helly met matige caps en sleeve bearing fan.
Daarnaast is de RX6950XT een hele zware kaart. Die verdient een high end voeding
Mmm, dus met een betere PSU zou dat opgelost moeten zijn. ook het crashen? Ik zet nu de RAM oc lager en kijk of die nog steeds crashed.
Waarschijnlijk wel. Pak gelijk ATX3.0. Die kunnen de hoge pieken beter aan:
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 750W
uitvoering: MSI MPG A850G PCIE5
uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 850W (wel korte kabels)
Geheugen OC heeft vrijwel niets met geluid te maken…
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 750W
uitvoering: MSI MPG A850G PCIE5
uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 850W (wel korte kabels)
Geheugen OC heeft vrijwel niets met geluid te maken…
Zou de RAM OC ook met de crashes te maken kunnen hebben? Ik had het al op 6000 staan toen crashde instantly als je de game start. en toen op 5800 gezet leek het twee dagen goed te gaan, geen crashen na 1/2 uur ongeveer achter elkaar spelen. en nu crashed die weer na kwartier / 20 minuten.
Je hebt dus eigenlijk 2 problemen. Het geheugen is waarschijnlijk de boosdoener voor de crashes. En de voeding voor de coilwhine.jarekt schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:03:
Zou de RAM OC ook met de crashes te maken kunnen hebben? Ik had het al op 6000 staan toen crashde instantly als je de game start. en toen op 5800 gezet leek het twee dagen goed te gaan, geen crashen na 1/2 uur ongeveer achter elkaar spelen. en nu crashed die weer na kwartier / 20 minuten.
2x uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 is een no go.
Ryzen AM5 trekt 4x dimm heel slecht. Staat ook niet op de QVL. Je had 2x32GB moeten nemen voor 64GB.
Haal er één kit uit. Dat zou goed moeten gaan met EXPO.
Jammer dat je geen DKA topic hebt aangemaakt. Beide problemen hadden voorkomen kunnen worden.
Excuus, ik heb maar 1 kit van 2. dus 2 ram sticks niet 4. Zou een BIOS flash mogelijk de problemen van de overclock verhelpen?
Terug naar 1 probleemjarekt schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:36:
Excuus, ik heb maar 1 kit van 2. dus 2 ram sticks niet 4. Zou een BIOS flash mogelijk de problemen van de overclock verhelpen?
Zet de bios terug naar factory defaults en doe een bios update.
Welke RX6950XT heb je?
ASRock Radeon RX 6950 XT Phantom Gaming D 16G
Er is deze maand wel nieuwe BIOS update, ik ga hem wel flashen.
Er is deze maand wel nieuwe BIOS update, ik ga hem wel flashen.
[ Voor 62% gewijzigd door jarekt op 23-08-2023 00:13 ]
Pagina: 1