Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Heeft iemand toevallig ooit een Xeon Platinum 8256 kunnen benchmarken vs een Xeon Gold 5222? Op papier lijken ze erg gelijkend te zijn, maar de MSRP van de Gold is rond de 1000 euro, en de Platinum zit rond de 7000 euro 8)7 . Goed de platinum zal hier en daar wel een paar procenten of tien procent sneller zijn (zegt mijn buikgevoel) maar toch nooit significant sneller?

Of vergis ik me schromelijk en is het meer dan marketing alleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Passmark is handig als je een indicatie wilt krijgen.
https://www.cpubenchmark....6-vs-Intel-Xeon-Gold-5222
Let wel op dat de 8256 x2 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Is maar 1 sample van de Xeon Platinum. Dat lijkt me eerder een afwijkend meetresultaat te zijn of een meting met een dual socket, waar ook 2 sockets in gebruik waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

bucovaina89 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:01:
Is maar 1 sample van de Xeon Platinum. Dat lijkt me eerder een afwijkend meetresultaat te zijn of een meting met een dual socket, waar ook 2 sockets in gebruik waren.
Ja, 2 sockets, dat staat er toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
OK, had ik niet goed gezien dus :)

Wie koopt dit dan? Vraag ik me af :). De platinum is single core trager, en niet dubbel zo snel als 1 Xeon gold 5222?

[ Voor 64% gewijzigd door bucovaina89 op 21-08-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Trager... Ik zou het eerder identiek noemen. Margin of error.

En waarom, dat is server gerelateerd. Heb ik geen weet van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik neem aan dat je beseft dat er bij server CPU’s meer is dan cores en clocks?

De platinum kan bijv. in een 8 socket configuratie en heeft een extra upi link (meer bandbreedte tussen cpu’s). D.w.z. dat je in een doos 2x zoveel CPU’s kwijt kunt met een platinum vs een gold en sneller gegevens tussen platinums kunt uitwisselen dan tussen golds.

Verder zijn de specs gelijkwaardig, dat is niet ongebruikelijk. Ze bedienen elk een ander segment.

In single socket systemen zul je dan ook zelden tot nooit een platinum zien, dan gebeurt pas bij 4+ over het algemeen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Heeft die extra UPI link nu in een dual socket configuratie of gaat die pas interessant worden vanaf 4 of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Waarvoor of waarin wil je die CPU gebruiken?
En hoeveel heb je in gedachte daar aan uit te geven?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Die platinums zijn erg duur idd. Maar we zitten met simulaties die een licentie per core hebben en nogal duur zijn. Ik zou ze mogelijk willen draaien in een Synergy 660 compute module gen10 ofte een DL580 gen10.

Ik ben al eerder aan't denken om (als test) 2 of 4 stuks ES/QS versie op ebay te scoren en hopen dat die werken om dan een interne benchmark te kunnen draaien om te zien of er een verschil op zit t.o.v. de 5222 gold. adh daarvan zouden we kunnen beslissen om voor "the real deal" te gaan als de performance winst t.o.v. gold voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Qua benchmark zit er niet veel tussen die twee.
Single core speed is identiek.

Ook een compare bij Intel laat geen verschil zien behalve dat de 8256 maximaal 8-way is en de andere 4-way

Als je ter vergelijking naar consumenten cpus kijkt:
https://www.cpubenchmark....D+Ryzen+7+5800X3D&id=4823
https://www.cpubenchmark....D+Ryzen+7+7800X3D&id=5299

Single core rating ligt een stuk hoger dan die Xeons.

Technologisch daarom verouderd te noemen.
Ik zou daar in elk geval geen grote bedragen meer aan uitgeven.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:48
De cpu's zijn op de mogelijkheid van 2 versus 4 sockets letterlijk helemaal hetzelfde. Er kunnen dus meer cpu's op een bord en er kan ook meer I/O aan gehangen worden (want iedere cpu heeft weer zijn eigen I/O

Zelfde generatie, zelfde proces, zelfde aantal cores, zelfde aantal mhz (ook in Turbo), zelfde TDP enz enz.

Dus gewoon even snel.

Je moet hier gewoon even logisch nadenken in plaats van een benchmark pakken waar er door het lage aantal geteste cpu's een gigantische foutmarge zit.

De cpu zit ongeveer op het nivo van een Intel Core i7 7700 uit 2017. (Iets minderTDP-ruimte voor de 7700, maar dat heeft de chip niet echt nodig en de 7700 heeft ook wat minder cache).

https://www.cpubenchmark....-7800X3D-vs-Intel-i7-7700

Flink verschil dus met hedendaagse cpu's:

https://www.cpubenchmark....7-7700-vs-Intel-i9-13900K
Pagina: 1