postcodes meerdere werkbladen gebruiken en berekenen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rahmann
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-08-2023
Mijn vraag

Voor mijn werk probeer ik een berekening te maken van een zip list (amerikaanse postcodes)

Ik heb een zip list van een client met 2567 specifieke zips(tab A), en een ziplist van alle zips in de VS met bijbehorende inwoners aantallen (tab B).

Ik zou graag een formule/manier willen om de zips in tab A automatisch te matchen met de corresponderende zip in tab B, waarbij ook direct de inwoners aantallen worden meegenomen.

Bv. als ik in tab A de zips 90002, 90210 en 33642 heb, zou ik graag willen weten hoe ik deze in bulk kan selecteren bij tab B, om vervolgens de inwonersaantallen bij elkaar op te tellen.

Aangezien ik zelf niet veel verder kom dan de voorwaardelijke opmaak, zoek ik graag advies.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 12:10
VLOOKUP is de functie die je zoekt. Succes!
EDIT
Te snel gereageerd. Voor het selecteren kun je nog een pivot tabel gebruiken. Daar kun je vervolgens de inwoner aantallen aan matchen.

[ Voor 31% gewijzigd door cctl01 op 21-08-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:16
De gemakkelijkste manier om dit te doen is via powerpivot. Je voegt beide tabellen toe aan je datamodel (onder gegevens) en koppelt de tabellen met als sleutel de zip code. Vervolgens zet je op een nieuw tabblad een draaitabel met als bron je datamodel. Je kan dan met filtering de zipcodes kiezen en de data uit beide tabellen agregeren.

Alternatief is idd wat cclt01 suggereert, al zou ik dan eerder de nieuwe xlookup functie gebruiken. Die is wat eenvoudiger en flexibeler in gebruik dan de oude vlookup.

Als je gewoon eenmalig een waarde nodig hebt kan je ook een formule schrijven met somproductbwaarbij je het somproduct neemt van inwonersaantal met het al dan niet vinden van de zipcode in de overeenkomstige tabel via de functie vergelijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Teun_2 op 22-08-2023 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat maar weten wat de docent van je oplossing vond O-)