5700xt Nitro+ middelste fan blijft maar draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaseless
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-04 12:05
Mijn vraag
Op mijn videokaart (5700xt nitro+) zitten 3 fans. De buitenste gaan alleen aan onder load, maar de middelste lijkt in idle al flink toeren te maken. Ik word er nu een beetje gek van. AMD's fan curve control helpt niet, MSI afterburner ook niet. Ik weet niet waar ik het anders zou kunnen oplossen. Temperaturen zijn nu bijvoorbeeld schappelijk 45 graden op de Hotspot en 44 "GPU".

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bios switch naar Silent mode (volgens mij middelste optie) werkt niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Komt dit probleem ook voor als je binnen Windows in Safe mode boot?
Zo niet, is het mogelijk een software/driver issue.

Daarnaast sinds wanneer is dit probleem voorgekomen? Heb je bijvoorbeeld onlangs een bepaald programma geïnstalleerd waarna dit probleem is voorgekomen?

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaseless
@KilleBladhark was net met de Driver Utility tool de Pro driver aan het verwijderen in safe mode, maar fans bleven blazen. Heb nu de normale Adrenalin weer, maar helaas geen geluk.

Zie bijvoorbeeld m'n huidige fan curve, even als test opgezet. Lager dan 26% kun je ook niet gaan, dus misschien kunnen de fans wel niet helemaal uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56upGjb-WWjmBtpnItS3KE1Uuyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r0Yxg4Uni0BDZ9wd4Ncln1d9.png?f=fotoalbum_large

Heb de kaart nu sinds oktober 2019 (nieuw) en eerste jaren geen problemen gehad. Dit fan probleem speelt nu op en af een paar maanden - kan niet helemaal achterhalen wat ik toen heb geïnstalleerd. Dacht misschien Wallpaper Engine maar daar draai ik geen zware achtergrond mee en als ik die uit zet reageren de fans er ook niet op.

Edit: zou het misschien met de VRAM snelheid te maken hebben? Weet niet of dat hoort, maar lijkt wel maximaal te vragen van m'n systeem tijdens simpel browsen?

[ Voor 7% gewijzigd door phaseless op 21-08-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
Had je ook al geprobeerd de fans te managen met Trixx Software van Sapphire?
Hier zou als het goed is wel een "Zero RPM" mode knop moeten in zitten.

Lijkt mij sterk dat het te maken heeft met VRAM snelheid, die zal bij de meeste taken best snel oplopen. Lijkt mij vrij normaal gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
Daarnaast volgens mij heeft deze kaart quick disconnect power cables voor de fans, mogelijk dat je deze een keer kunt reseaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaseless
@KilleBladhark Ja Trixx lijkt geen fan control software te hebben, alleen monitoring en RGB instellingen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hoe makkelijk is het om fans te swappen, ?
ik weet voorheen nitrokaarten een briljant 1 schroef quick connect systeem hadden.
(YouTube: SAPPHIRE How To: Change or Clean a Quick Connect Fan zo te zien nog steeds)

Het lijkt mij namelijk onwaarschijnlijk dat die fans softwarematig individueel aangestuurd worden, in plaats van alle 3 via 1 kanaal. Mijn verwachting is zijn dat er 1 aansturing is voor alle 3 tegelijkertijd. Dus als er 1 daar niet op reageert is dat een hardware probleem.

Dus mijn aanname is dat de ofwel de pwm aansturing op de kaart zelf, of de de -pwm controller op de middelste fan stuk is.

Als het niet teveel moeite is, wissel eens de onderste en middelste fans om. draait daarna opeens de onderste op 100% dan is die fan stuk, draait dan nog steeds de middelste op 100% dan zit het hem in de aansturing.

[ Voor 40% gewijzigd door heuveltje op 21-08-2023 17:16 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaseless
Heb weer wat nieuws geleerd:
Met Advanced Control draaien alle 3 de fans bij idle load.
Met Zero RPM alleen de middelste, dus ik denk dat er wel individuele aansturing is.

@heuveltje M'n kaart is gelukkig in een reversed build op z'n kop, dus ik zie de fans zo zitten. Alleen de middelste fan is kleiner dan de buitenste twee, dus dat gaat niet passen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

phaseless schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:26:
Heb weer wat nieuws geleerd:
Met Advanced Control draaien alle 3 de fans bij idle load.
Met Zero RPM alleen de middelste, dus ik denk dat er wel individuele aansturing is.
Hoe kom je tot die conclusie ? Ik denk nog nog steeds van niet :P
Ik denk dat er alleen collectieve aansturing is, maar dat 1 fan niet meer luistert en altijd full speed draait.

Jammer dat het 2 formaten zijn, dat maakt controleren wat lastiger.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1