UK Perilex stekker aansluiten... Kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:52
Mijn vraag
- Ik heb van een online keukenboer een UK versie ontvangen van de Franke Combi L boiler 5 liter.
Aangezien er een UK perilex stekker aan vast hangt (zo eentje: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNDq1hS0tExPZ5ouV7ur6dlh_do=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ucbvncsT2t3YOBfEV6TjRCx3.jpg?f=user_large).

Uiteraard heb ik ook ondertussen met Saniweb en Franke contact opgezocht voor een oplossing.

Punt is, we kwamer erachter toen deze al aangesloten was qua leidingen.. :F
Dus ik was benieuwd of het niet sneller was om er een UK perilex stopcontact aan te hangen en het zo te verbinden....

Maar ik gok dat de bedrading anders is dan bij ons?
Wellicht kan iemand mij deze validatie geven?

Beste antwoord (via PaulBloem op 21-08-2023 13:35)

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:36
Is dit wel Perilex? Volgens mij gewoon standaard UK geaarde stekker, met een zekering. Ik zou hem eraf knippen en vervangen door een gelijkwaardige EU-variant.

[ Voor 29% gewijzigd door loeberce op 21-08-2023 13:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:36
Is dit wel Perilex? Volgens mij gewoon standaard UK geaarde stekker, met een zekering. Ik zou hem eraf knippen en vervangen door een gelijkwaardige EU-variant.

[ Voor 29% gewijzigd door loeberce op 21-08-2023 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
De stekker op het plaatje is geen Perilex aansluiting. Dat is gewoon de standaard UK plug. Volgens mij kan je deze gewoon afknippen en vervangen voor een standaard geaarde Nederlandse stekker (non-perilex / perilex 2x 230v)

Verder als je het vermogen weet van de boiler weet je ook direct of je hier een kookgroep voor wil gebruiken (bij een 5L boiler verwacht ik dat dit niet nodig is).

edit:
Boven mij was net sneller :P

[ Voor 5% gewijzigd door Bloodhoundje op 21-08-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
Thanks @loeberce & @Bloodhoundje

hmm.. dat laat mijn kennis van de UK stekkers wel zien... :)
Bedankt voor de bevestiging hier.

Ik heb de stekker nog van de NL boiler welke door deze is vervangen.
Dus in principe deze doorknippen, draadjes connecten met degene die ik heb en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 21:44
Ik zou nog even wachten totdat je reactie van de webwinkel hebt gehad. Ik weet niet of er een 'los koord' bij zit of het koord vastzit aan het apparaat, maar mogelijk als je zelf een stekker gaat vervangen kom je in de knoop met je garantie. Dus laat de webwinkel het voor je oplossen.

Voor tijdelijk kun je altijd zoiets gebruiken:

https://www.kabeldirect.n...vm8Z5qUnqtXhoCF1oQAvD_BwE

[ Voor 30% gewijzigd door Bartske op 21-08-2023 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
PaulBloem schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:27:
Thanks @loeberce & @Bloodhoundje

hmm.. dat laat mijn kennis van de UK stekkers wel zien... :)
Bedankt voor de bevestiging hier.

Ik heb de stekker nog van de NL boiler welke door deze is vervangen.
Dus in principe deze doorknippen, draadjes connecten met degene die ik heb en klaar?
Als je nederlandse Stekker wel een Perilex stekker is, dan kan je deze niet blind vervangen. Eerst controleren of de oude boiler ook een 230v exemplaar was. Anders heb je kans dat je de nieuwe boiler beschadigd bij aansluiten. Perilex is jammer genoeg een "standaard" waarbij de interne aansluitingen per huis kunnen verschillen en je dus niet blind kan weten op hoeveel fase deze is geconfigureerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
Bloodhoundje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

Als je nederlandse Stekker wel een Perilex stekker is, dan kan je deze niet blind vervangen. Eerst controleren of de oude boiler ook een 230v exemplaar was. Anders heb je kans dat je de nieuwe boiler beschadigd bij aansluiten. Perilex is jammer genoeg een "standaard" waarbij de interne aansluitingen per huis kunnen verschillen en je dus niet blind kan weten op hoeveel fase deze is geconfigureerd. :)
Thanks, oude is geen perilex stekker.
Ik heb dit er mooi zelf bijgehaald in m'n hoofd omdat ik deze stekker niet herkende in eerste instantie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je er zelf een stekker aan zet: zorg er voor dat je draden afwerkt met een aderhuls. Losse draadjes willen nog wel eens breken met nare gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hiervoor niet klooien met draad aan draad. Je kan deze Britse BS1363 vervangen door een "Nederlandse" Schuko maar zou ik daar wel gewoon een goede kwaliteit losse stekker voor gebruiken.

Garantie navragen is wel een goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:45
Even afhankelijk van de serie wandcontactdozen welke je in huis gebruikt, zou je die ook kunnen vervangen voor een Brits inzetstuk. Bijvoorbeeld:

https://m.jung.de/nl/online-catalogus/67628113/67628115/

Dan behoud je de garantie op de boiler (welke vermoedelijk vervalt hij het afknippen van de stekker). Ook gebruik je bij voorkeur geen reisstekkers of stekkerdozen omdat die niet altijd bestand zijn tegen langdurig hoge vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
Spixo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:10:
Even afhankelijk van de serie wandcontactdozen welke je in huis gebruikt, zou je die ook kunnen vervangen voor een Brits inzetstuk. Bijvoorbeeld:

https://m.jung.de/nl/online-catalogus/67628113/67628115/

Dan behoud je de garantie op de boiler (welke vermoedelijk vervalt hij het afknippen van de stekker). Ook gebruik je bij voorkeur geen reisstekkers of stekkerdozen omdat die niet altijd bestand zijn tegen langdurig hoge vermogens.
Hmm dat is ook geen slecht idee inderdaad...
Ik wacht nog even de reactie van Franke af.

Thanks allen, super hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:40
Alvast een tip, mocht de stekker niet vervangen worden maar met een verloop of ander stopcontact worden opgelost: Dat rode ding midden in de stekker op de foto in de topicstart is een zekering. Onthoud dat, want als de boiler het ooit niet doet moet je die ook controleren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulBloem
Even als close out,
UK Stekker vervangen voor NL versie, werkt allemaal tip top 👍

Dank allen, prettig om validatie te krijgen op wat uiteindelijk een straight forward iets blijkt te zijn.
Pagina: 1