Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Omvormer(s) Nieuwbouwwoning + Extra panelen schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Situatie:

Ik laat een nieuwbouwhuis bouwen (BENG etc), waarbij er 10 panelen geplaatst worden op het dak. Dit dak ligt op 80° op het kompas (dus oostelijk en licht noordelijk), met een dakhoek van 50°. Dat is natuurlijk geen ideale positie voor panelen, dus ik heb het bij 10 panelen gelaten.

Ik wil echter meer panelen om nul-op-de-meter te behalen, en wil daarvoor de (nog te bouwen) schuur inzetten. Deze schuur zet ik in eigen beheer, en wil ik (mede) optimaliseren op opbrengst uit zonnepanelen. Het voorlopige ontwerp heeft een dakhoek van 30°, en een compashoek van 170° (dus bijna volledig zuidelijk, licht oostelijk). Ik kijk naar een layout van 6x4 of 2x10, dus 20 of 24 panelen.

Met deze combinatie verwacht ik zowel een goede opbrengst overdag te hebben alsook 's ochtends. Maar hier zit wel enige complexiteit op, vooral qua keuze voor omvormers:
  • Met 30-34 panelen kruip ik vermoedelijk richting de grenzen van mijn 3x25A aansluiting, en ik ga vanwege het hogere vastrecht liever niet op 3x35A. Nu denk ik dat dit meevalt gezien de 10+20-24 set-up, maar mag ik hier vanuit gaan?
  • De 10 panelen krijgen een eigen omvormer (anders is het huis niet af), en dat is hoogstwaarschijnlijk een vrij simpel ding (geen solaredge ofzo, de aannamer wijst op 'moelijkheden qua levertijden en blijft daarmee vaag over het specifieke toestel)). Kan ik deze set-up houden en er een losse omvormer voor de 20-24 panelen bij plaatsen? Ook gezien de max belasting van de stroomaansluiting? Moet ik nog eisen stellen aan omvormer in huis, of is één omvormer beter? (Dan kan ik nog wat proberen te regelen met de aannemer) Ik zie hier tegenstrijdige verhalen over op internet.
  • De panelen op de schuur kunnen denk ik ook aan een vrij simpele omvormer: Deze hebben geen last van schaduw (de schuur staat volledig vrij), waardoor dit voldoende moet zijn. Is mijn begrip hier correct?
  • Mis ik nog iets?
Dank!

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

Alle reacties

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
waarom denk je dat je 30-34 panelen nodig te hebben voor nul-op-de-meter?
Wat is de voorspelde opbrengst van je 10 panelen?

huis een eigen omvormer lijkt me het handigst, eventueel 2x een 1 fase omvormer voor de schuur (en dan alle 3 de omvormers op een eigen fase)

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
MSXBas schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:43:
waarom denk je dat je 30-34 panelen nodig te hebben voor nul-op-de-meter?
Wat is de voorspelde opbrengst van je 10 panelen?
Ik heb het dossier nu niet bij de hand, maar de 10 panelen zullen op ~2500kWh uitkomen, is mijn verwachting.

Ik heb een warmtepomp met een COP van 5, die ik (grof geschat) op 3.000kWh schat. Naast 3.000 kWh gebruik hierop en een elektrische auto met 30k km / jaar tegen iets van 6.000 kWh kom ik op 12.000 kWh.

Ervan uitgaande dat ik met 24 panelen op de schuur ~350kWh/jaar kan opwekken kom ik met de hele installatie op 10,900kWh. Voor NOM zou ik dus 6.000kWh nodig hebben, zo'n 10 panelen. Alles daarboven kan in mobiliteit.
MSXBas schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:43:
huis een eigen omvormer lijkt me het handigst, eventueel 2x een 1 fase omvormer voor de schuur (en dan alle 3 de omvormers op een eigen fase)
En loop ik hiermee niet het risico dat, omdat die omvormers van elkaar niet weten dat ze bestaan, ik hier over grenzen heen ga?

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Hieronymus schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:40:
Situatie:

Ik laat een nieuwbouwhuis bouwen (BENG etc), waarbij er 10 panelen geplaatst worden op het dak. Dit dak ligt op 80° op het kompas (dus oostelijk en licht noordelijk), met een dakhoek van 50°. Dat is natuurlijk geen ideale positie voor panelen, dus ik heb het bij 10 panelen gelaten.

Ik wil echter meer panelen om nul-op-de-meter te behalen, en wil daarvoor de (nog te bouwen) schuur inzetten. Deze schuur zet ik in eigen beheer, en wil ik (mede) optimaliseren op opbrengst uit zonnepanelen. Het voorlopige ontwerp heeft een dakhoek van 30°, en een compashoek van 170° (dus bijna volledig zuidelijk, licht oostelijk). Ik kijk naar een layout van 6x4 of 2x10, dus 20 of 24 panelen.

Met deze combinatie verwacht ik zowel een goede opbrengst overdag te hebben alsook 's ochtends. Maar hier zit wel enige complexiteit op, vooral qua keuze voor omvormers:

[list]
• Met 30-34 panelen kruip ik vermoedelijk richting de grenzen van mijn 3x25A aansluiting, en ik ga vanwege het hogere vastrecht liever niet op 3x35A. Nu denk ik dat dit meevalt gezien de 10+20-24 set-up, maar mag ik hier vanuit gaan?
• De 10 panelen krijgen een eigen omvormer (anders is het huis niet af), en dat is hoogstwaarschijnlijk een vrij simpel ding (geen solaredge ofzo, de aannamer wijst op 'moelijkheden qua levertijden en blijft daarmee vaag over het specifieke toestel)). Kan ik deze set-up houden en er een losse omvormer voor de 20-24 panelen bij plaatsen? Ook gezien de max belasting van de stroomaansluiting? Moet ik nog eisen stellen aan omvormer in huis, of is één omvormer beter? (Dan kan ik nog wat proberen te regelen met de aannemer) Ik zie hier tegenstrijdige verhalen over op internet.
Tenzij je panelen van meer dan 500WP gaat installeren kom je daar lang niet aan. Let wel even op de fasen, ik vermoed dat de 10 panelen in huis op 1 fase gaan.

Aangenomen dat de omvormer in huis max 3,6kW is, en dus 16A max levert, zou je in theorie ruimte hebben voor een omvormer van 9A*230V*3 fasen = 6200W. In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeven omdat de oriëntatie anders is en heb je wel ruimte voor 8kW omvormercapaciteit. Om helemaal zeker te zijn kun je het maximale vermogen van de omvormer van het huis iets lager zetten.
• De panelen op de schuur kunnen denk ik ook aan een vrij simpele omvormer: Deze hebben geen last van schaduw (de schuur staat volledig vrij), waardoor dit voldoende moet zijn. Is mijn begrip hier correct?
• Mis ik nog iets?
[/list]

Dank!
Verder mis je niet zo veel. Mits de orientatie het toelaat, kun je overwegen om het dak iets meer naar het westen te richten. Zo voorkom je gelijktijdigheid.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
Je kan zelf wat ruw simuleren aan de 2 dakvlakken met deze gratis online tool:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/