Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• BoerbooM
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-11 11:07
Ik heb nu een jaar de SolarEdge SE6K installatie met 16 Sunpower P3 375 Wp panelen met SolarEdge S440 optimizers op het dak liggen. De huidige installatie heeft dus het maximale vermogen van 6000 Wp, gekeken naar de panelen. Hier heb ik momenteel ruim voldoende aan, maar we zijn aan het kijken om airco's te laten installeren. Nu heb ik nog ruimte om eventueel drie panelen op het dak erbij te leggen.
Deze omvormer mag je tot 135% overdimensioneren. Nu zou ik bij voorkeur dezelfde panelen (en optimizers) installeren, echter kan ik deze niet vinden. Enkel inclusief ingebouwde Enphase omvormers.

Zouden er ook grotere panelen, bijvoorbeeld de SunPower P6 405 Wp inclusief optimizers, bij gelegd mogen worden? Of dienen dit, zelfs bij gebruik van optimizers, dezelfde sterkte panelen te zijn? Antwoord op deze vraag kan ik helaas nergens vinden..

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BoerbooM Wil je de uitbreiding zelf doen?
- Anders zou ik zeggen - vraag eerst de oorspronkelijke, vakbekwame solarteur.
Of heb je die al gevraagd?

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 21-08-2023 13:13 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BoerbooM
dunklefaser schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:56:
@BoerbooM Wil je de uitbreiding zelf doen?
- Anders zou ik zeggen - vraag eerste de oorspronkelijke, vakbekwame solarteur.
Of heb je die al gevraagd?
Niet persee, maar de oorspronkelijke "vakbekwame" solarteur heeft niet de service geleverd die toegezegd was. Bij voorkeur breng ik daar geen geld meer naartoe.. Wel zou ik een andere solarteur willen vragen, maar daarvoor wil ik graag wel zelf eerst de kennis in huis hebben. Wanneer er een extra omvormer, en dus meer kosten, bij moet komen wordt het minder interessant..

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BoerbooM Drie panelen er bij laten plaatsen - heb je een idee wat dat extra kost?
Bijplaatsen kan natuurlijk - waarschijnlijk krijg je hier nog een paar vragen over je huidige installatie.
Om maar te beginnen: hoe liggen de huidige panelen en waar komen de extra (dure) panelen te liggen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BoerbooM
Nee, aangezien ik daar nog niet naar geïnformeerd heb. Wel weet ik dat de materiaal kosten rond de 1000 euro zou zijn, mits mijn aanname klopt.
Dat bijplaatsen mogelijk is, had ik inderdaad wel kunnen vinden. Maar het antwoord of dit, zelfs bij gebruik van optimizers, exact dezelfde sterkte panelen moeten zijn. Daar kon ik geen antwoord op vinden.
Ik wil best meer informatie over de installatie verschaffen, maar dacht dat dit niet relevant was voor de vraag.

Als ik 135% mag overdimensioneren, zou ik nog 2100 Wp erbij mogen leggen. Ongeacht of de panelen gunstig liggen, moet ik het nominale STC-vermogen gebruiken. Met drie panelen van 375 Wp kom ik hier niet bij in de buurt, ook niet als ik 405 Wp panelen zou mogen neerleggen. Maar mag dit?