Kan ik de glazen van mijn zonnebril laten polariseren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeld_kdj
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-08-2023
Hallo allen,

Ik google me maar wat in de rondte en kan het antwoord gewoon echt niet vinden, wellicht dat het een stomme vraag is.
Maar ach, kan ik van me huidige zonnebril de glazen laten polariseren of ben ik dan echt verplicht een nieuwe te kopen met gepolariseerde glazen? Of is het dan beter om de glazen laten te vervangen?

Hopelijk iemand die hier verstand van heeft en mij verder kan helpen.
Alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door kjeld_kdj op 21-08-2023 02:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:00
Loop een betere brillenwinkel in en vraag het.

Zijn je glazen reeds op sterkte? Anders zie ik het nut er niet echt van in, monturen zijn sowieso vaak gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Ik heb voor mijn rayban nieuwe gepolariseerde glazen kunnen kopen bij de winkel waar ik hem haalde. Kreeg de oude keurig in een zakje mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Je moet je ook afvragen of je wel gepolariseerde glazen wilt deze tijd. Als de glazen op een bepaalde manier worden geplaatst/zijn gepolariseerd kun je namelijk LCD schermen slecht of niet meer lezen.
Mijn opticien raadt het daarom juist af want dan kun je in de auto je navigatie of scherm met de tellers niet/slecht zien.

Ik heb 2 zonnebrillen op sterkte 1 wel en 1 niet gepolariseerd. Nu gaat het met die gepolariseerde wel goed, maar als ik mijn hoofd draai dan wordt het scherm al zwarter hoe verder ik draai.

Als antwoord op je vraag, aangezien het een filter is lijkt het mij niet dat je dit erin kunt slijpen. En als het al kan denk ik dat nieuwe glazen alsnog goedkoper zijn. Bij een goede opticien kosten voorraad glazen rond de 80euro per stuk. Bij een Hans Anders en bijv. Pearl heb je voor 80euro een complete zonnebril op sterkte met montuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:19
jongetje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 06:13:
Je moet je ook afvragen of je wel gepolariseerde glazen wilt deze tijd. Als de glazen op een bepaalde manier worden geplaatst/zijn gepolariseerd kun je namelijk LCD schermen slecht of niet meer lezen.
Mijn opticien raadt het daarom juist af want dan kun je in de auto je navigatie of scherm met de tellers niet/slecht zien.

Ik heb 2 zonnebrillen op sterkte 1 wel en 1 niet gepolariseerd. Nu gaat het met die gepolariseerde wel goed, maar als ik mijn hoofd draai dan wordt het scherm al zwarter hoe verder ik draai.
Volgens mij verschilt de polarisatie tussen zonnebrillen niet zoveel, maar die van LCD's wel. Het ene device is beter zichtbaar in landscape, het ander in portrait. Ik heb zelf 1x meegemaakt dat het niet matchte en heb dat op kunnen lossen door het plaatsen van een screenprotector (niets bijzonders, dus waarschijnlijk werkt het met elke protector).

Bij OLED speelt dit overigens niet ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:17

RayNbow

Kirika <3

LA-384 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 06:50:
Het ene device is beter zichtbaar in landscape, het ander in portrait.
Op werk heb ik schermen waarvan de polarisatie 45 graden verschilt t.o.v. andere schermen. :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is meer een onderwerp voor AZ dan voor SF. Ik verplaats het topic dan ook die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 06:13:
Ik loop al jaren met gepolariseerde zonnebrillen op sterkte en heb hier echt maar heel zelden last van. Er zijn imho echt meer voordelen dan nadelen.

Ik draag ze ook wel eens binnen (in een winkel bijv) en het enige waar ik er wat van merk is bij pinautomaten. In auto’s overigens nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
LA-384 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 06:50:
[...]Bij OLED speelt dit overigens niet.
Toch wel, met polariserende zonnebril kan ik het scherm niet lezen op mijn S23U als ik mijn hoofd schuin genoeg houd. (Dat zal wellicht een circulaire polariser zijn, tegen interne reflecties, gok ik op basis van werkervaring; ga gerust op zoek naar bronnen als je me wil tegenspreken.)

En dat is ook het antwoord op het al dan niet probleem van lezen van schermen: de polarisatie van zonlicht is gekend, dus legt men in een LCD de polarisatierichting anders dan die van de zon, zodat je geen probleem hebt met schermen lezen (wel ten koste van wat helderheid).

Polariser is vaak een plasticfolie die wat uitgerokken is, die kan je niet met een spray aanbrengen ofzo. Ik vind het wel een enorme meerwaarde in een zonnebril, het haalt de "hardheid" van het licht weg (scheelt enorm als je migrainegevoelig bent; zonder heb ik op zonnige dagen zo'n gevoel: 8)7 |:( ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-04 15:04
Mijn iPhone wordt ook donkerder als ik hem draai met mijn zonnebril op, en die heeft ook een OLED-scherm. In de wagen heb ik er geen last van, die schermen zijn goed af te lezen. Ja, als ik mijn hoofd draai zie je het effect van een polariserende zonnebril ook op die schermen, maar dat doe je niet tijdens het rijden. Tenzij je nekpijn wilt hebben.

Ik was ergens bij een automaat (denk parkeerautomaat) en ik dacht dat het ding defect was. Het scherm was uit. Tot ik mijn bril af had gezet. Dat zijn wel grappige momenten waarbij je ziet dat het wel echt werkt.

Voor mij is het een meerwaarde en mijn volgende zonnebril gaat dit ook zeker hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:25
kjeld_kdj schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 02:23:
Hallo allen,

Ik google me maar wat in de rondte en kan het antwoord gewoon echt niet vinden, wellicht dat het een stomme vraag is.
Maar ach, kan ik van me huidige zonnebril de glazen laten polariseren of ben ik dan echt verplicht een nieuwe te kopen met gepolariseerde glazen? Of is het dan beter om de glazen laten te vervangen?

Hopelijk iemand die hier verstand van heeft en mij verder kan helpen.
Alvast bedankt
Later toevoegen is volgens mij echt geen optie. Dan moet je dus of de glazen laten vervangen of een hele nieuwe bril kopen. Maar is het een exemplaar op sterkte of niet? Het Ray-Ban voorbeeld hierboven was waarschijnlijk een exemplaar wat niet op sterkte was, dan kan je nog wel eens een andere set glazen kopen voor hetzelfde model maar in een andere uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Je zou eens een clip-on kunnen proberen. Die zijn er ook gepolariseerd. Mij bevalt dat uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 11:13

aap

Ik vond het volgende op internet:
For more expensive sunglasses—as well as prescription lenses—the process differs only slightly. The thin sheet of dyed PVA is mounted to one sheet of CAB and then inserted into the mold of what will become a hard-resin lens. (...) the result is a polarized lens.
Het komt erop neer dat de polariserende laag al tijdens het productieproces van de lens aangebracht wordt.
Dus het klinkt alsof het niet mogelijk is om dat achteraf alsnog te doen, Maar één telefoontje naar je opticien en je weet het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
Archer_VC10 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

Later toevoegen is volgens mij echt geen optie. Dan moet je dus of de glazen laten vervangen of een hele nieuwe bril kopen. Maar is het een exemplaar op sterkte of niet? Het Ray-Ban voorbeeld hierboven was waarschijnlijk een exemplaar wat niet op sterkte was, dan kan je nog wel eens een andere set glazen kopen voor hetzelfde model maar in een andere uitvoering.
Ik heb ook een ray-ban met gepolariseerde glazen (op sterkte).
De originele niet gepolariseerde glazen zonder sterkte heb ik er ook bij.

Bril is wel gekocht bij een niet-keten brillenwinkel.
Als je een brillenwinkel hebt die zelf glazen op maat slijpt moet het te leveren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:25
Dat kan ook inderdaad, dat je een zonnebril van een specifiek merk koopt (hier een Ray Ban) en daar andere lenzen op sterkte in laat zetten. Dit zijn dan vaak geen originele lenzen (zit meestal geen Ray Ban of ander merkje op) maar die worden er door de opticien voor op maat geslepen. Er is een hoop mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Nee, het is niet mogelijk om achteraf polarisatie toe te voegen aan een lens.

Bij de meeste merk brillen kan je acheraf andere lenzen bestellen (meestal duur) er zijn ook genoeg andere leveranciers die niet orginele lenzen leveren in verschillende kwaliteiten zoals bijvoorbeeld thesunglassfix die hele goede kwaliteit lenzen kan leveren in kleuren die de originele leverancier niet eens heeft.

De meeste schermen kan ik goed lezen met gepolariseerde lenzen maar bij head-up display's in auto's is dat soms anders, de BMW's en mini's met upgrades van 2014 hebben dit probleem niet meer die kan ik perfect zien en bij Mercedes werkt het ook perfect (heb alleen ervaring met de C&E) dus mocht je dat hebben in je auto dan eerst even testen voor aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:21
Ik had er ook last van dat ik lcd schermen niet goed kon aflezen en ben van gepolariseerd afgestapt.
Ik zag er sowieso het nut niet van in.
De uitleg van de opticien was schitteringen in het water weghalen, maar ik kom nooit op het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 11:50

Barrycade

Through the...

Ik vis vaak dus sowieso een gepolariseerde zonnebril.
Maar zeker in de auto grote toegevoegde waarde. Schitteringen van auto's, van wegdek en je eigen motorkap en je kan vaak beter door je voorraam zien.

Enige probleem is landscape foto's maken op mijn telefoon, dan zit ik naar een zwart scherm te kijken.
Voor de rest lijken veel lcd schermen er dus rekening mee te houden. Staan goed in de meest dominante stand
Pagina: 1