Afschot uitbouw niet conform bouwnorm - wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 12:18
Mijn vraag
In Q1 van dit jaar sleutels gekregen en een uitbouw (4m) laten aanleggen inclusief fundering.
Nu blijft er op het dak veel water staan wat mij irriteert want er komen muggen en ik maak me druk of dit op lange termijn houdbaar is. De aannemer gaf in mei aan "ik kijk er naar".
Nu wilde hij 3 weken geleden op vakantie en nog €12k factureren (laatste factuur) maar ik wil eigenlijk dat hij een oplossing zoekt.

Wat kan ik hieraan doen? Wat kan ik eisen? En moet ik deze factuur in zijn geheel niet betalen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Plat dak, gebrand door de aannemer
  • Afschot verschilt tussen de 6.4mm tot 2.5mm per meter. Niet de 16mm/m die nodig is. (Net even nagemeten met een lineaal van 2.5m. )
  • De 2 hoeken hebben een regenpijp. Echter lijkt het dak meer af te lopen in het midden dan aan de zijkanten.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een bevriende architect wees me erop niet te betalen, ook door de lekkage en te wachten of het wel 6 maanden (voorbeeld) niet blijft lekken. Lijkt mij sowieso goed. Echter

ps. Met de aannemer heb ik nog ene klein appeltje te schillen want de WTW heeft hij ondergedimensionneerd waardoor nu de WTW 's nachts aanslaat voor frisse lucht wat een enorme herrie maakt door de te kleine slang (70mm). Echter zouden we dit 'zwart' doen dus kan hier minder mee. + zoals aannemers vaak doen: Kleine dingen niet afmaken (e.g. fontijntje in de wc ophangen wat mijn wel 1+ dag heeft gekost omdat ik niet alle tools in huis had etc).
...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNYsN5amKvkFvujyGM_PKVxqbq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbBjFQbxZPtJrXgjCm5fau5p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNz8MrvvfDpZa2rnKS6uUh02R1s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYN2Inn7ayr8E3GMyO0sEFyb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PkY5fPF1te3Le3fZpD64XLlXdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOkZAtSgvQIITASiMwtnUCap.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-05 23:31
Schriftelijk in gebreke stellen, zeker niet betalen anders zie je hem nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
Prutsertje13 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:28:
Schriftelijk in gebreke stellen, zeker niet betalen anders zie je hem nooit meer terug.
Dat ga ik zeker doen - heb hem in mei ook een mail hierover gestuurd.

Mocht hij het dan aanpassen krijg ik daarna natuurlijk de factuur alsnog neem ik aan - en zitten we wel weer in de zooi..

Niet terugkomen ben ik niet 100% bang voor, hij woont aan het einde van de straat. 😌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:30

Saffie_time

Why use this? 42!

Is die opkant niet heel veel te laag om aan enige norm te voldoen?

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
Saffie_time schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:27:
Is die opkant niet heel veel te laag om aan enige norm te voldoen?
Geen idee. Ik heb hier zelf geen verstand van wat hier de regels voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Als ie het bij mij zo gedaan had had ik het iig niet geaccepteerd. Ik wil er geen water op en een veel hogere dakrand.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:10

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De opstand moet minimaal 120 - 150mm zijn. De 120 is voor de bovenzijde van het dak, de 150mm aan de onderzijde waar het water naar toe moet aflopen.

Hoeveel afvoeren zitten er eigenlijk? Het minimale afschot hoeft nog niet eens zozeer het probleem te zijn op een dergelijk klein oppervlak. Alleen als de afvoeren niet zijn verdiept en er zit er maar 1 dan kan het helemaal niet weglopen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 10:43
Vraag mij ook af waarom er geen mastiekhoeken gebruikt zijn, 90graden hoeken met bitumen zijn niet zo tof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:25
Opstand is zoals gezegd veel te laag.
En water hoort (op een klein plasje na, wat opdroogt in de zon) niet te blijven staan.

En je hebt of onwijs veel lens vertekening, of je dak hangt door boven je kozijn.
Je ziet die dakrand helemaal hol staan.

Ik zou niet betalen, en er door een 3e naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:14

LankHoar

Langharig tuig

Mijn ouders hebben vorig jaar ook een aanbouw laten plaatsen met plat dak. Daar blijft het water ook op staan en de aannemer zei dat dit geen kwaad kon. Is het wel echt een probleem?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:45
Tevens rechtsbijstand inschakelen en beginnen met dossier opbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
LankHoar schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:20:
Mijn ouders hebben vorig jaar ook een aanbouw laten plaatsen met plat dak. Daar blijft het water ook op staan en de aannemer zei dat dit geen kwaad kon. Is het wel echt een probleem?
Natuurlijk zegt een aannemer dat. Water hoort in en sloot, een meer, een zee, een emmer, maar toch niet op een dak? Het is het werk van die aannemer om een dak zo te maken dat het water eraf loopt. Niet om het erop te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-05 13:16
LankHoar schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:20:
Op mijn uitbouw staat ook altijd water, dat is al 8 jaar zo en nooit problemen mee gehad.

Maar die opstand is inderdaad wel erg laag. En ook nog zonder mastiekhoek.
Daar zou ik wél een probleem mee hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:10

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Mastiekhoeken zijn echt niet verplicht bij bitumen. Goed verwerkt, kan een haakse opstand evengoed :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:55

Freakie1NL

Grote Baas

No Hands schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

Natuurlijk zegt een aannemer dat. Water hoort in en sloot, een meer, een zee, een emmer, maar toch niet op een dak? Het is het werk van die aannemer om een dak zo te maken dat het water eraf loopt. Niet om het erop te houden.
Toch kan het niet altijd kwaad. Bij EPDM bijvoorbeeld maakt het echt 0,0 uit. Dan is alleen het gewicht van water een bezwaar.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Freakie1NL schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:06:
[...]

Toch kan het niet altijd kwaad. Bij EPDM bijvoorbeeld maakt het echt 0,0 uit. Dan is alleen het gewicht van water een bezwaar.
Ik zeg ook niet dat het kwaad kan maar je betaald een bedrijf om iets te bouwen volgens de geldende normen. In die normen is een bepaald afschot opgenomen zodat water niet blijft staat. Als er dan dus wel water blijft staan heeft dat bedrijf het dus niet gedaan zoals het moet. Je betaald ze om het goed te doen. Niet alleen om het te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
de normen zijn om de constructie te beschermen tegen krachten die nooit mee zijn berekend, bitume of epdm kan er prima tegen om nat te zijn (en te blijven) Nadeel is uiteraard wel dat als het gaat lekken je dat zwembad binnen hebt .. In het geval van TS lijkt het water wel de juiste kant op te gaan, welicht is de afvoer gewoon net je hoog geplaatst ik denk dat het met verlagen van de afvoer en eventueel een "goot" (plaatselijk het dak een paar cm verlagen) langs de dakrand opgelost is. Persoonlijk zou ik niet volledig fixeren op de norm. en als het dak nagegnoeg geheel af kan wateren het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 09:46
jassie256 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:15:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een bevriende architect wees me erop niet te betalen, ook door de lekkage en te wachten of het wel 6 maanden (voorbeeld) niet blijft lekken. Lijkt mij sowieso goed.
Heb je ook lekkage dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
Ja binnen zit een vlek, is inmiddels opgedroogd maar raadsel waar dit vandaan kwam. Deze zit dichtbij de afwatering.

Ook hebben we 1 dag lekkage gehad bij de aanhechting van oude muur//uitbouw. Daar kwam door de storm het water langs de muur naar beneden lekken. Hij was daar vergeten een fatsoenlijke lap bitumen in de muur te verwerken.
Deze schade is gelukkig helemaal keurig opgedroogd
tweakduke schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:18:
Hoeveel afvoeren zitten er eigenlijk?
2 stuks. Links en rechts op de hoek.
daniel14 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:38:
Tevens rechtsbijstand inschakelen en beginnen met dossier opbouwen.
Dacht ik in Januari met alle 5 andere (woon) verzekering te hebben afgesloten maar blijkbaar niet. Ga deze zeker nu afsluiten maar ben bang dat ik hem niet mag gebruiken voor deze zaak.
FRANQ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:44:
En je hebt of onwijs veel lens vertekening, of je dak hangt door boven je kozijn.
Je ziet die dakrand helemaal hol staan.

Ik zou niet betalen, en er door een 3e naar laten kijken.
Ja hij lijkt wat door te hangen of in ieder gevalt lopen de hoeken wat omhoog. Daarom staat die plas er ook. Beneden zit er een grote schuifpui onder die prima werkt dus zover doorhangen zal het ook niet zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door jassie256 op 22-08-2023 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:19
jassie256 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

Ja hij lijkt wat door te hangen of in ieder gevalt lopen de hoeken wat omhoog. Daarom staat die plas er ook. Beneden zit er een grote schuifpui onder die prima werkt dus zover doorhangen zal het ook niet zijn.
Zou me hier persoonlijk meer zorgen over maken. Dit zou heel goed de oorzaak kunnen zijn van het probleem met afschot. Je dak lijkt echt doorgezakt op de foto, als dat nu bij oplevering al is, wordt dat alleen maar meer over een tijdje. Je hebt nu nog kans om het op te (laten) lossen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:54
Water op je dak is niet bevoordelijk, water verdampt, laat rotzooi achter op je dak (spoelt dus niet weg). Is weer een voedingsbodem voor vegetatie, wat weer andere ellende met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
Over de opstand zou ik mij niet zo druk maken, zo te zien heb je twee uitlopen. De gemodificeerde bitumen zakken inderdaad niet meer uit dus recht omhoog plakken levert geen problemen op. De schuine mastiekschroten zijn iets van vroeger (vandaar ook de benaming). De combinatie gevelaansluiting/hoogte opstand is overigens interessanter (helaas ben ik ervaringsdeskundige, dak was volgelopen door verstopte afvoer, hierdoor water onder de waterkering bij de gevel gekomen met 1 waterballet tot gevolg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:15
Ik heb een soortgelijk probleem als TS: ook bij mij blijft op mijn net nieuw gebouwde huis, op het platte dak, best veel water staan. De man van Vereniging Eigen Huis zei dat hij meestal een notitie maakt als het oppervlakte dat onder water blijft staan, boven de 5% is. Bij mij (2 dakterrassen) is dat zo. Ene dak is bijna 100% (gelijk aan TS), andere grotere terras is >20% waar altijd water op staat.

Mijn argumentatie is vooral: ik heb geen zin in muggen en rotzooi die je krijgt van stilstaand water. De aannemer zegt dat het niet erg is dat er water op een dak staat, is zelfs goed voor de EPDM om dat "nat te houden". Een bevriende aannemer geeft aan dat dit absoluut niet is hoe zijn dakbedekkers de boel zouden achterlaten.

Het probleem bij mij is ook het afschot. Die stond wel op de tekeningen, maar kregen ze niet voldoende voor elkaar toen ze het ging maken. Ik ben geneigd om te zeggen: doe het maar opnieuw... maar ja, heb nu wel een lekvrij dak (sinds april, veel regen gehad, geen druppeltje binnen), en is het echt echt vervelend of niet? Wat is wijsheid.

TLDR: ik blijf dit topic volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
ChrisM schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:55:
Ik heb een soortgelijk probleem als TS: ook bij mij blijft op mijn net nieuw gebouwde huis, op het platte dak, best veel water staan. De man van Vereniging Eigen Huis zei dat hij meestal een notitie maakt als het oppervlakte dat onder water blijft staan, boven de 5% is. Bij mij (2 dakterrassen) is dat zo. Ene dak is bijna 100% (gelijk aan TS), andere grotere terras is >20% waar altijd water op staat.

Mijn argumentatie is vooral: ik heb geen zin in muggen en rotzooi die je krijgt van stilstaand water. De aannemer zegt dat het niet erg is dat er water op een dak staat, is zelfs goed voor de EPDM om dat "nat te houden". Een bevriende aannemer geeft aan dat dit absoluut niet is hoe zijn dakbedekkers de boel zouden achterlaten.

Het probleem bij mij is ook het afschot. Die stond wel op de tekeningen, maar kregen ze niet voldoende voor elkaar toen ze het ging maken. Ik ben geneigd om te zeggen: doe het maar opnieuw... maar ja, heb nu wel een lekvrij dak (sinds april, veel regen gehad, geen druppeltje binnen), en is het echt echt vervelend of niet? Wat is wijsheid.

TLDR: ik blijf dit topic volgen.
Jaarlijks je dak bij droog weer schoonvegen doet wonderen voor de levensduur van het dak. Advies: Zodra je dak een keer goed droog is alles aanvegen kan je gelijk je goten even meepakken en minimaliseer je de kans op lekkages/wateroverlast bij de huidige plensbuien. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:46
Evink schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:38:
Vraag mij ook af waarom er geen mastiekhoeken gebruikt zijn, 90graden hoeken met bitumen zijn niet zo tof.
Dat wordt al decennia nauwelijks meer toegepast. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Die rand in het midden gaat denk ik ook lekkage opleveren in de (nabije) toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb geen advies buiten wat al gegeven is, maar het zou wel netjes zijn om de tuinen/huizen van de buren te blurren op de foto's. Denk niet dat die er blij mee zijn dat hun woonkamers en tuinhuisjes nu ineens openbaar op het internet te vinden zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
ChrisM schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:55:

De aannemer zegt dat het niet erg is dat er water op een dak staat, is zelfs goed voor de EPDM om dat "nat te houden". Een bevriende aannemer geeft aan dat dit absoluut niet is hoe zijn dakbedekkers de boel zouden achterlaten.
Tuurlijk zegt de aannemer dat.. Die heeft er namelijk belang bij om geen extra reparatie werk te hoeven te doen. Je bevriende aannemer heeft dat niet, en zegt de waarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 10:43
Señor Sjon schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:23:
[...]

Ik zal het onze dakdekkers vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:46
Hebben wij bij de onze al tijden geleden gedaan. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:30

Saffie_time

Why use this? 42!

Señor Sjon schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:23:
[...]

En hoe maak jij dan een nette hoek erin? Die dingen kosten nauwelijks iets de strekkende meter en maken het leggen van de hoek wel heel wat makkelijker (en na mijn mening degelijker).
Bij bda leren ze het in ieder geval nog wel zo aan (althans een jaar of 4 geleden dan).

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:15
heb zelf mastiek stroken nog toegepast op mijn edpm dak. veel makkelijk aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Iets om rekening mee te houden; mogelijk kan de opstand niet hoger ivm vergunningsvrij bouwen. Bij onze uitbouw is de opstand ook erg laag (~2cm bij het huis) maar hoger kon niet zonder een vergunning aan te vragen.

-edit-

Uiteraard wel met goed afschot en een verdiepte 'goot' waar de regenpijpen op aangesloten zitten. Er blijft dus nooit water staan. Ook is het bitumen tot over de buitenmuren gebrand. Mocht het water om wat voor reden over de rand stromen zal het nog niet lekken.

[ Voor 38% gewijzigd door lemming_nl op 23-08-2023 12:10 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Pagina: 1