Keuze voor netwerkswitch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Beste Tweakers,

In onze TV-hoek hebben we 1 RJ45 aansluting in de muur zitten (CAT6). Ik ben op zoek naar een switch die we daarop kunnen aansluiten om zo de verschillende apperatuur van bekabeld internet te voorzien, het gaat om:
- Ziggo Mediabox Next Mini
- Smart TV
- Playstation
- Eventueel later nog een WIFI accesspoint, met PoE

Als ik het dan goed tel, heb ik minimaal een 5-poorts switch nodig. In dat geval zou ik dus graag 8 poorten nemen zodat ik wat extra flexibiliteit heb.

Hebben jullie nog suggesties voor een goede switch? Ik heb de volgende gevonden maar ik heb niet de kennis om te bepalen of dit allemaal goed is.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesD-Link DGS-108€ 32,29€ 32,29
1Netwerk switchesNetgear Prosafe GS108€ 26,95€ 26,95
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)€ 26,93€ 26,93
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG108PE€ 49,90€ 49,90
Totaal€ 136,07

Belangrijk is dat het niet te duur is, en ook gemakkelijk in gebruik te nemen zonder veel handmatig instellingen aanpassen etc. Ook energiezuinig is een pre.

Boris96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die zijn allemaal prima. Op dit niveau zijn die dingen allemaal quasi-hetzelfde (met als uitzondering die laatste, die voorzie in PoE en de rest niet). In je lijstje zie ik dat de TL-SG108E het goedkoopst is, dus neem die vooral als je geen PoE nodig hebt. Als je wel PoE wilt heb je uiteraard die laatste nodig, maar je kunt dat ook met een losse PoE-injector doen.

[ Voor 41% gewijzigd door CyBeR op 21-08-2023 13:25 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Staar je niet blind op PoE, want met een injector ben je ook zo klaar. Het gaat tenslotte over 1 apparaat.

Zorg dat je switch IGMP snooping ondersteunt. Niet voor bij Ziggo, maar later handig, mocht er ooit TV van een andere provider doorheen moeten.

Alle switches doen wat jij nodig hebt. Ze zijn ook ongeveer hetzelfde. Volgens mij, maar dat heb ik niet geverifieerd is dat ook de reden dat ze qua typenaam ook gewoon bijna hetzelfde zijn.

Edit, brainfart verbeterd

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 21-08-2023 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:03
De TP-Link switches die je noemt zijn managed en kunnen dus handmatig ingesteld worden. Dat lijkt me in dit geval niet nodig. De Netgear Prosafe is een prima keuze. Goedkoper kan ook nog. (Met 5 poorten bijv. https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:47
Hann1BaL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:24:
Zorg dat je switch SNMP snooping ondersteunt. Niet voor bij Ziggo, maar later handig, mocht er ooit TV van een andere provider doorheen moeten.
Ik denk dat je hier IGMP snooping bedoelt? :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

citruspers schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

Ik denk dat je hier IGMP snooping bedoelt? :)
Is het maandag? Sjonge jonge. Lekker scherp. Blijkbaar heeft de koffie het niet gefixt vandaag.
Dank je :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Hann1BaL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

Is het maandag? Sjonge jonge. Lekker scherp. Blijkbaar heeft de koffie het niet gefixt vandaag.
Dank je :D
Graag gedaan! Ik zou overigens voor nu de meerprijs (en complexiteit) van een managed switch vooral achterwege laten, dat kan altijd later nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

citruspers schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Graag gedaan! Ik zou overigens voor nu de meerprijs (en complexiteit) van een managed switch vooral achterwege, dat kan altijd later nog.
Complexiteit van? Managed switches doen alles wat een unmanaged switch doet :) het vereist niets van de gebruiker. Het voegt niets toe voor de TS. Dat klopt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Hann1BaL Los van dat. Dan zit je toch nog met vlan?
https://www.tweak.nl/supp...en-zonder-haperingen.html

data en tv ontvanger zitten meestal in apart vlan (bij Tweak en Breedband Helmond tenminste wel)

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
Ga meteen voor een 8 poorts want later komen er altijd nog apparaten bij waar je nu niet aan gedacht hebt.

offtopic:
@sypie Jawel noemt minimaal 5 poorts.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 21-08-2023 13:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

RobbyTown schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:32:
@Hann1BaL Los van dat. Dan zit je toch nog met vlan?
https://www.tweak.nl/supp...en-zonder-haperingen.html

data en tv ontvanger zitten meestal in apart vlan (bij Tweak en Breedband Helmond tenminste wel)
Meestal juist niet, maar bij Tweak misschien blijkbaar wel :)
De grote jongens zoals KPN en T-Mobile hebben daar allemaal geen last (meer) van.

Met een managed switch kun je dat overigens gewoon oplossen. En die op staat er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 21:47
Hann1BaL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Meestal juist niet, maar bij Tweak misschien blijkbaar wel :)
De grote jongens zoals KPN en T-Mobile hebben daar allemaal geen last (meer) van.

Met een managed switch kun je dat overigens gewoon oplossen. En die op staat er tussen.
Maar als TS (@Boris96 ) geen behoefte heeft aan dingen als gastennetwerk op wifi, vlan-en enz.. waarom zou je dan iets kopen wat je niet nodig hebt en mogelijk problemen geeft in de toekomst.
Een switch die alleen kan switchen, is altijd de beste optie als er niet meer vereist is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Boris96 Pak lekker die Netgear. Die heeft een prima reputatie, bouwkwaliteit en is al een aantal jaren "de switch om te pakken".

offtopic:
@mr_evil08 OP niet gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

PeeCee schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Maar als TS (@Boris96 ) geen behoefte heeft aan dingen als gastennetwerk op wifi, vlan-en enz.. waarom zou je dan iets kopen wat je niet nodig hebt en mogelijk problemen geeft in de toekomst.
Een switch die alleen kan switchen, is altijd de beste optie als er niet meer vereist is.
Ik zeg niet dat dat een slechte keuze is, maar dat is zeker niet altijd de beste optie, want ik weet niet wat de toekomst brengt voor de TS.

En de managed Netgears en TP-Links van deze series zijn echt zoveel toegepast zonder problemen, dat ik nu ook niet denk dat het uitmaakt.

Ik adviseer ook niet per se een managed switch, maar zou er alleen geen kopen als dat ook een degelijke minderprijs heeft.

IGMP snooping functie adviseer ik dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

sypie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:38:
@Boris96 Pak lekker die Netgear. Die heeft een prima reputatie, bouwkwaliteit en is al een aantal "de switch om te pakken".

offtopic:
mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Bedankt voor alle snelle reacties! Hier een boel goede tips gelezen.

Ik ben inderdaad gewoon op zoek naar iets wat plug-and-play is. Er is geen behoefte aan de extra functies bij een managed swtich zoals gastennetwerk etc.

Meerdere van jullie raden de Netgear Prosafe GS108 hier aan, maar ik lees ook dat IGMP Snooping een handige functie is om te hebben, wat voor zover ik begrijp nodig is mocht er ooit televiesie van KPN komen (niet uitgesloten dat ik voor altijd bij Ziggo zit dus dat kan handig zijn). Ik zie dat bij de switch eigenschappen van deze Netgear niet staan. Dit staat bijvoorbeeld wel bij de D-Link DGS-108 als eigenschap genoemd. Klopt het dus dat de Netgear dit niet ondersteunt?

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

zelfs al had je wel KPN dan is IGMP snooping nog steeds geen vereiste.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Boris96 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:18:

Meerdere van jullie raden de Netgear Prosafe GS108 hier aan, maar ik lees ook dat IGMP Snooping een handige functie is om te hebben, wat voor zover ik begrijp nodig is mocht er ooit televiesie van KPN komen (niet uitgesloten dat ik voor altijd bij Ziggo zit dus dat kan handig zijn). Ik zie dat bij de switch eigenschappen van deze Netgear niet staan. Dit staat bijvoorbeeld wel bij de D-Link DGS-108 als eigenschap genoemd. Klopt het dus dat de Netgear dit niet ondersteunt?
Klopt, daarvoor moet je de netgear 108E(v3) hebben.

Zelf zou ik lekker voor de 10 euro kostende TP-Link van de Action gaan. Die is voor nu helemaal prima en heeft nog 1 poort over voor je mogelijke access point in de toekomst.

Wil je toch meer hypothetisch toekomstbestendig zijn en een 8 poorts gaan bestellen, dan is het misschien wel de moeite waard om meteen voor een "E" variant te gaan (de meerprijs is relatief laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

sypie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:38:
@Boris96 Pak lekker die Netgear. Die heeft een prima reputatie, bouwkwaliteit en is al een aantal jaren "de switch om te pakken".

offtopic:
Yup en daar zit ook niet dat green / eco meuk op wat die action to link switch wel heeft in het verleden zn eco/green switch gehad heel soms wil de poort dan niet wakker worden met de betreffende hardware met als gevolg geen netwerk. Switch uit en aan werkt weer.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:48
RobbyTown schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:51:
[...]

Yup en daar zit ook niet dat green / eco meuk op wat die action to link switch wel heeft in het verleden zn eco/green switch gehad heel soms wil de poort dan niet wakker worden met de betreffende hardware met als gevolg geen netwerk. Switch uit en aan werkt weer.
Ik heb zo'n switch zonder dit probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Op basis van de feedback hier besloten om voor de Netgear GS108Ev3 te gaan.

Redenatie is dat deze wel IGMP Snooping ondersteund, en de meerpijs klein is t.o.v. de normale GS108. Ook is die managed, wat niet nodig is voor mijn applicatie maar stiekem toch wel leuk om mee te spelen...

Bedankt voor al jullie feedback! :)

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Hann1BaL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:32:
[...]

Complexiteit van? Managed switches doen alles wat een unmanaged switch doet :) het vereist niets van de gebruiker. Het voegt niets toe voor de TS. Dat klopt ook.
Och af en toe even de statistieken van errors etc inzien kan fijn zijn

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1