Hoe krijg je een NAS stiller? (QNAP TS-453D enterprise disk)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik heb een tijdje terug een QNAP TS-453D NAS aangeschaft. Ik vindt het een mega fijn ding en ik ben er erg blij mee. Om te beginnen heb ik daar een paar oude 2.5" schijfjes in gehangen die amper geluid maakten.

Om in de toekomstige opslag behoeftes te voorzien heb ik op een later moment 2 stuks 14TB Toshiba Enterprise schijven gemonteerd. Deze maken echter erg veel lawaai! Zoveel zelfs dat ik het eigenlijk door het hele huis heen goed kan horen. Het zal deels wel de eigenschap van enterprise drives zijn, maar ze waren zo lekker snel en goedkoop...

Nu wil ik er toch graag iets aan gaan doen. De NAS staat in de trapkast, en er is best ruimte voor een kleine behuizing. Nog mooier zou het zijn als ik de schrijven gewoon wat stiller kan krijgen zonder extra doos er omheen. Wellicht is het mogelijk andere beugels te gebruiken, of zijn er andere truckjes.

Misschien ook het vermelden waard dat de schijven om één of andere reden nooit still staan. Ook wanneer ik helemaal geen data lees of schrijf of de NAS simpelweg niet gebruik. Er zit ook een SSD in waar alle applicaties op staan. Qua applicaties draai ik eigenlijk niets bijzonders. Sinds kort wel een NVR applicatie die 4 camera steams weg schrijft, maar qua geluid of hoorbare HDD activiteit lijtk er weinig veranderd. Beide schrijven draaien in een raid 1 achtige configuratie, maar dan in de QNAP variant.

Qua geluid is het vooral het "tikken" van wat ik denk dat een bewegende kop is. Dit gaat echt constant zonder echt patroon door.

Wat voor oplossingen kunnen jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Je NVR functie zorgt dat je NAS nooit in hybernate gaat en dus de disken opgespind houdt.
Logisch gevolg, kan je ook weinig aan doen.

Grote drives hebben veel platters en dus ook koppen. Ergo: meer herrie.
Kan je ook niet heel veel mee. Seagate, toshiba, WD... ze maken allemaal gewoon veel meer geluid dan de oude 2-3TB disken.

Enige watje kan doen is de disken wat isoleren van de behuizing. Vaak hangen ze al in rubbers, maar kan je de bays nog voorzien van een hele dunne viltlaag. Dat dempt het resoneren een beetje. Heel veel gaat het niet schelen hoor, verwacht er geen wonderen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 22:39
Begrijp ik goed dat je het lawaai ook al had voor je de nieuwe schijven erin hing?

Kan je niet kiezen om die data naar je kleine schijven te schrijven en de grote in spindown te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Tja, in het verleden heb ik wel eens 2 postbode elastieken gebruikt om een rumoerige harde schijf op te hangen, maar in jouw NAS is dat, vanwege het feit dat de harde schijven er op hun kant ingeschoven worden, waarschijnlijk geen optie.
Op de een of andere manier zul je moeten proberen om de NAS te isoleren van de ruimte zelf.
Dat zou misschien al kunnen door het toevoegen van massa of het isoleren ten opzichte van de ondergrond, afhankelijk van jouw situatie.
Deze pagina geeft aardig wat tips.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former