Waarom zijn fietsen nergens op voorraad?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.791 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:37
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. Voor 10km per dag woonwerk, maar ik wil er ook af en toe langere stukken mee fietsen en hij moet makkelijk mee kunnen in de trein. Dus ik doe wat onderzoek via internet en kom erachter dat er prachtige modellen te koop zijn. Een paar kanshebbers zijn de Trek District 3 of 4, Cube Travel EXC, Stevens Radonneur. De sites van de fabrikanten houden nooit meer op over hoe goed die fietsen zijn.

Maar als je er daadwerkelijk eentje wilt kopen, dan blijken die dingen nergens op voorraad. Ik wil een fiets kopen die op voorraad is. Proberen bij een echte winkel en dan meteen meenemen. Ik heb geen zin in heen- en weergestuur via een koerier. Dat moet toch kunnen zou je denken, ik woon in een grote stad met flink wat fietsenzaken. Al die zaken hebben hun eigen prachtige website met daarop de fiets die ik zoek. Maar als ik 'm dan vervolgens aanklik en de maat selecteer (en ik heb geen rare afwijkende maat, ben 1.90m) dan zijn die dingen gewoon niet op voorraad. Veel zaken hebben er niet eens bij staan of en wanneer ze weer nieuwe krijgen.

Het begint een grote ergenis te worden. Doe je een hele middag onderzoek. Als je googled op het merk en type fiets, dan krijg je allemaal verwijzingen naar diezelfde fietsenzaken, waarvan ik dus al weet dat ze geen voorraad hebben.

Waarom halen die zaken de fietsen die ze niet hebben, niet van hun website? Zo blijf ik doorklikken. Maak gewoon geen reclame voor spullen die je toch niet kunt leveren. Is het nu echt zo moeilijk? Ik word er moedeloos van en denk na een middagje zinloos doorklikken "dan maar geen nieuwe fiets".

Mis ik hier iets? Ben ik net op het verkeerde moment op zoek en komen er binnenkort allemaal nieuwe modellen uit? Waarop ik dan weer maanden moet wachten tot ze eindelijk op voorraad zijn? Ik wil gewoon een nieuwe fiets, geen raar model of merk, geen rare maat, hoe moeilijk kan het zijn?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

10 modellen, 2 kleuren, dames en heren, 5maten.

Dus ze moeten 200 fietsen op voorraad hebben. Stel inkoopprijs €750, dus ook nog €150.000 werkkapitaal..

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Nee, jij zoekt geen e-bike. Die dingen zijn de afgelopen tijd massaal ingekocht, omdat er een hele poos een enorme vraag was. Maar die vraag is de afgelopen tijd fors teruggelopen en nu zit men dus overal met e-bikes op voorraad. Je ziet ook dat heel veel fietsenmakers tegenwoordig eigenlijk meer e-bikes in hun showroom hebben staan dan gewone fietsen.

Gewone fietsen zijn er veel minder besteld, dus daar is niet veel voorraad van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Bij Mantel zie je duidelijk de winkelvoorraad staan per winkel. Misschien is dat wat voor je?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:40

Speedmaster

Make my day...

Die laatste is bij 12goBike in jouw maat op voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34

Rmg

PhilipsFan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:08:

Mis ik hier iets? Ben ik net op het verkeerde moment op zoek en komen er binnenkort allemaal nieuwe modellen uit? Waarop ik dan weer maanden moet wachten tot ze eindelijk op voorraad zijn? Ik wil gewoon een nieuwe fiets, geen raar model of merk, geen rare maat, hoe moeilijk kan het zijn?
Met 190 zit je wel aan de (grote) L/XL maten, iig niet de "gemiddelde maat"

En augustus/september komen idd de nieuwe fietsen voor het volgend jaar traditioneel gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bombadil schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:12:

Dus ze moeten 200 fietsen op voorraad hebben. Stel inkoopprijs €750, dus ook nog €150.000 werkkapitaal..
Nee, groot deel leverancierskrediet waarschijnlijk. Maar bij in- en verkoop hoort natuurlijk wel degelijk inkoop. "Op bestelling" is wat te makkelijk, dat kan ik zelf namelijk ook. (Dat is ook mijn standaard reactie als ze in een winkel zeggen "iets wel voor me te kunnen bestellen". Tsja, dan kan ik het net zo goed zelf bestellen natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Speedmaster schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:18:
Die laatste is bij 12goBike in jouw maat op voorraad
Ja, verkeerd voorbeeld, ik zoek eigenlijk eentje met een belt en deze heeft dat niet. Er was een andere Stevens, maar die kan ik niet meer vinden.

Ze hoeven natuurlijk niet elke mogelijke kleur en uitvoering te hebben. Als het model in voorraad is en ze kunnen binnen enkele dagen mijn versie bestellen, dan vind ik het ook goed.

@Anoniem: 39993 inderdaad, elektrische fietsen zijn wel overal in voorraad, maar ik wil juist wat beweging krijgen. Als ik lui ben ga ik wel met de auto, dan zit ik ook nog droog.
Jeroenneman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:15:
Bij Mantel zie je duidelijk de winkelvoorraad staan per winkel. Misschien is dat wat voor je?
Die hebben de modellen die ik zoek ook niet.

Het lijkt wel alsof de belt drives op zijn, want het zijn vooral modellen met een belt die slecht leverbaar zijn.

Wat de discussie brengt op een ander onderwerp waar ik me aan erger. Die belt drive wordt gebracht als onderhoudsvriendelijk. Maar ik heb er zo mijn bedenkingen over. Ik ben degene die een aluminium crank gewoon aan gort trapt. Zie bijgevoegde afbeelding. Ik heb er sterk mijn twijfels over of ik die tandjes van die riem er niet gewoon bij bosjes af trap. Maar als de cranks niet breken, heb ik eigenlijk nooit onderhoud aan mijn ketting of tandwielen. Mijn huidige fiets is 15 jaar oud, daar is welgeteld 1x een nieuwe ketting om gekomen en 2x een achtertandwiel (omdat de tandjes helemaal ovaal waren, fietsenmaker had nog nooit zoiets gezien).

Dus, NOG onderhoudsvriendelijker dan een paar tientjes per 15 jaar? Is een fiets met een ketting niet gewoon een betere keus voor mij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vP2eB3dKm4fHvcKBS5i8sDNInGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rAbvfv4aOIWMPkFTV3v3ppL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:45
Als je in de buurt van Arnhem/Nijmegen komt dan zit er langs de A50 een winkel meer best aardig wat keuze nog.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28
Je kunt ook vragen wat er binnenkomt en daar een soort van optie op nemen. Eventueel proberen op een vergelijkbaar exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Rukapul schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:41:
Je kunt ook vragen wat er binnenkomt en daar een soort van optie op nemen. Eventueel proberen op een vergelijkbaar exemplaar.
Dat is niet hoe ik werk. Ik doe uitgebreid onderzoek en vergelijk veel modellen op specs. Als ik dan een 'vergelijkbaar' exemplaar krijg aangeboden, kan ik weer helemaal opnieuw beginnen. Want misschien zijn de eigenschappen waarop de handelaar 'm 'vergelijkbaar' vindt, helemaal niet interessant voor mij. Ik moet er vanuit kunnen gaan dat als er geadverteerd wordt voor een product, zowel op de site van de fabrikant als van de winkel, dat product ook leverbaar is.

Maar @Rmg geeft misschien wel de info waar ik naar op zoek ben. Als nieuwe modellen gewoonlijk in augustus komen, dan ben ik gewoon te vroeg en moet ik de zoektocht een maandje uitstellen. Maar wel irritant dat dit nergens vermeld staat. Ook wel weer logisch, als een handelaar op z'n site zet dat er binnenkort nieuwe modellen uitkomen, dan koopt niemand de oude modellen meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Wat die belt drive betreft, dat is een getande riem. Maak 'm 2x zo breed en je hebt een riem waar een auto 100.000 of meer kilometers de motor inwendig mee aandrijft. Als die automotor 80KW op die riem zet, hoe denk jij dan de tanden eraf te breken? Ja het kan kapot, maar dan moet je denken aan een vrijloop die vastslaat terwijl jij net op je trappers gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28
PhilipsFan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:54:
[...]

Dat is niet hoe ik werk. Ik doe uitgebreid onderzoek en vergelijk veel modellen op specs. Als ik dan een 'vergelijkbaar' exemplaar krijg aangeboden, kan ik weer helemaal opnieuw beginnen.
Maat kleiner of damesmodel is vaak geen belemmering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
Waarom niet gewoon een fietsenzaak inlopen en daar op basis van beschikbaarheid een model kiezen?

[ Voor 5% gewijzigd door nachtnet op 21-08-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
_JGC_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:05:
Wat die belt drive betreft, dat is een getande riem. Maak 'm 2x zo breed en je hebt een riem waar een auto 100.000 of meer kilometers de motor inwendig mee aandrijft. Als die automotor 80KW op die riem zet, hoe denk jij dan de tanden eraf te breken? Ja het kan kapot, maar dan moet je denken aan een vrijloop die vastslaat terwijl jij net op je trappers gaat staan.
Die 80kW van de automotor wordt niet via die riem overgedragen. Die gaat rechtstreeks van het vliegwiel naar de versnellingsbak. Het enige wat door de riem wordt aangedreven, zijn de kleppen die op en neer gaan en eventueel de brandstof- en waterpomp. Dat is bij lange na geen 80kW.

Ik heb al plaatjes op internet gezien van riemen waar de tanden vanaf lagen. Okee, internet, ik weet het, maar als ik die riemen zie en vervolgens even naar mijn tandwielen met ovale tandjes kijk, dan heb ik er niet een goed gevoel bij...

[ Voor 13% gewijzigd door PhilipsFan op 21-08-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PhilipsFan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:13:
[...]

Die 80kW van de automotor wordt niet via die riem overgedragen. Die gaat rechtstreeks van het vliegwiel naar de versnellingsbak. Het enige wat door de riem wordt aangedreven, zijn de kleppen die op en neer gaan en eventueel de brandstof- en waterpomp. Dat is bij lange na geen 80kW.

Ik heb al plaatjes op internet gezien van riemen waar de tanden vanaf lagen. Okee, internet, ik weet het, maar als ik die riemen zie en vervolgens even naar mijn tandwielen met ovale tandjes kijk, dan heb ik er niet een goed gevoel bij...
Scootertjes rijden al jaren met een riemaandrijving. Ik heb nog nooit een aandrijfriem hoeven vervangen op een scooter, dus ik zie niet in waarom die op een fiets dan zo zwak zou zijn. Van mijn snelste scooter heb ik de riem vaak genoeg gezien toen ik met de gewichten in de racekoppeling aan het experimenteren was. Heb echt nooit de indruk gehad dat dat nou een zwak onderdeel zou zijn. Maar harder dan 85 liep die scooter niet, dus misschien trek je hem met een wat snellere 70cc wel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:02
@PhilipsFan
Dat was mijn overweging ook. Ik heb al een versnellingsnaaf en metalen trappers aan gort getrapt. Zo'n belt-drive lijkt me kwetsbaar.

En inderdaad. Zo'n kleppentrein in een automotor heeft weinig weerstand dus zo'n riem hoeft inderdaad niet zoveel kracht te leveren. Een dikke aars als ik op een fiets is een heel ander verhaal :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Korvaag schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:40:
@PhilipsFan
Dat was mijn overweging ook. Ik heb al een versnellingsnaaf en metalen trappers aan gort getrapt. Zo'n belt-drive lijkt me kwetsbaar.

En inderdaad. Zo'n kleppentrein in een automotor heeft weinig weerstand dus zo'n riem hoeft inderdaad niet zoveel kracht te leveren. Een dikke aars als ik op een fiets is een heel ander verhaal :)
Volgens mij is een ketting kwetsbaarder hoor. Mijn vorige ketting was echt "op" na 12.000 kilometer. Dat had niet veel meer gescheeld of die was gewoon een keer geknapt.

Mijn laatste scooter was een scooter die ook als motorscooter verkrijgbaar was. Ding woog met vloeistoffen, slot en koffertje achterop ongeveer 120 kilo. Tel daar dan nog 90 kilo berijder bij op. Nooit problemen gehad met de riem. Kan me echt niet voorstellen dat dat nu anno 2023 een probleem zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:02
Hmja het zou kunnen. Die motor-belts zijn meestal ook een stuk breder. Ik kan het slecht inschatten. Ik werd er niet wild enthousiast van iig :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Anoniem: 39993 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:46:
[...]

Volgens mij is een ketting kwetsbaarder hoor. Mijn vorige ketting was echt "op" na 12.000 kilometer. Dat had niet veel meer gescheeld of die was gewoon een keer geknapt.

Mijn laatste scooter was een scooter die ook als motorscooter verkrijgbaar was. Ding woog met vloeistoffen, slot en koffertje achterop ongeveer 120 kilo. Tel daar dan nog 90 kilo berijder bij op. Nooit problemen gehad met de riem. Kan me echt niet voorstellen dat dat nu anno 2023 een probleem zou kunnen zijn.
Goed punt, ik heb inderdaad ook een keer een ketting aan gort getrapt. Die knapte gewoon en dan sta je ook stil. Was ik ff vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:11
Weet niet hoe dat tegenwoordig is met leverbaarheid maar toen ik mijn District 3 kocht 2 jaar geleden was dat de laatste die ze hadden, de volgende levering verwachten ze 7 maand later :/ En sinds die tijd is de prijs van een District 3 ook 300 euro gestegen.

En wat bombadil al zei, 1 merk en model heeft al zoveel varianten dat als je ze allemaal op voorraad hebt staan dat er 20-30 zijn. Los van de waarde moet een fietsenmaker daar ook plek voor hebben.

Bij mijn fietsenmaker hebben ze alles van kinderfietsjes tot aan racefietsen van Ridley en Trek. Je zal daar maar meerdere varianten van op voorraad hebben, 4 fietsen kan al 20k euro aan inventaris zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 22-08-2023 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:46:
[...]

Als je de boel aan gort trapt of snel verslijt dan moet je misschien wat meer schakelen zodat de krachten niet te groot worden. Als je dat bij je auto doet gaat er ook sneller dan verwacht iets kapot.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:30
Frogmen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Als je de boel aan gort trapt of snel verslijt dan moet je misschien wat meer schakelen zodat de krachten niet te groot worden. Als je dat bij je auto doet gaat er ook sneller dan verwacht iets kapot.
En de boel goed onderhouden. Bij een ketting met derailleurs is het schoonmaken en smeren uiteraard ook iets waarmee de levensduur verlengt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor 10km woon-werk kun je toch gewoon op Marktplaats een fiets van 50 euro kopen? Dat is loopafstand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 10:43
Ovale tandjes is een teken van een uitgerekte ketting........ dus veel te lang doorgefietst. Heeft niets met kracht te maken.

Alu cranks breken wel vaker, komt meestal doordat hij een keer een stoep geraakt heeft en dus een tik heeft gehad, paar weken erna breekt het.

De "Dit heb ik nog nooit gezien" reactie van jouw fietsenmaker, dat is les 1 op de fietsenmakersuniversiteit.

Dus wat voorzichtiger met je fiets omspringen, en gewoon netjes onderhoud laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-06 09:40

B64

PhilipsFan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:29:
[...]

Ja, verkeerd voorbeeld, ik zoek eigenlijk eentje met een belt en deze heeft dat niet. Er was een andere Stevens, maar die kan ik niet meer vinden.

[...]

Ze hoeven natuurlijk niet elke mogelijke kleur en uitvoering te hebben. Als het model in voorraad is en ze kunnen binnen enkele dagen mijn versie bestellen, dan vind ik het ook goed.

@Anoniem: 39993 inderdaad, elektrische fietsen zijn wel overal in voorraad, maar ik wil juist wat beweging krijgen. Als ik lui ben ga ik wel met de auto, dan zit ik ook nog droog.

[...]

Het lijkt wel alsof de belt drives op zijn, want het zijn vooral modellen met een belt die slecht leverbaar zijn.

Wat de discussie brengt op een ander onderwerp waar ik me aan erger. Die belt drive wordt gebracht als onderhoudsvriendelijk. Maar ik heb er zo mijn bedenkingen over. Ik ben degene die een aluminium crank gewoon aan gort trapt. Zie bijgevoegde afbeelding. Ik heb er sterk mijn twijfels over of ik die tandjes van die riem er niet gewoon bij bosjes af trap. Maar als de cranks niet breken, heb ik eigenlijk nooit onderhoud aan mijn ketting of tandwielen. Mijn huidige fiets is 15 jaar oud, daar is welgeteld 1x een nieuwe ketting om gekomen en 2x een achtertandwiel (omdat de tandjes helemaal ovaal waren, fietsenmaker had nog nooit zoiets gezien).

Dus, NOG onderhoudsvriendelijker dan een paar tientjes per 15 jaar? Is een fiets met een ketting niet gewoon een betere keus voor mij?
[Afbeelding]
Uhm, die breuk ziet eruit als langzaam opgebouwd. Het is niet gezegd dat jij 'm kapot getrapt hebt, het kan evengoed zo zijn dat die trapper een keer een hele sterke impact heeft meegemaakt (fiets omgevallen, iets anders tegen de fiets gevallen) of dat er een zwakke plek (kleine productiefout?) in deze trapper zat. Soms kan het echt jaren duren voordat zoiets tot een daadwerkelijke breuk leidt.

Ook een ketting heeft onderhoud nodig, moet af en toe schoongemaakt en gesmeerd worden. En juist die vorm van onderhoud is bij een belt veel minder hard nodig. Jouw vorige fiets had waarschijnlijk een kettingkast zodat er minder snel vuil bij kwam? Maar die ovalen tandjes op tandwielen geven wel aan dat je ze veel, veel te laat hebt vervangen.
Het begint een grote ergenis te worden. Doe je een hele middag onderzoek. Als je googled op het merk en type fiets, dan krijg je allemaal verwijzingen naar diezelfde fietsenzaken, waarvan ik dus al weet dat ze geen voorraad hebben.

Waarom halen die zaken de fietsen die ze niet hebben, niet van hun website? Zo blijf ik doorklikken. Maak gewoon geen reclame voor spullen die je toch niet kunt leveren. Is het nu echt zo moeilijk? Ik word er moedeloos van en denk na een middagje zinloos doorklikken "dan maar geen nieuwe fiets".
Misschien moet je je even verdiepen in de werking van zo'n website? Een bedrijf dat een bepaald model niet actief in bestelling heeft staan, kan dus ook niet aangeven wat de levertijd is, want die kan per bestelling verschillen. Dat wekt namelijk alleen maar valse verwachtingen op, en nog veel meer frustratie bij klanten die daadwerkelijk een bestelling plaatsen. Het wil dus helemaal niet zeggen dat die fietsen niet meer leverbaar zijn, maar simpelweg dat ze niet op voorraad zijn.

In plaats van hier je beklag doen, kun je het beste gewoon bij een fietsenwinkel naar binnen stappen, je wensen op tafel leggen en kijken wat ze voor je kunnen betekenen. De meeste fietsenmakers zijn namelijk heus wel bereid je een fiets te verkopen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:54

Koekfabriek

King Billy on the wall

Oon schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:19:
Voor 10km woon-werk kun je toch gewoon op Marktplaats een fiets van 50 euro kopen? Dat is loopafstand
Sinds wanneer is twee uur wandelen op: "loopafstand".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je een fiets wilt hebben die op voorraad is dan loop je toch naar de fietsenwinkel en dan kies je daar een fiets uit ipv op een website.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:43
Mijn huidige fiets is 15 jaar oud, daar is welgeteld 1x een nieuwe ketting om gekomen en 2x een achtertandwiel (omdat de tandjes helemaal ovaal waren, fietsenmaker had nog nooit zoiets gezien).
Niet om bij de hand te zijn, maar als je nooit je ketting vervangt, gaan idd je kettingwielen naar de klote, omdat die uitgerekte ketting niet meer in de pitch van het kettingwiel past en dus op de pieken van de tanden gaat lopen. Kwestie van normaal onderhoud doen, dan heb je daar geen last van.

edit: en om nog toe te voegen, een beltdrive zal hier geen last van hebben omdat die nagenoeg niet rekken.

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 22-08-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
mcDavid schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:05:
[...]

Niet om bij de hand te zijn, maar als je nooit je ketting vervangt, gaan idd je kettingwielen naar de klote, omdat die uitgerekte ketting niet meer in de pitch van het kettingwiel past en dus op de pieken van de tanden gaat lopen. Kwestie van normaal onderhoud doen, dan heb je daar geen last van.

edit: en om nog toe te voegen, een beltdrive zal hier geen last van hebben omdat die nagenoeg niet rekken.
Of je doet geen onderhoud en vervangt gewoon de tandwielen als die versleten zijn. Het is maar net wat netto het minste werk is. Ik heb nu toevallig een fietsenmaker op mijn werkadres, dus dan is het makkelijker, maar voor een onderhoudsbeurtje naar een fietsenmaker fietsen en dan op een leenfiets terug was mij in het verleden wat teveel gedoe. En die tandwielen kosten nagenoeg niks, dit in tegenstelling tot de loopwielen van de belt drive...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frogmen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Wat is snel? Ik heb het voorblad, tandwiel en de ketting boven de 12k vervangen. Daar kan ik me dan niet echt druk om maken eigenlijk. En om nou te zeggen dat ik er bovenop zit qua onderhoud... nee. Eigenlijk had ik ze gewoon bij 10k al moeten vervangen, in plaats van doorfietsen tot "het eind". Maar ik vind het geen slechte score voor budget spul op een goedkope e-bike. Maar ik zou zo een fiets met aandrijfriem kopen. Dat zou het probleem in mijn ogen eigenlijk niet kunnen zijn. Het is gewoon een bewezen techniek, geen bleeding-edge ofzo. En vervangen is volgens mij eigenlijk best makkelijk bij een riem. Hebben die dingen niet altijd een deelbare achterbrug om een riem door te kunnen voeren?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-08-2023 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De rest van Nederland heeft iets meer geduld dan jij ;)

En dan heb je zo 200m2 extra ruimte nodig (en dat is opstelling fietsenrek), €10.000/jaar aan huur extra.
En al die demomodellen mag je na het seizoen voor een 'scherp prijsje' eruit doen, als dat bij €100 per fiets blijft doe je het goed.
Anoniem: 39993 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:20:
Nee, groot deel leverancierskrediet waarschijnlijk.
Dat werkt als je omzet draait, maar een fietsenwinkel krijgt geen €150.000 krediet als ze een vergelijkbaar bedrag omzetten per jaar.
Anoniem: 39993 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:20:
"Op bestelling" is wat te makkelijk, dat kan ik zelf namelijk ook. (Dat is ook mijn standaard reactie als ze in een winkel zeggen "iets wel voor me te kunnen bestellen". Tsja, dan kan ik het net zo goed zelf bestellen natuurlijk.)
En daarom heeft niemand meer voorraad.
De meeste mensen komen kijken, proefrijden en kopen daarna online de fiets voor een paar tientjes voordeliger, want 'je bent toch Hollander'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheGhostInc schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:09:
[...]

De rest van Nederland heeft iets meer geduld dan jij ;)

[...]

En dan heb je zo 200m2 extra ruimte nodig (en dat is opstelling fietsenrek), €10.000/jaar aan huur extra.
En al die demomodellen mag je na het seizoen voor een 'scherp prijsje' eruit doen, als dat bij €100 per fiets blijft doe je het goed.

[...]

Dat werkt als je omzet draait, maar een fietsenwinkel krijgt geen €150.000 krediet als ze een vergelijkbaar bedrag omzetten per jaar.

[...]

En daarom heeft niemand meer voorraad.
De meeste mensen komen kijken, proefrijden en kopen daarna online de fiets voor een paar tientjes voordeliger, want 'je bent toch Hollander'.
Als je omzet draait? Dat lijkt me om te beginnen een heel goed idee. Als je niet van plan bent om omzet te gaan draaien, dan zou ik ook zeker geen hele winkel vol fietsen zetten.

En natuurlijk is er geen hond die zijn winkel tot de nok toe vol zet met alle mogelijke samen te stellen fietsen. Je hebt je doelgroep en op basis van die doelgroep ga je zelf natuurlijk een beetje bepalen wat je "op de plank hebt" en wat je op bestelling gaat leveren.

Het verschilt een beetje per fietsenmaker, maar ik ben een poosje klant geweest bij een fietsenmaker die een klantengroep had voor het wat hogere segment tourfietsen (veel e-bikes toen ook al). Die had er dagen bij dat er voor 15+k euro's aan verkoopwaarde de winkel uitrolde. En als jij verkoopt, dan krijg je krediet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
PhilipsFan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:54:
[...]

Dat is niet hoe ik werk. Ik doe uitgebreid onderzoek en vergelijk veel modellen op specs. Als ik dan een 'vergelijkbaar' exemplaar krijg aangeboden, kan ik weer helemaal opnieuw beginnen. Want misschien zijn de eigenschappen waarop de handelaar 'm 'vergelijkbaar' vindt, helemaal niet interessant voor mij. Ik moet er vanuit kunnen gaan dat als er geadverteerd wordt voor een product, zowel op de site van de fabrikant als van de winkel, dat product ook leverbaar is.
Misschien heb ik erover gelezen, maar heb je al eens gebeld naar de winkel dan? Mogelijks kunnen zij gewoon dat model bestellen en binnen de 2 werkdagen in huis hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:49
PhilipsFan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

Of je doet geen onderhoud en vervangt gewoon de tandwielen als die versleten zijn. Het is maar net wat netto het minste werk is. Ik heb nu toevallig een fietsenmaker op mijn werkadres, dus dan is het makkelijker, maar voor een onderhoudsbeurtje naar een fietsenmaker fietsen en dan op een leenfiets terug was mij in het verleden wat teveel gedoe. En die tandwielen kosten nagenoeg niks, dit in tegenstelling tot de loopwielen van de belt drive...
Als je dan toch een fietsenmaker bij je werk hebt zou ik je adviseren om daar eens naar binnen te lopen en vragen of ze iets hebben wat je past. Je zou ook kunnen aangeven in welke regio je zoekt en welke maat je fiets moet hebben en misschien vind iemand wel wat in de buurt.

En het antwoord op je vraag:
spoiler:
Jou wensen komen minder vaak voor dus is het minder de moeite waard om daarin te investeren en risico te lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door markje1 op 22-08-2023 16:29 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]
Ik ben diegene die zijn grote blad aan gort trapte, had de fietsenmaker ook nog nooit gezien. En van mijn huidige fiets de trapassen (van de trappers) aan gort reed binnen 6 maanden :+

Ik had een Gates CDN aandrijflijn met een kunststof achtertandwiel, die er om bekend staan niet helemaal lekker te zijn en die had ik na 3500km aan gort getrapt en daardoor was de belt ook beschadigd.
Dat is onder garantie vervangen voor een Gates CDX aandrijflijn met dezelfde belt en een stalen achtertandwiel en dat loopt als een zonnetje. Weer en wind, alleen af en toe even afspoelen met water om eventueel zand eruit te spoelen en pekel maar verder doe ik er weinig aan. Rijd als een trein _/-\o_

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Dit topic heeft vrij weinig discussiewaarde om mee te beginnen en gaat ook alle kanten op. De initiële vraag lijkt mij inmiddels ook beantwoord.

Voor er het nodige aan moddergooien gaat starten, gaat deze dicht iig.

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.