Twee jaar geleden ben ik hier geweldig geholpen met het samenstellen van mijn pc. Nu is het tijd voor een upgrade. Ik wil namelijk Hogwarts Legacy spelen en de stap maken naar 1440p,144hz. Daarnaast heb ik nu nog een SSD van 500gb erin zitten die nu echt te klein begint te worden. Tot slot vind ik dat mijn pc nu behoorlijk lawaai maakt bij zware load. De grootste veroorzaker hiervan is waarschijnlijk de 1060, maar ik verwacht dat wat extra (lees: betere) casefans ook geen slecht idee zijn.
Ik zoek een?
Nieuwe monitor, GPU, 32gb geheugen, nieuwe 2tb SSD, wat extra fans waar ik de snelheid van kan instellen. Hiermee hoop ik vloeiend op 1440p te kunnen gamen. Voor mij is het vooral belangrijk dat de fps niet onder de 50-60 komt. Ik heb nu af en toe van die dips gehad in modded Skyrim, Planet Zoo en AC:Valhalla. Daar erger ik me groen en geel aan en ik krijg er bovendien ook hoofdpijn van. Ik hoef niet de allerhoogste fps te halen, als het maar stabiel en op of boven die 60 blijft is het best. Hoger mag en is heel leuk, maar ik ga geen honderden euro's meer uitgeven om dat te behalen. Dat is het me dan net niet waard.
Wat is je budget?
Die heb ik niet eigenlijk. Het kost wat het kost, maar het moet niet over de top zijn. Ik kan ook een 4090 kopen en dan zit ik ook gegarandeerd boven de 60 fps, maar dat is natuurlijk nogal overdreven. Ik zit nu rond de €900 ofzo en dat vind ik helemaal prima. Ik ga echter niet moeilijk doen om een paar tientjes.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
- Géén rgb!
- Merken maken me niks uit, het product moet gewoon goed zijn voor een fatsoenlijke prijs
Wat betref de monitor:
- 1440p, 144hz
- Usb-hub met minstens 2 poorten. Snelheid maakt me niet zoveel uit
- Komt aan een beugel te hangen (vesa 75 of 100). Beugel heb ik al, dus hoeft niet meebesteld te worden
- Liever geen "gamer"-look
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige pc:
En dit is mijn wensenlijst:
Er staan nu twee monitors in. Dat komt omdat ik tussen deze twee twijfel. Ik ga er uiteindelijk natuurlijk maar eentje kopen.
De fan-controller koop ik voor gemak, ik weet dat deze niet noodzakelijk is
Mijn vragen
- Staan er gekke of onverstandige dingen in? Zouden jullie het anders aanpakken?
- Is het verstandig om te wachten op de 7700xt? Sterker nog, de komende twee weken zal ik weinig tijd hebben om te bestellen, laat staan het inbouwen. Ik maak het topic nu zodat ik tijd heb om goed na te denken en mijn geduld te bewaren (niet mijn sterkste kant)
- Welke monitor is beter? Of is er een andere die je aanraadt?
- Voldoet mijn voeding nog? Ik verwacht van wel, maar ik heb er nou ook niet echt verstand van
- Iemand tips voor een goed yt-filmpje waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe drivers te verwijderen? Het voordeel is dat mijn cpu een igpu heeft, dus ik kan de nvidea-drivers verwijderen voordat ik de AMD-kaart erin doe. Of maakt dat weinig uit?
Ik zoek een?
Nieuwe monitor, GPU, 32gb geheugen, nieuwe 2tb SSD, wat extra fans waar ik de snelheid van kan instellen. Hiermee hoop ik vloeiend op 1440p te kunnen gamen. Voor mij is het vooral belangrijk dat de fps niet onder de 50-60 komt. Ik heb nu af en toe van die dips gehad in modded Skyrim, Planet Zoo en AC:Valhalla. Daar erger ik me groen en geel aan en ik krijg er bovendien ook hoofdpijn van. Ik hoef niet de allerhoogste fps te halen, als het maar stabiel en op of boven die 60 blijft is het best. Hoger mag en is heel leuk, maar ik ga geen honderden euro's meer uitgeven om dat te behalen. Dat is het me dan net niet waard.
Wat is je budget?
Die heb ik niet eigenlijk. Het kost wat het kost, maar het moet niet over de top zijn. Ik kan ook een 4090 kopen en dan zit ik ook gegarandeerd boven de 60 fps, maar dat is natuurlijk nogal overdreven. Ik zit nu rond de €900 ofzo en dat vind ik helemaal prima. Ik ga echter niet moeilijk doen om een paar tientjes.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
- Géén rgb!
- Merken maken me niks uit, het product moet gewoon goed zijn voor een fatsoenlijke prijs
Wat betref de monitor:
- 1440p, 144hz
- Usb-hub met minstens 2 poorten. Snelheid maakt me niet zoveel uit
- Komt aan een beugel te hangen (vesa 75 of 100). Beugel heb ik al, dus hoeft niet meebesteld te worden
- Liever geen "gamer"-look
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige pc:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-11400 Boxed | € 151,76 | € 151,76 |
1 | Moederborden | ASRock B560 Steel Legend | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Asus ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid | € 116,31 | € 116,31 |
1 | Netwerkadapters | Intel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit | € 23,06 | € 23,06 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit) | € 43,97 | € 43,97 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVGB | € 36,29 | € 36,29 |
1 | Voedingen | Corsair TX550M | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB | € 75,95 | € 75,95 |
Totaal | € 447,34 |
En dit is mijn wensenlijst:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6700XT Challenger D 12G OC | € 359,95 | € 359,95 |
1 | Monitors | Gigabyte G27Q Zwart | € 274,99 | € 274,99 |
1 | Monitors | LG UltraGear 27GP850P-B Zwart | € 321,56 | € 321,56 |
1 | Fan-controllers en lcd's | Arctic Cooling Case Fan Hub | € 7,87 | € 7,87 |
1 | Ventilators | Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm | € 24,35 | € 24,35 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 58,90 | € 58,90 |
1 | Solid state drives | Lexar NM790 2TB | € 99,75 | € 99,75 |
Totaal | € 1.147,37 |
Er staan nu twee monitors in. Dat komt omdat ik tussen deze twee twijfel. Ik ga er uiteindelijk natuurlijk maar eentje kopen.
De fan-controller koop ik voor gemak, ik weet dat deze niet noodzakelijk is
Mijn vragen
- Staan er gekke of onverstandige dingen in? Zouden jullie het anders aanpakken?
- Is het verstandig om te wachten op de 7700xt? Sterker nog, de komende twee weken zal ik weinig tijd hebben om te bestellen, laat staan het inbouwen. Ik maak het topic nu zodat ik tijd heb om goed na te denken en mijn geduld te bewaren (niet mijn sterkste kant)
- Welke monitor is beter? Of is er een andere die je aanraadt?
- Voldoet mijn voeding nog? Ik verwacht van wel, maar ik heb er nou ook niet echt verstand van
- Iemand tips voor een goed yt-filmpje waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe drivers te verwijderen? Het voordeel is dat mijn cpu een igpu heeft, dus ik kan de nvidea-drivers verwijderen voordat ik de AMD-kaart erin doe. Of maakt dat weinig uit?