Zonnepanelen besteld maar 2 weken later in de aanbieding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AninP
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-12-2023
Goedemorgen Mede-Tweakers,

Ik heb 2 weken geleden een bestelling geplaatst bij een webshop in mijn buurt, het gaat om een volledig pakket om zonnenpanelen op mijn dak te laten plaatsen. Hierbij heb ik ook een artikel op de webshop "Montage" bij gekocht.

De artikelen heb ik nog niet binnen en worden op 8 september geleverd en gemonteerd. Nu zie ik ineens tot mijn spijt dat de webshop een 10 procent kortingscode hanteert, dat komt voor mij neer op ruim 400 euro. De webshop inmiddels gebeld en aangegeven wat in hun voorwaarden staat, waarbij ik na levering nog 14 dagen de tijd heb om te herroepen, maar de webshop geeft aan dat, omdat ik montage heb toegevoegd ik hier geen recht op heb. Mijns inziens klopt dit niet. Het kan natuurlijk wel zijn dat ik geen herroepingsrecht heb op de montage, prima. Maar wel gewoon op de artikelen.

Onderstaand de voorwaarden.

Artikel 7. Retourneren / Herroepingsrecht

7.1 De koper heeft het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop koper, of een door koper aangewezen derde anders dan de vervoerder het product in bezit heeft gekregen. Na het herroepen heeft de koper nog een periode van 14 dagen om de producten te retourneren.

7.2 Ingeval van diensten (waaronder installatie van de zonnepanelen) verstrijkt de herroepingstermijn 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst.

7.3 Nadat koper gebruik heeft gemaakt van het herroepingsrecht ontvangt zij alle betalingen, inclusief eventuele leveringskosten voor de heenzending, binnen veertien dagen terug.

7.4 Het herroepingsrecht is uitgesloten voor:
- Diensten waarvan de uitvoering met toestemming van de consument is begonnen, waarbij de consument erover is geïnformeerd dat hij bij volledige uitvoering niet langer gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht, zoals (voorbereidende werkzaamheden betreffende) de installatie van zonnepanelensystemen.
- Producten die naar uw specifieke situatie gemaakt zijn, zoals zonnepanelensystemen.
- Zakelijke klanten.

Wat zeggen jullie? Gekocht in de winkel is naar mijn weten gewoon pech, maar online besteld zonder dat dit nog geleverd is niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Volgens mij staat toch in 7.1 en 7.2 heel duidelijk dat er een herroepingstermijn van 14 dagen geldt voor zo wel de koop van producten als van diensten. Als je binnen die 14 dagen hier gebruik van maakt zou dat geen probleem mogen zijn op basis van de eigen voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Je zou inderdaad zeggen, omdat die zonnepanelen niet naar 'customer-order' gemaakt zijn, dat je die wel kosteloos zou kunnen annuleren.

Dus dan krijg je een discussie in hoeverre dit van toepassing is: "Producten die naar uw specifieke situatie gemaakt zijn, zoals zonnepanelensystemen"

Lees: ZonnerpanelenSYSTEMEN.... dus niet de zonnepanelen zelf :) (zou je zeggen) Maar wat verstaan ze dan onder 'zonnepanelensystemen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AninP
@The_BoKmeester Er is hierin niets naar wens gemaakt, ik heb immers zelf de bestelling geplaatst en de artikelen in een winkelmandje geplaatst. Niemand heeft heirin iets voor mij gedaan. Volgens mij is dit wel een aannemelijk verschil. Ik heb ook geen offerte ontvangen en hierop goedkeuring gegeven. De bestelling is gewoon geplaatst zoals je dat bij Coolblue bijvoorbeeld zou doen met het bestellen van een nieuwe telefoon.

[ Voor 68% gewijzigd door AninP op 21-08-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AninP
Anton2610 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:18:
Volgens mij staat toch in 7.1 en 7.2 heel duidelijk dat er een herroepingstermijn van 14 dagen geldt voor zo wel de koop van producten als van diensten. Als je binnen die 14 dagen hier gebruik van maakt zou dat geen probleem mogen zijn op basis van de eigen voorwaarden.
Maar het is nu meer de vraag, of dit in gaat vanaf levering. En naar mijn weten wel. Of de montage niet herroepen kan worden vind ik wat onduidelijker. Het is immers nu 15 dagen geleden dat ik de montage afspraak binnen heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
AninP schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:26:
@The_BoKmeester ik bedoel met zonnenpanelensysteem een volledig zelf samengesteld systeem. Dus alle artikelen los. Net als je een computer zelf los zou samenstellen zeg maar. Wellicht niet helemaal handig geformuleerd.
Maar dan vallen alle orders van die toko niet onder herroeping, tenzij je alleen een paar kale panelen/omvormers bestelt, zonder verdere hardware?

Die 'zonnepanelensystemen'-term komt toch uit hun voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AninP
The_BoKmeester schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

Maar dan vallen alle orders van die toko niet onder herroeping, tenzij je alleen een paar kale panelen bestelt, zonder verdere hardware?

Die 'zonnepanelensystemen'-term komt toch uit hun voorwaarden?
Je hebt op de webshop een mogelijkheid tot het aanvragen van een offerte. Daar heb ik nu geen gebruik van gemaakt. Volgens mij is dit een wezenlijk verschil t.o.v. van een online weborder. Je hebt bij een offerte geen recht op herroeping, maar bij een weborder volgens mij gewoon wel.

[ Voor 8% gewijzigd door AninP op 21-08-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
AninP schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

Je hebt op de webshop een mogelijkheid tot het aanvragen van een offerte. Daar heb ik nu geen gebruik van gemaakt. Volgens mij is dit een wezenlijk verschil t.o.v. van een online weborder. Je hebt bij een offerte geen recht op herroeping, maar bij een weborder volgens mij gewoon wel.
klopt!

Een offerte is (hopelijk) order-specifiek en is wat anders dan een 'bestelling via een webwinkelmandje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AninP
The_BoKmeester schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:34:
[...]

klopt!

Een offerte is (hopelijk) order-specifiek en is wat anders dan een 'bestelling via een webwinkelmandje'.
Dan lijkt het mij gewoon, dat ik recht heb op die 14 dagen herroeping. En kosteloos kan/mag annuleren. Dan is het nog wel de vraag, hoe het zit met de montage. Ik heb immers nergens goedkeuring gegeven. Is een webshop order ook een overeenkomst met de verkoper? Ik heb gewoon het artikel montage toegevoegd en deze besteld. Ook dit lijkt mij weer anders te zijn dan een specifieke offerte waar je goedkeuring op geeft.

[ Voor 31% gewijzigd door AninP op 21-08-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

edit: IANAL

Ik vind het uitsluiten van de montage al zeer discutabel. Ook diensten vallen gewoon onder het herroepingsrecht. Er zijn wel beperkingen voor diensten die (door hun aard) direct ingaan, maar daar is hier ook geen sprake van en daar heb je doorgaans behoorlijk dikke disclaimers voor.

Verder is uitsluiten op grond van maatwerk een mogelijkheid, maar dan moet er wel echt specifiek maatwerk verricht zijn voor jou. Een bepaalde maat of kleur kiezen waar iedereen uit kan kiezen valt daar bijv. niet onder. Ik zou dus eigenlijk niet weten waarom je deze order niet in geheel, en kosteloos, zou mogen annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
Patriot schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:38:
Ik vind het uitsluiten van de montage al zeer discutabel. Ook diensten vallen gewoon onder het herroepingsrecht. Er zijn wel beperkingen voor diensten die (door hun aard) direct ingaan, maar daar is hier ook geen sprake van en daar heb je doorgaans behoorlijk dikke disclaimers voor.

Verder is uitsluiten op grond van maatwerk een mogelijkheid, maar dan moet er wel echt specifiek maatwerk verricht zijn voor jou. Een bepaalde maat of kleur kiezen waar iedereen uit kan kiezen valt daar bijv. niet onder. Ik zou dus eigenlijk niet weten waarom je deze order niet in geheel, en kosteloos, zou mogen annuleren.
Dit ja.

Alle losse onderdelen (panelen, omvormers, optomizer, kabels, beugels) zijn toch standaard componenten?

Derhalve geen maatwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AninP
Patriot schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:38:
edit: IANAL

Daarnaast heb ik ook nooit ingestemd met het afzien van de bedenktijd van de eventuele montage. Dit is volgens de wet ook nodig. Dit heb ik nergens verklaard en is mij ook niet gevraagd. En nee het is nooit maatwerk geweest, het zijn gewoon specifieke artikelen die zij op hun website hebben staan die voor iedereen te bestellen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door AninP op 21-08-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AninP
The_BoKmeester schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:40:
[...]

Dit ja.

Alle losse onderdelen (panelen, omvormers, optomizer, kabels, beugels) zijn toch standaard componenten?

Derhalve geen maatwerk.
Als ik het dus gewoon goed begrijp, sta ik volledig in mijn recht. En kan ik de order gewoon annuleren, maar een beetje webshop verrekent de korting gewoon. Dat is immers niets anders dan annuleren en opnieuw plaatsen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AninP
Mag gesloten worden. Bedrijf gaat alsnog de 10 procent korting crediteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Er is sprake van een gemengde overeenkomst, waardoor de bepalingen voor een consumentenkoop ook van toepassing zijn op de montage. De onderdelen zijn allemaal prefab waardoor de uitzondering van maatwerk niet opgaat, ook niet als de zonnepanelen reeds op het dak liggen.
AninP schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:31:
Je hebt bij een offerte geen recht op herroeping, maar bij een weborder volgens mij gewoon wel.
Het wettelijk recht op herroeping kent geen uitzondering voor overeenkomsten op afstand die middels een offerte tot stand zijn gekomen.
AninP schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:35:
Is een webshop order ook een overeenkomst met de verkoper?
Ja, er moet een knop zijn waaruit de tekst duidelijk wordt dat er een betalingsverplichting is. De rechtspraak is daar behoorlijk streng in.
Pagina: 1