Laptop voor een student, na een kapotte lenovo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs06
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-06 17:00
Hallo iedereen,

Omdat over enkele weken mijn studie begint, heb ik enkele dagen geleden een Lenvovo Yoga 7i 14IRL8 gekocht bij Lenovo zelf voor €1100,-. Echter kreeg de laptop op dag twee al kuren. Zo liep File Explorer compleet vast en daarbij mijn hele systeem. Dit probloom lag aan de software kant, want de hardware was prima in orde kwam ik al snel achter. Een systeemreset was nodig om het probleem op te lossen, en de laptop werkt nu weer prima. Ik verdenk de Lenovo Vantage (drivers, support en settings van de laptop) software als de boosdoender, aangezien het probleem zich voordeed nadat deze applicatie geupdatetet werd.

Als vanzelf twijfel ik nu heel erg of ik deze laptop wel wil houden, en of ik niet een andere moet kopen.
Probleem is dat als ik een laptop van soortgelijke kwaliteit ik op een prijs van rond de €1500-1600 uitkomt.

Deze alternatieven heb ik gevonden:
MacBook Air M2 (16GB RAM & 512GB Opslag)
MacBook Pro 14" (2021, refurbished, open box)
Dell XPS 13 Plus 9320 (cn93354cc) met of zonder OLED scherm

Bij de eerste en de laatste keuze, krijg je studentenkorting, dus die prijzen zullen ietsje lager uitvallen.
Verder neig ik naar een MacBook, omdat ik al volledig in het ecosysteem van Apple zit. (wbt 16GB ram of 8GB en 512GB opslag of 256GB ben ik er nog niet helemaal uit)
De laatste keuze zou zijn dat ik mijn Levovo laptop gewoon hou, echter weet ik niet of dat verstandig is.
Graag krijg ik advies wat te doen, want om heel eerlijk te zijn vind ik het akelig lastig om hier een keuze te maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:12
Eerste keuze en je Lenovo Laptop terugsturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Eärwen schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:48:
Eerste keuze en je Lenovo Laptop terugsturen.
Wat is de onderbouwing?

TS:
Als je een macbook had willen kopen, had je dat een week geleden toch al gedaan ipv de Lenovo?
Wat was de reden dat je de Lenovo hebt gekozen?

Misschien zijn je problemen gewoon weg, maar als je het niet vertrouwd kun je deze terugsturen, maar heb je kans dat in discussie komt met de webwinkel.

Immers gaat het niet meer over het uitproberen van het product voordat het retour mag. Maar Is het ook geen RMA als het probleem zich nu niet voor doet.

Retourneren mag, maar de winkel mag waardevermindering in rekening brengen, mocht door de reset niet meer de oorspronkelijk staat hersteld zijn.
Ik zit met mobiele apparaten ook bij Apple, maar heb geen behoefte aan een Macbook, dus dat hoeft niet zonder meer een reden te zijn van een macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs06
Hann1BaL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:52:
[...]
Als je een macbook had willen kopen, had je dat een week geleden toch al gedaan ipv de Lenovo?
Wat was de reden dat je de Lenovo hebt gekozen?
Ook vorige week wilde ik in eerste instantie een macbook kopen, maar toen was de lenovo nog niet afgeprijst en koste deze even veel als een macbook. Toen ik zag dat de lenovo afgeprijst was, was dat de doorslaggevende factor om toch voor de Lenovo te gaan.
Hann1BaL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:52:
[...]
Retourneren mag, maar de winkel mag waardevermindering in rekening brengen, mocht door de reset niet meer de oorspronkelijk staat hersteld zijn.
Ik zit met mobiele apparaten ook bij Apple, maar heb geen behoefte aan een Macbook, dus dat hoeft niet zonder meer een reden te zijn van een macbook.
Ik mag 14 dagen retouneren zonder opgaaf van redenen, ik gok dat dat wel goed komt. En mijn keuze op een MacBook als alternatief komt met name door het gewicht, geen opstijgende fan noises en de batterijduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Matthijs06 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:09:
[...]

Ook vorige week wilde ik in eerste instantie een macbook kopen, maar toen was de lenovo nog niet afgeprijst en koste deze even veel als een macbook. Toen ik zag dat de lenovo afgeprijst was, was dat de doorslaggevende factor om toch voor de Lenovo te gaan.

[...]

Ik mag 14 dagen retouneren zonder opgaaf van redenen, ik gok dat dat wel goed komt. En mijn keuze op een MacBook als alternatief komt met name door het gewicht, geen opstijgende fan noises en de batterijduur.
Van wie mag dat? Er zijn al teveel topics hierover. WKOA staat inderdaad toe dat je mag retourneren zonder opgaaf van reden, maar dat betekent niet dat je in die tijd alles hebt mogen doen met het product, zoals omschreven.

Je klinkt overtuigd over een macbook, dus dan is het advies: macbook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
even helemaal los van alle discussies over macbook vs lenovo of welk ander merk windows pc dan ook.

als je na aankoop merkt dat er iets niet naar je zin is met de software,
dan google je even op windows media creation tool en een uurtje of 2 later heb je de beste versie van je laptop die je kunt hebben.

mensen die te 'lui' zijn om een OEM installatie te vervangen door een schone, gaan altijd problemen ondervinden,

mijn advies, als je apple wilt moet je vooral apple kopen, mist jouw studie die keuze actief ondersteunt. maar anders is een goede lenovo maar een kleine 100clicks verder op...

tip nadat je windows op de microsoft manier hebt geinstalleerd zijn commando's als winget install <appanaam> een verademing. zelfs als het up to date houden van packages via wingetUI misschien brak loopt, voor een first install werkt het perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs06
i-chat schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:13:
even helemaal los van alle discussies over macbook vs lenovo of welk ander merk windows pc dan ook.

dan google je even op windows media creation tool en een uurtje of 2 later heb je de beste versie van je laptop die je kunt hebben.

mensen die te 'lui' zijn om een OEM installatie te vervangen door een schone, gaan altijd problemen ondervinden,

mijn advies, als je apple wilt moet je vooral apple kopen, mist jouw studie die keuze actief ondersteunt. maar anders is een goede lenovo maar een kleine 100clicks verder op...

tip nadat je windows op de microsoft manier hebt geinstalleerd zijn commando's als winget install <appanaam> een verademing. zelfs als het up to date houden van packages via wingetUI misschien brak loopt, voor een first install werkt het perfect.
Offtopic: Ik heb getwijfeld om een clean install te doen, maar ik dacht zolang het werkt.... Nou dat deed het dus niet.
Maar als ik win installeer op de microsoft manier, wordt dan alle hardware nog wel ondersteund met de juiste drivers? Met name met het installeren van windows op de ssd?
En kunnen bedrijven als lenovo dan niet gaan zeuren als er een aanspraak op garantie gedaan moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je zelf een schone windows gaat installeren ben je verder gegaan dan alleen het product testen zoals je dat ook in de winkel had kunnen doen. Daar kan men moeilijk over gaan doen.

Als je je twijfels hebt over de Lenovo Vantage software dan kun je die toch ook verwijderen? Drivers etc kun je zelf ook beheren mocht je dat willen. Support via een stukje software? Support krijg je van de verkopende partij, daar heb je geen app voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:42
Matthijs06 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:27:
[...]

Offtopic: Ik heb getwijfeld om een clean install te doen, maar ik dacht zolang het werkt.... Nou dat deed het dus niet.
Maar als ik win installeer op de microsoft manier, wordt dan alle hardware nog wel ondersteund met de juiste drivers? Met name met het installeren van windows op de ssd?
En kunnen bedrijven als lenovo dan niet gaan zeuren als er een aanspraak op garantie gedaan moet worden?
Als je twijfelt of je nog gaat terugsturen, dan zou ik de laptop niet helemaal schoonmaken. Dan kunnen ze volgens mij kosten in rekening brengen, want je hebt de laptop "in gebruik genomen". Dan gewoon lekker terugsturen en de Macbook halen.

Wel ben ik het volledig met @i-chat eens: deze laptop gaat straks als de brandweer, als je al die Lenovo driver, system health en andere troep eraf haalt. Niemand zou Windows rechtstreeks uit de doos moeten gebruiken met die adware troep die bedrijven installeren...

edit: Wat @sypie zegt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

i-chat schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:13:

In recentere jaren zijn de installaties doorgaans prima vanuit de leverancier, afhankelijk van merk en model. Het is echt niet meer zoals vroeger dat je 20 pop ups kreeg van apps met een 30 dagen trial etc..

Dus die clean install is toch echt niet per se meer altijd nodig.
Recent nog weer op wat modellen getest door de OS recovery te gebruiken van het model (zowel Dell als Lenovo) en het levert gewoon prima installaties op.

Dus ik heb het idee dat het vooral op ervaringen uit het verleden is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Hann1BaL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:34:
[...]

In recentere jaren zijn de installaties doorgaans prima vanuit de leverancier, afhankelijk van merk en model. Het is echt niet meer zoals vroeger dat je 20 pop ups kreeg van apps met een 30 dagen trial etc..

Dus die clean install is toch echt niet per se meer altijd nodig.
Recent nog weer op wat modellen getest door de OS recovery te gebruiken van het model (zowel Dell als Lenovo) en het levert gewoon prima installaties op.

Dat is gewoon altijd nodig. Het blijft gewoon allemaal onnodige troep die geïnstalleerd staat, wat verder helemaal niks toevoegt. Met andere woorden: de attack surfuce wordt alleen maar groter voor malware, al deze software heeft namelijk wel veel rechten nodig, zeker om BIOS en drivers te updaten.

Mooi voorbeeld: https://www.bleepingcompu...r-30-million-pcs-at-risk/

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden:

https://www.bleepingcompu...s-by-supportassist-flaws/
https://www.bleepingcompu...ness-home-pcs-to-attacks/

Lekker opnieuw installeren dus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik heb mijn lenovo nu een half jaar ofzo is in alle opzichten een geweldige laptop en omdat ik middenin een studie jaar zat met examens en all, en natuurlijk nog gewoon werk erbij had ik echt geen tijd om de OEM install te vervangen. ik wist niet hoe blij ik was nadat ik een clean install had gedaan al die mcaffee adware en advantage-nagware waren echt geen pretje.

dus of het net zo erg is als pak 'm beet 10 jaar geledenn AB SO LUUT niet, maar goed is het ook zeker niet.

dat er af en toe een laptop tussendoor glipt die nét wat beter is dan de rest is natuurlijk mooi, maar je wilt gewoon dat alle laptops goed zitten.

en dan de vraag van @Matthijs06 - over alle drivers enzo.... als er iets de laatste jaren enorm is verbeterd aan windows dan is het wel dat je niet meer naar de website van je laptopbouwer hoeft om daar stevast te kijken of er weer een updated grafics driver beschikbaar is. ik kan ze nog steeds dromen alle driver-finder programmatjes om toch maar weer de nieuwste chipset-drivers te krijgen.

gewoon windows updates en 3rd-party updates toestaan en je krijgt drivers en tal van andere meuk gewoon via windows update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

dehardstyler schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:44:
[...]

Dat is gewoon altijd nodig. Het blijft gewoon allemaal onnodige troep die geïnstalleerd staat, wat verder helemaal niks toevoegt. Met andere woorden: de attack surfuce wordt alleen maar groter voor malware, al deze software heeft namelijk wel veel rechten nodig, zeker om BIOS en drivers te updaten.

Mooi voorbeeld: https://www.bleepingcompu...r-30-million-pcs-at-risk/

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden:

https://www.bleepingcompu...s-by-supportassist-flaws/
https://www.bleepingcompu...ness-home-pcs-to-attacks/

Lekker opnieuw installeren dus. :)
Slechte voorbeelden, want:
1. verwijder Dell Support Assist en al je voorbeelden verdwijnen als sneeuw voor de zon.
2. Juist de Dell tool om alles te updaten, Dell Command Update, fixt het probleem.

Dan ben je er.
De rechten op een PC zijn standaard admin. Sowieso niet zo’n goed idee.

Lenovo Commercial Vantage doet dat voor Lenovo machines.

Maar dat je je OS moet beveiligen out of box? Ja.
En een paar apps verwijderen.
Je maakt er meer van dan het is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:26
Als je je aan dit soort zaken stoort, is een Macbook geen verkeerd idee om te kopen. Zeker als je al meer Apple-apparatuur in gebruik hebt.

Ik stoor me hier niet zo aan (ik bouw mijn eigen PC's en zou een Framework nemen als ik geen Macbook had), maar als je geen zin hebt in de tijd om het te regelen en te managen, dan is er niets mis mee, en hoef je je daar niet voor te schamen.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Hann1BaL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:32:
[...]

Slechte voorbeelden, want:
1. verwijder Dell Support Assist en al je voorbeelden verdwijnen als sneeuw voor de zon.
2. Juist de Dell tool om alles te updaten, Dell Command Update, fixt het probleem.

Dan ben je er.
De rechten op een PC zijn standaard admin. Sowieso niet zo’n goed idee.

Lenovo Commercial Vantage doet dat voor Lenovo machines.

Maar dat je je OS moet beveiligen out of box? Ja.
En een paar apps verwijderen.
Je maakt er meer van dan het is
Ik zou Dell Command Update er ook af gooien: https://stack.watch/product/dell/command-update/ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Als je de tool gebruikt, update de tool ook.
Meest recente voorbeeld is een vulnerability in versie 3.11. Geen idee hoeveel jaar oud die is.

Weinig software die geen vulnerabilities bevat, mijn iOS krijgt nu zo vaak updates. Betekent het dan dan ik mijn iPhone maar in de kliko moet gooien?

@dehardstyler ik zou sowieso Windows dan niet gebruiken:
https://stack.watch/product/microsoft/windows-11/
Je snapt het probleem wel.

Maar we dwalen af. Ik denk dat de TS graag een macbook wilt. Ik hoop dat de webwinkel de software staat van de laptop accepteert bij retourneren.

[ Voor 21% gewijzigd door Hann1BaL op 21-08-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Matthijs06 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:31:

MacBook Air M2 (16GB RAM & 512GB Opslag)
MacBook Pro 14" (2021, refurbished, open box)

Bij de eerste en de laatste keuze, krijg je studentenkorting, dus die prijzen zullen ietsje lager uitvallen.
Verder neig ik naar een MacBook, omdat ik al volledig in het ecosysteem van Apple zit. (wbt 16GB ram of 8GB en 512GB opslag of 256GB ben ik er nog niet helemaal uit)
Ik kan ze beide van harte aanbevelen, echter super machines.

Voornaamste voordeel van de Air, is het lichte gewicht, echt ideaal als je hem vaak meeneemt (i.c.m) misschien nog wel meerdere schoolspullen.

De Pro is echt een beest, vraag je dus af of je echt zoveel performance langdurig nodig hebt. Grootste voordelen daarvan zijn natuurlijk ondersteuning voor 2 monitoren, HDMI poort, SD slot etc.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Hann1BaL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:11:
[...]

Als je de tool gebruikt, update de tool ook.
Meest recente voorbeeld is een vulnerability in versie 3.11. Geen idee hoeveel jaar oud die is.

Weinig software die geen vulnerabilities bevat, mijn iOS krijgt nu zo vaak updates. Betekent het dan dan ik mijn iPhone maar in de kliko moet gooien?

@dehardstyler ik zou sowieso Windows dan niet gebruiken:
https://stack.watch/product/microsoft/windows-11/
Je snapt het probleem wel.

Maar we dwalen af. Ik denk dat de TS graag een macbook wilt.
Touche. :)
Ik hoop dat de webwinkel de software staat van de laptop accepteert bij retourneren.
Nee, als TS gaat retourneren dan kan hij/zij inderdaad beter gewoon de laptop weer inleveren. Bij herinstallatie kunnen er gebruikskosten worden gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs06
Ik heb besloten dat ik de Lenovo Yoga 7i houd, mede ook omdat ik erachter kwam dat mijn opleiding een MacBook afraadt. Dus de keuze is voor mij gemaakt :)

Ook heb ik zojuist geprobeerd een clean install van windows 11 te doen, maar helaas liep de install vast bij het verbinden met WiFi, want blijkbaar worden WiFi drivers niet automatisch geinstaleerd en is internetverbinding bij Windows 11 een vereiste. Ik kan de driver natuurlijk ook op een usb zetten, maar helaas heeft de laptop maar een USB A aansluiting, en is CMD niet toegankelijk zonder zowel de installatie disk als een tweede opslag voor de drivers. Ik zal het later nog eens proberen met windows 10 (die geen internet als vereiste heeft).

Bedankt voor alle adviezen en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:28

Thomg

Aww yiss

Sinds wanneer is voor Windows 11 internet een vereiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 09:36

sus

is druk :+

Dat is al een tijdje voor de Home versie. Zijn wel scriptjes te vinden om het te omzeilen, maar de standaard install heeft inderdaad de eis voor een verbinding met internet. Uiteraard omdat er daarna lastiger een lokale gebruiker aangemaakt kan worden. Echter, “inloggen” met no@thankyou.com en een willekeurig wachtwoord faalt, waarna je een lokale gebruiker kan aanamaken - en je *daar* dus geen scriptjes meer voor hoeft te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Matthijs06 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:33:
Ik heb besloten dat ik de Lenovo Yoga 7i houd, mede ook omdat ik erachter kwam dat mijn opleiding een MacBook afraadt. Dus de keuze is voor mij gemaakt :)

Ook heb ik zojuist geprobeerd een clean install van windows 11 te doen, maar helaas liep de install vast bij het verbinden met WiFi, want blijkbaar worden WiFi drivers niet automatisch geinstaleerd en is internetverbinding bij Windows 11 een vereiste. Ik kan de driver natuurlijk ook op een usb zetten, maar helaas heeft de laptop maar een USB A aansluiting, en is CMD niet toegankelijk zonder zowel de installatie disk als een tweede opslag voor de drivers. Ik zal het later nog eens proberen met windows 10 (die geen internet als vereiste heeft).

Zie hier hoe je Windows 11 kan installeren met een lokaal account zonder internet:
https://www.windowscentra...without-microsoft-account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Matthijs06 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:33:

Als je Windows hebt geinstalleerd en hij reboot en wilt verbinden heb je de WIndows installatie drive niet meer nodig. Dan kun je via Shift+F10 (pas op met Fn features) je Command prompt bereiken.

Vanuit daar kun je dan explorer.exe starten
En ook : Start ms-settings: <ENTER>
Dan kun je je drivers installeren en daarna via start ms-settings: Je Wifi verbinden.

En als je per se met local account wilt doen (wat ik gewoon afraad)
https://4sysops.com/archi...d%20layout%20once%20again.

[ Voor 11% gewijzigd door Hann1BaL op 22-08-2023 11:53 ]

Pagina: 1