Schema's van moederbord: kan mijn laptop PD 3.0 aan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 21:45
Hi ik probeer er achter te komen of de USB C Displayport Alt Mode poort van mijn gaming laptop veilig kan worden opgeladen met een USB oplader. Dan hoef ik de zware lader niet mee te sleuren voor lichte officebewerkingen buitendeurs waar alleen de iGPU voor wordt gebruikt ipv de 130w dGPU.

Ik heb de schematische tekeningen van m'n laptop kunnen pakken. Is de service manual van Clevo nh55 serie laptops. Kunnen wel nog wat variaties tussen zitten.

Ik zie dat er een PD Controller ANX7411 in zit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RypTSW23f7Sb-2p5eWzG8qin0jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xczQGxy6IODLXbSPQ4Kymsg4.jpg?f=fotoalbum_large

Deze bestuurt volgens de controller-fabrikant de DP Alt mode, maar dus ook PD 3.0:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBMaCngPwRBkQWMOrprzbf1hh-c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JgOaXUsGBxHXWACZY2GfbFLJ.jpg?f=user_large

Maar dat is een chip. Wanneer ik kijk naar de schema van de USB C poort zelf is het me even onduidelijk of deze poort ook daadwerkelijk dit aan kan. Misschien zie ik het verkeerd maar er staan w/ charger en w/o charger?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xovTSTSN1HI-83jxDwk0MtahOiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcHXFwxYrCyq8X8secXpNxjH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Ik mis de vraag hier, USB modes zijn zoveel variaties in helaas dat de beste test gewoon 'proberen' is.

Je hebt het over veilig, maar er kan eigenlijk niks misgaan, als het met een kleinere lader niet werkt merk je dat meestal vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
SA007 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:52:
Ik mis de vraag hier, USB modes zijn zoveel variaties in helaas dat de beste test gewoon 'proberen' is.

Je hebt het over veilig, maar er kan eigenlijk niks misgaan, als het met een kleinere lader niet werkt merk je dat meestal vanzelf.
Ah, ik dacht dat het duidelijk in de OP stond maar ik wil dus weten of deze USB-C DP Alt mode port ook als oplaadport kan worden gebruikt voor de laptop zelf. Want er staat geen 'symbool' bij die dat aanduidt maar wel het DP Alt symbool.

Kan ik het testen met een telefoonoplader van <30 watt zonder dat het schade oplevert aan de oplader of laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Ja hoor, je kan gewoon de oplader inprikken, je kan er niks mee slopen (tenzij je een hele gare lader hebt die alle usb standaarden negeert, maar daar wil je ook je telefoon niet aanhangen dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die kan je wel inpluggen maar dat is zelden genoeg voor een laptop. Nagenoeg allemaal willen ze 20V, ik zou dus met minimaal een 65W proberen.

• TTMJ!
Septillion schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:27:
Die kan je wel inpluggen maar dat is zelden genoeg voor een laptop. Nagenoeg allemaal willen ze 20V, ik zou dus met minimaal een 65W proberen.
Die heb ik alleen (nog) niet. Het enige wat ik wil is een bevestiging van de laptop dat er iets met die poort wordt gedaan. Of krijg je dat niet bij een kleinere telefoon oplader?

Ik ga het even uitproberen

• TTMJ!
SA007 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:32:
Ja hoor, je kan gewoon de oplader inprikken, je kan er niks mee slopen (tenzij je een hele gare lader hebt die alle usb standaarden negeert, maar daar wil je ook je telefoon niet aanhangen dan)
Septillion schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:27:
Alright geprobeerd met de 20W Baseus PD oplader. Geen reactie vanuit de laptop. Blijft gewoon op batterij-stand. Zou het bij te weinig vermogen wel een waarschuwing daarover geven? Of is het feit dat er totaal niks gebeurde een teken dat de laptop usb-c opladen niet ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

TTMJ! schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:59:
[...]

Die heb ik alleen (nog) niet. Het enige wat ik wil is een bevestiging van de laptop dat er iets met die poort wordt gedaan. Of krijg je dat niet bij een kleinere telefoon oplader?

Ik ga het even uitproberen
Je kan het proberen, maar laptops waar ik het mee geprobeerd heb doen er niets mee.

Maar goed, USB-C zou dus nooit problemen mogen geven. Het werkt of het werkt niet, maar mag niet stuk gaan. 5V tegen 5V moeten dus kunnen, alle andere spanningen moet voor onderhandeld worden. En als je een PD chip hebt lijkt me de kans 99% dat het werkt met een PD adapter die 20V kan leveren.

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 25-08-2023 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Septillion schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:19:
[...]

Je kan het proberen, maar laptops waar ik het mee geprobeerd heb doen er niets mee.

Maar goed, USB-C zou dus nooit problemen mogen geven. Het werkt of het werkt niet, maar mag niet stuk gaan. 5V tegen 5V moeten dus kunnen, alle andere spanningen moet voor onderhandeld worden. En als je een PD chip hebt lijkt me de kans 99% dat het werkt met een PD adapter die 20V kan leveren.
Oke ik heb het geprobeerd met een 20W pd adapter maar ik kreeg geen reactie van de laptop. Ik weet dus eigenlijk nogsteeds niet zeker of het werkt als ik er een 65W of 100W adapter aanschaf.

Zou je voor de grap even voor mij kunnen kijken wat er gebeurt als een 20W adapter er in zet? Krijg jij dan wel een waarschuwing over te lage spanning of gebeurt er dan helemaal niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Volgens mij helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 10:28

HetGezegde

Yes, you can!

TTMJ! schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Oke ik heb het geprobeerd met een 20W pd adapter maar ik kreeg geen reactie van de laptop. Ik weet dus eigenlijk nogsteeds niet zeker of het werkt als ik er een 65W of 100W adapter aanschaf.

Zou je voor de grap even voor mij kunnen kijken wat er gebeurt als een 20W adapter er in zet? Krijg jij dan wel een waarschuwing over te lage spanning of gebeurt er dan helemaal niks?
Zoals aangegeven: testen. Leen of bestel een 65W (of 90W) charger om te testen. Laat het doosje heel en als het niet werkt, stuur je 't terug. Daar doen de meeste online shops niet moeilijk over, en mogen ze ook niet moeilijk over doen.

Je zou ook nog langs een lokale PC boer kunnen gaan of bjiv. een MediaMarkt/Coolblue winkel om te vragen of je het even mag testen.
Pagina: 1