Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-06 10:40
Momenteel is mijn setup een Macbook Pro 2020 i5 met externe LG monitor die de laptop in clamshell mode voedt via USB-C. Handig, maar ik werk in de praktijk vooral met Windows-software en heb problemen op de Mac met veelvuldige crashes bij het draaien van een virtual machine via Parallels Desktop en tegelijkertijd verbinding met het externe scherm. Daarom overweeg ik een overstap naar een Windows-laptop. Ook ivm wat andere irritaties ivm Mac.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk surfen, Office gebruiken, andere software gebruiken voor mijn werk (vooral tekstbewerking, geen videobewerking), aan mijn websites werken (waaronder lichte fotobewerking in Lightroom), muziek luisteren en ik houd ervan om Firefox open te hebben staan met meer dan 100 tabs. Ik gebruik geen zware software maar wel graag veel dingen tegelijkertijd (heb meestal Firefox, Word, Excel, bepaalde zakelijke software, Spotify/Youtube open staan en soms ook VPN/Torrent etc.)

HD grootte is minder belangrijk omdat ik thuis een NAS heb staan met 6TB ruimte.

Wat is je budget?
Onder de 1000 zou mooi zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Weinig, ik zou hem voornamelijk thuis gebruiken of in settings waar ik in elk geval toegang heb tot stroom. Soms werk ik in bed of op reis. Hij mag best wat kleiner zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Wat ik fijn zou vinden, is als ik mijn huidige LG-scherm erop kan aansluiten via USB-C waarbij hij dan tegelijkertijd ook oplaadt. Verder graag een strak ontwerp. Ik heb richting de Zenbook zitten denken, maar kon eigenlijk geen recente versie hiervan vinden. Ook de Acer Aspire 5 leek me ok, maar ik denk dat die ook al wat ouder is. Als fervent Mac-gebruiker (10+ jaar inmiddels), ben ik ook een beetje in de war van alle merken, opties en types die er zijn, terwijl je bij de Mac maar een paar opties hebt. Scherm hoeft zeker niet groot te zijn. Mijn huidige Mac is 13 inch en dat is prima, dus laten we zeggen dat het scherm max. 15 inch moet zijn, liefst 14

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Tweakers.net heeft hiervoor de Pricewatch. Ik zou adviseren om daarin wat filters te zetten en zien waar je op uit komt. Deel je indrukken en vraag feedback/ervaringen.

Paar tips:
  1. Lees/kijk vooral reviews. Hier op Tweakers en via google/youtube.
  2. Voor jouw casus heb je geen zware Intel i7/i9 nodig (AMD Ryzen 7/9. Een i3/i5 voldoet (AMD Ryzen 3/5).
  3. Liever een latest gen (13th) Intel CPU ivm stroomverbruik (warmte!). AMD zen3 is prima en over het algemeen wat zuiniger/koeler maar dat is met zen4 wat minder het geval. Ook is het afhankelijk van model/merk: dun --> koelt minder makkelijk en gebruik: een dunne op schoot/in bed --> warmte --> lawaai.
  4. Ga uit van 16Mb geheugen.
  5. Is een goed beeld belangrijk, zoek dan eens vergelijken van TN vs. IPS vs. OLED (IPS is mijn voorkeur ivm beeldhoeken)
  6. Werken op een laptop, liever een hoog scherm dan een breed scherm, dus liefst 3:2 of 16:10 beeldverhouding
  7. Zakelijk gebruik: hoe belangrijk is ondersteuning voor je? Als wel, dan misschien beter een zakelijk model met 3 jaar onsite garantie (lastig onder de 1,000 euro)

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniemerd
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-10-2024
Misschien kan je VMware fusion proberen? parallels desktop is een *** programma. Alleen is het dan wel echt beide omgevingen gescheiden. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
Wat denk je van deze?

uitvoering: Lenovo Yoga Slim 6 14IAP8 (82WU008AMH)

Mooie stevige volledig metalen laptop met OLED scherm.

Of bijv deze uit de review hier op tweakers met extra goeie batterijduur ook ( review: Lenovo Yoga 7 Pro - Oude tijden herleven (een beetje))

uitvoering: Lenovo Yoga Pro 7 14ARP8 (83AU0048MH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniemerd
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik ben zelf jaren fan van Acer laptops, eerst aspire daarna de nitro variant. Voor mijn studie had ik een Acer nitro 5 met een I7-9gen + 16gb ram. Ik runde meerdere zwaardere programma's daarop, voornamelijk VMware met windows server en een aantal client vm's. Dus echt voor een prima apparaat is Acer zeker een aanrader.

Een Acer die ik zakelijk aanbeveel is de Acer Aspire 5 (A515-58M-77FX)

https://www.coolblue.nl/p...pire-5-a515-58m-77fx.html

Ook is deze HP laptop een die aan je eisen voldoet en er erg netjes uitziet.

HP Envy x360 15-ey0200nd - Touch
https://www.hardware-expe...vy-x360-15-ey0200nd-touch