Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
In 2022 een bedrag van 731 euro ingelegd en in 2023 3394 euro.

Is het mogelijk of niet de moeite waard? Reden is dat ik onlangs een vast contract heb gekregen en besef mij nu pas dat een afgelost koophuis ook een investering is. Ik wil een huis / appartement kopen en die 4k in een deposito stoppen of gewoon in indexfondsen met de bedoeling om over 5-10 jaar iets te kunnen kopen.

Ik kan het in principe ook gewoon laten staan, maar ik dacht alle beetjes helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Naamloos87 op 21-08-2023 16:20 ]

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Of het mogelijk is hangt af van de voorwaarden, aangezien je niet meld waar je dit hebt ingelegd is het niet mogelijk een zinnig antwoord hierop te geven. Maar ik verwacht dat je het niet kosteloos zal kunnen terughalen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ga er vanuit dat je een zogenaamd 3e pijler pensioenrekening hebt (dus niet bij een pensioenuitvoerder via werkgever maar zelf een pensioen rekening geopend).

Ja dat kan, je moet alleen wel afrekenen bij de fiscus. https://www.belastingdien...-ik-mijn-lijfrente-afkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02:16
Ik ga er vanuit dat die 4K ingehouden is op je bruto salaris en je er loonbelasting over betaalt als je dat nu opneemt, je hebt dan dus geen 4K om op een andere manier te investeren.
Het is mogelijk dat je werkgever bovenop jouw deel geld inlegt in het pensioenfonds. Wanneer je besluit geen gebruik te maken van het pensioenfonds stopt dat deel ook en dan loop je geld mis.

Wat heb je voor ogen als je met pensioen gaat? Is alleen AOW voldoende? Ga je kleiner wonen om meer geld te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
ZeRoC00L schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:04:
Of het mogelijk is hangt af van de voorwaarden, aangezien je niet meld waar je dit hebt ingelegd is het niet mogelijk een zinnig antwoord hierop te geven. Maar ik verwacht dat je het niet kosteloos zal kunnen terughalen.
Meesman
PolarBear schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:06:
Ik ga er vanuit dat je een zogenaamd 3e pijler pensioenrekening hebt (dus niet bij een pensioenuitvoerder via werkgever maar zelf een pensioen rekening geopend).

Ja dat kan, je moet alleen wel afrekenen bij de fiscus. https://www.belastingdien...-ik-mijn-lijfrente-afkoop
Klopt
pieter.a schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:08:
Ik ga er vanuit dat die 4K ingehouden is op je bruto salaris en je er loonbelasting over betaalt als je dat nu opneemt, je hebt dan dus geen 4K om op een andere manier te investeren.
Het is mogelijk dat je werkgever bovenop jouw deel geld inlegt in het pensioenfonds. Wanneer je besluit geen gebruik te maken van het pensioenfonds stopt dat deel ook en dan loop je geld mis.

Wat heb je voor ogen als je met pensioen gaat? Is alleen AOW voldoende? Ga je kleiner wonen om meer geld te hebben?
Ik wil het gewoon inleggen via box 3 zodat ik het kan verkopen als ik genoeg geld heb voor een huis.

Koophuis verkopen, kleiner worden (seniorenappartement)

Ik huur nu een kamer. Sociale huur duurt te lang en mijn salaris (2295 per maand) is te weinig voor vrije sector. Alle appartementen van < 900 zijn meteen weg dus ik wil ik gewoon iets voor mijzelf kopen.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:24
Dit kun je nog gratis ongedaan maken aangezien je over dit jaar nog geen aangifte hebt gedaan en de (definitieve) aangifte van vorig jaar nog aan kunt passen. Sowieso omdat het relatief weinig is en heel recent is afgesloten komt er geen boeterente bij kijken. Let wel, je gaat weer van bruto naar netto dus die 4K in jouw pensioenpot is maar de helft op jouw bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
Sendak239 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:17:
Dit kun je nog gratis ongedaan maken aangezien je over dit jaar nog geen aangifte hebt gedaan en de (definitieve) aangifte van vorig jaar nog aan kunt passen. Sowieso omdat het relatief weinig is en heel recent is afgesloten komt er geen boeterente bij kijken. Let wel, je gaat weer van bruto naar netto dus die 4K in jouw pensioenpot is maar de helft op jouw bankrekening.
Mijn jaarinkomen van 2022 was iets van 29k dat is toch veel te laag voor 50% belasting?

[ Voor 60% gewijzigd door Naamloos87 op 21-08-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:24
Naamloos87 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:18:
[...]

Mijn jaarinkomen van 2022 was iets van 29k dat is toch veel te laag voor 50% belasting?
Je marginale belastingtarief is hoger dan 37 procent vanwege zorgtoeslag en afbouw algemene heffingskorting. Waarschijnlijk iets van 45 procent. Inderdaad, als je meer verdient dan zit je eerder rond de 55 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Dit soort kleine potjes kan je veel geld kosten. Het klink mooi, nu aftrekken van de belasting.
Maar als je van zo’n klein bedrag een pensioen koopt valt dat fors tegen, omdat er een lekker bedrag aan
vaste kosten wordt ingehouden. Hoeveel is natuurlijk niet duidelijk te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Snel uitzoeken of de huidige afkoopwaarde nog door de fiscus als klein bedrag wordt gezien en dan af laten kopen…… dit soort bedragen schieten gewoon niet op (als je ze niet aan je lopende pensioenvoorziening kan toevoegen). Je kan de premie alleen aftrekken als je er op pensioendatum een periodieke uitkering van koopt.

Resultaat is dan vaak maar enkele euro’s per maand meer.

Valt je afkoop mog onder een klein bedrag dan valt de afkoop wellicht mee, anders komt er nog een heffing bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
wjvh schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:24:
Dit soort kleine potjes kan je veel geld kosten. Het klink mooi, nu aftrekken van de belasting.
Maar als je van zo’n klein bedrag een pensioen koopt valt dat fors tegen, omdat er een lekker bedrag aan
Hij heeft nog wat decennia om dat potje uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
Ik wilde de revisierente berekenen maar dit kan alleen over 2022.

https://www.belastingdien...el-revisierente-berekenen

Wat is het bedrag van de afkoopsom waarover u inkomstenbelasting moet betalen?
731 euro? (dit heb ik in dat jaar ingelegd)

In 2023 heb ik 3394 euro ingelegd.

Moet ik tot 2024 wachten totdat ik dat kan terugvragen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-07 22:39
Naamloos87 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:38:
Ik wilde de revisierente berekenen maar dit kan alleen over 2022.

https://www.belastingdien...el-revisierente-berekenen

Wat is het bedrag van de afkoopsom waarover u inkomstenbelasting moet betalen?
731 euro? (dit heb ik in dat jaar ingelegd)

In 2023 heb ik 3394 euro ingelegd.

Moet ik tot 2024 wachten totdat ik dat kan terugvragen?
Laat die 734 Euro lekker staan, dat gaat echt niet het verschil maken als je een huis gaat kopen, het potentiele gedoe absoluut niet waard. Het geld dat je dit jaar gestort hebt is iets tussen Meesman en jouw om te regelen, als zij het ongedaan willen maken (mogelijk tegen kosten) dan heb je daarover niets van doen met de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
wjvh schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:24:
Heb je misschien gemist dat het hier gewoon gaat om een pensioenbeleggingsrekening van Meesman? Ik zie niet in waarom dat veel geld zou kosten. Kosten zijn gewoon transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:36:
Snel uitzoeken of de huidige afkoopwaarde nog door de fiscus als klein bedrag wordt gezien en dan af laten kopen…… dit soort bedragen schieten gewoon niet op (als je ze niet aan je lopende pensioenvoorziening kan toevoegen). Je kan de premie alleen aftrekken als je er op pensioendatum een periodieke uitkering van koopt.

Resultaat is dan vaak maar enkele euro’s per maand meer.

Valt je afkoop mog onder een klein bedrag dan valt de afkoop wellicht mee, anders komt er nog een heffing bij.
Gezien de gebruikersnaam kan dat geld nog tot 2056 renderen voor er een product gekocht moet worden. Ik weet dat historische rendementen geen garanties geven, maar de kans dat die 4k veel meer wordt dan 4k tegen die tijd durf ik wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar gaat het niet om…. Dit soort kleine bedragen zetten geen zoden aan de dijk als je niet elk jaar duizenden euro’s gaat inbrengen. En bijna niemand die in een pensioenregeling gaat vallen doet dat nog aanvullend.

Dat staat er over 40jaar €8K. Koop je een maandelijkse uitkering van van €10-15 per maand. Plus je bent in al die jaren, maar vaak zeker op het moment van uitkering, flink wat kosten kwijt. Hoera.

Ook hier…. Gewoon transactie en jaarlijkse kosten en ze beleggen in hun eigen fondsen die ook weer een beheerfee rekeken.

Gewoon niet doen maar op een betere manier je pensioen regelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 22-08-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Oilman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:04:
[...]

Laat die 734 Euro lekker staan, dat gaat echt niet het verschil maken als je een huis gaat kopen, het potentiele gedoe absoluut niet waard. Het geld dat je dit jaar gestort hebt is iets tussen Meesman en jouw om te regelen, als zij het ongedaan willen maken (mogelijk tegen kosten) dan heb je daarover niets van doen met de Belastingdienst.
Even de spelregels van Meesman opgezocht:
4.9 Indien een storting ongedaan gemaakt moet worden en zowel de wet- en regelgeving als de
administratieve organisatie van Meesman daartoe de mogelijkheid bieden, dan kan Participant
daarvoor een verzoek indienen. De kosten hiervoor bedragen €30. Indien de storting ongedaan
gemaakt moet worden nadat het gestorte bedrag reeds is belegd, dan komt het beleggingsrisico
(eventuele waardedalingen of -stijgingen) over de periode waarin het gestorte bedrag is belegd
voor rekening van de Participant.
Kortom even contact met ze opnemen, kost je dus 30 euro + koersrisico (kan natuurlijk ook positief uitvallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En als je het fiscaal als pensioenstorting gebruikt heb mag je wel degelijk ook nog even (extra) met de fiscus aftikken als het boven de drempel voor kleine bedragen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Oilman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:05:
[...]

Heb je misschien gemist dat het hier gewoon gaat om een pensioenbeleggingsrekening van Meesman? Ik zie niet in waarom dat veel geld zou kosten. Kosten zijn gewoon transparant.
Tijdens de opbouwfase is het wellicht transparant, maar tijdens de uitkeringsfase niet. “De rente” en “de levensverwachting” zijn de parameters, maar concreter krijg je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
wjvh schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Tijdens de opbouwfase is het wellicht transparant, maar tijdens de uitkeringsfase niet. “De rente” en “de levensverwachting” zijn de parameters, maar concreter krijg je het niet.
Naast dat het natuurlijk lastig te voorspellen is waar je uitkering kan aanvragen over 30 jaar (want Meesman doet dat niet zelf), blijft het dat het voor koop van een huis toch wel gerommel in de marge is, en hij nog heel veel jaar heeft om hierin in te leggen.

Verder zijn de kosten van Meesman niet hoog, welke fondsen het in zit kan je zo bekijken ook. En ja, heeft hij straks een baan de rest van zijn leven met een goede pensioenregeling en vindt hij dat afdoende, dan zal hij niet meer gaan inleggen. Maar in elk ander geval zal hij dat wel doen, en dan is Meesman geen verkeerde keuze.
Pagina: 1