Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dronkersmike
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-08-2023
Goedemiddag,

Mijn vriendin en ik gaan trouwen

We hebben gespaard hiervoor, maar omdat het geld er nogal snel uit ging hebben we besloten

een bedrag naar haar rekening te storten. Ze was een beetje bang dat ik meer opmaak dan de bedoeling is.

We hebben 2x 3500 euro overgemaakt van mij rek naar die van haar

Nu lees ik dat je dan schenkbelasting moet betalen. Klopt dit?

Zo ja, wat moet ik dan doen?

Mvg,
Michael

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:02
https://www.belastingdien...s-voor-de-schenkbelasting

Volgens dit stukje worden partners gezien als 1 schenker. Dus onderling geld overmaken lijkt me geen probleem. Mits je binnen een jaar gaat trouwen (als ik het goed lees) :)

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
neem een gezamenlijke rekening en duw het daar naar toe.

Maar zou je er niet druk om maken, ga er niet vanuit dat jij of je aanstaande interessant genoeg zijn voor de belasting dienst.

en dan nog, valt toch prima te verklaren?
totale kosten /2

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:33

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Hoi Michael,

Welkom op dit forum. Nee, je hoeft geen schenkingsbelasting te betalen. Hebben jullie een geregistreerd partnerschap (voordat jullie gaan trouwen)?

Maar als ik je berichtje zo lees, heb ik een oprechte vraag, uit interesse. Hebben jullie wel een goed overzicht gemaakt wat de trouwerij gaat kosten (en of je daar overal budget voor hebt?)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Het wordt alleen als een schenking gezien als er niets tegenover staat. Maar dat staat er wel, je vriendin gaat dit geld gebruiken om straks de trouwerij te betalen. Dus geen zorgen. Zolang jij er niet voor de grap ‘schenking’ bij vermeldt, kun je eventuele vragen hierover prima beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:57
Zoals ik het lees betalen jullie samen voor de bruiloft en beheert je verloofde (;)) het budget. Jij hebt hier aan bijgedragen door alvast geld over te maken met als doel dat straks de bruiloft betaald wordt.

Zoals @Toke_gt al aangeeft is dit geen gift omdat er iets tegen overstaat en, jullie samen gewoon de kosten delen van iets (wat mag binnen een relatie).

Daarnaast is het ook nog zo, dat als je trouwt in (beperkte) gemeenschap van goederen je in principe elkaar niks meer kan geven want, je wordt gezien als 1 persoon. Alles wat 1 jaar voor het huwelijk gebeurde valt hier ook onder naar elkaar toe.

Let er wel op dat sinds 1/1/2018 de regels zijn veranderd. Als je niks specifieks kiest dan ben je in beperkte gemeenschap van goederen getrouwd en blijven schenkingen en erfenissen tijdens het huwelijk EN het vermogen en schulden van voor het huwelijk van elkaar.

Ik heb dit in 2021 uitgezocht omdat ik de 18k studieschuld van mijn vrouw wilde afbetalen en me dus afvroeg of dit een gift was ja/nee.
Pagina: 1