Achterhouden eigendom failliete webwinkel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-10 11:29
Ik schrijf dit topic voor een vriend van mij. Die vriend had een kant en klare computer gekocht bij *knip* webwinkel voor om en nabij de 2500,- euro. Vervolgens raakte binnen een jaar de videokaart defect. Vervelend, maar dat kan gebeuren.

Vervolgens heeft hij de computer persoonlijk langs gebracht, heeft een RMA nummer ontvangen en daarna bleef het maanden stil (wat natuurlijk een schande is). Communiceren blijkt niet het sterkste punt te zijn van webwinkel. Dat is natuurlijk een teken aan de wand want een paar dagen later was het faillissement uitgesproken.

Op de website stond het volgende:

Ik heb mijn PC ter reparatie bij webwinkel staan
Klanten die hun PC voor het faillissement bij ons ter reparatie hebben aangeboden, hebben veel langer moeten wachten op de reparatie dan gewenst. We hebben dan ook besloten al deze klanten alsnog kosteloos te gaan helpen met de reparatie. Inmiddels hebben wij alle defecte PC’s al gecontroleerd en zijn wij nu bezig met het proces om alle defecte onderdelen aan te melden bij de leveranciers. Klanten krijgen van ons bericht wanneer hun PC klaar staat om opgehaald of verzonden te worden (verzending is hierbij wederom voor rekening en risico van de klant).

Ik heb daarna contact opgenomen om een indicatie te krijgen van de doorlooptijd aangezien het geduld van mijn vriend logischerwijs begint op te raken, dus wij vernamen graag meer informatie.

Wij kregen als reactie terug:

"De videokaart van deze klant ligt bij onze leverancier ter reparatie of vervanging. Echter weigert deze partij vooralsnog om de door ons opgestuurde producten van vóór het faillissement ons toe te sturen of te crediteren. Wij zijn juridisch advies aan het inwinnen en het zal nog wel even duren voordat duidelijk is wat de rechten en plichten van alle partijen zijn.

Ik wil de klant aanraden om een nieuwe videokaart aan te schaffen zodat hij wel nog van zijn PC kan genieten. Als wij alsnog een creditering krijgen vanuit onze leverancier dan krijgt de klant dat natuurlijk alsnog overgemaakt, maar daar kunnen we geen zekerheid op geven"

In andere woorden, het eigendom van mijn vriend is achterover gedrukt door hetzij door webwinkel of die leverancier. Logischerwijs wilden wij contact met die leverancier maar na onze laatste e-mail over het onrechtmatig in bezit houden van zijn videokaart, reageert webwinkel niet meer.

Wel reageerden ze op het mailtje wanneer de pc (zonder videokaart) kon worden opgehaald.

Wij hebben ook al contact gehad met de curator, maar die was ook ronduit waardeloos. Hoorde het verhaal aan en gaf te kennen dat wij bij webwinkel moesten zijn.

Mijn concrete vraag, heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt en welke stappen zijn er ondernomen?

Heeft het doen van aangifte zin? Het gaat namelijk niet om een klein bedrag.

P.S. in de communicatie richting webwinkel ben ik altijd zeer correct geweest, dus dat is geen reden voor het zwijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Yorinn op 20-08-2023 23:44 . Reden: Naam webwinkel uit TS en titel verwijderd conform het SF Beleid ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb je topic even verplaatst en de naam van de webshop weggehaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 20-08-2023 23:44 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:14

M2M

medicijnman

Ik denk dat het belangrijkste is dat je de PC zonder videokaart terug krijgt. Vervolgens bij een andere partij een nieuwe videokaart kopen.

In principe heb je te maken met de webshop, maar die is failliet. Derhalve te maken met de curator, maar die zal je aan het eind van de schuldeisers zetten. Beschouw de kaart als verloren want elke vorm van rechtzaak is duur en langdradig.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Eens met hierboven. Eerste prioriteit is het terughalen van de pc zonder videokaart.
Als wij alsnog een creditering krijgen vanuit onze leverancier dan krijgt de klant dat natuurlijk alsnog overgemaakt
De kans dat dit gaat gebeuren is uitermate klein. Het is aan de curator om te bepalen waar geld aan wordt betaald, niet meer aan de eigenaar.

Je zult je als schuldeiser moeten melden bij de curator, maar zou ook gewoon direct contact opnemen met de leverancier van de videokaart.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
M2M schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:44:
Ik denk dat het belangrijkste is dat je de PC zonder videokaart terug krijgt. Vervolgens bij een andere partij een nieuwe videokaart kopen.

In principe heb je te maken met de webshop, maar die is failliet. Derhalve te maken met de curator, maar die zal je aan het eind van de schuldeisers zetten. Beschouw de kaart als verloren want elke vorm van rechtzaak is duur en langdradig.
Videokaart is eigendom van TS, ik zie niet in waarom dat bij de boedel zou horen of dat TS bij de schuldeisers zou behoren?

TS moet zich melden bij de curator en de Videokaart terug eisen.

TS hier is een voorbeeldbrief
https://www.consuwijzer.n...ugvragen-na-faillissement

Hierbij ga ik wel vanuit dat je een consument bent^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:14

M2M

medicijnman

NicoHF schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 00:08:
[...]

Videokaart is eigendom van TS, ik zie niet in waarom dat bij de boedel zou horen of dat TS bij de schuldeisers zou behoren?

TS moet zich melden bij de curator en de Videokaart terug eisen.

TS hier is een voorbeeldbrief
https://www.consuwijzer.n...ugvragen-na-faillissement

Hierbij ga ik wel vanuit dat je een consument bent^
Yep, eigendom. Echter ligt dat ding fysiek ergens anders, buiten het bereik van de webshop aangezien die het product niet zelf repareert maar doorstuurt. Je zou een aangetekende brief kunnen sturen, maar die zal niet aankomen bij de locatie van de videokaart.

De ts is dan afhankelijk van de failliete webshop, de curator en een leverancier van de webshop die zo'n videokaart echt niet terug wil geven aan een failliete webshop.

Maargoed, stel die videokaart komt terug. Komtie dan defect terug?

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
M2M schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 00:21:
[...]

Yep, eigendom. Echter ligt dat ding fysiek ergens anders, buiten het bereik van de webshop aangezien die het product niet zelf repareert maar doorstuurt. Je zou een aangetekende brief kunnen sturen, maar die zal niet aankomen bij de locatie van de videokaart.

De ts is dan afhankelijk van de failliete webshop, de curator en een leverancier van de webshop die zo'n videokaart echt niet terug wil geven aan een failliete webshop.

Maargoed, stel die videokaart komt terug. Komtie dan defect terug?
Hoe het exact zit weet ik ook niet, maar neem aan dat de curator de videokaart gaat vorderen aangezien TS de videokaart bij de curator gaat vorderen.

Als het een garantie kwestie is en het valt onder de voorwaarde dan gerepareerd anders was de kaart al niet in behandeling geweest bij de leverancier lijkt mij.

Maar ik ben geen expert hiermee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Bij een faillissement is het oude bedrijf niet meer aanwezig en is er een nieuw bedrijf ontstaan dus moet je bij de curator wezen want die behartigd de zaken van het oude bedrijf
De curator zal waarschijnlijk erkennen dat de kaart bij een derde partij ligt en zal moeten proberen deze terug te krijgen wat misschien niet lukt en zal daardoor aan gaan geven dat je je geld moet krijgen van het oude bedrijf en dan heb je pech kun je achter in de rij aansluiten

Maar het nieuwe bedrijf heeft aangegeven naar jou toe dat alle reparaties kosteloos worden uitgevoerd door het nieuwe bedrijf en ik neem aan dat er in deze correspondentie niet wordt aangegeven behalve als...........
Dus zou ik de webshop daarop wijzen en aangeven dat ze de reparatie kosteloos moeten uitvoeren aan gezien zij dit zelf eerder hebben aangegeven

En ja ze zeggen kosteloos helpen maar als er nergens staat behalve als ......... of we helpen tot zover hebben ze zich zelf in de vingers gesneden en mag je verwachten dat het probleem kosteloos wordt opgelost

Ik zou dat alles wel vriendelijk via de mail met ze bespreken en niet gelijk hoog van de toren blazen

Wat je eventueel ook nog kan proberen het rma nummer vragen waaronder je kaart ligt bij de fabrikant
Hiermee naar de fabrikant gaan dit in combinatie van een faktuur met serie nummer van de kaart of eventueel als je de kaart hebt geregistreerd dit gebruiken om aan te tonen dat de kaart jou eigendom is
Dan is er een kans dat de fabrikant wil meewerken mocht dat niet zo zijn dan weet je ieder geval dat je dit merk niet meer moet kopen

[ Voor 32% gewijzigd door Steenw op 21-08-2023 07:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:40

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Vraag de webwinkel naar welk adres ze de videokaart gestuurd hebben; met welk referentienummer, en kopie van de reactie van de fabrikant.
En haal direct je PC zonder videokaart op bij de winkel.

Daarna kun je een aantal dingen doen:
- Afwachten
- Netjes aan fabrikant vragen of ze willen repareren en direct naar jou sturen.
- Dwingen.

Gezien de webshop al netjes gevraagd heeft om het terug te sturen en de fabrikant dus effectief jouw kaart in gijzeling houdt als pressiemiddel om de rekeningen betaald te krijgen, zou ik het meteen hard spelen.

Als je rechtsbijstand hebt, zou ik die een brief laten opstellen; en anders zelf een ingebrekestelling maken in de vorm van:

Stuur de fabrikant een aangetekende brief met dat jou persoonlijke eigendom onder referentie x naar locatie y gestuurd is.
En dat je door webwinkel z op de hoogte gesteld bent dat zij, de leverancier, niet wil voldoen aan zijn (zie bijlage kopie reactie fabrikant).

Stel dat jij als consument niets te maken hebt met onderlinge conflicten tussen webwinkel & leverancier.

Stel ze ingebreke voor het achterhouden van jou persoonlijke eigendom. En (indien je fabrieksgarantie hebt) het niet voldoen van de fabrieksgarantie.

En stel voor dat ze de kaart na reparatie; of een nieuwe kaart direct naar jou kunnen opsturen binnnen de redelijke termijn van 2 weken*. Onder adres: ...

*Of ze moeten binnen twee weken het volledige aankoopbedrag terug storten of (akkoord gaan met vervanging/reparatie) en zelf een andere (redelijke) leverdatum kiezen.

Persoonlijk zou ik de mail wel afsluiten met de melding dat je het jammer vindt dat het zo gelopen is; maar dat je hoopt alsnog een tevreden gebruiker van merk Z te kunnen zijn.

En wellicht erbij vermelden hoe/wanneer ze contact met jou op kunnen nemen. Persoonlijk vindt ik via email het handigste in dit scenario; dan heb je alles op 'papier' en kun je nadenken over je antwoord.
Maar je kunt ook via telefoon communiceren en na het gesprek vragen of ze punten x en y nog via email willen bevestigen.
_________
Ik ben geen advocaat/adviseur en dit is geen juridisch advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
Accretion schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:02:
Vraag de webwinkel naar welk adres ze de videokaart gestuurd hebben; met welk referentienummer, en kopie van de reactie van de fabrikant.
En haal direct je PC zonder videokaart op bij de winkel.

Daarna kun je een aantal dingen doen:
- Afwachten
- Netjes aan fabrikant vragen of ze willen repareren en direct naar jou sturen.
- Dwingen.

Gezien de webshop al netjes gevraagd heeft om het terug te sturen en de fabrikant dus effectief jouw kaart in gijzeling houdt als pressiemiddel om de rekeningen betaald te krijgen, zou ik het meteen hard spelen.

Als je rechtsbijstand hebt, zou ik die een brief laten opstellen; en anders zelf een ingebrekestelling maken in de vorm van:

Stuur de fabrikant een aangetekende brief met dat jou persoonlijke eigendom onder referentie x naar locatie y gestuurd is.
En dat je door webwinkel z op de hoogte gesteld bent dat zij, de leverancier, niet wil voldoen aan zijn (zie bijlage kopie reactie fabrikant).

Stel dat jij als consument niets te maken hebt met onderlinge conflicten tussen webwinkel & leverancier.

Stel ze ingebreke voor het achterhouden van jou persoonlijke eigendom. En (indien je fabrieksgarantie hebt) het niet voldoen van de fabrieksgarantie.

En stel voor dat ze de kaart na reparatie; of een nieuwe kaart direct naar jou kunnen opsturen binnnen de redelijke termijn van 2 weken*. Onder adres: ...

*Of ze moeten binnen twee weken het volledige aankoopbedrag terug storten of (akkoord gaan met vervanging/reparatie) en zelf een andere (redelijke) leverdatum kiezen.

Persoonlijk zou ik de mail wel afsluiten met de melding dat je het jammer vindt dat het zo gelopen is; maar dat je hoopt alsnog een tevreden gebruiker van merk Z te kunnen zijn.

En wellicht erbij vermelden hoe/wanneer ze contact met jou op kunnen nemen. Persoonlijk vindt ik via email het handigste in dit scenario; dan heb je alles op 'papier' en kun je nadenken over je antwoord.
Maar je kunt ook via telefoon communiceren en na het gesprek vragen of ze punten x en y nog via email willen bevestigen.
_________
Ik ben geen advocaat/adviseur en dit is geen juridisch advies.
Normaal gesproken heeft de webwinkel geen schuld bij de fabrikant omdat fabrikanten alleen leveren aan groothandels en distributeurs
Waarschijnlijk heeft de fabrikant de kaart gecrediteerd aan de groothandel en die weigert te leveren of te betalen aan de webshop ivm oude schuld
Het zou ook kunnen wezen dat de kaart al voor faillissement is gecrediteerd en is het geld weg
Maar je kunt zoals ik ook al in een eerdere post aangaf wel proberen en ligt de kaart nog gewoon bij de fabrikant en zijn ze bereid om hem rechtstreeks naar ts te sturen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vogel666
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-08 13:58
Stap 1: ASAP een afspraak maken om die PC terug te halen nu men nog weet dat ie van jou is. (Medewerkers zoeken andere banen, registratie software wordt opgezegd door de leverancier. De kans is levensgroot dat straks niemand meer weet dat die PC van jou is)

Stap 2: kijken of je verder nog je recht kunt halen. Zoals hier boven gezegd:
- Eis de documentatie op tussen webwinkel en hun leverancier.
- Schrijf de leverancier aan dat hij jouw eigendom in bezit heeft en dat jij dat terug wilt. Er is een kans dat die kaart financieel gezien reeds gecrediteerd aan aan het failiete bedrijf en dat dat bedrag is weggestreept tegen schulden. In dat geval moet je toch bij de curator zijn en ben je effectief 100% kansloos. Je kunt dan nog proberen met een zielig verhaal coulance te vragen bij de leverancier, maar om daar iets af te dwingen dat wordt een heel moeilijk gevecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adriv65
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-03 15:18
Eigenlijk kan ik slechts beamen wat de meerderheid hierboven schrijft.

Je vriend kan aantonen dat hij de pc reeds in bezit gehad heeft, zeer belangrijk, want slechts besteld en betaald, is nog steeds geen bezit volgens de wet en curator. Raar maar waar.
Maar goed, hier is nu geen sprake van, want reeds uitgeleverd en nu terug voor een RMA.

Kortom,zo snel mogelijk regelen met curator, want dat is nu de zaakvoerder, dat de PC terug komt.
Met een grote zekerheid wel zonder, of met een defecte videokaart.

Vergelijk het even met het VanMoof fietsen faillissement.
Naar mijn weten zijn, de ter reparatie aangeboden fietsen inmiddels terug bij de eigenaar, wel grotendeels ongerepareerd.

Kern blijft: je vriend is onbetwist eigenaar, en moet de (defecte) PC gewoon van de curator terug krijgen.
Behoort absoluut niet tot de boedel van de failliete zaak.
Mits ie niet "kwijt" is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
Allereerst, iedereen hartelijk dank voor de input. Het terughalen van de PC was onze eerste prioriteit en dat is inmiddels ook gelukt.

Wat betreft de curator, deze partij is bijzonder laks want zij zijn de zaakvoerder en dienen het faillissement af te wikkelen. Verwijzen naar het nieuwe bedrijf is mijn inziens fout.

Wat de communicatie, wij hebben ons begripvol opgesteld en simpelweg gevraagd om een tijdslijn voor de afwikkeling dan wel om meer informatie. Vervolgens kregen wij het antwoord terug in de topicstart. Daarop heb ik hun er aan herinnert dat het eigendomsrecht van de videokaart bij ons ligt en het vasthouden van deze kaart onrechtmatig is. Een maand later hebben wij nog steeds geen reactie daar op. Ook hadden wij gevraagd naar wie de leverancier is....maar daar hebben wij geen reactie op ontvangen. Kortom deze partij werkt niet mee.

In de tussentijd hebben wij een mailtje gestuurd dat wij de incomplete pc wilden komen ophalen en kregen daar wel een reactie op. Ze kiezen er voor om ons te negeren in de hoop dat wij afhaken.

Ik denk dat wij zoals NicoHF voorstelde wij ons nog eenmaal tot de curator gaan wenden, maar mocht dat geen soelaas bieden, dat het daarna tijd wordt voor een aangifte bij de politie. Het immers geen klein bedrag waarover we praten en al helemaal niet voor die vriend van mij.

Zulke partijen mogen van mij aan de schandpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-10 02:02
Veenbrandt schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:55:
Allereerst, iedereen hartelijk dank voor de input. Het terughalen van de PC was onze eerste prioriteit en dat is inmiddels ook gelukt.

Ik denk dat wij zoals NicoHF voorstelde wij ons nog eenmaal tot de curator gaan wenden, maar mocht dat geen soelaas bieden, dat het daarna tijd wordt voor een aangifte bij de politie. Het immers geen klein bedrag waarover we praten en al helemaal niet voor die vriend van mij.

Zulke partijen mogen van mij aan de schandpaal.
1 PC is terug - dat is het belangrijkste.
2 Ga alsjeblieft geen belastinggeld verspillen door een politie ambtenaar zijn tijd te verspillen. Hoe vervelend dit is voor iedereen: dit is is een civiele rechtszaak. Hier gaat geen agent naar kunnen kijken.

Probeer je pijlen te richten op de leverancier van de videokaart.

Die willen logisch, graag hun facturen betaald zien, echter dat zal men mogelijk niet over de rug van klanten willen doen.

Als jij weet te achterhalen dat GPU met serienummer XYZ daadwerkelijk bij de fabrikant ligt dan zou je kunnen proberen via een ticket daaraan achter je kaart te kunnen komen.
Probleem is dat je veelal een RMA in beweging moet hebben wil je wat verder komen - maar hoe zuur ook: je originele leverancier is weg, komt nimmer terug : zet de energie in op de goodwill van het merk videokaart, wellicht via de PR afdeling te bellen en de zaak voor te leggen als je echt niets kan zonder het defecte product zelf te hebben.

Al verwacht ik dat de uitkomst gaat zijn dat je beter hier op Vraag en Aanbod een leuke last Gen kan kopen als het geld een drempel kan zijn.

Voor iedereen is een gpu niet een artikel wat je dagelijks verslijt, maar ik zou er niet meer energie in stoppen als je weet dat je in faillissement geen enkele winnaar vind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:49
Veenbrandt schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:55:

Ik zou daar weinig van verwachten, die zullen waarschijnlijk gewoon aangegeven dat het een civiele kwestie betreft. Er zal immers vermoed ik geen sprake zijn van diefstal of oplichting of iets in die strekking.

Van de curator hoef je verder ook niet teveel te verwachten, die zal vermoed ik echt niet met individuele gevallen bezig gaan die ergens extern ter reparatie liggen, dat levert immers geen geld op voor de boedel, maar kost de boedel geld. die zal simpelweg je claim noteren en op enig moment aangeven dat er geen geld is om concurrente schuldeisers te betalen.

Ik denk dat je beste kans is om direct met de fabrikant te schakelen als je bijvoorbeeld het serienummer nog hebt om te kijken of die de kaart willen retourneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 11:29
@Veenbrandt
Ik vermoed dat de leverancier ook nog geld krijgt van de webwinkel. Daarom zullen ze weinig willen doen richting de webwinkel.
Ik zou proberen alle info van de webwinkel te krijgen over de leverancier en deze direct benaderen. Probeer de defecte videokaart dan terug te krijgen en daarna kan je direct met de fabrikant contact opnemen.
In het beste geval lukt dit en krijg je van de fabrikant een nieuwe kaart.
In het ergste geval houdt het hierbij op en moet je een nieuwe videokaart kopen. Gelukkig zijn de prijzen weer normaal geworden.
PS; heeft je vriend een rechtsbijstandverzekering? Zoja, kans dat zij de boel willen vergoeden, want het is voor hen goedkoper om het af te kopen dan om er een zaak van te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vogel666
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-08 13:58
Je hoeft hier de tijd van de politie niet mee te verdoen, dat is namelijk 100% zinloos.
De politie is om misdaden op te lossen, niet om jou te helpen je civiele rechten te krijgen.
De curator houdt zich gewoon aan de wet en voert volgens opdracht zijn taken uit.
Dat jij graag haast wil maken, daar hoeft de curator ook geen boodschap aan te hebben.

Uiteindelijk zal de curator met een eindoordeel moeten komen, maar die mag daar rustig nog een half jaar de tijd voor nemen.
En als blijkt dat zijn kaart ergens opgegaan is in de failliete boedel, dan heb je dus vette pech.
Dat is hoe de wet is. Je bent niet de belastingdienst, je bent geen werknemer, je bent geen leverancier en dus sta je als allerlaatste in de rij.
Als er genoeg geld was om de klant nog uit te betalen, dan waren ze niet failliet gegaan.

Kortom, richt je pijlen op hun leverancier. Zij hebben jouw kaart in ontvangst genomen. Die kaart was niet van de webwinkel en dus moeten zij die aan jou teruggeven of vervangen. (Althans die stelling kun je uitproberen, maar ik geef je maar een klein kansje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
Ik zou inderdaad graag willen weten wie hun leverancier is zodat ik daar direct contact mee op kan nemen, maar op die vraag geven ze simpelweg geen antwoord. Het zou zo maar eens kunnen zijn zoals Vogel666 stelt dat de kaart al voor faillissement is gecrediteerd en is het geld weg is. In ieder geval denk ik niet dat ze eerlijk zijn, ondanks de vrome praatjes op hun Youtube kanaal.

De reden waarom ik mij hard wil maken voor die vriend is omdat hij zijn zoon een keer mooi cadeau wilde geven en hij het hij niet breed heeft en het nodige voor die PC heeft moeten laten.

In ieder geval ga ik het nogmaals bij de curator proberen.

Mocht er nog een update komen, dan zal ik jullie zeker het laten weten. Bedankt voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
chrisborst schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:37:
@Veenbrandt
Ik vermoed dat de leverancier ook nog geld krijgt van de webwinkel. Daarom zullen ze weinig willen doen richting de webwinkel.
Ik zou proberen alle info van de webwinkel te krijgen over de leverancier en deze direct benaderen. Probeer de defecte videokaart dan terug te krijgen en daarna kan je direct met de fabrikant contact opnemen.
In het beste geval lukt dit en krijg je van de fabrikant een nieuwe kaart.
In het ergste geval houdt het hierbij op en moet je een nieuwe videokaart kopen. Gelukkig zijn de prijzen weer normaal geworden.
PS; heeft je vriend een rechtsbijstandverzekering? Zoja, kans dat zij de boel willen vergoeden, want het is voor hen goedkoper om het af te kopen dan om er een zaak van te maken.
Nee, helaas geen rechtsbijstandverzekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:18:
[...]

Ik zou daar weinig van verwachten, die zullen waarschijnlijk gewoon aangegeven dat het een civiele kwestie betreft. Er zal immers vermoed ik geen sprake zijn van diefstal of oplichting of iets in die strekking.
Niet mee eens: de fabrikant/groothandel lijkt het gecrediteerde bedrag te verrekenen met een mogelijk uitstaande schuld. Dit is alleen toegestaan als de videokaart eigendom is van de schuldenaar. En juist dat is hier niet het geval. De videokaart is geen eigendom van de webshop en behoort niet tot de failliete boelen. Derhalve kan de tegenwaarde van de kaart niet gebruikt worden om de schuld van de webshop (deels) te voldoen.

De fabrikant/groothandel verduistert hier dus het eigendom van iemand anders. Daar kun je gewoon aangifte van doen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:49
ari3 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:15:
[...]
Niet mee eens: de fabrikant/groothandel lijkt het gecrediteerde bedrag te verrekenen met een mogelijk uitstaande schuld. Dit is alleen toegestaan als de videokaart eigendom is van de schuldenaar. En juist dat is hier niet het geval. De videokaart is geen eigendom van de webshop en behoort niet tot de failliete boelen. Derhalve kan de tegenwaarde van de kaart niet gebruikt worden om de schuld van de webshop (deels) te voldoen.

De fabrikant/groothandel verduistert hier dus het eigendom van iemand anders. Daar kun je gewoon aangifte van doen.
Dat laatste vermoed ik dus van niet, voor verduistering is intentie / opzet vereist. waarbij ik verwacht dat de politie die intentie niet zal zien, en na het opnemen van de aangifte daar verder helemaal niets mee zal doen en zal aangeven dat TS dit via het civiel recht zal moeten aanpakken.

Daarnaast zeg ik nergens dat TS geen aangifte kan doen, enkel dat het waarschijnlijk tot niets leid en dus zonde is van zijn tijd, maar ook zonde van de politie ambtenaar zijn tijd, die hopelijk wel wat nuttiger besteed kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-10 02:02
Dennism schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:44:
[...]

Dat laatste vermoed ik dus van niet, voor verduistering is intentie / opzet vereist. waarbij ik verwacht dat de politie die intentie niet zal zien, en na het opnemen van de aangifte daar verder helemaal niets mee zal doen en zal aangeven dat TS dit via het civiel recht zal moeten aanpakken.

Daarnaast zeg ik nergens dat TS geen aangifte kan doen, enkel dat het waarschijnlijk tot niets leid en dus zonde is van zijn tijd, maar ook zonde van de politie ambtenaar zijn tijd, die hopelijk wel wat nuttiger besteed kan worden.
Los van de tijd, je wekt hier valse hoop mee op. Strafrecht gaat nooit hiernaar kijken aangezien civiel recht het faillissement behandeld.

Ja aangifte kan je doen - en zal zeer waarschijnlijk tijd zijn die geen partij terugkrijgt en beter gestoken had kunnen worden in een mooie V&A kaart zoeken of achterhalen of de fabrikant van deze gpu iets wil doen op basis van je verhaal. Veelal kan je dit via de klantenservice/PR ingang proberen…

Kans acht ik groot dat de kaart ergens tussen de groothandel en de maker van de kaart ligt te verstoffen. Kans dat je daar zonder medewerking van webwinkel achterkomt is nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 22:51
Bij het ophalen van de pc niet even de druk er op gezet om uit te vogelen welke partij je eigendom in handen heeft? Of hun verhaal is waar, en je kan je videokaart (defect..) terug vorderen. Of ze liegen en hebben wss al een crediet ontvangen waardoor je nu een vordering op de oude (dus curator) of nieuwe webshop hebt.

[ Voor 78% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 22-08-2023 03:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steenw
Veenbrandt schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:05:
Ik zou inderdaad graag willen weten wie hun leverancier is zodat ik daar direct contact mee op kan nemen, maar op die vraag geven ze simpelweg geen antwoord. Het zou zo maar eens kunnen zijn zoals Vogel666 stelt dat de kaart al voor faillissement is gecrediteerd en is het geld weg is. In ieder geval denk ik niet dat ze eerlijk zijn, ondanks de vrome praatjes op hun Youtube kanaal.

De reden waarom ik mij hard wil maken voor die vriend is omdat hij zijn zoon een keer mooi cadeau wilde geven en hij het hij niet breed heeft en het nodige voor die PC heeft moeten laten.

In ieder geval ga ik het nogmaals bij de curator proberen.

Mocht er nog een update komen, dan zal ik jullie zeker het laten weten. Bedankt voor de informatie!
Ook al kom je achter de leverancier deze zal echt niet meewerken zij doen niks voor de consument en zullen ook niet gevoelig zijn of jij positief of negatief over ze bent ze hebben totaal geen interesse in consumenten
Zij zijn alleen bezig om de schuld van webshop te verkleinen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
ari3 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

kan wel niet eerlijk zijn maar bij het aanmelden van een defect door een winkel of webshop wordt dit niet gedaan op basis van de naam van de klant maar op basis van de naam van de webshop/winkel
Op het moment dat de videokaart niet te repareren is wordt het bedrag door de fabrikant gecrediteerd naar de groothandel deze stort het geld op het account van de webshop
Dus als de webshop op zijn account een bedrag schuldig is van 50.000 euro en het bedrag wat gecrediteerd is is zeg maar 1000,00 euro dan heeft de webshop daarnaar nog een schuld van 49.000 euro open staan bij de groothandel
De groothandel en fabrikant doet hier juridisch niks fout aangezien zij niet kunnen zien dat de kaart van ts is omdat deze onder de naam van de webshop is aangemeld het had dus ook gewoon een kaart kunnen wezen uit de winkel voorraad van de webshop die als defect werd aangemeld
Dus je kunt in dit geval alleen hopen dat de kaart nog bij de fabrikant ligt en niet al is gecrediteerd dan zou je doormiddel van de kassabon en het serie nummer kunnen aantonen dat de kaart van jou is en dan maar hopen dat de fabrikant met je wil samen werken
Maar waarschijnlijk is de kaart al gecrediteerd voor het faillissement

Dus is er op dit moment maar 1 partij eventueel verantwoordelijk voor het verduisteren van de kaart als je het zo zou willen noemen en dat is de webshop
Maar aangezien de webshop failliet is gegaan zou je de curator hiervoor verantwoordelijk moeten stellen want die behartigt de oude webshop
Na het faillissement is er immers een nieuwe webshop ontstaan die juridisch gezien helemaal niks meer te maken heeft met het oude bedrijf
De curator bekent schuld aan ts dat zijn eigendom is verdwenen en zal aangeven dat het oude bedrijf bijvoorbeeld hierdoor 1000,00 euro verschuldigd is aan ts en zal op de lijst geplaatst worden van mensen die nog een tegoed hebben bij de oude webshop
Aangifte bij de politie heeft verder totaal geen zin die kunnen in dit geval weinig voor je betekenen dus dat is je tijd verdoen

Nog een extraatje over groothandels
Voordat een groothandel op rekening gaat leveren aan een webshop/winkel moet de webshop/winkel cijfers overhandigen met deze cijfers kan een groothandel berekenen hoeveel de webshop/winkel in totaal mag inkopen op rekening
Dit kan de groothandel laten verzekeren voor het geval dat webshop/winkel failliet zou gaan hier zijn natuurlijk voorwaarden aan verbonden
1 van deze voorwaarden is dat de groothandel er alles aan doet om de schuld van de webshop/winkel te verkleinen dus alles wat gecrediteerd wordt door fabrikanten moet de groothandel gebruiken om de schuld te verkleinen
De rest van de openstaande schuld die de webshop/winkel dan nog heeft bij de groothandel bij een faillissement wordt vergoed door de verzekeraar
En dan gaat de verzekeraar het geld alsnog proberen te verhalen bij de curator

[ Voor 13% gewijzigd door Steenw op 22-08-2023 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09
Steenw schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:35:
[...]

Na het faillissement is er immers een nieuwe webshop ontstaan die juridisch gezien helemaal niks meer te maken heeft met het oude bedrijf
Maar is dat ook echt zo? De 'nieuwe' webshop heeft immers aangegeven om de garantieclaims van de 'oude' webshop over te nemen en af te handelen. Nu dit blijkbaar niet lukt omdat er economische conflicten hogerop in het traject zijn ontstaan is het een beetje raar om nu te zeggen 'Sorry man, het lukt toch niet... succes ermee'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
stylezzz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Maar is dat ook echt zo? De 'nieuwe' webshop heeft immers aangegeven om de garantieclaims van de 'oude' webshop over te nemen en af te handelen. Nu dit blijkbaar niet lukt omdat er economische conflicten hogerop in het traject zijn ontstaan is het een beetje raar om nu te zeggen 'Sorry man, het lukt toch niet... succes ermee'.
Ik heb meerdere post gedaan in dit topic en 1 ervan gaf ik juist aan dat hij de nieuwe webshop moest aanspreken over de correspondentie die door deze webshop was verstuurt waarin de webshop aangeeft gratis te helpen bij de reparaties van de oude webshop
Ik heb aangegeven als de webshop hierin geen beperkingen heeft gegeven ten opzichte van gratis helpen dus niet heeft gezegd we helpen behalve als.... of we helpen tot.... zou ts kunnen proberen de webshop ervan te overtuigen hem een nieuwe videokaar te leveren
dus is het wel relevant dat je alle post leest voordat je reageert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Steenw schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:29:
[...]

Ik heb meerdere post gedaan in dit topic en 1 ervan gaf ik juist aan dat hij de nieuwe webshop moest aanspreken over de correspondentie die door deze webshop was verstuurt waarin de webshop aangeeft gratis te helpen bij de reparaties van de oude webshop
Ik heb aangegeven als de webshop hierin geen beperkingen heeft gegeven ten opzichte van gratis helpen dus niet heeft gezegd we helpen behalve als.... of we helpen tot.... zou ts kunnen proberen de webshop ervan te overtuigen hem een nieuwe videokaar te leveren
dus is het wel relevant dat je alle post leest voordat je reageert
Heb ik gedaan, maar er worden inmiddels zoveel zijwegen bezocht (leverancier achterhalen, fabrikant benaderen etc. etc.) dat ik de situatie even wat wilde versimpelen. De vraag is eerder, kan de nieuwe webshop zijn handen eraf trekken nu het blijkbaar lastig word om de garantieclaims die aangekocht zijn onder de oude webshop te claimen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
stylezzz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

Heb ik gedaan, maar er worden inmiddels zoveel zijwegen bezocht (leverancier achterhalen, fabrikant benaderen etc. etc.) dat ik de situatie even wat wilde versimpelen. De vraag is eerder, kan de nieuwe webshop zijn handen eraf trekken nu het blijkbaar lastig word om de garantieclaims die aangekocht zijn onder de oude webshop te claimen?
Normaal gesproken hoeft de nieuwe webshop niet de oude garantie claims te behandelen maar of dat zorgt voor klantenbinding denk het niet maar het belangrijkste is dat ze hebben aangegeven dat ze gratis willen helpen en dit lees ik als gratis het probleem oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Steenw schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

Normaal gesproken hoeft de nieuwe webshop niet de oude garantie claims te behandelen maar of dat zorgt voor klantenbinding denk het niet maar het belangrijkste is dat ze hebben aangegeven dat ze gratis willen helpen en dit lees ik als gratis het probleem oplossen
Ik kan hiervan eigenlijk niks terug vinden op de site hiervan. Of kijk ik er falikant overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
Hoewel zij claimen op Youtube en op hun website dat ze mensen gaan helpen, gaven ze in de mail aan dat ze "de klant aanraden om een nieuwe videokaart aan te schaffen zodat hij wel nog van zijn PC kan genieten". Het is gewoon een stukje loze PR / damage control.

Ze hadden ook kunnen zeggen. We gaan een videokaart tegen een sterk gereduceerde prijs aanbieden. Dan doet het ons beide pijn, maar dan is het gedeelde pijn.

Door niet te communiceren vererger je het probleem alleen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
stylezzz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:24:
[...]

Ik kan hiervan eigenlijk niks terug vinden op de site hiervan. Of kijk ik er falikant overheen?
Ik neem aan dat je het over het gratis helpen hebt dit heb ik gehaald uit de eerste post van ts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Steenw schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Ik neem aan dat je het over het gratis helpen hebt dit heb ik gehaald uit de eerste post van ts
ok... maar dat is lastig te verifiëren, aangezien er nu niks meer van terug te vinden is. Wat is nu het exacte standpunt hierin van de webshop? TS zal niet alleen staan met een defect of garantieclaim bij de oude webshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
stylezzz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:29:
[...]

ok... maar dat is lastig te verifiëren, aangezien er nu niks meer van terug te vinden is. Wat is nu het exacte standpunt hierin van de webshop? TS zal niet alleen staan met een defect of garantieclaim bij de oude webshop.
Dat klopt deze correspondentie werd geloof ik ook alleen gemaild aan de mensen die ten tijde van het faillissement hun reparatie daar nog hadden en lang moesten wachten die wilde ze kosteloos helpen de vraag is of ze dat ook nakomen
Mensen die vanaf nu een defect krijgen van een artikel die voor het faillissement is aangeschaft zullen pech hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
Veenbrandt schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:12:
Hoewel zij claimen op Youtube en op hun website dat ze mensen gaan helpen, gaven ze in de mail aan dat ze "de klant aanraden om een nieuwe videokaart aan te schaffen zodat hij wel nog van zijn PC kan genieten". Het is gewoon een stukje loze PR / damage control.

Ze hadden ook kunnen zeggen. We gaan een videokaart tegen een sterk gereduceerde prijs aanbieden. Dan doet het ons beide pijn, maar dan is het gedeelde pijn.

Door niet te communiceren vererger je het probleem alleen maar.
Goed wat je nu nog kan proberen is iets wat ik normaal niet aanraad maar aangezien de webshop ook niet geheel eerlijk is over het gratis helpen het volgende
De webshop waar jij het over hebt moet zijn verkopen vooral hebben van de social media kanalen
Je kunt er voor kiezen om met grote groep vrienden elke dag je verhaal over de videokaart en het zo genaamde gratis helpen te plaatsen
Het verhaal wel netjes houden en niet schelden en dit op zoveel mogelijke kanalen plaatsen die zij gebruiken om naamsbekendheid te krijgen
Zorg dat al je vrienden en kennissen dit ook elke dag herhalen op de zelfde kanalen
Dan heb je kans dat ze alsnog je tegenmoed komen want dat gaan ze echt niet leuk vinden
Dit is ongeveer het zelfde als je in een fysieke winkel stampij gaat maken en dan daar dan ook net zolang blijft tot het probleem is opgelost vinden winkeliers niet leuk kost klanten
En in dit geval moet de webshop het hebben van social mediakanalen dat gaan ze niet fijn vinden
Dus familie kennissen en vrienden vragen of ze je daarbij willen helpen hoe meer er slecht nieuws verschijnt op hun kanalen hoe beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
Als je naar de website van hun gaat en daar .nl/claims achter vult dan zie je alle beschikbare informatie.

@Steenw, Ik ben wat van de oudere generatie en ik gebruik geen social media. :)

Wat betreft het communiceren. Ik blijf ten alle tijden feitelijk en zal mijn toevlucht niet nemen tot schelden, al moet ik zeggen dat ik wel een aantal woorden kan bedenken bij deze figuren :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:20
Als je een rechtbijstandsverzekering hebt die inschakelen. Zo niet, contact opnemen met de curator. De videokaart is nog steeds van jou. Garantie proberen via de fabrikant te regelen. Rechtstreeks met Nederlandse afdeling contact zoeken en situatie/faillissement uitleggen. Kopie van factuur bij de hand houden bij elke stap die je onderneemt.

De videokaart valt niet onder de inboedel van de failliete winkel. [inboedel]
De inboedel (soms boedel) is alles wat zich in een opstal bevindt en er min of meer toe behoort, maar er geen deel van uitmaakt.
Ja de videokaart bevond zich daar, maar maakt geen deel uit van de inboedel omdat er een koopovereenkomst was tussen jou en de winkel.

Koop in de tussentijd maar alvast een nieuwe videokaart, dit gaat maanden duren. Succes ermee.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Steenw schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Dat klopt deze correspondentie werd geloof ik ook alleen gemaild aan de mensen die ten tijde van het faillissement hun reparatie daar nog hadden en lang moesten wachten die wilde ze kosteloos helpen de vraag is of ze dat ook nakomen
Mensen die vanaf nu een defect krijgen van een artikel die voor het faillissement is aangeschaft zullen pech hebben
Als ik op de .nl/claims pagina kijk zie ik bovenaan vermeld staan dat ze failliet zijn gegaan en alle garanties daarmee zijn vervallen. Verderop op de pagina staat dat ze ter tegemoetkoming wel een poging (tegen betaling) willen doen om een product nog onder fabrieksgarantie geclaimt te krijgen. Nu kan het natuurlijk zijn dat deze pagina sinds het verhaal van de ts al is aangepast, omdat men erachter kwam dat eventuele schuldeisers niet zo happig zijn op garantieclaims terwijl ze nog op centen zitten te wachten. Wellicht dat men de ts een wat te positief verhaal heeft gemeld toen deze met zijn defect aan kwam....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
@stylezzz, Nee er is volgens mij niets aangepast. De website stelt het volgende:

Ik heb mijn PC ter reparatie bij *knip* webwinkel staan
"Inmiddels hebben wij alle defecte PC’s al gecontroleerd en zijn wij nu bezig met het proces om alle defecte onderdelen aan te melden bij de leveranciers. Klanten krijgen van ons bericht wanneer hun PC klaar staat om opgehaald of verzonden te worden".

Wij vallen onder het derde kopje. Andere scenario's zijn niet van toepassing. Wij hebben hun ook gevraagd wanneer de kaart is aangemeld (bij welke leverancier). Ze communiceren simpelweg niet en steken een mooi verhaal af wat simpelweg niet klopt.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 06-09-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
stylezzz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:04:
[...]

Als ik op de .nl/claims pagina kijk zie ik bovenaan vermeld staan dat ze failliet zijn gegaan en alle garanties daarmee zijn vervallen. Verderop op de pagina staat dat ze ter tegemoetkoming wel een poging (tegen betaling) willen doen om een product nog onder fabrieksgarantie geclaimt te krijgen. Nu kan het natuurlijk zijn dat deze pagina sinds het verhaal van de ts al is aangepast, omdat men erachter kwam dat eventuele schuldeisers niet zo happig zijn op garantieclaims terwijl ze nog op centen zitten te wachten. Wellicht dat men de ts een wat te positief verhaal heeft gemeld toen deze met zijn defect aan kwam....
nvt
Pagina: 1