Situatie:
Ik laat een nieuwbouwhuis bouwen (BENG etc), waarbij er 10 panelen geplaatst worden op het dak. Dit dak ligt op 80° op het kompas (dus oostelijk en licht noordelijk), met een dakhoek van 50°. Dat is natuurlijk geen ideale positie voor panelen, dus ik heb het bij 10 panelen gelaten.
Ik wil echter meer panelen om nul-op-de-meter te behalen, en wil daarvoor de (nog te bouwen) schuur inzetten. Deze schuur zet ik in eigen beheer, en wil ik (mede) optimaliseren op opbrengst uit zonnepanelen. Het voorlopige ontwerp heeft een dakhoek van 30°, en een compashoek van 170° (dus bijna volledig zuidelijk, licht oostelijk). Ik kijk naar een layout van 6x4 of 2x10, dus 20 of 24 panelen.
Met deze combinatie verwacht ik zowel een goede opbrengst overdag te hebben alsook 's ochtends. Maar hier zit wel enige complexiteit op, vooral qua keuze voor omvormers:
Ik laat een nieuwbouwhuis bouwen (BENG etc), waarbij er 10 panelen geplaatst worden op het dak. Dit dak ligt op 80° op het kompas (dus oostelijk en licht noordelijk), met een dakhoek van 50°. Dat is natuurlijk geen ideale positie voor panelen, dus ik heb het bij 10 panelen gelaten.
Ik wil echter meer panelen om nul-op-de-meter te behalen, en wil daarvoor de (nog te bouwen) schuur inzetten. Deze schuur zet ik in eigen beheer, en wil ik (mede) optimaliseren op opbrengst uit zonnepanelen. Het voorlopige ontwerp heeft een dakhoek van 30°, en een compashoek van 170° (dus bijna volledig zuidelijk, licht oostelijk). Ik kijk naar een layout van 6x4 of 2x10, dus 20 of 24 panelen.
Met deze combinatie verwacht ik zowel een goede opbrengst overdag te hebben alsook 's ochtends. Maar hier zit wel enige complexiteit op, vooral qua keuze voor omvormers:
- Met 30-34 panelen kruip ik vermoedelijk richting de grenzen van mijn 3x25A aansluiting, en ik ga vanwege het hogere vastrecht liever niet op 3x35A. Nu denk ik dat dit meevalt gezien de 10+20-24 set-up, maar mag ik hier vanuit gaan?
- De 10 panelen krijgen een eigen omvormer (anders is het huis niet af), en dat is hoogstwaarschijnlijk een vrij simpel ding (geen solaredge ofzo, de aannamer wijst op 'moelijkheden qua levertijden en blijft daarmee vaag over het specifieke toestel)). Kan ik deze set-up houden en er een losse omvormer voor de 20-24 panelen bij plaatsen? Ook gezien de max belasting van de stroomaansluiting? Moet ik nog eisen stellen aan omvormer in huis, of is één omvormer beter? (Dan kan ik nog wat proberen te regelen met de aannemer) Ik zie hier tegenstrijdige verhalen over op internet.
- De panelen op de schuur kunnen denk ik ook aan een vrij simpele omvormer: Deze hebben geen last van schaduw (de schuur staat volledig vrij), waardoor dit voldoende moet zijn. Is mijn begrip hier correct?
- Mis ik nog iets?
So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.