Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Hallo mede-tweakers.

Ik woon recent in een nieuw appartement. Het is nieuwbouw en zou goede isolatie en een warmte terugwin installatie.

Ondanks dat het allemaal nieuw is, word het binnen toch erg snel warm als de zon er op staat. Er is veel glas en geen zonneschermen. Omdat het huur is ben ik beperkt in de oplossingen.

Waar ik aan zat te denken is een mobile airco aansluiten op de luchtafzuiging. Het gaat om een luchtverversingssysteem met WTW installatie. Zijn hier nog valkuilen bij waar ik rekening mee moet houden?

De aito waar ik aan zat te denken is een model als deze: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:42
Kijk eerst maar eens of je WTW wel een bypass heeft, anders wordt de airco warmte ook gebruikt om de verse lucht te verwarmen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

9 van de 10 keer mag je geen geforceerde afvoer op een centraal afzuigsysteem aansluiten.

Heb je daarnaast een eigen WTW, of is er sprake van een gedeeld/gezamenlijk systeem? Zou dit verder met je VVE gaan bespreken. Zij zullen hier waarschijnlijk toestemming voor moeten verlenen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Misschien goedkoper om de warmte van de zon proberen buiten te houden: schaduwdoek? parasol? verduisteringsrolgordijn? Warmtewerende folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 21:40

LauPro

Prof Mierenneuke®

Koeling d.m.v. een WTW heeft te weinig luchtvolume om echt effectief te koelen. Het beste doe je er aan om een split unit te installeren in de ruimte zelf.

Een simpele split unit van 2,5 kW bijv. doet op de hoogste stand ruim 500 m3/uur. Een deftige WTW voor een woonhuis piekt vaak op 400 m3/uur en dan is de inblaas/uitblaas nog verdeeld over meerdere ruimtes.

Je zal een hele grote temperatuurdelta moeten bereiken om een WTW dan nog effectief te laten koelen. Er zijn wel nakoelingspakketten voor WTW maar die kunnen er vaak maar een paar graden afhalen, allemaal gerommel in de marge als je het mij vraagt.

Functies scheiden: koelen en ventileren zijn twee verschillende zaken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 11:56
Wat @Question Mark zegt en maak daar maar 9,9 van.
Zelfde reden als je geen gemotoriseerde afzuigkap er op mag zetten.

Wat @MSXBas dus zegt. Beter kijk je naar manieren om de warmte buiten te houden.
Ik heb zelf ook veel glas oppervlak in een huur-appartement.
Zo heb ik zéér goede ervaring met schaduwdoek van Sun Eclipse, die monteer je (bij vooorkeur) aan de buiten kant. Binnekant kan ook maar is dan véél minder efficient.
Pagina: 1